Fairey Albacore Mk.I

     
Název:
Name:
Fairey Albacore Mk.I Fairey Albacore Mk.I
Originální název:
Original Name:
Fairey Albacore Mk.I
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.MM.1943 Fairey Aviation Co. Ltd., Hayes
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
803 (včetně prototypů)
První vzlet:
Maiden Flight:
12.12.1938 1. prototyp L7074
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan CATOBAR - catapult take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3295 kg 7264 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4755 kg 10483 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5727 kg 12626 lb
Rozpětí:
Wingspan:
15.24 m 50ft
Délka:
Length:
12.14 m 39ft 10in
Výška:
Height:
4.32 m 14ft 2in
Plocha křídla:
Wing Area:
57,88 m2 623 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
82,15 kg/m2 16.83 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Bristol Taurus II, vzduchem chlazený dvouhvězdicový přeplňovyný čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 850 kW, max.bojový výkon 793 kW při 3 225 ot/min po dobu 5 minut v h= 1 525 m, později:
Bristol Taurus XII s nejvyšším výkonem 843 kW při 3 100 ot./min v h= 1 330 m
Vrtule trojlistá kovová s konstantní rychlostí otáček
Bristol Taurus II, fourteen-cylinder, supercharged, air-cooled, two-row, radial engine rated at 1,140 hp at 3,225 rpm for take-off and maximum power output 1,050 hp at 3,225 rpm at 5,000 ft or later:
Bristol Taurus XII, max power output 1,130 hp at 3,100 rpm at 4,365 ft,
driving a three-blade metal constant-speed propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
259.1 km/h v 1372 m 161 mph in 4500 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
225.3 km/h v 1524 m 140 mph in 5000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8,0 min do 1829 m 8,0 min to 6001 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6309 m 20700 ft
Dolet:
Range:
1142.6 km 710 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1496.7 km 930 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v křídle
1x pohyblivý zdvojený kulomet Vickers K ráže 7,7 mm na konci kabiny


Pumy: torpédo ráže 457 mm o hmotnosti 730 kg, nebo
4x 227 kg pum, nebo
1x 680 kg mina
One fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II machine-guns in the wing and
one flexible rear-firing 0.303 inch Vickers K double machine-guns
Bomb load: 18in torpedo or four 500lb bomb or one 1,500 lb mine.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Zbyněk Válka, Jednomotorová bombardovací a torpédová letadla 1939 - 1945, Nakladatelství Jan Piszkiewicz, rok 2003, ISBN 80-86768-01-5
Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letadla Velké Británie díl 1., Nakladatelství Fraus; ISBN 80-85784-37-8
www.fleetairarmarchive.net
avia.russian.ee
http://www.airwar.ru/enc/sww2/albac.html
http://www.vectorsite.net/avsword.html#m5
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Albacore
http://www.cofe.ru/avia/F/F-18.htm
www.jaapteeuwen.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Fairey-Albacore-Mk-I-t1348#5267 Verze : 0

Fairey Albacore Mk.I




Historie vzniku a operační nasazení:




V době, kdy byl do výzbroje zaváděn dvouplošný palubní bombardér Fairey Swordfish ( 1936) vydalo britské Ministerstvo letectví technické specifikace S.41/36, ve kterých nově formulovalo své nové technické požadavky na jeho nástupce. Konstruktér firmy Fairey Marcel Lobelle začal na základě této směrnice vyvíjet nový letoun. Připomeňme, že to bylo již období, kdy námořní letectva jiných států opouštěla zastaralou konstrukci dvouplošných letadel (Japonsko B5N1 a B5M1, USA Devastator aj.), konstruktér Lobelle se této koncepce však nevzdal.


Hlavní výhodou této koncepce byla velká nosná plocha, kterou přinášela dvě křídla, to znamenalo výhodu menšího plošného zatížení a tím i nižší vzletové a přistávací rychlosti. Jednoplošníky musely být vybaveny složitou soustavou vztlakových klapek, tomu se Marcel Lobelle vyhnul, tedy jen do určité míry, spodní křídlo bylo osazeno vztlakovými klapkami, které bylo možno použít také jako klapky brzdící. Celkově se však jednalo o konstrukci již nemoderní a ta také velice rychle zastarala. Samozřejmě, nový letoun přinesl oproti svému předchůdci mnohá vylepšení. Trup byl tvořen celokovovou skořepinou, ve které byla poměrně prostorná vytápěná kabina pro všechny tři členy osádky. Pohon obstarával výkonnější motor Bristol Taurus II o výkonu 1 075 koní. Pravdou však je, že hmotnost nového letounu byla o jednu tunu vyšší, než tomu bylo u staršího Swodfishe, a tak se výkony nového letounu příliš nezvýšily. Motor Bristol Taurus přinesl svým vývojem letounu Albacore téměř roční zdržení, první ze dvou postavených prototypů (L7074) vzlétl až 12. 12. 1938 a sériová výroba začala nabíhat již koncem jara roku 1939.


První jednotkou, která byla vyzbrojena Albacory, byla 826. peruť FAA, za bojeschopnou byla uznána 15. 3. 1940. Jako první nesla nové Albacory na své palubě letadlová loď HMS Formidable, která se zúčastnila bitvy u mysu Matapan. Její Albacory dokázaly těžce poškodit italskou bitevní loď Vittorio Veneto. Významné bylo také nasazení Albacorů z palub doprovodných letadlových lodí při obraně konvojů ve Středozemním moři a jejich nasazení z pozemních letišť proti Afrika Korpsu maršála Rommela. Albacory tvořily výzbroj 14 perutí FAA a 2 perutí RAF. Operačně létaly u Malajsie nebo bránily konvoje na severních trasách. Poctivý kus práce vykonaly při protiponorkovém hlídkování a při kladení min, zde byl výhodnější mnohem tišší chod motoru Taurus, Swordfishe měly extrémně hlučné motory Pegasus.


Další vývoj Albacorů však nebyl takřka žádný, za zmínku stojí snad jen zástavba motoru Taurus XII s mírně vyšším výkonem. Nejúspěšnějším rokem Albacorů byl asi rok 1942, kdy krom výše uvedených činností napadaly pozemní cíle v okupované Belgii a také poměrně účinně napadaly německou lodní dopravu podél evropského pobřeží. V roce 1943 však již došlo k jejich postupnému stahování z výzbroje jednotek FAA, kde byly nahrazovány modernějšími jednoplošnými Barracudami. Poslední dvě perutě se ještě zúčastnily bojů u Salerna. Nakonec došlo k tomu, že Swordfishe se udržely ve službě ještě celý rok po stažení Albacorů, Albacorům se paradoxně stala osudným jejich větší modernost, a tím i vyšší hmotnost a náročnost na údržbu. Swordfishe navíc mohly pod křídly nést neřízené rakety, a tak se udržely na palubách upravených obchodních lodí MAC, odkud vzlétaly společně s Marlety k protiponorkovým letům.



Použité prameny:
William A. Harrison, Fairey Albacore, Luton, Bedfordshire, UK, Warpaint Books Ltd., Warpaint Series No.52.
William A. Harrison, Fairey Swordfish and Albacore. Wiltshire, UK, The Crowood Press, 2002, ISBN 1-86126-512-3.
Eric Brown CBE, DCS, AFC, RN., William Green and Gordon Swanborough, Fairey Albacore, Wings of the Navy, Flying Allied Carrier Aircraft of World War Two, London, Jane's Publishing Company Ltd, 1980. ISBN 0-7106-0002-X.
Zbyněk Válka, Jednomotorová bombardovací a torpédová letadla 1939 – 1945, Nakladatelství Jan Piszkiewicz, rok 2003, ISBN 80-86768-01-5
Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letadla Velké Británie díl 1., Nakladatelství Fraus, ISBN 80-85784-37-8
http://www.airwar.ru/enc/sww2/albac.html
my-malta.com
www.fleetairarmarchive.net
avia.russian.ee
www.jaapteeuwen.com
vlastní archiv
URL : https://www.valka.cz/Fairey-Albacore-Mk-I-t1348#229838 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek a fotografie Fairey Albacore Mk.I
Zdroj uveden v příspěvku zdroje
Fairey Albacore Mk.I -


Fairey Albacore Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/Fairey-Albacore-Mk-I-t1348#229841 Verze : 0
Fairey Albacore z výzbroje 832. perutě FAA, letadlová loď HMS Victorious, počátek roku 1942.
Fairey Albacore Mk.I -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fairey-Albacore-Mk-I-t1348#467679 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více