24 cm Mörser M.1898

Ráže : 240 mm
Délka hlavně: 2180 mm
Váha: 9300 kg
Elevace : +44°– +65°
Úsťová rychlost : 278m/s
Dostřel : 6500 m
Rychlost palby: ? ran/min.
Výrobce : Škoda Plzeň
Obsluha 6 mužů
Přepravován ve 4 částech, pouze koňskou trakcí. První těžké dělo Škoda zavedené do výzbroje Monarchie.
24 cm Mörser M.1898 -


URL : https://www.valka.cz/24-cm-Moerser-M-1898-t12700#43384 Verze : 0
přidám ještě pár fotek (stejně jako ta první jsou z Vídeňského vojenského muzea - Arsenál) a ukazují zbraň z jiných úhlů - pro labužníky i pohled do hlavně.
24 cm Mörser M.1898 -


24 cm Mörser M.1898 -


24 cm Mörser M.1898 -


URL : https://www.valka.cz/24-cm-Moerser-M-1898-t12700#43537 Verze : 0
Tak pridám ešte pár záberov, nech to máme zo všetkých strán.
24 cm Mörser M.1898 -


24 cm Mörser M.1898 -


24 cm Mörser M.1898 -


24 cm Mörser M.1898 -


URL : https://www.valka.cz/24-cm-Moerser-M-1898-t12700#126759 Verze : 0
Odmer: 16 st
Hmotnosť strely: 133kg
Dobové foto www.weltkriege.at
24 cm Mörser M.1898 -


URL : https://www.valka.cz/24-cm-Moerser-M-1898-t12700#126760 Verze : 0
Jen malé doplnění:
Existovali dvě verze:
M 98 mit zweidrittel Mantelrohr ( s 2/3 pláštem hlavně)
M 98/07 mit Mantelrohr bis zur Mündung
(s pláštem hlavně až k ústí hlavně)
V roce 1909 bylo přiděleno 36 tahačů typu M.9 pro tažení tohoto moždíře


Délka vývrtu hlavně: L/7,3 s 46 drážkami
Munice:
Granát o hmotnosti 133 kg s trahavinou o hmotnosti 14 - 20 kg měl Vo: 278 m/s a dostřel 6 500 m
Granát o hmotnosti 133 kg s trahavinou o hmotnosti 16,5 kg měl Vo: 258 m/s a dostřel 5 800 m
Hmotnost v bojovém postavení:9 300 kg
Lože děla podle určení od 1750 do 2162 kg
Odměr podle typu použité lafety 16° - 360°
Rychlost střelby: 1 rána za 3-4 minuty


Zdroj:
archiv autora
Unterrichtsmaterial und Dienstvorschriften der k.u.k. Armee im Kriegsarchiv in Wien
URL : https://www.valka.cz/24-cm-Moerser-M-1898-t12700#323344 Verze : 0
Na vymetenie granátu hlavne sa používala prachová náplň s hmotnosťou 2,5 kg rozdelená na 5 dielčich náplní. To, spolu so zmenou elevácie umožňovalo meniť dostrel v rozsahu od 1900 m do 6500 m. Na dopravu mažiara slúžil hlavňový voz (prepravoval hlaveň a vrchnú lafetu) a lafetový voz (spodná lafeta).


V roku 1900 došlo k predaji 4 ks mažiarov britskej firme Vickers (továrne čísla 604-607, výrobné čísla 4-7). K dodaniu mažiarov došlo 22.01.1900 a následne vo februári / únoru došlo k návšteve skupiny britských delostrelcov v Plzni k zoznámeniu sa zo zbraňou. V marci / březnu 1900 boli mažiare expedované na britské ostrovy, kde firma Vickers vykonala úpravy - predĺženie hlavne o 0,8 kalibra a zmeny spodnej lafety. Po zmenách boli mažiare zavedené do britskej armády ako 9,45" húfnice Mk 1 (Ordnance BL 9.45 inch Howitzer Mk I) a odoslané do Južnej Afriky, kde z nich bola vytvorená delostrelecká batéria rozmiestnená v poľnom postavení blízko mesta Pretoria (práve prebiehala Anglo-burská vojna. Mažiare boli následne premiestnené do číny a neskôr späť na britské ostrovy.


Zdroj: Janoušek, Jiří: Búrska válka a děla Škoda; ATM 4/2010; ISSN 1802-4823
Clarke, Dale: New Vanguard 105 - British Artillery 1914-19, Osprey Publishing 2005, ISBN: 9781841767888
URL : https://www.valka.cz/24-cm-Moerser-M-1898-t12700#355751 Verze : 0
Řada moždířů Škoda 24cm M.98 v továrně Škoda v Plzni.

Zdroj: www.facebook.com
.
24 cm Mörser M.1898 -


URL : https://www.valka.cz/24-cm-Moerser-M-1898-t12700#747431 Verze : 0

Diskuse

Citace - bitaxe :


Přepravován ve 4 částech, ...

Uváděna je i přeprava ve dvou částech. První částí byla ocelová hlaveň se šroubovým závěrem (dle welkriege.at hlaveň a horní lafeta). Druhou částí byl celek ložiště s lafetou.

Citace - bitaxe :


... pouze koňskou trakcí.
K přesunu se zprvu používalo, stejně jako v celé rak-uh. armádě, pouze hipotrakce, kdy každou z částí moždíře táhly 4 páry koní. V letech 1908 až 1909 byla u tohoto děla zavedena mototrakce a moždíř se tak stal vůbec prvním prostředkem rak-uh. armády s mototrakcí.
URL : https://www.valka.cz/24-cm-Moerser-M-1898-t12700#316319 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více