Název: Name: | Micubiši A6M2b 21 | Mitsubishi A6M2b 21 |
Originální název: Original Name: | 零式艦上戦闘機二一型 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.11.1940-DD.MM.194R Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya DD.11.1941-DD.MM.194R Nakajima Aircrafts, Ltd., Koizumi | |
Období výroby: Production Period: | DD.11.1940-DD.MM.RRRR | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1540 (total) 740 (Mitsubishi) 800 (Nakajima) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 28.12.1939 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | STOBAR - krátký vzlet, přistání pomocí brzdících lan | STOBAR - short take-off but arested recovery |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1745 kg | 3847 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2421 kg | 5337 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2757 kg | 6078 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 12,000 m | 39ft 4,43in |
Délka: Length: | 9,060 m | 29ft 8,68in |
Výška: Height: | 3,051 m | 10ft 0,12in |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,438 m2 | 241.52 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 107,90 kg/m2 | 22.1 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima NK1C Sakae 12, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 691 kW (940 k) a 699 kW (950 k) v h= 4 200 m. Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm | Nakajima NK1C Sakae 12 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine, rated at 927 hp for take-off and 937 hp at 13,780 ft, driving a three-blade metal constant-speed Hamilton-Sumitomo propeller of the diameter 10 ft. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 545 l + 330 l v přídavné nádrži pod trupem | 120 UK gallons and 72.5 UK gallons in one drop tank under a fuselage. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 532 km/h v 4550 m | 330.6 mph in 14928 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 330 km/h v ? m | 205.1 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 15,7 m/s | 3090.6 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,45 min do 6000 m | 7,34 min to 19685 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | 32808 ft |
Dolet: Range: | 1870 km | 1162 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 3100 km | 1926.3 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet Typ 97 ráže 7,7 mm nad motorem (po 500 nábojích) 2x pevný kanón Typ 99 model 1 ráže 20 mm v křídlech (po 60 nábojích) Pumový náklad: 2x 60 kg pumy, při sebevražedných misích 1x 250 kg | Two fixed forward-firing 0.303 inch Type 97 machine-guns in the upper fuselage decking 500 rpg and two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 1 cannon in wing-mounted 60 rpg. Bomb load: two 132 lb bombs or suicide missions one 551 lb bomb. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 零式艦上戦闘機二一型 - Rei Šiki Kandžo Sento Ki - Námořní palubní stíhací letoun Typ 0 model 21 Spojenecký kód Zeke či Zero i japonský Rei-sen (zkrácené japonské označení Rei Šiki Kandžo Sento Ki) znamená 0, pro Japonce to označovalo rok 2000, který tehdy v Japonsku byl. Spojenci zase označení 0 využili z hlediska psychologického, aby pilotům dodali sebedůvěru - bojují proti 0 (stíhačka s nulovou hodnotou). | 零式艦上戦闘機二一型 - Rei Shiki Kanjo Sento Ki - Mitsubishi A6M Rei-sen - Mitsubishi Navy Type 0 Carrier Fighter. The A6M was usually referred to by the Allies as the "Zero", from the 'Navy Type 0 Carrier Fighter' designation. The official Allied reporting name was Zeke. |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom 1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0 René J. Francillon, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966 Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5. L+K 1/1976, Letadla 1939-45 http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm www.airwar.ru/enc/fww2/a6mn.html http://www.vectorsite.net/avzero.html http://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm archiv autora |