SOV - PTS / PTS-M

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

SOV - PTS / PTS-M

ПТС / ПТС-М

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    PTS-M PTS-M
    Originální název:
    Original Name:
    ПТС-М
    Výrobce:
    Producer:
    Krjukovský vagonový závod (KVSZ), Kremenčug /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1961-DD.MM.RRRR (PTS)
    DD.MM.1965-DD.MM.RRRR (PTS-M)
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    ?
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.MM.195R (?)
    Osádka:
    Crew:
    2
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Celková hmotnost:
    Gross Vehicle Weight:
    17000 kg 37479 lb
    Celková délka:
    Overall Length:
    11426 mm 37ft 5,83in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    3300 mm 10ft 9,91in
    Celková výška:
    Overall Height:
    2800 mm 9ft 2,23in
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    400 mm 1ft 3,75in
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    V-2/54
    - kapalinou chlazený, vznětový
    - vidlicový
    - počet válců: 12
    - obsah: 38 800 cm3
    - hmotnost: 960 kg
    - průměrná spotřeba paliva: 150 l / 100 km
    V-2/54
    - liquid cooled, diesel
    - V-desing
    - number of cylinders: 12
    - swept volume: 2368 cu in
    - mass: 2116 lb
    - average fuel consumption: 1.88 mi/Imp gal
    Výkon:
    Power:
    258 kW při 1800 ot/min 346 bhp at 1800 rpm
    Převodové ústrojí:
    Transmission:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    42 km/h 26.1 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    26 km/h 16.2 mph
    Rychlost plavby:
    Water Speed:
    11,5 km/h 7.1 mph
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    ? km ? mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Jízdní dosah ve vodě:
    Cruising Range in the Water:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Svah:
    Gradient:
    30 ° 67 %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    20 ° 44 %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    2,5 m 98,4in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    0,65 m 25,6in
    Přepravní kapacita:
    Transport Capacity:
    užitečné zatížení:
    - voda: 10000 kg
    - souše: 5000 kg


    osoby: 72
    zranění na nosítkách: 12
    automobily / obrněné transportéry: 1
    děla do ráže 85 mm: 2
    payload:
    - water: 22046 lb
    - dry land: 11023 lb


    persons: 72
    wounded on litters: 12
    vehicles / armoured personnel carriers: 1
    guns up to calibre 85 mm: 2
    Uživatelské státy:
    User States:

    1)
    1)




    1)

    ...

    1)
    1)




    1)

    ...
    Poznámka:
    Note:
    1) pod označením PTS-10 1) under the designation PTS-10
    Zdroje:
    Sources:
    http://girtek.ru/tekhnika/pts-m.php
    http://st-arsenal2006.narod.ru/pts-m.html
    http://z827.narod.ru/Photos/Gal207/gal207.htm
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#329732Verze : 0
    Avatar
    História vzniku

    Začiatkom druhej polovice 50. rokov predložilo MO ZSSR požiadavky na vývoj nového plávajúceho transportéra pre ženijné vojsko. Vozidlo okrem prepravy vojakov a bojovej techniky cez vodné toky malo byť využiteľné ako pontón plávajúceho mosta i ako základňa pre špeciálnu, potápačskú a záchrannú činnosť.

    Vývojovými prácami bolo poverené konštrukčné byro Krjukovského vagonostrojiteľného závodu pod vedením E.E.Lenciusa.
    Pri vývoji boli použité základné konštrukčné skupiny a súčasti tanku T-54 a delostreleckého ťahača ATS-59.

    Po štátnych skúškach v priebehu roka 1960 bolo rozhodnuté o zavedení PTS do výzbroje vtedajšiej Sovietskej armády. Sériová výroba začala v roku 1961.

    Koncom roka 1960 bol PTS predvedený zástupcom čs. vojenskej delegácii v Moskve. Bolo rozhodnuté o jeho zavedení do výzbroje ČSLA.Prvé vozidlá pod označením PTS-10 prevzalo ženijné vojsko v priebehu roka 1962.

    V roku 1965 bolo modernizované vybavenie vozidla. Jeho súčasťou bola inštalácia filtroventilačného zariadenia, ochrany pred účinkami zbraní hromadného ničenia, spojeného s naftovým teplovzdušným vykurovaním. Ďalej išlo o vybavenie pre plavbu v mori, ktoré zabezpečovalo plavbu na vlnách do sily 3 balov bez zaplavovania nákladnej korby. Novinkou bol aj komplet sanitárneho vybavenia, ktorý umožňoval umiestnenie 12 zdravotníckych nosidiel na nákladnej korbe. Z technického vybavenia pribudol reflektor a prístroj na nočné videnie vodiča. Takto modernizované vozidlá pod označením PTS-M boli na základe medzivládnej dohody od roku 1966 zavádzané i do výzbroje ČSLA. Ženijné vojsko nové označenie neprijalo a i naďalej používalo označenie PTS-10.

    Organizačne tvorili PTS-10 základ vybavenia prepravno-výsadkových rôt ženijných praporov vševojskových divízií.

    Zdroj:
    Gabčo Martin, Plávajúci transportér PTS-10, Obrana - mesačník MO SR, č. 7, júl 2010, ISSN 1336-1910

    PTS-10 ako exponát vo Vojenskom historickom múzeu v Piešťanoch.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#371970Verze : 0
    Avatar
    Prvý obojživelný pásový trasportér PTS 10 bol dovezený zrejme až v roku 1968.




    Zdroj : Dubánek Martin, Mgr. " Sovietsky pásový obojživelník K 61 v ČSĽA " atm 2009/3, str. 63
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#548321Verze : 2
    Avatar
    Pásový obojživelný transportér PTS-10 je určený pre prepravu delostrelectva, kolesových a pásových delostreleckých ťahačov, obrnených transportérov, automobilov a osôb pri násilnom prechode vodných prekážok.


    Hlavné časti PTS-10 :


    - trup,
    - hnacie ústrojenstvo,
    - prevodové ústrojenstvo,
    - podvozok,
    - prepulzné zariadenie a kormidlá,
    - špeciálne zariadenie, elektrická výstroj a pojítka.


    PTS-10 sa delí na tri priestory :


    - vodičský,
    - priestor hnacieho ústrojenstva,
    - ložný priestor


    Preprava výzbroje a živej sily


    Kanóny do ráže 85 mm – 2 ks s obsluhou,


    Kanóny do ráže 122 mm a húfnice do ráže 152 mm – 1 ks s obsluhou,


    Pásové a kolesové delostrelecké ťahače, automobil a OT - 1 ks s obsluhou


    Výsadok - 72 osôb v plnej výzbroji


    Ranený na nosidlách – 12 osôb


    Pásy


    Oceľové – počet článkov 114 až 115
    Šírka : 476 mm
    Hmotnosť jedného pásu : 1308 kg


    Oporné kolesá


    12 kusov s pryžovými obručami
    Hmotnosť jedného kolesa : 168 kg s vahadlom
    Počet torzných tyčí: 12


    Vrtule


    2, zvarované – trojlopatkové pravotočivé
    Priemer : 650 mm
    Počet otáčok : 1100 ot./min.


    Kormidlá


    2, s náhonom od volantu


    Naviják


    Jednobubnový – reverzný – so šnekovým reduktorom a brzdou
    Dĺžka lana : 70 m
    Max. zaťaženie : 5000 kg


    Spojenie : VKV rdst R-113 ,



    Hlavné technické údaje :


    Motor : typ V-2/54 4 V – dieselový – s priamym vstrekovaním – kapalinou chladený
    Obsah valcov : 38800 cm³
    Výkon : 350 k pri 1800 ot./min.


    Obsah palivových nádrží :


    - 3 malé po 405 l ( 135 l),
    - 1 veľká : 300 l.


    Stredná spotreba paliva :


    150 l / 100 km so zaťatou 5t
    50 l na 1 hodinu plavby


    Rozmery v mm:


    Dĺžka : 11426
    Šírka : 3300
    Výška : 2800


    Transportéry zo začiatku výroby mali menšiu dĺžku o 626 mm, dĺžku nakladacej plošiny o 800 mm a obsah palivových nádrží o 135 l.


    Svetlá výška : 400


    Hmotnosť v kg : 17000



    Rýchlosť jazdy v km/hod. :


    - stredná : 25 – 27 ( so zaťatou 5 t)
    - max. : 42 ( so zaťatou 5 t)
    - vo vode : 11,5 ( bez záťaže ( / 10,6 ( so zaťatou ).


    Prekonanie priekopy : 2500


    Dojazd :


    Terén so zaťatou 5 t – 380 km
    Plavba so zaťatou 10 t – 12 Mh




    Zdroj : Žen-24-13 Pásový obojživelný transportér PTS – predpis ČSĽA, Praha, 1977

    Úprava na prepravu ranených.

    Kabína vodiča - popis.

    Sklopená nájazdová rampa.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#373428Verze : 0
    Avatar
    PTS-10 (VPZ 723 21-05, "bílá 410") od 154. záchranného praporu ze sestavy 15. ženijní záchranné brigády, květen 2004.


    Foto vlastní.






    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#45548Verze : 0
    MOD
    Avatar
    PTS-10 ("bílá 612") z výzbroje 156. záchranného praporu, léto 2004.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#46865Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vozidla PTS-10 z výzbroje slovenské armády na výcvik v překonávání vodní překážky plavbou bojových vozidel.












    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#112340Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Výcvik s PTS-10 v ASR.

    Plavby
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#139293Verze : 0
    Avatar
    Expozícia VHM Piešťany.


    Zdroj:
    Vlastné foto

    Predné detaily.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#200814Verze : 0
    Avatar
    PTS-10 (bílá 205) z výzbroje 151. ženijního praporu, foceno na akci Ženijní den Lešany 2006.


    Zdroj:
    Soukromý archiv





    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#203621Verze : 0
    Avatar
    PTS-10


    Zdroj:
    Brožek Ota, Horský Jiří: Tajomstvo siedmich armád, Mladé letá 1975

    PTS-10 prepravuje na korbe P V3S.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#347082Verze : 0
    Avatar
    PTS s prívesom z výzbroje armády NDR.

    Zdroj:
    http://www.pib-11.de/Fotos/pidienst/pts72-4.jpg

    Príves PKP
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#347445Verze : 0
    Avatar
    Sovětský PTS-M s naloženým ZiLem-131 překonává vodní překážku, 1976. Vozidlo zřejmě pochází z výzbroje 563. samostatného ženijního praporu ze sestavy Střední skupiny vojsk.

    (Sovětskij soldat)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#472653Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Egyptský obojživelný transportér K-61 ukořistěný v říjnu 1973 během jomkippurské války izraelským vojskem. Vlevo bývalý egyptský PTS, kterého zastihnul stejný osud.

    Zdroj: IDF ARMOR





    Linked from : https://forum.valka.cz/topic/postview/510620
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#510621Verze : 0
    MOD
    Avatar
    PTS-10, snímka motora, ktorý je "ukrytý" pod podlahou prepravného priestoru. Dni NATO Ostrava 2015.





    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#539448Verze : 1
    MOD
    Avatar
    PTS-10 s naloženým valníkovým automobilem T810-V (VPZ 026 29-27) z výzbroje Praporu zabezpečení, cvičení Plavby 2017, vodní cvičiště Myslejovice, vojenský újezd Březina, květen 2017. Cvičení Plavby 2017 se uskutečnilo ve dnech 29. května až 14. června 2017. Jedná se o celoarmádní výcvik v překonávání vodní překážky plavbou bojových vozidel. Výcvik, který probíhá jednou za dva roky, komplexně zajišťuje Velitelství výcviku – Vojenská akademie v koordinaci s vyškovským Praporem zabezpečení. V rámci cvičení probíhaly plavby bojových vozidel KBVP Pandur II CZ, BVP-2, BRDM-2rch, MT-LB (resp. bojového vozidla 9A35 kompletu 9K35M Strela-10M) a PTS-10. Dále se uskutečnil zásah záchranné a vyprošťovací služby včetně nácviku záchrany tonoucího se a vyproštění vozidel z vodní překážky či najíždění bojových vozidel na pontonový most a přeprava nákladního automobilu T810-V na plovoucím pásovém vozidle PTS-10.










    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#577520Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pokud mne paměť neklame, tak k tomuhle vozidlu by měl být i plovoucí přívěs, někde jsem o tom četl. Pravděpodobně by to mohlo odpovídat předpokladu, že na vozidle mohl/měl být přepravován dělostřelecký tahač a na přívěsu ten kanón. Akorát si nepamatuju TTD toho přívěsu, typoval bych to tak do 3-5ti tun. Může tohle někdo potvrdit?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#60141Verze : 0
    Avatar
    to palič přívěs existoval a pokud vím jeden kus stojí ve Vídni v panzergarten u vojenského muzea.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#61834Verze : 0
    Avatar
    Armáda NDR používala k PTS-10 aj plávajúci príves.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#150809Verze : 0
    Avatar
    Jestli mohu doplnit.
    Oranžově přestříkané zbarvení je z důsledku používání těchto vozidel pro útvary Civilní ochrany, jako samostarné složky AČR, avšak než došlo k úplnému odlišení od vozidel AČR byly útvary začleněny do složek AČR a tak část techniky zůstala v barvách oranžových (mezinárodní označení CO) a další část klasická khaki. Tyto vozidla používají záchranné prapory AČR a jejich počet je 24. Od jejich vyřazení z aktivního používání je zachránily povodně 2002.
    Cool


    Ještě doplním, krátké video z výcviku lze shlédnout zde:
    http://154prapor.cz/index.php?strana=videoPts
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#166864Verze : 0
    Avatar

    Citace - palič :

    Pokud mne paměť neklame, tak k tomuhle vozidlu by měl být i plovoucí přívěs, někde jsem o tom četl. Pravděpodobně by to mohlo odpovídat předpokladu, že na vozidle mohl/měl být přepravován dělostřelecký tahač a na přívěsu ten kanón. Akorát si nepamatuju TTD toho přívěsu, typoval bych to tak do 3-5ti tun. Může tohle někdo potvrdit?



    Ten přívěs se jmenuje PKP...pricep kolesnyj plavajuščij, akorát si nejsem jist, zda se užíval i v ČSLA?




    www.russianarms.ru


    edit nedovoleného vkládania príloh buko1 06.03.2007

    PKP (pricep kolesnyj plavajuščij)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#209914Verze : 0
    Avatar
    Stroj ze soukromé sbírky (jsou tam dva), Slovensko 2008 (u Galanty).


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#282008Verze : 0
    Avatar
    Dobry den,


    chci se jen tak pro zajimavost zeptat: v mnoha priruckach je psano, ze vozidlo "zachranily" od vyrazeni z armady povodne v roce 2002.


    Mne by za A- zajimalo, zda v souvislosti s prezbrojovanim transportery stale pouzivaji motor z tanku T-55, nebo se uvazovalo o necem jinem? Otazka samozrejme pokracuje uvahou, zda se to pro par nebo par desitek kusu vubec vyplati.
    Vychazim z toho, ze krom par vyprostovacich tanku uz asi moc techniky s motorem z T-55 neni.
    No a za B-by mne zajimalo celkove hodnoceni tohoto prepravniku vubec. Je o tom nekde nejaka uvaha ci pojednani?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#347138Verze : 0
    Avatar
    Ono ani tak nejde o to kolik techniky je s motorem z T-55, ale kolik je ve skladech náhradních dílů. Ostatně i T-72 ma motor vyvinutý ze starého V-2, z nějž pochází i ten z T-55 Smile takže by asi šla náhrada celkem snadno. Ostatně podle tabulky nahoře to v žádném případě NENÍ motor z T-55, jde zřejmě o úpravu motoru V-2 výkon je snížen (T-55 měl pokud se pamatuju podstatně větší) na nějakých 350koní což je míň než u T-34. Zřejmě to je vedeno snahou ušetřit palivo a prodloužit životnost motoru.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#347207Verze : 0
    Avatar
    Ramcove jsem si neco takoveho myslel, jen jsem si nebyl jist, jak jsou ty motory mezi sebou zamenitelne. Myslel jsem si totiz, ze "rodina" motoru z T-55 je konstrukcne jina nez pozdejsi "rodina" T-72. A ono je to neco jako vyvoj motoru od Spartaku po Favorita. Stejny zaklad, ale doba prinasi novoty a zmeny. Dekuji za odpoved, v pripade, ze by se naslo zhodnoceni uzitne hodnoty tohoto stroje at uz osobne ci vzpominkove, budu rad asi nejen ja.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#347253Verze : 0
    Avatar
    Tankový motor V-2 byl montován od počátku do T-34 (a části BT-7) z něj vychází celá řada motorů, které jsou od něj odvozeny. Není to od Spartaku do Favorita, Spartak měl zcela jiný motor než favorit Smile, zde by to bylo od škody 1000MB do favorita. Ten motor se objevil v T-44, T-54/55 a i v T-72. podle toho kde byl montován se různě lišil, ale jde o vývoj jednoho motoru, měnilo se třeba chlazení, ale i další věci, motor postupně měl zvýšený výkon (ale poháněné stroje zase větší váhu) a Z motorů byly pokud vím odvozovány i verze pro další vozidla. To je zřejmě případ i motoru V-2/54 v PS-10.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#347459Verze : 0
    Avatar
    Na vojně jsem byl v letech 2002/2003 a na PTS10 jsem byl vyškolen a něco jsem se snim najezdil, odservisoval a odplaval Smile


    1) Motor - tenhle dvanáctiválec skutečně pochází konstrukčně z T34, ostatně stejně jako spousta jiných věcí (řízení, PSU brzdy, přístroje...atd.) Hlavní rozdíl ovšem je v tom, že motor v PTS je na rozdíl od tanku uložen podélně převodovka za kabinou a hnací kola jsou v předu. jinak některé díly z T55 lze používat. Když byla moje "Božka" v Praze Karlíně utopena, tak ji po opadnutí vody odešel startér a jako náhradu dostala právě z T55. Bohužel se to muselo dobastlit na podél-motor a tak to nic moc nestartovalo. Navíc mi poslali chytře vzduchovou láhev na startování vzduchem k revizi.... No, ale startovací káble od Tatry a zapálenej Nejreport do sání, jí vždy umoudřil a holka nakonec chytla Wink


    2) Zkušenosti - Na řízení strašná dřina ! Všechno mechanicky ovládané, jak rajčáky, tak převodovka. Kolik síly měl strojník, tak PTS zatáčelo. No a řazení ? Chtělo to získat grif a techniku a pak to docela šlo. Na spojce se nesmělo stát dýl jak 10 vteřin, jinak by shořela. Pamatuju, jak řidiči T72 nadávali jak hrozné je řazení v T55 a já po tom co jsem se s T55 projel, tak jsem jen musel konstatovat, že jsou to rozmazlenci ze školky, protože řazení v T55 bylo oproti PTS naprosto luxusní !


    Ovšem na vodě to bylo jiné kafe, vše chodilo jak po másle a PTS byl díky svým propulzním motorum perfektně ovladatelný. Kormidla sloužila jen k pomálé a pozvolné změně směru. Když to člověk chtěl otočit na fleku, tak se hodila jedna vrtule vpřed a druhá vzad a už se točilo na fleku.


    Jinak nevýhoda jsou obrovské rozměry PTS, téměř 12 metrů na délku bylo sakra znát při přejezdu ostrých kopečků a při nájezdu na podvalník - to pak člověk dobu čuměl do nebe, doufaje, že jede správným směrem. O couvání a manévrování v úzkých prostorách rači nemluvit..


    Ovšem jedno se musí nechat - při povodních PTS pomáhalo a fungovalo a to je rozhodující ! Ostatní je o lidech Wink
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#402452Verze : 0
    Avatar
    Ahoj prosimte je mozne nekde sehnat technickou prirucku k motoru z pts 10 ??? kamarad hoo restauruje a potrebuje opravit motor. dekuji za odpoved.


    Oliver02
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13003#414150Verze : 0