Název: Name: | Micubiši A6M7 63 | Mitsubishi A6M7 63 |
Originální název: Original Name: | 零式艦上戦闘機五三型丙 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.05.1945-DD.MM.1945 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya | |
Období výroby: Production Period: | DD.05.1945-DD.MM.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | vždy je zmiňován "nevelký počet" / small number | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.05.1945 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan | CATOBAR - catapult take-off but arested recovery |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2050 kg | 4519 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3000 kg | 6614 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3755 kg | 8278 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,000 m | 36ft 1,06in |
Délka: Length: | 9,240 m | 30ft 3,77in |
Výška: Height: | 3,510 m | 11ft 6,18in |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,30 m2 | 229.27 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 140,82 kg/m2 | 28.84 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima NK1E Sakae 31, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 831 kW (1 130 k), 890 kW (1 210 k) v h= 2 850 m se vstřikem vody a metanolu a 721 kW (980 k) v h= 6 000 m. Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo / HS s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm. | Nakajima NK1E Sakae 31, fourteen-cylinder twin-row air-cooled radial engine, rated at 1,115 hp for take-off, 1,193 hp at 9,350 ft with water / methanol injection, 967 hp at 19,685 ft, driving a three-blade constant-speed Hamilton-Sumitomo / HS proppeller of the diameter 10 ft. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 502 l + 2x 150 l v přídavných palivových nádržích pod křídly. | 110 UK gallons and 66 UK gallons in two drop tanks under a wings. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 543 km/h v 6400 m | 354.2 mph in 19685 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 370 km/h v 6000 m | 205.1 mph in 19685 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 9,97 min do 8000 m | 9,97 min to 26247 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10200 m | 33465 ft |
Dolet: Range: | 1520 km | 944.5 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2960 km | 1839.3 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Type 99 Model 2 Mk 4 ráže 20 mm v křídlech (po 125 nábojích), 2x pevný kulomet Type 3 ráže 13,2 mm v křídlech (240 nábojů) a 1x pevný kulomet Type 3 ráže 13,2 mm vpravo nad motorem (230 nábojů). Pumový náklad: 1x 250 kg puma zavěšena na výklopné vidlici, 1x 500 kg puma zřejmě pouze pro sebevražedné operace. | Two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 3 Mark 4 cannons i the wings mounted, 125 rpg, two fixed forward-firing 0.52 inch Type 3 machine-gun in the wing mounted, 240 rpg and one fixed forward-firing 0.52 inch Type 3 machine-gun in the upper fuselage decking, 230 rounds Bomb load: One 551 lb bomb beneath the fuselage (one 1,102 lb probably for suicide missions). |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | V první polovině roku 1944 již bylo japonské námořní letectvo nemělo své velké letadlové lodě a tak Kaigun Koku Hombu požaduje aby konstruktéři upravili stíhací Zero pro jeho novou úlohu - Zero se mělo stát střemhlavým bombardérem. Za základ byla vzata stíhací verze A6M6c, zesílen byl potah křídel a ocasní část - letoun musel být schopen vybrat střemhlavý let a tak musel odolat velkému přetížení. Puma musela být zavěšena pod trup na výklopné vidlici, která zaručila odhoz pumy ve střemhlavém letu mimo okruh vrtule. Přídavné nádrže byly nyní dvě pod křídly. Letoun měl operovat na palubách menších letadlových lodí a také z pozemních základen. Do výroby se zřejmě dostalo pouze malé množství letadel této verze. | In mid 1944, along loss of all of the larger aircraft carriers, the Kaigun Koku Hombu requested yet another modification of the fighter Zero. This time it was to have a role of dive bomber. Its new role required the ability to dive with great speeds thus necessitating additional reinforcements to the covering of the fuselage rear parts and wings. Under fuselage drop tank installation was replaced with a Mitsubishi designed bomb rack accommodating a 551 lbs bomb. Provision were also made for two 33 UK gallons under-wing tanks attached outboard of the wheel walls.It is not known how many machines of this type were built, but it was only a small amount. |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05 Artur Juszcak, Mitsubishi A6M Zero, Mushroom Model Magazine Special, No 6103, Yellow Series, ISBN: 83-7300-085-2 M. C. Richards a Donald S. Smith, Mitsubishi A6M5 to A6M8 'Zero-Sen' ('Zeke 52',)Aircraft in Profile number 236, Windsor, Berkshire, Profile Publications Ltd., rok 1972. Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 www.nasm.si.edu http://www.vectorsite.net/avzero.html http://www.go2war2.nl/artikel/522/7 www.lemairesoft.happyhost.org www.xs4all.nl www.warbirdsresourcegroup.org http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm archiv autora |