CV - Taihó (1943)

Taihō
大鳳 / たいほう
     
Název:
Name:
Taihó Taihō
Originální název:
Original Name:
大鳳 / たいほう
Kategorie:
Category:
letadlová loď Aircraft Carrier
Třída:
Class:
-
Kódové označení:
Pennant Number:
-
Loděnice:
Builder:
Kawasaki Heavy Industries, Ltd., Kobe
Založení kýlu:
Laid Down:
10.07.1941
Spuštění na vodu:
Launched:
07.04.1943
Uvedení do služby:
Commissioned:
07.03.1944
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
19.06.1944 potopena / sunk by USS Albacore (SS-218)
Velitel:
Commander:
07.03.1944-19.06.1944 Kikuči, Tomozó (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka:
Crew:
Pánovaná / Planned
1649


Reálná / Real
2038
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
34749 t 34200 long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
37391 t 36800 long tons
Délka:
Length:
260,60 m 855 ft
Šířka:
Beam:
33,60 m 110 ft 3 in
Ponor:
Draught:
10,15 m 33 ft 4 in
Pancéřování:
Armour:
boky: 56 mm
letová paluba: 94 mm
hangár: 124 mm
palubní výtahy: 50 mm
skladiště: 150 mm
Belt: 2.2 in
Flight Deck: 3.7 in
Hangar: 4.9 in
Elevators: 2 in
Magazines: 5.9 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
4x parní turbína
8x kotel
4x Steam Turbine
8x Boiler
Výkon:
Power:
119312 kW při ? ot/min 160000 bhp at ? rpm
Šrouby:
Propellers:
4
Zásoba paliva:
Fuel Load:
5700 1) t 5610 1) long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
62 km/h 33.5 kt
Dosah:
Range:
18520 km při rychlosti 29.6 2) km/h 10000 nm at speed 16 2) kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
12x 10 cm protiletadlový kanon typ 98 (6x II)
51x 25 mm protiletadlový automatický kanón typ 96 (17x III)
12x Type 98 Anti-Aircraft Gun cal 3.9-in (6x II)
51x Type 96 Anti-Aircraft Automatic Gun cal 1-in (17x III)
Vybavení:
Equipment:
letová paluba: 257,5 x 30,0 m
2x výtah
1x jeřáb
Flight Deck: 844 ft 10 in x 98 ft 5 in
2x Elevator
1x Crane
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
Plánované
24x Palubní stíhací letoun typ 17
24x Palubní útočný letoun typ 16 (+ 1 v rezervě)
4x Palubní průzkumný letoun typ 17



Reálné, červen 1944
22x Palubní stíhací letoun typ 0
18x Palubní bombardovací letoun typ 13
4x Palubní průzkumný letoun typ 13
3x Palubní bombardovací letoun typ 99
18x Tenzan
Planned
24x Mitsubishi A7M
24x Aichi B7A (+ 1 in reserve)
4x Nakajima C6N



Real, June 1944
22x Mitsubishi A6M
18x Yokosuka D4Y
4x Yokosuka D4Y
3x Aichi D3A
18x Nakajima B6N
Poznámka:
Note:
1) od května 1944: 5825 t


2) od května 1944: 20329.4 km při rychlosti 29.6 km/h
1) from May 1944: 5733 long tons


2) from May 1944: 10977 nm at speed 16 kt
Zdroje:
Sources:
https://ja.wikipedia.org/wiki/大鳳_(空母)
http://military.sakura.ne.jp/navy/a_taiho.htm
.
URL : https://www.valka.cz/CV-Taiho-1943-t12710#566214 Verze : 0

Krátký technický popis letadlové lodě Taihó




Šlo o modernú japonskú konštrukciu,ktorá bola v mnohom inšpirovaná britskými loďami,ktoré sa v tom čase osvedčili v boji. Hlavnou zmenou oproti predchádzajújim konštrukciám bolo uvedomenie si zranitelnosti lode, najmä čo sa týka leteckých útokov. Do tej doby boli všetky japonské lietadlovky bez pancierovania letovej paluby.


S výstavbou Taiho sa začalo v roku 1941. Hlavnou myšlienkou bolo vytvorenie pevnej letovej paluby,ktorá by dokázala odolať leteckému útoku. Letová paluba bola opancierovaná len medzi palubnými výťahmi 80 mm pancierom. Opancierovaný bol tiež spodok dvojpodlažného hangára. Hangár ostal uzavretý a mal kapacitu 75 lietadiel. Boky trupu lode neboli opancierované nijak silnejším pancierom,ktorý by bol schopný odolať torpédam.
Loď bola vybavená ôsmymi kotlami a štyrmi turbínami Kampon,čo lodi zabezpečovalo pomerne vysokú maximálnu rýchlosť.


Velitelský mostík bol na pravej strane trupu, výfuk spalín bol vyriešený jedným vysokým komínom, presahujúcim výšku mostíka.


Výzbroj tvorilo 12 protilietadlových diel ráže 100 mm, plus cez 50 diel ráže 25 mm.


Do služby bola zaradená v marci 1944. V polovici roka sa zúčastnila bitky vo Filipínskom mori. 19.júna 1944 bola napadnutá ponorkou USS Albacore (SS-218), ktorá su zasiahla jedným torpédom na najcitlivejšie miesto - do palivovej nárže v prednej časti lode. V podpalubí sa kvôli nemôžnosti efektívneho vyvetrania nahromadili palivové výpary, ktoré o 15. hodine spôsobili explóziu, ktorá loď kompletne zničila.


Zdroje:
Pavlík: Japonské letadlové lode; Svět křídel 2003; ISBN 80-85280-98-1
Grégr: Vládcové oceánu; Naše vojsko 1974;
Hewson: Válečné lodě; vydalo Svojtka&Co. 2000; ISBN 80-7237-305-6
http://hazegray.org/navhist/carriers/ijn_cv.htm
URL : https://www.valka.cz/CV-Taiho-1943-t12710#193898 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více