Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 294 příspěvků vloženo, 1320 editováno a 266 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero]

Mitsubishi A6M2 Model 21 Reisen / 零式艦上戦闘機二一型「零式」

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Micubiši A6M2b 21 Mitsubishi A6M2b 21
    Originální název:
    Original Name:
    零式艦上戦闘機二一型
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.11.1940-DD.MM.194R Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
    DD.11.1941-DD.MM.194R Nakajima Aircrafts, Ltd., Koizumi /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.11.1940-DD.MM.RRRR
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1540 (total)
    740 (Mitsubishi)
    800 (Nakajima)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    28.12.1939
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    STOBAR - krátký vzlet, přistání pomocí brzdících lan STOBAR - short take-off but arested recovery
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    1745 kg 3847 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    2421 kg 5337 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    2757 kg 6078 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    12,000 m 39ft 4,43in
    Délka:
    Length:
    9,060 m 29ft 8,68in
    Výška:
    Height:
    3,051 m 10ft 0,12in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    22,438 m2 241.52 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    107,90 kg/m2 22.1 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Nakadžima NK1C Sakae 12, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 691 kW (940 k) a 699 kW (950 k) v h= 4 200 m.
    Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm
    Nakajima NK1C Sakae 12 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine, rated at 927 hp for take-off and 937 hp at 13,780 ft,
    driving a three-blade metal constant-speed Hamilton-Sumitomo propeller of the diameter 10 ft.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    545 l + 330 l v přídavné nádrži pod trupem 120 UK gallons and 72.5 UK gallons in one drop tank under a fuselage.
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    532 km/h v 4550 m 330.6 mph in 14928 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    330 km/h v ? m 205.1 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    15,7 m/s 3090.6 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    7,45 min do 6000 m 7,34 min to 19685 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    10000 m 32808 ft
    Dolet:
    Range:
    1870 km 1162 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    3100 km 1926.3 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x pevný kulomet Typ 97 ráže 7,7 mm nad motorem (po 500 nábojích)
    2x pevný kanón Typ 99 model 1 ráže 20 mm v křídlech (po 60 nábojích)
    Pumový náklad: 2x 60 kg pumy, při sebevražedných misích 1x 250 kg
    Two fixed forward-firing 0.303 inch Type 97 machine-guns in the upper fuselage decking 500 rpg and
    two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 1 cannon in wing-mounted 60 rpg.
    Bomb load: two 132 lb bombs or suicide missions one 551 lb bomb.
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    零式艦上戦闘機二一型 - Rei Šiki Kandžo Sento Ki - Námořní palubní stíhací letoun Typ 0 model 21

    Spojenecký kód Zeke či Zero i japonský Rei-sen (zkrácené japonské označení Rei Šiki Kandžo Sento Ki) znamená 0, pro Japonce to označovalo rok 2000, který tehdy v Japonsku byl.
    Spojenci zase označení 0 využili z hlediska psychologického, aby pilotům dodali sebedůvěru - bojují proti 0 (stíhačka s nulovou hodnotou).
    零式艦上戦闘機二一型 - Rei Shiki Kanjo Sento Ki - Mitsubishi A6M Rei-sen - Mitsubishi Navy Type 0 Carrier Fighter.
    The A6M was usually referred to by the Allies as the "Zero", from the 'Navy Type 0 Carrier Fighter' designation. The official Allied reporting name was Zeke.
    Zdroje:
    Sources:
    René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
    Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom 1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0
    René J. Francillon, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966
    Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5.
    L+K 1/1976, Letadla 1939-45
    http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
    www.airwar.ru/enc/fww2/a6mn.html
    http://www.vectorsite.net/avzero.html
    http://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1277#403454Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Zero A6M2 model 21 výrobního čísla 5784 patřilo do stavu Tainan Kókútai a jeden bojový let s ním vykonal také Saburó Sakai. Stroj přežil bojové nasazení 2. světové války a dnes je vystaven v Aucklandu na Novém Zélandu. Podle restaurátorů však nesl označení V-173. Stroj na všech plochách zbarven světle šedě, motorový kryt velmi tmavě šedý, vrtulový kužel v barvě kovu.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1277#403901Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Marking Zera A6M2 model 21, s nímž v únoru 1942 létal během bojů nad Jávou Saburó Sakai. Stroj patřil do stavu Tainann Kókútai. Kamufláž standardní: světle šedá barva na všech plochách, motorvý kryt velmi tmavě šedý,vrtulový kužel v barvě kovu. Bílé, červeně lemované kódové označení Tainan Kókútai používala do konce března 1942.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1277#403890Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Zero A6M2 model 21 náležící do stavu Tainan Kókútai. Létal s ním Saburó Sakai. Standardní kamufláž: svtělá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý kryt motoru, vrtulový kužel v barvě kovu. černá kódová písmena začala Tainan Kókútai používat od dubna 1942. Každá jednotka měla vlastní systém označování letounů podle jejich pozice v rámci letky. U Tainan Kókútai jeden pruh na trupu a jeden na SOP znamenal vedoucího šótai (trojice).
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1277#403893Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Marking Zera A6M2 model 21 s nímž se Saburó Sakai 7. srpna 1942 nad Guadalcanalem zúčastnil tvrdého vzdušného boje, kde získal 3 sestřely, avšak sám byl těžce raněn. Standardní kamufláž: světlá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý motorový kryt a vrtulový kužel v barvě kovu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1277#403916Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Toto Zero A6M2 21 patřilo do stavu 3. Kókutai a v prosinci 1941 s ním na Tchaj-wanu létal poručík Tamocu Jokojama (eso s 5 sestřely). Stroj na všech plochách zbarven světle šedě, motorový kryt velmi tmavě šedý, vrtulový kužel v barvě kovu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1277#413964Verze : 0
    MOD
    Avatar
    A6M2 21 (02-888) ze sestavy 201. Kókutai, Filipíny, říjen 1944. Tento letoun se měl zúčastnit jednoho z prvních japonských sebevražedných útoků kamikaze.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1277#426584Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ... fotografie Zuikaku během bitvy v Korálovém moři 1942. Model 21 znamená, že byla provedena úprava draku, která spočívala v instalaci sklopných konců křídel. Po jejich sklopení na palubě letadlové lodi se zmenšilo rozpětí na 11,00 m, čímž se usnadnila manipulace s letounem na palubě.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1277#108888Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Perfektní ilustrační foto jasně ukazující markantní odlišnosti A6M2 proti ostatním verzím.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1277#43408Verze : 0
    Avatar
    Tento A6M2 byl vyroben továrnou Nakajima (jako 500. kus typu A6M2 u tohoto výrobce) v prosinci 1942. Za války sloužil u 201. Kokutai na Šalamounových ostrovech. Kvůli bojovému poškození byl Japonci zanechán v džungli na ostrově Ballale. V roce 1964 byl vrak vyproštěn ze zajetí divočiny a do poloviny 80. let restaurován do letuschopného stavu pro Commemorative Air Force. Z důvodu nemožnosti obstarat provozuschopný originální motor Sakae 12 je toto "Zero" opatřeno pohonnou jednotkou Pratt & Whitney R-1830.

    Vystavený exemplár - Pacific Aviation Museum Pearl Harbor Hangar 37, Ford Island
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1277#401115Verze : 0
    Avatar
    Trojpohledový náčrtek Mitsubishi A6M2 Reisen


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1277#120643Verze : 0
    MOD