Studebaker US-6 (G-630, přehled verzí)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 520 příspěvků vloženo, 1970 editováno a 316 zmoderováno. Statistiky
22.9.2018 - Praha - Sraz k 20. narozeninam valka.cz | Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Studebaker US-6 (G-630, přehled verzí)

Studebaker US6 / G630

    Avatar
    Nákladný automobil Studebaker US6 (SNL G630) bol skonštruovaný ako výsledok súťaže so spoločnosťou GMC (CCKW), resp. spoločnosťou International Harvester (M5H6). Aj keď všetky 3 spoločnosti uspeli v súťaži americkej armády a v roku 1941 sa rozbehla sériová výroba ich modelov (US6 sa začal vyrábať v závode South Bend v Indiane v júni 1941), v konečnom dôsledku väčšina vyrobených Studebakerov skončila v rámci dodávok Lend-Lease u spojencov USA (najmä ZSSR).


    V rámci katalógu Standart Nomenclature List obdržalo vozidlo (bez ohľadu na verziu) katalógové číslo G630.



    Vozidlá US6 sa vyrábali vo viacerých verziách líšiacich sa kabínou (plátený prekryt, pevná kabína), rozvorom (krátky - SWB - 148in / 3759 mm, dlhý - LWB - 162in / 4115 mm), náhonom (6x6, 6x4), prípadne inštaláciou navijáka a nástavby. Výrobca jednotlivé verzie odlišoval označením od U1 až po U13. US6 používal kabínu civilnej verzie M upravenú pre vojenské použitie, v decembri 1942 sa začala výroba vozidiel aj s otvorenou kabínou s pláteným prekrytom. Pre sťažnosti majoritného užívateľa - vzhľadom na klimatické podmienky ZSSR - bola ale do výroby v marci 1943 vrátená opäť pevná strecha kabíny. Celkom bolo vyrobených okolo 10 000 kusov vozidla s plátenou strechou (z celkom 197 687 vozidiel). Výroba modelového radu US6 bola ukončená v auguste 1945.


    V snahe zvýšiť výrobu vozidla bolo v roku 1944 rozhodnuté o začatí licenčnej výroby US6 vo firme Reo Motors. V závode spoločnosti Reo v Lansingu bolo do konca vojny vyrobených celkom 22204 vozidiel reo US6.



    Vozidlá s pohonom 6x4 boli určené pre použitie na pevných komunikáciách ako automobily, so stanovenou maximálnou nosnosťou 5 t (4536 kg). Vozidlá s pohonom 6x6 určené do terénu mali maximálnu nosnosť stanovenú na 2,5 tony (2268 kg).




    Základné podvozkové modely US6:
    US6 U1 - valník s krátkym rovorom bez navijáku
    US6 U2 - valník s krátkym rozvorom s navijákom
    US6 U3 - valník s dlhým rozvorom bez navijáku
    US6 U4 - valník s dlhým rozvorom s navijákom
    US6 U5 - cisterna (750 galónov / 3409,5 l) s dlhým rozvorom
    US6 U6 - cestný ťahač 6x4 s krátkym rozvorom
    US6 U7 - cestný valníkový automobil 6x4 s dlhým rozvorom bez navijáku
    US6 U8 - cestný valníkový automobil 6x4 s dlhým rozvorom s navijákom
    US6 U9 - podvozok pre nástavbu s dlhým rozvorom bez navijáku
    US6 U10 - zadný sklápač s krátkym rozvorom bez navijáku
    US6 U11 - zadný sklápač s krátkym rozvorom s navijákom
    US6 U12 - bočný sklápač s krátkym rozvorom bez navijáku
    US6 U13 - bočný sklápač s krátkym rozvorom s navijákom



    Výroba cestných verzií s pohonom 6x4 (U6, U7, U8) bola ukončená v júli 1945.



    Zdroj: Doyle, David (2003). Standard catalog of U.S. Military Vehicles. Kraus Publications. ISBN 0-87349-508-X
    https://en.wikipedia.org/wiki/Studebaker_US6
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/12731#558700Verze : 3
    MOD
    Avatar
    Studebaker US-6


    hmotnost: 4,5 t (9 875 lb) / naložený 7t (15 485 lb)
    délka: 3,97 m (250 5/8 in.)
    šířka: 2,24 m (88 in.)
    výška: 2,2 m (87 in.) kabina / 2,7 m (106 1/16 in.)
    motor: vodou chlazený 4-taktní šestiválec Hercules JXD
    výkon motoru: 94 kp (při 2 500 ot./min)
    max. rychlost: 72 km/h (45 mph) / při pohonu všech kol 32 km/h (20 mph)


    Vyráběn od roku 1941
    Vzhledem ke standartizaci byl určen pro zásobování Spojenců, protože pro US Army byly určeny vozy GMC CCKW 353 a pro US Navy International M-5-6. Nejvíce vozů Studebacker bylo použito v rámci dodávek lend-lease pro Rudou armádu. Sovětskými řidiči byl velmi oblíben a nazýván "Král silnic". Na jejich podvozku byly stavěny také slavné Kaťuše.


    Mnoho z nich se také, hlavně v rámci Rudé armády, objevilo i na území Čech.






    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/12731#43636Verze : 0
    MOD
    Avatar
    kabina


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/12731#43638Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vzácny záber automobilu STUDEBAKER US-6 zo služby v povojnovej Československej armáde. Vozidlo môže pochádzať z vojnových prebytkov U.S. Army alebo z dodávok v rámci programu " leand-lease " zo ZSSR.


    Zdroj : Naše vojsko 1949 č. 39

    Údržba nákladného automobilu US-6. Záber z konca 40. rokov.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/12731#259797Verze : 0
    Avatar

    Citace - na začátku jsem :

    Mnoho z nich se také, hlavně v rámci Rudé armády, objevilo i na území Čech.

    Tak tady je jedna fotka přímo od nás z Přelouče roku 1945, kde je v záběru vidět Studebacker RA, pravděpodobně v provedení pojízdné polní dílny nebo velitelského stanoviště.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/12731#72901Verze : 0
    MOD
    Avatar
    tím posledním obrázkem si nejsem jist, na Studebackera mi to sklo připadá mélo šikmé a i kapota je divná (blatník naopak vypadá správně) , pro srovnání připojuju fotku z téže strany,další na celé auto a jednu na prostor pod volantem který na tvé fotce není vidět.






    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/12731#72908Verze : 0
    Avatar
    Foto ze stejného dne a na stejném místě (náměstí) se nachází v jednom z HPM a na ní je tento Studebacker focen z jiné strany a větší část. Chtěl jsem sem toto foto s patřičným komentářem doplnit, až najdu konkrétní číslo onoho časopisu. Prosím tedy o trochu trpělivosti Smile .
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/12731#73077Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tak tady je slíbené foto z HPM, včetně původního komentáře.

    oskenováno z časopisu HPM
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/12731#73754Verze : 0
    MOD
    Avatar
    No řekl bych že Studebakery se do naší armády dostaly spíše s naší brigádou ze SSSR, kde jich dost sloužilo jako tahače kanonu. Něco možná přišlo i v rámci akce UNRRA, ale to bych musel dohledat, jestli i Studebakery. Jinak existuje i filmový záznam z pohřbu presidenta Beneše, kdy kanon s rakví táhne Studebaker s africkou kabinou, tedy s plátěnou střechou.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/12731#263925Verze : 0
    Avatar
    Je známým faktem,že jednotky 1.Československého armádního sboru používaly ve větším množství automobily Studebaker US6 různých verzí. Existuje řada záběrů těchto automobilů nesoucích označení tohoto "našeho" armádního tělesa.


    Při studiu podkladů k této famózní dvouapůltunce(pro stavbu modelu Studebaker US od ICM)jsem narazil na následující zajímavost: Jedním ze známých Studebakerů je stroj ev.č. ČS-01-597 nesoucí na obou bocích nápis PRAVDA VÍTĚZÍ!
    Fotografie totoho stroje byla použita v článku Zdeňka Procházky, v HPM 6/93. fotografie stejného stroje byla použita také v článku o Studebakerech, který napsal Pavel Holý v r. 2004 v časopisu ATM. Ve stejném článku byla otištěna kresba stejného vozidla.
    Nedávno vyšla velice zajímavá (dle mého názoru) publikace "Studebaker US6" od nakladatelství Capricorn Publications. Také v ní je na straně 1 otištěna fotografie Studebakeru "PRAVDA VÍTĚZÍ!", ale vůz má identifikační číslo ČS-01-665.


    Fotografie pocházejí ze stejného období - května 1945, proto se domnívám, že jde o dva rozdílné automobily. Při bližším zkoumání fotografií je možné rozlišit také rozdílnou velikost písma.
    Je tedy pravděpodobné, že Studebakery s nápisem "PRAVDA VÍTĚZÍ!" byly dva.

    známá fotografie stroje, který byl podkladem i pro obtiskovou verzi modelu od ICM

    návod k modelu ICM
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/12731#326087Verze : 0