Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 229 příspěvků vloženo, 1040 editováno a 254 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

CZK - Praga RN

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Praga RN1) Praga RN1)
    Originální název:
    Original Name:
    Praga RN
    Kategorie:
    Category:
    valník cargo bed truck
    Výrobce:
    Producer:
    Českomoravská-Kolben-Daněk a.s., automobilní oddělení Praga, Praha-Libeň /
    Českomoravské strojírny a.s. (Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG), Praha-Libeň [do března 1945 / until March 1945] / Praha-Vysočany [od září 1945 / from September 1945] /
    Letecké závody n.p, Praha-Vysočany /
    Auto-Praga n.p., Praha-Vysočany /
    Automobilové závody Klementa Gottwalda n.p., Praha-Vysočany /
    Industrije motora - akcionarsko družtvo, Rakovica / [jako Praga RN-TP / as Praga RN-TP]
    Tovarna avtomobilov Maribor, Maribor / [jako TAM Pionir / as TAM Pionir]
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1934-DD.MM.1953 Praga RN, z toho / Praga RN, from that:
    DD.MM.1933-DD.MM.1940 Českomoravská-Kolben-Daněk a.s., automobilní oddělení Praga
    DD.MM.1940-31.12.1945 Českomoravské strojírny a.s. (Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG)
    01.01.1946-01.09.1948 Letecké závody n.p.
    02.09.1948-DD.MM.1953 Auto-Praga n.p.
    DD.MM.1937-DD.MM.1955 Praga RND, z toho / Praga RND, from that:
    DD.MM.1937-DD.MM.1940 Českomoravská-Kolben-Daněk a.s., automobilní oddělení Praga
    DD.MM.1940-31.12.1945 Českomoravské strojírny a.s. (Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG)
    01.01.1946-01.09.1948 Letecké závody n.p.
    02.09.1948-DD.06.1953 Auto-Praga n.p.
    DD.06.1953-DD.MM.1955 Automobilové závody Klementa Gottwalda n.p.
    DD.MM.1938-DD.MM.1959 Praga RN-TP + TAM Pionir, z toho / Praga RN-TP + TAM Pionir, from that:
    DD.MM.1938-DD.04.1941 Industrije motora - akcionarsko družtvo
    DD.MM.1946-DD.MM.1950 Industrije motora - akcionarsko družtvo
    DD.MM.1948-DD.MM.1959 Tovarna avtomobilov Maribor
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    Praga RN: 23 747 ve 48 sériích / in 48 series
    (všechny verze, včetně civilní výroby a cca 2100 autobusů / all versions, including civil production und ca 2100 buses)

    Praga RND: 16 288 ve 38 sériích / in 38 series
    (všechny verze, včetně civilní výroby a 1630 autobusů / all versions, including civil production und 1630 buses)

    Praga RN-TP + TAM Pionir: 17 146
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.MM.1933 Praga RN, Praga RND: 1934 a 1935 - první 4 prototypy, 1936 - 15 zkušebních vozidel / 1934 a 1935 - first 4 prototypes, 1936 - 15 testing vehicles
    Počet míst k sezení:
    Troop Seating Capacity:
    1 + 2
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Náhon:
    Configuration:
    4x2
    Pohotovostní hmotnost:
    Curb Weight:
    27902) kg 61512) lb
    Užitečné zatížení:
    Payload:
    3000 kg 6614 lb
    Celková hmotnost:
    Gross Vehicle Weight:
    61503) kg 135583) lb
    Přípojná hmotnost:
    Gross Trailer Weight:
    1500 kg 3307 lb
    Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
    Gross Combination Weight:
    76504) kg 168654) lb
    Celková délka:
    Overall Length:
    6780 mm 22ft 3in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    2200 mm 7ft 2.5in
    Celková výška:
    Overall Height:
    21855) mm 7ft 2in5)
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    250 mm 10in
    Rozvor:
    Wheelbase:
    4200 mm 165 ⅜ in
    Rozchod:
    Track:
    1580 mm - přední náprava
    1575 mm - zadní náprava
    62 ¼ in - front axle
    62in - rear axle
    Brzdová soustava:
    Braking System:
    provozní - hydraulická, bubnová
    parkovací - mechanická
    service brake - hydraulic drum brakes
    parking brake - mechanical
    Elektrický systém:
    Electrical System:
    Praga RN:
    napětí elektrické sítě: 12 V
    startér: 12 V, 1,8 HP
    akumulátor: 12 V / 60 Ah
    dynamo: 12 V / 150 W


    Praga RND:
    napětí elektrické sítě: 24 V
    startér: 24 V, 4 HP
    dva akumulátory: 12 V / 105 Ah
    dynamo: 12 V / 300 W
    Praga RN:
    nominal voltage: 12 V
    starter: 12 V, 1,8 HP
    battery: 12 V / 60 Ah
    dynamo: 12 V / 150 W


    Praga RND:
    nominal voltage: 24 V
    starter: 24 V, 4 HP
    two batteries: 12 V / 105 Ah
    dynamo: 12 V / 300 W
    Pneumatiky:
    Tyres:
    7,50-20 - dušové (tube)
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    Praga RN:
    - zážehový, řadový, čtyřtaktní, kapalinou chlazený, SV
    - počet válců: 6
    - vrtání: 80 mm
    - zdvih: 115 mm
    - objem válců: 3 468 cm3
    - maximální točivý moment: 186 Nm při 2000 ot/min
    - maximální výkon: 51,5 kW (70 k) při 3000 ot/min


    Praga RND:
    - vznětový, řadový, kapalinou chlazený, OHV
    - počet válců: 6
    - vrtání: 105 mm
    - zdvih: 130 mm
    - objem válců: 4 500 cm3
    - maximální točivý moment: 226 Nm při 1600 ot/min
    - maximální výkon: 44 kW (60 k) při 2000 ot/min
    Praga RN:
    - water cooled, in-line, four stroke gasoline engine, SV
    - number of cylinders: 6
    - bore: 3.15 in
    - stroke: 4.53 in
    - swept volume: 212 cu in
    - maximum torque: 137 lb.ft at 2000 rpm
    - maximum power output: 69 hp at 3000 rpm


    Praga RND:
    - water cooled, in-line, four stroke diesel engine, OHV
    - number of cylinders: 6
    - bore: 4.13 in
    - stroke: 5.12 in
    - swept volume: 275 cu in
    - maximum torque: 167 lb.ft at 1600 rpm
    - maximum power output: 59 hp at 2000 rpm
    Převodovka:
    Gearbox:
    mechanická, 4+1 mechanical, 4 forward and 1 reverse gears
    Spojka:
    Clutch:
    Praga RN:
    suchá, jednokotoučová


    Praga RND:
    suchá, dvoukotoučová
    Praga RN:
    dry, single-plate


    Praga RND:
    dual, single-plate
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    1026) l 22.446) Imp gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    807) km/h 507) mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    35 km/h 22 mph
    Spotřeba paliva:
    Fuel Consumption:
    268) l/100 km 10.868) mi/Imp gal
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    400 km 249 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Nájezdový úhel přední/zadní:
    Angle of Approach/Departure:
    ? ° / ? °
    Svah:
    Gradient:
    119) ° 259) %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    ? ° ? %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    ? m ?
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    ? m ?
    Brodivost:
    Fording Depth:
    0,44 m 17in
    Uživatelské státy:
    User States:












    Poznámka:
    Note:
    1) pokud není uvedeno jinak, data platí i pro Praga RND; údaje platí pro vozidla z výroby po 2. světové válce
    2) Praga RN, Praga RND: 3100 kg
    3) Praga RN, Praga RND: 6300 kg
    4) Praga RN, Praga RND: 7800 kg
    5) po kabinu, s plachtou 2650 mm
    6) Praga RN, Praga RND: 60 l
    7) Praga RN, Praga RND: 61 km/h
    8) Praga RN, Praga RND: 17,5 l (obojí při 50 km/h)
    9) Praga RN, Praga RND: 8° (obojí při celkové hmotnosti)
    1) unless otherwise stated, specifications are for Praga RND as well; specifications are for vehicles manufactured after the World War 2
    2) Praga RN, Praga RND: 6834 lb
    3) Praga RN, Praga RND: 13889 lb
    4) Praga RN, Praga RND: 17 196 lb
    5) up to the cab, with tarpaulin 8ft 8in
    6) Praga RN, Praga RND: 13.2 Imp gal
    7) Praga RN, Praga RND: 38 mph
    8) Praga RN, Praga RND: 16.14 mi/Imp gal (both at 31 mph)
    9) Praga RN, Praga RND: 17,5 % (both at GVW)
    Zdroje:
    Sources:
    Dílenská příručka Praga RN a RND, Auto-Praga, Praha, 1950
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13545#537913Verze : 2
    MOD
    Avatar
    Nákladné vozidlo PRAGA RN je určené pre rýchlu dopravu nákladov po cestách. Nie je konštruované na ťahanie prívesov - núdzovo do hmotnosti 1500 kg. Rovnako nie je vhodné na jazdu v náročnom teréne.


    Karoséria vozidla sa skladá z kabíny vodiča a valníkovej plošiny.
    Kabína vodiča má drevenú kostru, na ktorej je upevnený nerozoberateľný celok z oceľového plechu hrúbky 0,8 - 1 mm. Nebola vykurovaná.
    Valníková plošina drevenej konštrukcie je určená pre užitočné zaťaženie do 3000 kg.


    Rozmery plošiny :
    Dĺžka : 4000 mm
    Šírka : 2100 mm
    Výška bočníc : 500 mm


    Čistá ložná plocha : do 42. série 3900 x 2000 mm, od 43. série 3940 x 2040 mm


    Kolesá : diskové s 8 otvormi na skrutky


    Zdroj : Nákladní automobil 3 tuny PRAGA RN SNTL PRAHA 1954
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13545#200764Verze : 3
    Avatar
    Rozdíly mezi předválečnými a poválečnými stroji
    Do roku 1945 měly všechny Praga RN a RND elektrickou výstroj Bosch, masku s nápisem (formou hliníkových písmenek) (kromě 2 sérií pro WH a RAD, ty měly masky holé), dveře uchycené třemi panty, horskou vzpěru, středy kol s nápisem PRAGA. Také uchycení předního okna a motorové přepážky bylo naprosto jiné.


    Rozdíly mezi benzínem (Praga RN) a naftou (Praga RND): jiná převodovka a diferenciál, jiné uchycení motoru. Diesel měl startování na 24 voltů (2x dvě 12 V baterie) = silnější dynamo, menší nádrž na 70 l a měl celkovou hmotnost 6,5 tuny.


    Zdroje:
    Archiv Praga, pan Příhoda a katalogy náhradních dílů
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13545#239284Verze : 1
    Avatar
    Modernizácia predvojnového typu


    Začiatok 30. rokov 20. storočia môžeme považovať za obdobie vzniku automobilu Praga RN. Prvé Pragy RN boli vyrobené v roku 1933. Boli to autá so šesťvalcovým zážihovým motorom s výkonom 38,3 kW (52 k) s hranatou dvojdverovou trojmiestnou kabínou so zaťahovacími oknami, zmiešanej konštrukcie, pevnými nápravami a mechanickými brzdami, ktoré neskôr nahradili kvapalinové. Automobil sa ďalej vyvíjal a konštrukčne zdokonaľoval, čo sa odzrkadlilo vo výrobných zmenách. Hranatá kabína bola postupne zaobľovaná. Do automobilu boli montované modernejšie a výkonnejšie motory. V roku 1939 dostala Praga RN podobu, ktorú si pamätáme aj z povojnovej výroby.Oblá predná maska s vodorovným rebrovaním, celkovo oblé tvary kabíny a blatníkov zodpovedajú dizajnu 30. rokov minulého storočia. Po vojne v roku 1946 bola znovu rozbehnutá výroba čiastočne zmodernizovanej Pragy RN.


    Žiadosť na zavedenie Pragy RN do výzbroje čs. armády predniesol 3. podnáčelník hlavného štábu v septembri 1948. V tom čase čs. armáde chýbalo v tabuľkách počtov viac ako 4 000 nákladných automobilov. Koncom roka 1948 sa uskutočnila na MNO porada za účasti zástupcov automobilového priemyslu, na ktorej boli okrem iného spresnené i požiadavky na čiastočné konštrukčné úpravy vozidla pre potreby čs. armády. Podľa nich mali byť všetky vozidlá vybavené radovým, kvapalinou chladeným zážihovým šesťvalcovým motorom so zdvihovým objemom 3 468 cm³ a celkovým výkonom 53 kW (72 k) pri 3 500 ot/min. Ďalej sa v rámci úpravy požadovalo spevnenie rebrinového rámu vozidla, zosilnenie zadnej časti rámu, na ktorej bolo uchytené ťažné zariadenie a zlepšenie odpruženia. Na streche kabíny sa mal nachádzať uzatvárateľný príklop pre veliteľa vozidla. Bočnice mali byť zvýšené z pôvodných 500 mm na 870 mm, pričom sklopné lavice, namontované na vnútornej strane bočníc, mali umožniť prepravu 24 sediacich osôb. Výška vozidla s oblúkmi a plachtou nemala prekročiť 2 650 mm.


    Na jar 1949 automobilka Praga Vysočany predviedla takto upravené vozidlo zástupcom II.odboru hlavného štábu. Na základe ich odporúčania sa s vozidlom urobili vojskové skúšky. V ich priebehu sa uskutočnili jazdy najmä na spevnených a poľných cestách, čiastočne aj v teréne. Skúšky ukázali, že vozidlá na suchom úmerne zvlnenom teréne sú schopné v prípade potreby ťahať okrem 57 mm PTK vz. 43 aj 76 mm kanón vz. 42. V lete 1949 bol rozkazom MNO zavedený do výzbroje čs. armády automobil Praga RN. Výrobu vozidla zabezpečovala automobilka Praga Praha – Vysočany. V rokoch 1949 až 1953 prevzala armáda dovedna 4 274 valníkových automobilov Praga RN. Boli prideľované prevažne peším a neskoršie streleckým divíziám. Menší počet dostali i mechanizované divízie. Postupný proces vyraďovania vozidla Praga RN z čs. armády sa začal v roku 1958 a skončil sa v roku 1960. V tom roku bola čs. armáda definitívne vybavená vozidlami Praga V3S.



    Zdroj : OBRANA č.5 2011
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13545#403129Verze : 1
    Avatar
    Praga RN


    Zdroj : Svět motorů 1952 č. 120

    Výcvik vodičov - mechanikov.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13545#260634Verze : 1
    Avatar
    Zdroj : Archív VHÚ Bratislava

    Vozidlo Praga RN upravené na prepravu pechoty počas prehliadky 9.mája 1953 v Bratislave.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13545#306176Verze : 0
    Avatar
    Praga RN (RND) (VPZ 314 620) československé armády při výpomoci vojáků na žních u obce Hředle, léto 1953.


    Zdroj: Československá armáda



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13545#537915Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Praga RN (RND) (VPZ 508 183) československé armády v autodílně, zima 1953/1954.


    Zdroj: Československá armáda



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13545#537916Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Vozy Praga RN (RND) (vůz v popřední VPZ 300 803) československé armády provozované u vojenské autoškoly, 1954.


    Zdroj: Československá armáda



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13545#537917Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Praga RN, která se účastnila slavnostní vojenská přehlídka na pražské Letné, 8. května 2005.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13545#137310Verze : 2
    Avatar
    Poválečná Praga RN (SPZ AX 30-24) s dobře patrným střešním poklopem kabiny, vojenská přehlídka, Praha, 8. května 2005.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13545#139225Verze : 1
    Avatar
    Praga RN zo zbierok Vojenského historického múzea v Piešťanoch.

    Maska chladiča.

    Predné detaily.

    Vybavenie kabíny.

    Ovládacie prvky.

    Stropný otvor.

    Skrinky na náradie.

    Detaily pravej strany.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13545#310486Verze : 1
    Avatar
    Praga RN (2.3586) z poválečné výroby znázorňují vůz prvorepublikové československé armády ze sbírek Vojenského muzea Králíky, Cihelna 2015, srpen 2015.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13545#537920Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Praga RN (RND) (VPZ 220 170), Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, duben 2016.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13545#551686Verze : 1
    MOD