JT 34 bol prvým projektom, ktorého vývoj bol kompletne realizovaný vo Vývojovej koštrukcii vtedajších Závodov J. V. Stalina v Martine. Vývoj začal v roku 1957 na zaklade požiadavky Tankovej a automobilovej správy ministerstva národnej obrany ČSR. V roku 1958 bola zhotovená funkčná vzorky vozidla s hydraulicky ovládaným žeriavom, ktorá bola na základe skúšok upravená na prototyp v roku 1959. V roku 1960 boli vykonané kompletné podnikové, kontrolné a vojskové skúšky prototypu a začiatkom roku 1961 bol ukončený vývoj vozidla. Overovacia séria JT 34 v počte 5 kusov bola vyrobená v roku 1962 a v roku 1963 až 1966 prebiehala sériová výroba. Prevažnú väčšinu vyrobených vozidiel využívala domáca armáda, ČSLA, no niekoľko desiatok bolo dodaných aj na export do Indie a do Maroka.
Žeriav bol vybavený špeciálnym nadstavbovým ramenom výložníka pre prácu v zakrytých vagónoch (max. nosnosť 1,25t).
Hlavné technické parametre JT 34:
hmotnosť : 31 500 kg osádka : 2 muži max. rýchlosť : 55 km/h merný výkon : 11,7 kW/t dojazd : 400 km
Účelová nadstavba :
typ žeriavu : kyvný, hák s násobným kladkostrojom pohon žeriavu : hydraulický, pohon hydrogenerátora motorom TATRA 603-C(33 kW) nosnosť žeriavu : 10 t pri vyložení 3,5 m 1,5 t pri vyložení 8,1 m pracovný tlak hydrosystému : 16 MPa
zdroj: MOT 8/2000
URL : https://www.valka.cz/CZK-JT-34-jerabovy-tank-t13288#47350
Verze : 0
Trochu údajů na rozšíření: V letech 1962 až 1965, bylo v ZTS n.p. Martin, vyrobeno cca 80 jeřábových tanků JT-34. „Jeřábový tank JT-34 se skládá z podvozku tanku T-34 a jeřábové nástavby, která umožňuje zvedání břemen do 10 t v polních podmínkách. Kromě této hlavní činnosti může konat i lehčí vyprošťovací práce. Jeřábový tank je určen pro demontáž a montáž úplných věží tanků, kanónů a jiných celků a skupin používaných u tankového vojska v polních podmínkách. Jeho vlastností může být s výhodou použito i u jiných druhů vojsk, např. při různých ženijních stavbách, při nakládání a vykládání apod.“ Tolik citát z předpisu „JEŘÁBOVÝ TANK JT-34 Popis a provoz“ z roku 1965. Tyto a vyprošťovací práce mohl vykonávat i pro lehčí bojovou a kolovou techniku. Tank byl vyráběný pouze pro potřebu ČSLA.
Technický popis Věž – jeřábová nástavba, byla svařená z pancéřových plechů s tloušťkou do 12 mm a rozdělená na dvě časti. První část tvoří prostor pro jeřábníka -velitele tanku, který měl k dispozici vstupní horní poklop, dva boční kruhové poklopy a dva čelní poklopy. uvnitř se nacházely ovládací prvky hydrauliky, přístrojový panel, radiostanice a pozorovací přístroj pro práci s uzavřenými poklopy. V druhé časti oddělené přepážkou je pohonná jednotka jeřábu, tvořená benzínovým, vzduchem chlazeným osmiválcem „TATRA T603C.“ Motor přes převodovku a pružnou spojku poháněl hydraulické čerpadlo. Přístup k motoru a čerpadlu byl pouze shora přes dvojici lichoběžníkových poklopů. Po stranách jeřábníkovy budky byly čepy pro výkyvné uložení výložníku. Jeho vertikální pohyb zabezpečovala dvojice hydraulických pístů. Výložník se skládal z pevného ramena, které v sobě však skrývalo výsuvné rameno s hydraulickým válcem, nosné, opěrné a vodicí kladky navíjecí buben s ukotveným lanem, poháněný „hydromotorem“ VMP 1600 a mechanizmus brzdy zdvihu. Ocelové lano mělo průměr 20 mm a procházelo přes soustavy pětinásobných kladek na konci výložníku a čtyřnásobných na kladnici háku. Do čepů na konci výložníku bylo možné ukotvit nástavné rameno s hákem pro zdvíhání lehčích břemen do hmotnosti 1250 kg a jejich vykládku z vagónů či skladišť. Horizontální pohyb věže – jeřábové nástavby, uložené na kuličkové dráze tvořené kuličkovým dvouřadým ložiskem zachycujícím axiální i radiální síly a uloženým v místě původní kulové dráhy bojového tanku, obstaral „hydromotor“ VMP 1600, s pastorkem zabírajícím do ozubení vnitřního věnce ložiska, upevněného na stropu korby, proti otočení věže – jeřábové nástavby byl tank vybaven brzdou otáčení. V přepravní poloze byl výložník otočený vzad. Pro jeho ukotvení se používala sklopná podpěra. Podvozek byl použitý plně z tanku T- 34- 85 a to i ze starších vozů. Na bocích přibyly kotvící místa na uchycení doplňkové výbavy. Nad motorovým prostorem byl rozebíratelný nosný rám, který sloužil na přepravu nákladu (například tankového motoru, či plně vystrojené věže T-34-85). Pohonnou jednotkou byl opět standardní motor V-2-34 (V- 2- 34M). ve víku nad motorem byly vytvořeny dva nové otvory, kryté víčky, umožňující přístup ke vstřikovacímu čerpadlu a odvzdušňovači při přepravní poloze výložníku. Objem vezeného paliva byl 872 l, z toho 602 l ve vnitřních nádržích a 270 l ve třech vnějších nádržích. V korbě měli své místo další dva členové posádky: řidič a střelec – pomocník jeřábníka -vazač břemen. Tank byl vyzbrojen opět kulometem DTM kalibru 7,62 mm, umístěným na stejném místě jako u standardního tanku. V interiéru korby přibyly výztuhy motorové přepážky, podlaha z žebrovaného plechu s odklopnými víky pro seřizování táhel řízení na místě „jaščiků“ s municí a nový držák kolektoru VKU-27. Podle předpisu je však udávána pouze dvoučlenná osádka, v tomto případě řidič plnil všechny výše jmenované úkoly sám !!
Tedy dle Tank-21-3 (raha 1965) Osádka : 2 muži velitel - jeřábnik, řidič - vazač břemen
Rozměry+TTD: Délka v přepravní poloze: 8 900 mm Šířka: 3 000 mm Výška celková: 3 000 mm Světlá výška: 400 mm Bojová hmotnost: 31 500 kg Výkon motoru: 500ks/375 kW Maximální rychlost na silnici: 55 km/h Maximální rychlost v terénu: 25 km/h Spotřeba paliva komunikace: 160 l/100 km Spotřeba paliva v terénu: 230 l/100 km Dojezd na silnici: 380 km Dojezd v terénu: 270 km Stoupavost: 30° Boční sklon: 25° Příkop: 2 000 mm Kolmá stěna: 700 mm Brod: 1 300 mm
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
JT-34 demontuje v polních podmínkách věž tanku T-54A
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
JT-34 při stavbě velínu střelnice na nekterém z "VVP" ČSLA.
URL : https://www.valka.cz/CZK-JT-34-jerabovy-tank-t13288#97356
Verze : 0
Reklama
Žeriavový tank JT-34 bol určený pre demontáž a montáž úplných veží tankov, kanónov a iných celkov a skupín používaných u tankového vojska v poľných podmienkach. Ďalej môže byť využitý pri rôznych ženijných stavbách, pri nakladaní a vykladaní a pod.
JT-34 sa skladá z podvozku tanku T-34 a žeriavovej nadstavby, ktorá umožňuje zdvíhanie bremien do 10 t v poľných podmienkach. Okrem tejto hlavnej činnosti môže vykonávať aj ľahšie vyslobodzovacie práce. Tank pracuje bez podpier, takže môže veľmi rýchlo meniť svoje stanovisko.
V celom rozsahu dovolených nosností je žeriavová nadstavba úplne otočná s výložníkom, ktorým je možno meniť veľkosť vyloženia buď sklápaním ( zdvíhaním) lebo vysúvaním ( zasúvaním ) ramena. Tank pracuje bez podpier, takže môže veľmi rýchlo meniť svoje stanovište.
Žeriav môže vykonávať 4 základné pracovné pohyby, okrem pojazdu, ktorý vykonáva tank:
- zdvíhanie, spúšťanie a nastavovanie bremena kladnicou. Kladnica s hákom je zavesená na dvojitom lanovm kladkostroji, - zdvíhanie, spúšťanie a nastavovanie výložníku. Zaisťujú dva priamočiare kapalinové motory (valce), ktoré sú vzájomnej prepojené, - vysúvanie, zasúvanie a zastavovanie výsuvného ramena, - otáčanie žeriavu vpravo alebo vľavo.
Na zadnej časti tanku je umiestnená sústava nosníkov, ktorá umožňuje odpadat a preváža rôzne skupiny a ústrojenstva tankov vrátane úplných veží. Žeriav je vybavený zariadením k núdzovému otáčaniu žeriavom a spúšťanie bremena v prípade poruchy kapalinového ústrojenstva.
Použité pojítka : - rdst : typ R-113, - tankové hovorové zariadenie – typ R-120
Zdroj : Tank-21-3Žeriavový tank JT-34 Popis a prevádzka – predpis ČSĽA, Praha, 1965
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Žeriavový tank JT-34 JETÁK.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Kabína strojníka.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Kladky.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Výložník.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Výsuvné rameno.
URL : https://www.valka.cz/CZK-JT-34-jerabovy-tank-t13288#313754
Verze : 3
Údaje z jiných zdrojů:
Vývoj: 1957 - 1961 Výroba: 1962 - 1966 Cena jednoho JT-34 v roce 1964: 622 000 Kčs Počet vyrobených kusů: 150 Uživatelé (dodávky přímo od výrobce): Československo, Indie, Maroko
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Tohle by měl být egyptský JT-34, jedná se patrně o dodávku stroje již použitého v ČSLA
URL : https://www.valka.cz/CZK-JT-34-jerabovy-tank-t13288#126938
Verze : 0
...
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-JT-34-jerabovy-tank-t13288#62688
Verze : 0
Reklama
Stroj ČSLA v akci...
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
(ATOM)
URL : https://www.valka.cz/CZK-JT-34-jerabovy-tank-t13288#127287
Verze : 0
...
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Stroj připravený k podnikovým zkouškám v červenci 1960
URL : https://www.valka.cz/CZK-JT-34-jerabovy-tank-t13288#149273
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/CZK-JT-34-jerabovy-tank-t13288#371414
Verze : 0
JT-34 - evidenčné číslo
Podľa plánu BPP na rok 1967 bude vykonané v dňoch 4 až 9.7.1967 takticko-poradové cvičenie útvaru. Na cvičenie vyviesť túto techniku a vodičov:
JT-34 ev.č. 42032, vodič. slob. Šrubař Vladimír
Zdroj: Tajný rozkaz náčelníka 14. technických opravovní č.06 zo dňa 28.6.1967, mjr.ing. Dunčko Jozef,
URL : https://www.valka.cz/CZK-JT-34-jerabovy-tank-t13288#461837
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.