Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 332 příspěvků vloženo, 1438 editováno a 291 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Fairey Albacore Mk.I

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Fairey Albacore Mk.I Fairey Albacore Mk.I
    Originální název:
    Original Name:
    Fairey Albacore Mk.I
    Kategorie:
    Category:
    protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1939-DD.MM.1943 Fairey Aviation Co. Ltd., Hayes
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1939-DD.MM.1943
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    803 (včetně prototypů)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    12.12.1938 1. prototyp L7074
    Osádka:
    Crew:
    3
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan CATOBAR - catapult take-off but arested recovery
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    3295 kg 7264 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    4755 kg 10483 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    5727 kg 12626 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    15.24 m 50ft
    Délka:
    Length:
    12.14 m 39ft 10in
    Výška:
    Height:
    4.32 m 14ft 2in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    57,88 m2 623 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    82,15 kg/m2 16.83 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Bristol Taurus II, vzduchem chlazený dvouhvězdicový přeplňovyný čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 850 kW, max.bojový výkon 793 kW při 3 225 ot/min po dobu 5 minut v h= 1 525 m, později:
    Bristol Taurus XII s nejvyšším výkonem 843 kW při 3 100 ot./min v h= 1 330 m
    Vrtule trojlistá kovová s konstantní rychlostí otáček
    Bristol Taurus II, fourteen-cylinder, supercharged, air-cooled, two-row, radial engine rated at 1,140 hp at 3,225 rpm for take-off and maximum power output 1,050 hp at 3,225 rpm at 5,000 ft or later:
    Bristol Taurus XII, max power output 1,130 hp at 3,100 rpm at 4,365 ft,
    driving a three-blade metal constant-speed propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    259.1 km/h v 1372 m 161 mph in 4500 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    225.3 km/h v 1524 m 140 mph in 5000 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    8,0 min do 1829 m 8,0 min to 6001 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    6309 m 20700 ft
    Dolet:
    Range:
    1142.6 km 710 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    1496.7 km 930 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v křídle
    1x pohyblivý zdvojený kulomet Vickers K ráže 7,7 mm na konci kabiny


    Pumy: torpédo ráže 457 mm o hmotnosti 730 kg, nebo
    4x 227 kg pum, nebo
    1x 680 kg mina
    One fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II machine-guns in the wing and
    one flexible rear-firing 0.303 inch Vickers K double machine-guns
    Bomb load: 18in torpedo or four 500lb bomb or one 1,500 lb mine.
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Zbyněk Válka, Jednomotorová bombardovací a torpédová letadla 1939 - 1945, Nakladatelství Jan Piszkiewicz, rok 2003, ISBN 80-86768-01-5
    Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letadla Velké Británie díl 1., Nakladatelství Fraus; ISBN 80-85784-37-8
    www.fleetairarmarchive.net
    avia.russian.ee
    http://www.airwar.ru/enc/sww2/albac.html
    http://www.vectorsite.net/avsword.html#m5
    http://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Albacore
    http://www.cofe.ru/avia/F/F-18.htm
    www.jaapteeuwen.com
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1348#5267Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Fairey Albacore Mk.I




    Historie vzniku a operační nasazení:




    V době, kdy byl do výzbroje zaváděn dvouplošný palubní bombardér Fairey Swordfish ( 1936) vydalo britské Ministerstvo letectví technické specifikace S.41/36, ve kterých nově formulovalo své nové technické požadavky na jeho nástupce. Konstruktér firmy Fairey Marcel Lobelle začal na základě této směrnice vyvíjet nový letoun. Připomeňme, že to bylo již období, kdy námořní letectva jiných států opouštěla zastaralou konstrukci dvouplošných letadel (Japonsko B5N1 a B5M1, USA Devastator aj.), konstruktér Lobelle se této koncepce však nevzdal.


    Hlavní výhodou této koncepce byla velká nosná plocha, kterou přinášela dvě křídla, to znamenalo výhodu menšího plošného zatížení a tím i nižší vzletové a přistávací rychlosti. Jednoplošníky musely být vybaveny složitou soustavou vztlakových klapek, tomu se Marcel Lobelle vyhnul, tedy jen do určité míry, spodní křídlo bylo osazeno vztlakovými klapkami, které bylo možno použít také jako klapky brzdící. Celkově se však jednalo o konstrukci již nemoderní a ta také velice rychle zastarala. Samozřejmě, nový letoun přinesl oproti svému předchůdci mnohá vylepšení. Trup byl tvořen celokovovou skořepinou, ve které byla poměrně prostorná vytápěná kabina pro všechny tři členy osádky. Pohon obstarával výkonnější motor Bristol Taurus II o výkonu 1 075 koní. Pravdou však je, že hmotnost nového letounu byla o jednu tunu vyšší, než tomu bylo u staršího Swodfishe, a tak se výkony nového letounu příliš nezvýšily. Motor Bristol Taurus přinesl svým vývojem letounu Albacore téměř roční zdržení, první ze dvou postavených prototypů (L7074) vzlétl až 12. 12. 1938 a sériová výroba začala nabíhat již koncem jara roku 1939.


    První jednotkou, která byla vyzbrojena Albacory, byla 826. peruť FAA, za bojeschopnou byla uznána 15. 3. 1940. Jako první nesla nové Albacory na své palubě letadlová loď HMS Formidable, která se zúčastnila bitvy u mysu Matapan. Její Albacory dokázaly těžce poškodit italskou bitevní loď Vittorio Veneto. Významné bylo také nasazení Albacorů z palub doprovodných letadlových lodí při obraně konvojů ve Středozemním moři a jejich nasazení z pozemních letišť proti Afrika Korpsu maršála Rommela. Albacory tvořily výzbroj 14 perutí FAA a 2 perutí RAF. Operačně létaly u Malajsie nebo bránily konvoje na severních trasách. Poctivý kus práce vykonaly při protiponorkovém hlídkování a při kladení min, zde byl výhodnější mnohem tišší chod motoru Taurus, Swordfishe měly extrémně hlučné motory Pegasus.


    Další vývoj Albacorů však nebyl takřka žádný, za zmínku stojí snad jen zástavba motoru Taurus XII s mírně vyšším výkonem. Nejúspěšnějším rokem Albacorů byl asi rok 1942, kdy krom výše uvedených činností napadaly pozemní cíle v okupované Belgii a také poměrně účinně napadaly německou lodní dopravu podél evropského pobřeží. V roce 1943 však již došlo k jejich postupnému stahování z výzbroje jednotek FAA, kde byly nahrazovány modernějšími jednoplošnými Barracudami. Poslední dvě perutě se ještě zúčastnily bojů u Salerna. Nakonec došlo k tomu, že Swordfishe se udržely ve službě ještě celý rok po stažení Albacorů, Albacorům se paradoxně stala osudným jejich větší modernost, a tím i vyšší hmotnost a náročnost na údržbu. Swordfishe navíc mohly pod křídly nést neřízené rakety, a tak se udržely na palubách upravených obchodních lodí MAC, odkud vzlétaly společně s Marlety k protiponorkovým letům.



    Použité prameny:
    William A. Harrison, Fairey Albacore, Luton, Bedfordshire, UK, Warpaint Books Ltd., Warpaint Series No.52.
    William A. Harrison, Fairey Swordfish and Albacore. Wiltshire, UK, The Crowood Press, 2002, ISBN 1-86126-512-3.
    Eric Brown CBE, DCS, AFC, RN., William Green and Gordon Swanborough, Fairey Albacore, Wings of the Navy, Flying Allied Carrier Aircraft of World War Two, London, Jane's Publishing Company Ltd, 1980. ISBN 0-7106-0002-X.
    Zbyněk Válka, Jednomotorová bombardovací a torpédová letadla 1939 – 1945, Nakladatelství Jan Piszkiewicz, rok 2003, ISBN 80-86768-01-5
    Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letadla Velké Británie díl 1., Nakladatelství Fraus, ISBN 80-85784-37-8
    http://www.airwar.ru/enc/sww2/albac.html
    my-malta.com
    www.fleetairarmarchive.net
    avia.russian.ee
    www.jaapteeuwen.com
    vlastní archiv
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1348#229838Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Trojpohledový náčrtek a fotografie Fairey Albacore Mk.I
    Zdroj uveden v příspěvku zdroje




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1348#229841Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fairey Albacore z výzbroje 832. perutě FAA, letadlová loď HMS Victorious, počátek roku 1942.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1348#467679Verze : 0
    MOD