CZK - KN-251 (kolový nakladač)

Kolesový nosič KN-251 je univerzálny, vysoko výkonný zemný stroj s hydraulickým zariadením a ovládaním pracovných orgánov. Do používánia československej armády bol KN-251 zavedený v roke 1978.


Je určený k vykonávaniu rôznych zemných prác väčšieho rozsahu :


- pri zabezpečovaní pohybu,
- pri ochrane techniky a živej sily,
- pri ženijných stavebných prácach.


Môže vykonávať tieto práce :


- úprava a budovanie ciest vrátane odstraňovania prekážok a nevýbušných zátarasov, odstraňovanie lesných závalov a snehu,
- okopové práce vrátane osadzovania objektov a hĺbenie priekop pomocou zákopového pluhu ( vlečením ),
- ťažba a nakladanie materiálu ( piesku, kameňa, zemín),
- manipulácia s materiálom, vrátane zdvíhania a prenosu bremien,
- núdzovo ťahania podvalníkov a prívesných stavebných strojov,
- plošné zrovnávanie terénu,
- odstraňovanie trosiek muriva a závalov,
- vytváranie protipožiarnych ochranných pásov,
- k úprave brodov a brodeniu v obmedzenej hĺbke vody.


KN-251 je dvojnápravové vozidlo s kĺbovým rámom, na ktorého prednej časti sú úchyty pre pripevnenie pracovného zariadenia s univerzálnou lopatou UL 3.


Pracovné zariadenie s lopatou sa skladá :

- z výložníku, pripevneného na predný rám,
- z dvoch hydraulických zdvíhacích valcov, ovládajúcich zdvíhanie výložníku,
- naklápacieho mechanizmu, ktorý ovláda polohu lopaty.


Lopata UL-3 sa skladá :


- zadná pevná časť ( radlica),
- predná výkyvná časť ( čeluste).


Kabína je celokovová, dvojdverová, prachotesná, upevnená na zadnej časti rámu a je uzatvorená, vybavená kúrením a vetraním. Horná časť kabíny je demontovateľná.


Nápravy sú tuhé, neodpérované, vybavené obrovskými pneumatikami. Zadná náprava je výkyvná.


Rám je zvarovaný, dvojdielny, vzadu vybavený ťažným závesom.



Hlavné technické údaje :


Motor : ŠKODA M 637 6 V – stojatý, štvortaktný, radový, chladený kapalinou, s priamym vstrekovaním paliva rozvod OHV
Objem valcov : 11940 cm³
Max. výkon : 230 k (169 kW) pri 2000 ot. / min.
Hmotnosť : 890 kg.



Prevodovka : ALLISON TRT 482A1 s hydrodynamickým meničom



Rozmery KN-251 v mm:


Dĺžka : 9040 ± 250 ( s lopatou v prepravnej polohe )
Výška : 3880 ( v prepravnej polhe)
Šírka lopaty : 3150
Max. výška dosahu : 5650
Max. výsypná výška : 4090
Max. zahĺbenie : 850


Hmotnosť : 24930 kg ( ( s pracovným zariadením a lopatou )


Lopata :


Obsah : 2,3/3 m³
Hmotnosť : 2405 kg
Nosnosť : 7000 kg


Rozchod kolies : 2330
Rozvor kolies : 3530


Svetlá výška : 480 ± 20


Nájazdový uhol : 30°
Brodivosť : 700 mm ( s pevným dnom 1000 mm ).


Najmenší polomer otáčania : 7000 mm


Brzdový systém :


- prevádzkové lamelové brzdy,
- mechanická brzda.


Riadenie : hydraulické so spätnou väzbou. Hydraulické čerpadlo dodáva kapalinu do dvojčinných valcov, ktoré natáčajú prednú časť voči zadnej.


Pneumatiky : 26,50-29


Max. povolená prepravná rýchlosť : 40 km/hod.


Spotreba paliva : 26 l / Mh NM 30 / 105 l / 100 km.
Palivová nádrž : 300 l NM 30


Osádka : 1 strojník

Preprava :


- po vlasnej ose po komunikácich,
- po železnici na vozoch typu Pav,
- na podvalníku nosnosti min. 32 t.



Zdroj : Žen-21-16Kolesový nosič KN-251, predpis ČSĽA – Praha 1978
CZK - KN-251 (kolový nakladač) - Rozmerový náčrt.

Rozmerový náčrt.
CZK - KN-251 (kolový nakladač) - Popis stroja.

Popis stroja.
CZK - KN-251 (kolový nakladač) - Motor ŠKODA M 637 - popis.

Motor ŠKODA M 637 - popis.
URL : https://www.valka.cz/CZK-KN-251-kolovy-nakladac-t13302#328624 Verze : 1
Trenažér KN-251 používaný pro výcvik obsluh.
CZK - KN-251 (kolový nakladač) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-KN-251-kolovy-nakladac-t13302#137957 Verze : 0
Nakladač KN-251 z výzbroje české armády nasazený v misi IFOR na území Bosny a Hercegoviny.
CZK - KN-251 (kolový nakladač) - www.army.cz

www.army.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-KN-251-kolovy-nakladac-t13302#101877 Verze : 1
KN-251 pravděpodobně od 151. ženijního praporu, květen 2004.
CZK - KN-251 (kolový nakladač) -


CZK - KN-251 (kolový nakladač) -


CZK - KN-251 (kolový nakladač) -


CZK - KN-251 (kolový nakladač) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-KN-251-kolovy-nakladac-t13302#47423 Verze : 2
KN-251
stroji lze sundat kabinu, dělá se to například při přepravě kvuli snížení jízdního profilu
Přelouč 24.7.2009
CZK - KN-251 (kolový nakladač) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - KN-251 (kolový nakladač) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - KN-251 (kolový nakladač) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - KN-251 (kolový nakladač) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - KN-251 (kolový nakladač) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - KN-251 (kolový nakladač) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - KN-251 (kolový nakladač) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - KN-251 (kolový nakladač) - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/CZK-KN-251-kolovy-nakladac-t13302#320804 Verze : 0
KN-251 (SPZ T00 3596) od Záchranného útvar HZS ČR (bývalý 157. záchranný prapor) společně s T-815 S3 (ze stejné jednotky) zachycený v obci Frýdlant při odklízení následků povodní, 8.8.2010.
CZK - KN-251 (kolový nakladač) -


CZK - KN-251 (kolový nakladač) -


CZK - KN-251 (kolový nakladač) -


CZK - KN-251 (kolový nakladač) -


CZK - KN-251 (kolový nakladač) -


CZK - KN-251 (kolový nakladač) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-KN-251-kolovy-nakladac-t13302#371886 Verze : 1
Kolesový nakladač KN-251s maskovacím náterom z výzbroje AČR.



Zdroj: Z archívu Radima Jankáska (foto uverejnené s jeho súhlasom).
CZK - KN-251 (kolový nakladač) - KN-251 AČR.

KN-251 AČR.
URL : https://www.valka.cz/CZK-KN-251-kolovy-nakladac-t13302#372878 Verze : 0

Diskuse

Vážení kolegové,
sháním nárys (čelní pohled) KN-251. Má-li někdo, ozvěte se prosím.
URL : https://www.valka.cz/CZK-KN-251-kolovy-nakladac-t13302#332015 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více