Micubiši Ki 30 [Ann]

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 356 příspěvků vloženo, 1992 editováno a 270 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Micubiši Ki 30 [Ann]

Mitsubishi Ki-30 / 三菱 キ30 九七式轻爆击机

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Micubiši Ki-30 Mitsubishi Ki-30
    Originální název:
    Original Name:
    キ30 九七式轻爆击机
    Kategorie:
    Category:
    bombardovací letoun bomber aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.02.1937-DD.04.1940 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
    DD.MM.1939-DD.09.1941 Army Air Supply Workshop, Tachikawa /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.03.1938-DD.09.1941 série
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    704
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    28.02.1937
    Osádka:
    Crew:
    2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2230 kg 4916 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3322 kg 7324 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    14,550 m 47ft 8,83in
    Délka:
    Length:
    10,340 m 33ft 11,08in
    Výška:
    Height:
    3,645 m 11ft 11,5in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    30,58 m2 329.16 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    108,63 kg/m2 22.25 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Nakadžima Ha-5 KAI vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 699 kW (950 k) a 706 kW (960 k) v h= 3 600 m.
    Vrtule trojlistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu vrtulových listů.
    Nakajima Ha-5 KAI fourteen-cylinder, air-cooled, two-row radial engine rated at 937 hp for take-off and 947 hp at 11,810ft,
    driving a three-blade variable-pitch propeller.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    432 km/h v 4000 m 268.4 mph in 13123 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    380 km/h v 3000 m 236 mph in 9843 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    8,33 m/s 1639.8 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    10,6 min do 5000 m 10,6 min to 16404 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    8570 m 28117 ft
    Dolet:
    Range:
    1700 km 1056.3 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pevný kulomet Type 89 Model 2 ráže 7,7 mm v levém křídle s 200 nábiji a
    1x pohyblivý kulomet Type 89 Model 1 ráže 7,7 mm na konci kabiny se zásobou 576 nábojů uložených v šesti bubnových zásobnících.

    Pumy: maximálně 400 kg, normálnš 300 kg
    One fixed forward firing 0.303 inch Type 89 Model 2 machine-gun in a wing-mounted with 200 rounds and
    one flexible rearward-firing 0.303 inch Type 89 Model 1 machine-gun in dorsal position, 576 rounds.

    Bomb load: Up to 882 lb, 661 lb normal
    Uživatelské státy:
    User States:


    - 3 letouny


    - three captured Ki-30s
    Poznámka:
    Note:
    九七式軽爆撃機 - Kjúnanašiki keibokugekiki - Armádní lehký bombardér typ 97
    Spojenecké kódové jméno: Ann
    九七式軽爆撃機 - Kyunana-shiki keibakugekiki - Army Type 97 Light bomber
    Allies code-name "Ann"
    Zdroje:
    Sources:
    Upravil a doplnil moderátor Vláďa s použitím těcto zdrojů:
    René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
    Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, Annapolis, 1990, ISBN:10-1-55750-563-2
    Lubomír Vejřík, Vzestup a pád orlů Nipponu - Prolog, 1. vydání, Cheb, Svět křídel, 1994, ISBN: 80-85280-26-4
    www.aviastar.org
    www.historyofwar.org
    http://www.airwar.ru/enc/bww2/ki30.html
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1289#5135Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Mitsubishi Ki-30 Ann
    - / - / Ann
    九七式軽爆撃機 / Kyunana-shiki keibakugekiki / armádní lehký bombardér typ 97


    Historie a popis:

    Císařské Japonsko se od první poloviny třicátých let snažilo stát důležitou mocností s moderně vyzbrojenou armádu, nedílnou a důležitou součástí této armády bylo i letectvo. V rámci modernizace letectva bylo tedy nutno nahradit zastarávající lehké bombardéry Micubiši Ki-2 a Kawasaki Ki-3.


    V květnu roku 1936 sestavilo Rikugun Koku Hombu (velení japonského císařského armádního letectva) specifikace, ve kterých byly detailní technické požadavky na lehký bombardovací letoun. Tento typ bombardéru byl v té době ve velké oblibě snad ve všech armádách světa.

    Rikugun Koku Hombu tehdy nevypsalo klasickou soutěž, ale vyzvalo přímo své tři hlavní dodavatele letecké techniky, aby předložily své projekty. Jednou z vyzvaných společností byla 川崎航空工機業株式会社 - Kawasaki Kōkūki Kōgyō Kabushiki Kaisha (dále jen Kawasaki), která odpověděla projektem Kawasaki Ki-32, druhou oslovenou společností byla 三菱重工業株式会社- Mitsubishi Jūkōgyō Kabushiki Kaisha (dále jen Mitsubishi), její projekt a posléze i prototyp dostal přiděleno označení Ki-30. Poslední z těchhto společností byla 中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Nakajima), která pro tento projekt dostala označení Ki-31. Představenstvo společnosti Nakajima se však rozhodlo, že se nezúčastní a tak nebyly ani zahájeny projektové práce.


    Projekty obou prvně jmenovaných společností vycházely z technických požadavků zformulovaných ve specifikacích. Požadováno bylo dvoumístné provedení letadla, maximální rychlost měla být alespoň na úrovni 400 km/h, pumovou zátěž o hmotnosti 400 kg měl letoun dopravit rychlostí 300 km/h na vzdálenost 750 km. Odhoz pum měl být možný pod úhlem až 60° a to z operační výšky 2 - 4 000 m. Specifikovány byly i pohonné jednotky: 1) kapalinou chlazené vidlicové dvanáctiválece Kawasaki Ha-9-IIb (ten použila Kawasaki, která řadové motory velmi propagoval), nebo dvouhvězdicové vzduchem chlazené čtrnáctiválce Nakajima Ha-5 KAI a Mitsubishi Ha-6. Poslední z uvedených motorů zvolila pro svou konstrukci Mitsubishi.

    První prototyp Mitsubishi Ki-30 vzlétl 28. února 1937. Byl to středoplošník s kovovou konstrukcí křídla, nosník křídla byl průběžný. Podvozek byl pevný s aerodynamickými kryty kol, jistou zajímavostí je, že první návrhy uvažovaly o použití zatahovacího podvozku, ale armádní konzultanti jej zavrhli. Pevná výzbroj se skládala z jednoho kulometu Type 89 model 2 ráže 7,7 mm uloženého v levém křídle a pro tuto zbraň byla nesena téměř symbolická zásoba 200 nábojů, druhý člen osádky ovládal pohyblivý kulomet Type 89 model 1 ráže 7,7 mm a zásoba střeliva v bubnových zásobnících byla 576 nábojů.


    Při porovnávacích zkouškách byly důsledně porovnávány prototypy obou společností, u obou byly shledány obdobné letové vlastnosti. Upřednostněn byl nakonec prototyp Mitsubishi Ki-30. Za jeho hlavní předností byl považován vzduchem chlazený motor. Podle názoru velení letectva lépe vyhovoval podmínkám provozu na polních letištích. Motorů Mitsubishi Ha-6 byl však nedostatek a tak krom prvního prototypu, byly všechny ostatní poháněny motory Nakajima Ha-5KAI o výkonu 960 koní. Instalace jiného typu motoru proběhla celkem bez potíží, japonští konstruktéři byli na vzduchem chlazené motory zvyklí a vše tak rychle upravili. Problémy s chlazením se však nevyhnuly konkurenčnímu prototypu Kawasaki Ki-32.

    Použití:
    Mitsubishi Ki-30 byl do výzbroje přijat v roce 1937 jako "lehký armádní bombardovací letoun typ 97" do sériové výroby se dostal v březnu 1938, ta pokračovala až do konce roku 1940, kdy byla ukončena po vyrobení 706 letadel (některé prameny uvádějí 704). Lehký bombardér poprvé zasáhl do bojů v říjnu 1938 na čínském bojišti a zde také slavil své největší úspěchy. Boje tu probíhaly za trvalé převahy japonského letectva - čínské letectvo bylo slabé. Ztráty těmto taktickým bombardérům tak způsobovala především palba ze země. Tyto ztráty nakonec vedly k až přijetí konkurenčního Kawasaki Ki-32 do výzbroje a tak se nakonec oba rivalové potkávají na čínském nebi. Je velkým štěstím pro japonské piloty těchto strojů, že počátkem roku 1942 byly oba typy již staženy z prvoliniové služby (převážně k výcvikovým jednotkám) a tak bylo zabráněno jejich ztrátám. Ann, takové bylo spojenecké kódové jméno Mitsubishi Ki-30, do bojů zasáhl jen krátce ve Francouzské Indočíně a na Filipínách. Tou dobou byla převaha Japonců na těchto bojištích velká, ale i tak se zde naplno projevovaly slabiny této konstrukce - lehkost konstrukce, nedostatečná obrana a ochrana a slabé výkony. Závěrem bojů v Pacifiku a v Číně bylo několik letadel použito k sebevražedným náletům, to byl ale smutný osud většiny japonských letadel. Musím se zmínit o několika bombardérech, které bojovaly proti Francouzům v Thajském letectvu. Thajsko tehdy kolaborovalo s Japonskem.


    Vyráběn byl především u mateřské továrny Mitsubishi v Nagoyi a asi 68 letadel dodal armádní letecký arzenál v Tachikawě.
    Jistým paradoxem je, že konkurenčních Ki-32 bylo nakonec vyrobeno téměř o stopadesát kusů více.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1289#135708Verze : 1
    MOD
    Avatar
    fotografie Ann




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1289#135710Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Foto z nasazení v Číně.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1289#43442Verze : 0
    Avatar
    Přídám snímek
    Výzbroj: 1x pevný kulomet Type 89 ráže 7,7 mm (200 nábojů) v křídle
    1x pohyblivý kulom. Type 89 ráže 7,7 mm (až 576 nábojů v bubnových zásobnících)
    300 - 400 kg pum v pumovnici a na křídelních závěsech


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1289#97629Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Kamuflážní schéma Filipíny přelom roků 1941 a 1942 16. Sentai


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1289#135712Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Použité prameny:
    René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
    Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, Annapolis, 1990, ISBN:10-1-55750-563-2
    Lubomír Vejřík, Vzestup a pád orlů Nipponu - Prolog, 1. vydání, Cheb, Svět křídel, 1994, ISBN: 80-85280-26-4
    Chris Bishop, Encyclopedia of Weapons of World War IIm Barnes & Noblem rok 1998m ISBN: 1-58663-762-2
    Václav Němeček:"Vojenská letadla 3 díl", druhé vydání; Naše Vojsko, Praha 1992; ISBN 80-206-0117-1
    Zbyněk Válka, Jednomotorová bombardovací a torpédová letadla 1939-1945 Jan Piskiewicz, Větrovany, rok 2003, ISBN 80-83768-01-5
    www.warbirdsresourcegroup.org
    http://avia.russian.ee/air/japan/a_mitsubishi.html
    http://avions.legendaires.free.fr/ki30.php
    http://www.samoloty.ow.pl/str388.htm
    http://www.cofe.ru/avia/M/M-149.htm
    avia.russian.ee
    http://cwlam2000hk.sinaman.com/ja12.htm
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1289#234115Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Trojpohledový náčrtek Ann


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1289#103366Verze : 1
    MOD