Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 363 příspěvků vloženo, 1440 editováno a 279 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Nakadžima J5N1 18-Ši Tenrai

Nakajima J5N1 18-Shi Tenrai / 中島 J5N1 18-试「天雷」・ 十八試局地戦闘機

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Nakadžima J5N1 18-Ši Nakajima J5N1 18-Shi
    Originální název:
    Original Name:
    中岛 天雷 18-试
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1944-DD.02.1945 Nakajima Aircraft Co., Ltd., Koizumi /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1944-DD.02.1945
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    4
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    13.07.1944
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    5450 kg 12015 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    7350 kg 16204 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    8205 kg 18089 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    14,400 m 47ft 2,92in
    Délka:
    Length:
    11,500 m 37ft 8,75in
    Výška:
    Height:
    3,610 m 11ft 10,12in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    32,00 m2 344.45 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    229,69 kg/m2 47.04 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Nakadžima NK9H Homare 21 (Ha-45-21) vzduchem chlazený dvouhvězdicový osmnáctiválec o vzletovém výkonu 1 464 kW (1 990 k), 1 375 kW (1 870 k) v h= 2 000 m a 1 250 kW (1 700 k) v h= 6 500 m
    Vrtule čtyřlistá stavitelná s konstantní rychlostní otáček o průměru 3 100 mm
    Nakajima NK9H Homare 21 (Ha-45-21) eighteen-cylinder air-cooled radial, rated at 1,963 hp for take-off, 1,844 hp at 6,562 ft and 1,677 hp at 21,325 ft,
    driving a four-blade constant-speed metal propeller of 10ft 2in diameter.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    1 230 l 270.5 UK gallons
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    607 km/h v 6200 m 377.2 mph in 20341 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    464 km/h v 4000 m 288.3 mph in 13123 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    15,0 m/s 2952.8 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    8,0 min do 6000 m 8,0 min to 19685 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    11800 m 38714 ft
    Dolet:
    Range:
    925 km 574.8 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    1480 km 919.6 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x kanón Type 5 ráže 30 mm zásoba nábojů v bubnových zásobnících 46 ks
    2x kanón Type 99 model 2 ráže 20 mm

    Pumový náklad:
    1x puma 250 kg
    Two forward-firing nose-mounted 1.81 in Type 5 cannons and
    two forward-firing nose-mounted 0.79 in Type 99 Model 2 cannons.

    External stores: One 551 lb bomb.
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    天雷 / Tenrai = Božský hrom (jap.)
    中島十八試局地戦闘機 / - / Experimentální přepadový stíhač 18-Ši
    TTD paltí pro první prototyp.
    天雷 / Tenrai = "Heavenly Thunder" (jap.)
    中島十八試局地戦闘機 / - / Experimental interceptor fighter 18-Shi
    Data applies to first prototype
    Zdroje:
    Sources:
    Rene J. Francillion PhD, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
    Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 díl 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1300#97144Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Nakajima J5N1 - 18 Shi


    中島 十八試局地戦闘機 - Nakajima Experimentální přepadový stíhač 18-Ši


    Japonský název: 天雷 - Tenrai - Božský hrom (jap.)


    Allied reporting name: unallocated


    Historie a vývoj:
    V roce 1943, poté co bylo velení japonského námořního letectva (海軍航空本部 Kaigun Kōkū Hombu), informováno zpravodajskou službou o skutečnosti, že se americké armádní letectvo připravuje na bombardování mateřských ostrovů a mohutná bombardovací ofenziva má být prováděna výškovými bombardéry Boeing B-29 Superfortess, poté námořnictvo zjistilo, že krom zastarávajících letounů Nakajima J1N1-C nemá dvoumotorovou stíhačku. Navíc "Gekko" nepostačovalo ani svými výkony, aby se dalo hovořit o účinném boji proti moderním výškovým bombardérům, jakými B-29 byly.


    V roce 1944 zformulovalo technické oddělení námořního letectva nové požadavky na dvoumotorovou jednomístnou stíhačku, tyto požadavky byly součástí specifikací 18-Shi. Požadovaný stíhací letoun měl být schopen účinně bojovat se Superfortressy v jejich operační výšce. Práce na projektu nového stíhače byly zadány společnosti 中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Nakajima). Její konstruktéři vedeni inženýry Katsuji Nakamurou a Kazuo Ohnem začali pracovat na projektu, označeném nejprve jako projekt B a později bylo toto označení změněno na N-20. Při návrhu bylo od samého počátku počítáno s co možno nejednodušší technologií výroby a také se snadnou údržbou v provozu. Výsledný projekt představoval celokovový dvoumotorový dolnoplošník a jeho vysoké výkony měly zajistit motory Nakajima NK9H Homare 21 spolu s velkými čtyřlistými vrtulemi. Tyto motory měly poskytovat dostatečný výkon, ale bohužel pro Japonce, neposkytovaly a to i přes všechno snažení a tak Tenrai, takové bylo bojové jméno nové přepadové stíhačky, plánovaných výkonů nedosáhl. Motory Homare z tohoto období měly jednu velkou necnost - náhlý a neočekávaný pokles plnícího tlaku kompresoru a tento pokles recipročně vedl k rychlé a značné ztrátě výkonu motoru. Kromě problémových motorů se při zalétávání prototypů projevovaly další vážné problémy, jako směrová nestabilita, netěsná hydraulika a navíc velitelství námořního letectva požadovalo silnější a mohutnější pasivní ochranu, která by však zvyšovala hmotnost stroje. Celkem bylo vyrobeno šest prototypů, první byl zalétán v březnu 1944 a poslední dva letouny, označené jako J5N1 Kai, byly dokončeny jako dvoumístné, druhý člen osádky byl pozorovatel. Tento letoun nesl dva kanóny Type 5 ráže 30 mm v trupu, ty střílely pod úhlem 60° vzhůru.


    Rozhodně však nelze říci, že vše na tomto letounu bylo špatné, obratnost byla, dle zkušebních pilotů na velmi dobré úrovni a stejně tak dobře byl hodnocen výhled z kabiny letadla. Jednomístné letouny nesly pod kabinou velmi účinnou výzbroj v podobě dvou třicetimilimetrových a dvou dvacetimilimetrových kanónů. Jeden letoun měl na zkoušku nást výzbroj čtyř třicetimilimetrových kanónů typu 5. Musím ještě upozornit na skutečnost, že o tomto typu letadla lze získat různé údaje o hmotnosti, podle mně se na prototypech zkoušela instalace dalšího poncéřování, tak jak si přálo Kaigun Kōkū Hombu, touto instalací následně stoupla hmotnost letadla. Mnou použité zdroje se různí až o 150 kg. Velmi často je uváděna maximální rychlost 621 km/hod v 6 000 m, ale této rychlosti nikdy žádný Tenrai nedosáhl, je to rychlost vypočtená, skutečná maximální rychlost byla 596,45 km/hod a nejrychlejší byl první prototyp, s tím bylo dosaženo maximální rychlosti 607 km/hod.
    Prototypům Kaigun Kōkū Hombu přidělilo označení J5N1 a bojové jméno Tenrai - Posvátný (Božský) hrom (jap.).


    Sériová výroba byla ve značném stupni připravenosti a to i navzdory neuspokojivým výsledkům zkoušek a zdržením při odstraňování závad. Nakonec námořnictvo celý projekt zastavilo, ačkoliv v té době již byly k dispozici nové verze motorů Homare, u kterých byl problém s poklesem plnícíhp tlaku již vyřešen, nové motory byly odladěné a mnohem spolehlivější.


    Spojenci se o existenci tohoto typu dozvěděli až po kapitulaci Japonska, kdy několik exemlářů našla jedna z jednotek TAIU, kódové jméno tomuto typu již přiděleno nebylo.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1300#147688Verze : 3
    MOD
    Avatar
    Doplním ještě několik zajímavých fotografií, nejzajímavější je ta spodní, na které je v popředí dvoumístná verze J5N1 Kai








    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1300#147690Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Obrázek Tenrai za letu zdroj server www.ne.jp
    barevné schéma - pohled z boku




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1300#108855Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Použité prameny:
    René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
    William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three, Fighters, London: Macdonald & Co.(Publishers) Ltd., rok 1961, ISBN 0-356-1447-9
    Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
    Bernard Millot, Le Chasseur Japonaise de la Deuxieme Guerre Mondiale, Paris, Docavia Vol. 7, Editions Lariviere, 1976.
    Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
    L+K 14/1982, Václav Němeček, Letadla 1939-45, Nakajima J5N1 Tenrai
    http://www.combinedfleet.com/ijna/j5n.htm
    http://www.aviastar.org/air/japan/nakajima_j5n.php
    http://www.airwar.ru/enc/fww2/j5n.html
    www.koapp.narod.ru
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1300#245232Verze : 1
    MOD