CZK - JVBT-55A (jeřábovací vyprošťovací buldozerový tank)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 356 příspěvků vloženo, 1992 editováno a 270 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

CZK - JVBT-55A (jeřábovací vyprošťovací buldozerový tank)

    Avatar
    JVBT-55A


    Cieľom tohot projektu bolo vyvinúť pre zahraničných odberateľov špeciálne pásové vozidlo na podvozku tanku T-55A s využitím koštukčných skupín vyslobodzovacieho tanhu VT-55A, ktoré by okrem vyslobodzovacích úkolov bolo schopné dvíhať bremená do 20 ton (nadvihnúť prednú alebo zadnú časť stredného tanku, premiestniť vežový komplet tanku a pod.) a vykonávať terénne úpravy pomocou tankového buldozéra.


    Vývoj JVBT-55A začal vo Vývojovom závode Turčianskych strojárni n.p. Martin v roku 1967 na základe požiadavky bývalého NDR. Skončil výrobu jedného prototypu v roku 1970. V roku 1971 bola vyrobenná prvá séria týchto vozidiel, sérová výroba pokračovala až do roku 1983. Približne 50% vyrobených vozidiel exportovali z Martina do krajín bývalej Varšavskej zmluvy, zvyšok do tzv. nesocialistických štátov.


    Vozidlo je schopné prekonávať vodné prekážky do šírky 1000 m hlbokým brodením pomocou zariadenia "RIEKA" do hĺbky 5 m. Strelecká a protiradiačná odolnosť je na úrovni tanku T-55A. S tankom T-55A má unifikovanú pohonnú jednotku, prevodové ustrojenstvo a podvozok.



    Počet vyrobených kusů: 508
    Uživatelé (vývoz): NDR (používány pod označením T-55TK), Finsko (stroje z ex-NDR), MLR, Jugoslávie (používány pod označením T-55TZI), SSSR



    Zdroj: MOT 9/2000
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13319#47612Verze : 0
    Avatar
    Název / Name JVBT-55A
    Výrobce / Manufacturer : ZTS Martin, n.p.
    Prototyp vyroben / Prototype created : 1970
    Vyráběn / Production period : 1971 - 1983
    Vyrobeno kusů / # of produced : 508
    Osádka / Crew : 3
    Technické údaje / Technical data
    Bojová hmotnost / Combat weight : (kg) 42 000
    Celková délka / Overall length : (mm) 9 740 (s radlicí)
    Celková šířka / Overall width : (mm) 3 290 (s radlicí)
    Celková výška / Overall height : (mm) 2 900
    Světlá výška / Ground clearance : (mm) 380 - 390
    Nástavba / Superstructure Hlavní naviják:
    - mechanický s tažnými bubny
    - tažná síla přes jednu kladku: 500 kN
    - tažná síla přes dvě kladky: 750 kN
    - pracovní délka lana: 200 m
    - průmer lana: 28 mm


    Pomocný naviják:
    - bubnový s kapalinovým pohonem
    - tažná síla: 8 kN
    - pracovní délka lana: 400 m
    - průměr lana: 6,3 mm


    Jeřáb:
    - maximální vyložení: 8 m
    - maximální nosnost:
    -- 100 kN bez podepření radlice (možnost otáčet výložník o 360°)
    -- 150 kN s podepřením radlice (možnost otáčet výložník o 360°)
    -- 200 kN s břemenem před přední částí korby (bez otáčení výložníku)


    Buldozerová radlice BTZ-55:
    - čelní radlice
    - výkon v zeminách 1. až 4. třídy: 130 - 150 m3/hod


    Nákladová plošina:
    - plocha: 3,31 m2
    - nosnost: do 1 500 kg
    Výzbroj / Armament 7,62 mm kulomet PKT


    + výzbroj osádky
    Pancéřování / Armour
    Výkony / Automotive performance
    Pohonná jednotka / Engine : V-55A
    - čtyřdobý, vznětový s kapalinovým chlazením
    - maximální kroutící moment: 2 400 Nm při 1 200 - 1 500 ot/min
    Výkon motoru / Engine power : (kW) 426 při 2 000 ot/min
    Převodovka / Gearbox : Mechanická se stupňovitou změnou převodových poměrů
    - počet převodových stupňů: 5 vpřed + 1 vzad
    - ovládání: mechanické
    Rychlost na silnici / Road speed : (km/h) 40 (maximální), 25 - 30 (průměrná)
    Rychlost v terénu / Cross-country speed : (km/h) 20
    Jízdní dosah po silnici / Cruising range, on road : (km) 250 (bez přídavných nádrží)
    Jízdní dosah v terénu / Cross-country cruising range : (km) 170 (bez přídavných nádrží)
    Svah / Gradient : (°) 28
    Boční náklon / Side slope : (°) 13
    Překročivost / Trench crossing : (m) 2,7
    Výstupnost / Vertical obstacle : (m) 0,8
    Brodivost / Fording depth : (m) 1,4 (bez přípravy)


    Jízda tanku pod vodou:
    - maximální rychlost proudu: 1,5 m/s
    - maximální šířka vodní překážky: 1 000 m
    - maximální hloubka vody: 5 m
    Poznámka / Note Spotřeba paliva:
    - na silnici: 200 - 250 l/100 km
    - v terénu: 300 - 350 l/100 km


    Objem vnitřních palivových nádrží: 475 l
    Objem vnějších palivových nádrží: 400 l


    Spojovací prostriedky:
    Radiostanice: R-123
    - frekvenčný rozsah 20,5 - 51,5 MHz
    - dosah: do 20 km
    Radiostanice přenosná: VXW 020
    - dosah: do 3 km
    Tankové hovorové zařízení: R-124



    Zdroje
    1) Zupko, Š., Zupko, J.: Obrnená technika - výroba v Slovenskej republike 1944 - 2001, 2002
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13319#307302Verze : 0
    MOD
    Avatar
    JVBT-55A


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13319#47611Verze : 0
    Avatar
    Maďarský JVBT-55A v muzeu


    upravil M. Smíšek, 24.9. 2005


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13319#47613Verze : 0
    Avatar
    Maďarský JVBT-55A v muzeu


    upravil M. Smíšek, 24.9. 2005


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13319#47615Verze : 0
    Avatar
    JVBT-55A finské armády na červnovém cvičení Pouta 05.

    (Puolustusvoimat)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13319#115326Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ...

    Vozidlo slovinské armády (Militaryphotos.net)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13319#133723Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Východoněmecký T-55TK v "pracovním procesu", cca rok 1976. Tato vozial byla do výzbroje Německé lidové armády zaváděna mezi roky od začátku sedmdesátých let do roku 1978.

    (Militaertechnik)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13319#275149Verze : 0
    MOD