Micubiši J2M2 11 Raiden [Jack]

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 334 příspěvků vloženo, 1715 editováno a 257 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Micubiši J2M2 11 Raiden [Jack]

Mitsubishi J2M2 Model 11 Raiden / 雷電 一一型(J2M2)

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Micubiši J2M2 11 Mitsubishi J2M2 11
    Originální název:
    Original Name:
    一一型
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.10.1942-DD.MM.1943 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
    DD.MM.194R-DD.MM.1943 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Suzuka /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.11.1942-DD.12.1943
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    155
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    13.10.1942
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2527 kg 5571 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3300 kg 7275 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    3807 kg 8393 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    10,795 m 35ft 5in
    Délka:
    Length:
    9,700 m 31ft 9,88in
    Výška:
    Height:
    3,810 m 12ft 6in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    20,05 m2 215.82 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    164,6 kg/m2 33.71 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Micubiši MK4R-A Kasei 23a (Ha-32-23a) vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 324 kW (1 800 k), 1 158 kW (1 575 k) v h= 1 800 m a 1 037 kW (1 410 k) v h= 4 800 m.
    Vrtule VDM čtyřlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 300 mm
    Mitsubishi MK4R-A Kasei 23a fourteen-cylinder air-cooled radial, rated at 1,775 hp for take-off, 1,553 hp at 5,905 ft and 1,391 hp at 15,748 ft,
    driving a four-blade constant-speed VDM propeller of 10ft 9,91in diameter
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    590 l + 300 l v přídavných nádržích
    64 l oleje
    130 UK gallons and 66 UK gallons in drop tanks
    14,08 UK gallons Oil
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    596 km/h v 5450 m 370.3 mph in 17881 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    426 km/h v 6100 m 264.7 mph in 20013 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    4,5 min do 5000 m 4,5 min to 16404 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    11680 m 38320 ft
    Dolet:
    Range:
    1055 km 655.5 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    1980 km 1230.3 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,69 mm nad motorem (po 550 nábojích)
    2x pevný kanón Type 99 Model 2 ráže 20 mm v křídlech (po 100 nábojích)
    Pumový náklad: 2x 60 kg pod křídly
    Two fixed forward-firing 0.303in Type 97 machine-guns in the upper fuselage decking, 550 rpg and
    two fixed forward-firing 0.79in Type 99 Model 2 cannon wing-mounted with 100 rpg
    External stores: two 60 kg bombs
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    雷電 / Raiden (Hromoklín - jap.) / Jack
    雷電 一一型 / Raiden Iči-iči gata / Námořní přepadový stíhač Raiden model 11
    雷電 / Raiden - "Thunderbolt" / The Allied codename was "Jack"
    雷電 一一型 / Raiden Ichi-ichi gata / Navy interceptor fighter Raiden Model 11
    Zdroje:
    Sources:
    Famous Airplanes of the World, Navy Interceptor "Raiden", Bunrindo Co., Ltd., No.61, 1996-11, ISBN978-4-89319-058-1
    http://www.combinedfleet.com/ijna/j2m.htm
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1285#101888Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Mitsubishi J2M2 11
    雷電 / Raiden / Jack
    一一型 / - / Námořní přepadový stíhač Raiden model 11


    Historie:
    Již od roku 1938 byly v císařském námořním letectvu prosazovány dva zcela odlišné pohledy na další vývoj a konstrukci stíhacích letadel. První směr vývoje (byl starší a hluboce zakořeněný) - vyrábět lehká, vysoce obratná letadla s výzbrojí dvou kulometů (např.A5M) z jasným cílem - protivníka vymanévrovat a sestřelit. Druhý směr (obtížně prosazovaný) bral v úvahu vývoj letadel v Evropě a v USA, kde byla letadla těžší, díky vyššímu plošnému zatížení křídla hůře ovladatelná, ale s pasívní ochranou pilota a nádrží, mohutnější palebnou silou a schopná rychlých vertikálních manévrů.


    Vypsané specifikace plánu rozvoje označené 14-Shi požadovaly právě takový letoun, snad poprvé v historii japonského námořního letectva, nebyl kladen požadavek na ovladatelnost a manévrovatelnost.
    Konstruktér Jiro Horikoshi navrhl letoun robusních tvarů, dvojhvězdicový čtrnáctiválcový motor byl těsně kapotován a vstupní otvor pro chladící vzduch byl úzký, zvýšit průtok vzduchu a tím i zlepšit chlazení pomáhal ventilátor umístněný na hřídeli pohánějící vrtuli.
    Prototyp J2M1 měl tolik nevhodných vlastností (přehřívání motoru, v nevyhovujícím intervalu nastavitelný úhel náběhu vrtulových listů, ovládání podvozku a nedostatečný výhled), že byl zásadně přepracován o byl přijat do výzbroje jako J2M2 11
    Výroba tohoto typu se pomalu a pozvolna rozbíhala za první půlrok dostalo námořnictvo pouze 11 strojů. Celkem bylo vyrobeno 141 ks této verze Raidena. Ani tento typ nebyl zdaleka dobrý, jeho největším problémem byl nedotažený vývoj motoru. Výkon motoru bylo možno krátkodobě zvýšit vstřikováním vody a methanolu do sání motoru, tímto způsobem se zvýšil výkon motoru, ale zároveň s tím se zvýšily otáčky motoru a to mělo za následek, že se konce vrtulových listů dostaly do oblasti nadzvukových rychlostí a tím vznikly silné vibrace, které se přenesly na celý letoun.
    Dalším problémem bylo přistání, přistát s tímto letounem prý bylo vyloženě nebezpečnou operací. Vysoká přistávací rychlost ve spojení s nízkou kabinou se špatným výhledem udělaly z přistávacího manévru, který se obešel bez havárie úspěch, který byl prý srovnatelný se sestřelem napřátelského letadla.


    Výroba tohoto typu probíhala souběžně s verzí J2M3.


    Použité prameny:
    Rene J. Francillion Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
    William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
    Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé vydání, Naše Vojsko, Praha 1992; ISBN 80-206-0117-1
    Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 tom 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
    Robert Peczkowski, Mitsubishi J2M Raiden, Stratus, 2004 Polsko, ISBN:83-916327-7-6
    L+K, 9/1967 a 8/1991, Letadla 1939-45, Václav Němeček
    http://www.combinedfleet.com/ijna/j2m.htm
    www.century-of-flight.net
    http://airu.ru/content/view/452/81/
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1285#101892Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Raideny


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1285#108881Verze : 0
    MOD