CV - USS Essex (CV-9)

     
Název:
Name:
USS Essex USS Essex
Originální název:
Original Name:
USS Essex
Kategorie:
Category:
letadlová loď Aircraft Carrier
Třída:
Class:
Essex
Kódové označení:
Pennant Number:
CV-9
Loděnice:
Builder:
Newport News Shipbuilding & Dry Dock Co., Newport News
Založení kýlu:
Laid Down:
28.04.1941
Spuštění na vodu:
Launched:
31.07.1942
Uvedení do služby:
Commissioned:
31.12.1942
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
30.06.1969 1)
Velitel:
Commander:
31.12.1942-06.11.1943 Duncan, Donald Bradley (Captain)
06.11.1943-07.08.1944 Ofstie, Ralph Andrew (Captain)
07.08.1944-30.06.1945 Wieber, Carlos Wilhelm (Captain)
30.06.1945-01.11.1945 Bowman, Roscoe Leroy (Captain)
01.11.1945-19.07.1946 Mathews, Laurence Oldham Jr. (Captain)
19.07.1946-09.01.1947 Strane, John Roberts (Lieutenant Commander)
15.01.1951-13.06.1952 Wheelock, Austin Wadsworth (Captain)
13.06.1952-02.09.1952 Rodee, Walter Fred (Captain)
02.09.1952-02.10.1952 Stroop, Paul David (Captain)
02.10.1952-11.03.1953 Lovett, Benjamin Barnes Compton (Captain)
11.03.1953-13.02.1954 Duborg, Christian Harold (Captain)
13.02.1954-13.02.1955 Turner, Frank (Captain)
13.02.1955-07.09.1955 Sharp, Raymond Neil (Captain)
07.09.1955-15.09.1955 Ingerslew, Donald Bennett (Commander)
15.09.1955-31.10.1956 Bowen, John Bunyan Jr. (Captain)
31.10.1956-11.11.1957 Eastwold, Earl Russell (Captain)
11.11.1957-19.11.1958 Christopher, Thomas Aloysius (Captain)
19.11.1958-29.10.1959 South, Thomas Winfield II (Captain)
29.10.1959-13.10.1960 Fowler, Richard Labbitt (Captain)
13.10.1960-29.10.1961 Searcy, Seth Shepard Jr. (Captain)
29.10.1961-21.11.1962 Bogart, Gerald Schouler (Captain)
21.11.1962-30.12.1963 West, Joseph Manget (Captain)
30.12.1963-16.12.1964 Meyer, William Rhett (Captain)
16.12.1964-18.12.1965 Issitt, Donald Keith (Captain)
18.12.1965-12.01.1967 Fly, William Edward (Captain)
12.01.1967-06.03.1967 Dankworth, Edwin George Jr. (Captain)
06.03.1967-18.08.1967 Eason, Van Vernon Jr. (Captain)
18.08.1967-12.11.1968 Harkins, John Andrew (Captain)
12.11.1968-24.03.1969 Moore, Horace Newland Jr. (Captain)
24.03.1969-30.06.1969 Carruth, David Clark (Captain)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka:
Crew:
1942: 2600 (posádka + palubní letecké křídlo / Crew + Air Wing)
1951: 2900 (posádka + palubní letecké křídlo / Crew + Air Wing)
1956: 2300 (posádka + palubní letecké křídlo / Crew + Air Wing)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
27535 2) t 27100 2) long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
36964 3) t 36380 3) long tons
Délka:
Length:
265,79 4) m 872 ft 4)
Šířka:
Beam:
44,93 5) m 147 ft 5 in 5)
Ponor:
Draught:
8,69 6) m 28 ft 6 in 6)
Pancéřování:
Armour:
1942:
- boky: 63,5-101,6mm
- hangárová paluba: 38,1mm
- paluba: 38,1mm
- přepážky: 101,6mm
- velitelská věž: 38,1mm
- kormidelna: 63,5mm
1942:
- Belt: 2.5-4.0 in
- Hangar Deck: 1.5 in
- Deck: 1.5 in
- Bulkheads: 4 in
- Connig Tower: 1.5 in
- Pilothouse: 2.5 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
8x kotel Babcock & Wilcox
4x parní turbína Westinghouse
8x Babcock & Wilcox Boiler
4x Westinghouse Steam Turbine
Výkon:
Power:
11185,5 kW při ? ot/min 15000 bhp at ? rpm
Šrouby:
Propellers:
4
Zásoba paliva:
Fuel Load:
? t ? long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
61,1 km/h 33 kt
Dosah:
Range:
37040 km při rychlosti 27,8 km/h 20000 nm at speed 15 kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
Hlavňová výzbroj:
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě Mark 32 (4x II)
4x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě Mark 24 (4x I)
32x 40 mm L/56 kanon Mark 1 na lafetě Mark 2/4 (8x IV)
46x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě ? (46x I)


1951
Hlavňová výzbroj:
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě Mark 30 (8x I)
28x 76 mm L/50 kanon Mark 22 na lafetě ? (14x II)


1956
Hlavňová výzbroj:
7x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě Mark 30 (7x I)
10x 76 mm L/50 kanon Mark 22 na lafetě ? (5x II)


1965
Hlavňová výzbroj:
4x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě Mark 30 (4x I)
Guns:
8x 5"/38 Gun Mark 12 on Mark 32 Mount (4x II)
4x 5"/38 Gun Mark 12 on Mark 24 Mount (4x I)
32x 1.57"/56 Gun Mark 1 on Mark 2/4 Mount (8x IV)
46x 0.79"/70 Gun Mark 4 on ? Mount (46x I)


1951
Guns:
8x 5"/38 Gun Mark 12 on Mark 30 Mount (8x I)
28x 76 mm L/50 kanon Mark 22 on ? Mount (14x II)


1956
Guns:
7x 5"/38 Gun Mark 12 on Mark 30 Mount (7x I)
10x 76 mm L/50 kanon Mark 22 on ? Mount (5x II)


1965
Guns:
4x 5"/38 Gun Mark 12 on Mark 30 Mount (4x I)
Vybavení:
Equipment:
Radary:
SK (vzdušný vyhledávací 2D radar)

Letová paluba:
- rozměry: 265,79 x 44,93 m
- letadlové výtahy: 2 (+1 boční)


1944
Radary:
SK (vzdušný vyhledávací 2D radar)
SM (?)
SC-2 (?)

Letová paluba:
- rozměry: 265,79 x 44,93 m
- letadlové výtahy: 2 (+1 boční)
- katapulty: 1 (H2)


1944
Radary:
SK-2 (vzdušný vyhledávací 2D radar)
SM (?)
SC-2 (?)

Letová paluba:
- rozměry: 265,79 x 44,93 m
- letadlové výtahy: 2 (+1 boční)
- katapulty: 1 (H2)


1951
Radary:
AN/SPS-12 (vzdušný vyhledávací 2D radar)
AN/SPS-30 (vzdušný vyhledávací 3D radar)

Letová paluba:
- rozměry: 273,74 x 46,25 m
- letadlové výtahy: 2 (+1 boční)
- katapulty: 2 (H8)


1957
Radary:
AN/SPS-10 (hladinový vyhledávací 2D radar)
AN/SPS-30 (vzdušný vyhledávací 3D radar)
AN/SPS-37A (vzdušný vyhledávací 2D radar)
AN/SPN-35 (radar pro přesné navádění přistávajících letadel)
AN/SPN-43 (radar pro kontrolu letového provozu)

Letová paluba:
- rozměry: 271,27 x 59,74 m
- letadlové výtahy: 1 (+2 boční)
- katapulty: 2 (H8)


1965
Radary:
AN/SPS-10 (hladinový vyhledávací 2D radar)
AN/SPS-30 (vzdušný vyhledávací 3D radar)
AN/SPS-40 (vzdušný vyhledávací 2D radar)
AN/SPN-35 (radar pro přesné navádění přistávajících letadel)
AN/SPN-43 (radar pro kontrolu letového provozu)

Ostatní:
AN/SQS-23 (příďový protiponorkový sonar)

Letová paluba:
- rozměry: 271,27 x 59,74 m
- letadlové výtahy: 1 (+2 boční)
- katapulty: 2 (H8)
Radars:
SK (2D Air Search Radar)

Flight Deck:
- Dimension: 872 ft x 147 ft 5 in
- Aircraft Lift: 2 (+1 deck-edge)


1944
Radars:
SK (2D Air Search Radar)
SM (?)
SC-2 (?)

Flight Deck:
- Dimension: 872 ft x 147 ft 5 in
- Aircraft Lift: 2 (+1 deck-edge)
- Catapults: 1 (H2)


1944
Radars:
SK-2 (2D Air Search Radar)
SM (?)
SC-2 (?)

Flight Deck:
- Dimension: 872 ft x 147 ft 5 in
- Aircraft Lift: 2 (+1 deck-edge)
- Catapults: 1 (H2)


1951
Radars:
AN/SPS-12 (2D Air Search Radar)
AN/SPS-30 (3D Air Search Radar)

Flight Deck:
- Dimension: 898 ft 1 in x 151 ft 9
- Aircraft Lift: 2 (+1 deck-edge)
- Catapults: 2 (H8)


1957
Radars:
AN/SPS-10 (2D Surface Search Radar)
AN/SPS-30 (3D Air Search Radar)
AN/SPS-37A (2D Air Search Radar)
AN/SPN-35 (Landing Aid Radar)
AN/SPN-43 (Air Traffic Control Radar)

Flight Deck:
- Dimension: 898 ft 1 in x 151 ft 9
- Aircraft Lift: 1 (+2 deck-edge)
- Catapults: 2 (H8)


1965
Radars:
AN/SPS-10 (2D Surface Search Radar)
AN/SPS-30 (3D Air Search Radar)
AN/SPS-40 (2D Air Search Radar)
AN/SPN-35 (Landing Aid Radar)
AN/SPN-43 (Air Traffic Control Radar)

Others:
AN/SQS-23 (Bow Sonar)

Flight Deck:
- Dimension: 898 ft 1 in x 151 ft 9
- Aircraft Lift: 1 (+2 deck-edge)
- Catapults: 2 (H8)
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
50-103

- Grumman F4F Wildcat
- Grumman F6F Hellcat
- Vought F4U Corsair
- Douglas SBD Dauntless
- Grumman TBF Avenger
- Curtiss SB2C Helldiver
- Douglas AD Skyraider
- McDonnell F2H Banshee
- Grumman F9F Panther
- Grumman F-9 Cougar
- Vought F7U Cutlass
- Douglas A-4 Skyhawk
- ...
- Grumman S-2 Tracker
- Grumman E-1B Tracer
- Sikorsky CH-34 Choctaw
- Sikorsky SH-3 Sea King
50-103

- Grumman F4F Wildcat
- Grumman F6F Hellcat
- Vought F4U Corsair
- Douglas SBD Dauntless
- Grumman TBF Avenger
- Curtiss SB2C Helldiver
- Douglas AD Skyraider
- McDonnell F2H Banshee
- Grumman F9F Panther
- Grumman F-9 Cougar
- Vought F7U Cutlass
- Douglas A-4 Skyhawk
- ...
- Grumman S-2 Tracker
- Grumman E-1B Tracer
- Sikorsky CH-34 Choctaw
- Sikorsky SH-3 Sea King
Poznámka:
Note:
pojmenována po: fregatě USS Essex (1799)

31.12.1942-09.01.1947: CV-9
DD.MM.1951-DD.MM.1965: CVA-9
DD.MM.1965-30.06.1969: CVS-9

01.06.1973: vyškrtnuta z lodního rejstříku
DD.MM.1975: sešrotována

1) 09.01.1947: vyřazena ze služby
15.01.1951: znovu zařazena do služby
2) v roce 1942
1951: 28653 t
1956: 31294 t
3) v roce 1942
1951: 41252 t
1956: 41861 t
4) v roce 1942
1951: 273,74 m
1956: 271,27 m
5) v roce 1942
1951: 46,25 m
1956: 59,74 m
6) v roce 1942
1951: 9,02 m
1956: 9,17 m
Named for: USS Essex Frigate (1799)

31.12.1942-09.01.1947: CV-9
DD.MM.1951-DD.MM.1965: CVA-9
DD.MM.1965-30.06.1969: CVS-9

01.06.1973: stricken from Naval Register
DD.MM.1975: scrapped

1) 09.01.1947: Decommissioned
15.01.1951: Recommissioned
2) in 1942
1951: 28200 long tons
1956: 30800 long tons
3) in 1942
v roce 1951: 40600 long tons
1956: 41200 long tons
4) in 1942
1951: 898 ft 1 in
1956: 890 ft
5) in 1942
1951: 151 ft 9 in
1956: 196 ft
6) in 1942
1951: 29 ft 7 in
1956: 30 ft 1 in
Zdroje:
Sources:
Pejčoch, Ivo - Novák, Zdeněk - Hájek, Tomáš: Válečné lodě [5] (1. vydání, Praha, nakl. Naše vojsko s. p., 1994, ISBN 80-206-0414-6)
www.nvr.navy.mil
www.history.navy.mil
www.seaforces.org
www.seaforces.org
https://www.navsource.org/archives/02/09.htm
www.hazegray.org
https://navysite.de/cv/cv9.htm
http://www.uscarriers.net/cv9.htm
www.maritimequest.com
www.globalsecurity.org
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Essex_(CV-9)
en.wikipedia.org


upravil: FiBe (08-JAN-2022)
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Essex-CV-9-t12931#296058 Verze : 4
USS Essex (CV-9) - operační historie:

Postavena v loděnicích Newport News Shipbuilding & Dry Dock Co. v Newport News, VA a zařazena do služby 31.12.1942, poprvé se dostala do akce při nájezdu na ostrov Marcus. Později se účastnila většiny větších střetnutí v Pacifiku včetně prvního útoku na Truk, Bitvy ve Filipínském moři a Bitvy u Leyte. USS Essex byla poškozena útokem kamikadze 25.11.1944, ale vrátila se do služby na poslední fázi války. Po válce byla v lednu 1947 odzbrojena, ale po modernizaci (FRAM II) v roce 1951 se opět objevila ve službě, bojovala ve válce v Koreji, s definitivní platností byla odzbrojena v roce 1969 a v roce 1975 rozebrána na šrot.

Úpravy za Druhé světové války:
USS Essex vstoupila do služby se standardními osmi čtyřhlavňovými komplety kanonů ráže 40mm, pěti rádiovými stožáry a bez katapultu v hangáru. Radar Sk byl namontován vpředu na radarové plošině. Při údržbě v dubnu 1944 prošla USS Essex úpravou můstku (ztratil jedno čtyřče ráže 40mm) a dostala na palubu druhý katapult. Radarová plošina byla zvětšena, aby se na ni vešly radiolokátory SM a SC-2, přičemž SK byl přemístěn na pravou stranu komínu. Byla přidána dvě čtyřčata ráže 40mm na levoboku nahgárové paluby a další dvě na pravoboku, takže jich bylo celkem 11. V roce 1945 byl namontován radar SK-2. To byla konečná sestava. USS Essex byl jedinou lodí své třídy, která nedostala druhé čtyřče na záď, jedinou, jež si podržela všech pět rádiových stožárů a jedinou z původních osmi lodí této třídy, která nikdy neměla čtyřče ráže 40mm na vysunutém sponsonu.

Zdroj: Mark Stille - Letadlové lodě námořnictva USA 1942-45 (Lodě postavené za 2. Světové války)
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Essex-CV-9-t12931#254594 Verze : 1
USS Essex (CV-9)






Zdroj: https://www.navsource.org/archives/02/09.htm



upravil: FiBe (08-JAN-2022)
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Essex-CV-9-t12931#176917 Verze : 6
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více