Micubiši A6M3 32 Reisen [Hamp, Zeke]

Mitsubishi A6M3 Model 32 Reisen / 零戰32型(A6M3)「零式」
     
Název:
Name:
Micubiši A6M3 32 Mitsubishi A6M3 32
Originální název:
Original Name:
零戰32型(A6M3)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.1942 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
DD.MM.1942-DD.MM.1942 Nakajima Aircrafts, Ltd., Koizumi /
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1942-DD.12.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
343 Mitsubishi
neznámý počet/unknown number Nakajima
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan CATOBAR - catapult take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1807 kg 3984 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2536 kg 5591 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2884 kg 6358 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,000 m 36ft 1,06in
Délka:
Length:
9,060 m 29ft 8,68in
Výška:
Height:
3,570 m 11ft 8,55in
Plocha křídla:
Wing Area:
21,538 m2 231.83 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
117,7 kg/m2 24.11 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1F Sakae 21 o výkonu 831 kW (1 130 k);
výkon 809 kW (1 100 k) v h= 2 850 m a 721 kW (980 k) v h= 6 000 m
Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm.
Nakajima NK1F Sakae 21 rated at 1,115 hp for take-off, 1,085 hp at 9,350 ft and 967 hp at 19,685 ft, driving a Hamilton-Sumitomo three-blade metal propeller with constant speed of 10 ft diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
480 l interní + 330 l v přídavné nádrži pod trupem 105.5 UK gallons and 72.5 UK gallons in one drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
540 km/h v 6000 m 335.5 mph in 19685 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
370 km/h v 4000 m 229.9 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
22,87 m/s 4502 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,3 min do 6000 m 7,3 min to 19685 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11050 m 36253 ft
Dolet:
Range:
1285 km 798.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2378 km 1477.6 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Type 99-1 Model 3 ráže 20 mm se zásobu 100 nábojů na hlaveň
2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm se zásobu 500 nábojů na hlaveň
Pumy: 2x 30 kg
Two fixed forward-firing 0.303 inch Type 97 machine-guns in the upper fuselage decking with 500 rpg and
Two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99-1 Model 3 cannon in wing-mounted with 100 rpg.
External stores: two 132 lb bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
零式艦上戦闘機三二型 / Rei-šiki kandžó sentóki / Palubní stíhací letoun typ 0 model 32.
- Spojenecké kódové jméno: Hap, Hamp, Zero.
- Od této verze byla instalována krátkovlnná radiostanice Typ 96 Ku-1 s dosahem 80 km v h= 3 100 m, dále byl instalován radiokompas Typ 1 Ku-3
零式艦上戦闘機三二型 / rei-shiki-kanjou-senntouki / Carrier-borne fighter Type 0 Model 32.
Codenames and nicknames, including "Zeke", "Hamp" and "Hap".
Zdroje:
Sources:
Rene J. Francillon Ph.D, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN: 0-87021-313-X
William Green a Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter: An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398
Robert C. Mikesh, Warbird History Zero, Combat & Development History of Jaoan´s Legendary Mitsubishi A6M Zero Fighter, Osceola, Wisconsin, Motorbooks International, rok 1994, ISBN: 0-87938-915-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Famous Airplanes of the World, Type Zero Carrier Fighter Model 22-63, No.56, 1996, BunrinDo Co. Ltd.,
Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5.
Jaroslav Schmidt, Letadla 1939 – 45, Stíhací a bombardovací letadla Japonska 1. díl, 1. vydání, Nakladatelství Fraus Plzeň, 1998, ISBN 807238-041-9
Jaroslav Schmidt, Letadla 1939 – 45, Stíhací a bombardovací letadla Japonska II. díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN: 80-7238-077-X
Lubomír Vejřík, Vzestup a pád orlů Nipponu 1931 - 1941, Prolog, Svět Křídel Cheb, rok 1994, ISBN: 80-85280-26-4
L+K 1/1976, A6M3 Hamp, Letadla 1939-45
ww2db.com
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
www.xs4all.nl
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-32-Reisen-Hamp-Zeke-t1279#281764 Verze : 0
Mitsubishi A6M3 32
零戦 / Reisen / Hamp, Hap později Zero


Historie:
Letoun vznikl na základě požadavku námořního letectva, které požadovalo zjednodušení manipulace na palubě letadlových lodí a dalším cílem bylo zvýšení výkonů. Úprava proběhla jednoduše: byly odstraněny koncové sklápěcí oblouky křídel, bohužel, tím zároveň došlo ke snížení zásoby paliva, která byla nesena v křídlech. Vyšší výkon zajistil nový motor Nakajima Sakae 21. Montáž tohoto motoru si však vynutila posunutí protipožární přepážky směrem dozadu, tím se zmenšil prostor pro trupovou palivovou nádrž a její objem se zmenšil o 38 l (nyní 60 l). Takovéto zmenšení kapacity palivových nádrží a vyšší spotřeba motoru Sakae 21, to byly příčiny toho, že Zero přišlo o jednu ze svých předností - velmi dlouhý dolet a výkony se také příliš nezlepšily.
Křídlo s menším rozpětím se projevilo mírně sníženým dostupem a menší stoupavostí, zlepšila se ovladatelnost při letu v nižších výškách a vyšších rychlostech letu. Je nutno ještě zmínit, že byla zvýšena zásoba granátů nesených pro kanón, původně Zero neslo šedesát granátů v bubnovém zásobníku a od této verze bylo neseno jedno sto granátů pro každý kanón.
Spojenci se s touto verzí začali střetávat nad Šalomounovými ostrovy v říjnu 1942 a jejich zpravodajská služba měla za to, že se jedná o zcela nový typ a tak přidělili tomuto letounu kódový název Hap, proti tomu se ohradil tehdejší generálporučík Arnold, protože to byla jeho přezdívka, jméno nového letounu bylo změněno na Hamp. V prosinci 1942 byl jeden letoun získán na Nové Guineji a při jeho prohlídce bylo zjištěno, že se jedná o verzi ji známou pod označením Zeke.
Velká vzdálenost z Rabaulu nad Šalomounovy ostrovy vedla ke ztrátám mnoha nových stíhaček, které skončily při zpátečním letu v moři, proto Kaigun Koku Hombu požadovalo zvýšení doletu, továrna Mitsubishi Jukogyo K. K. tedy křídlo zpětně vybavuje koncovými sklápěcími oblouky a mezi nosníky křídla, vně křídelních kanónů přidává nádrže paliva po 45 l. Tyto dvě nádrže umožnily prodloužení doletu o 160 kilometrů Tento model je označen jako A6M3 22.
Celkem bylo vyrobeno 343 letadel A6M3 32 a 560 letadel A6M3 22.


Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0
Rene J. Francillion, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966
Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5.
L+K 1/1976, Letadla 1939-45
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
http://www.vectorsite.net/avzero.html
http://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm
http://base13.glasnet.ru/aoj/mi/a6m.htm
http://rwebs.net/avhistory/history/Zeke32.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-32-Reisen-Hamp-Zeke-t1279#97169 Verze : 0
A6M3 model 32 (výrobní číslo 3020, "Q-102") letiště Buna, leden 1943. Stroj je světle šedý, jeho motorový kryt má tmavě modrošedý nátěr. Pod Hokoku č. 872 je napsáno jméno dárce, které zní Katajoši-Gó. Pilotem letounu byl Kazuo Cunoda.
Micubiši A6M3 32 Reisen [Hamp, Zeke] -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Micubiši A6M3 32 Reisen [Hamp, Zeke] -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Micubiši A6M3 32 Reisen [Hamp, Zeke] -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Micubiši A6M3 32 Reisen [Hamp, Zeke] -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Micubiši A6M3 32 Reisen [Hamp, Zeke] -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-32-Reisen-Hamp-Zeke-t1279#397284 Verze : 0
Model 32 měl "useknuté" konce křídel a označoval se jako "Hamp"
Micubiši A6M3 32 Reisen [Hamp, Zeke] -


Micubiši A6M3 32 Reisen [Hamp, Zeke] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-32-Reisen-Hamp-Zeke-t1279#43414 Verze : 0
Ještě jedna dobová fotografie A6M3 mod 32 z lwakumské letecké skupiny.
Micubiši A6M3 32 Reisen [Hamp, Zeke] - A6M3 mod 32
Zdroj: Mitsubishi A6M Zero Fighter; Aero Detail 7- 1993; 
ISBN 4-499-22608-2

A6M3 mod 32
Zdroj: Mitsubishi A6M Zero Fighter; Aero Detail 7- 1993;
ISBN 4-499-22608-2

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-32-Reisen-Hamp-Zeke-t1279#191027 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek Mitsubishi A6M3 32 s "useknutými" konci křídel.
Micubiši A6M3 32 Reisen [Hamp, Zeke] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-32-Reisen-Hamp-Zeke-t1279#119695 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více