Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 301 příspěvků vloženo, 1015 editováno a 306 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

CZK - OA vz. 27 (Škoda PA-III)

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    OA vz. 27 OA vz. 27
    Originální název:
    Original Name:
    OA vz. 27
    Výrobce:
    Producer:
    Škodovy závody, Plzeň /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1927-DD.MM.1929
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    15 + prototyp
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    30.11.1926
    Osádka:
    Crew:
    5
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Náhon:
    Configuration:
    4x2
    Pohotovostní hmotnost:
    Curb Weight:
    ? kg ? lb
    Užitečné zatížení:
    Payload:
    ? kg ? lb
    Celková hmotnost:
    Gross Vehicle Weight:
    6640 kg 14639 lb
    Celková délka:
    Overall Length:
    5350 mm 17ft 6,62in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    1950 mm 6ft 4,76in
    Celková výška:
    Overall Height:
    2660 mm 8ft 8,71in
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    300 mm 11,81in
    Rozvor:
    Wheelbase:
    ? mm ?
    Rozchod:
    Track:
    ? mm - ?
    ? - ?
    Brzdová soustava:
    Braking System:
    ? ?
    Elektrický systém:
    Electrical System:
    ? ?
    Pneumatiky:
    Tyres:
    ?
    Pancéřování:
    Armour:
    3 - 5,5 mm 3 - 5,5 mm
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    Škoda (Hanomag WD-40 HP) (zážihový vodou chladený 4-valcový objemu 5700 cm3, 42.7 kW) Škoda (Hanomag WD-40 HP) (4 yl., gasoline, water cooled, 5.700 ccm, 58 HP)
    Převodovka:
    Gearbox:
    3+(3xR) 3+(3xR)
    Spojka:
    Clutch:
    ? ?
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    126 l 27.72 Imp gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    35 km/h 21.7 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    ? km/h ? mph
    Spotřeba paliva:
    Fuel Consumption:
    ? l/100 km ? mi/Imp gal
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    250 km 155.3 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Nájezdový úhel přední/zadní:
    Angle of Approach/Departure:
    ? ° / ? °
    Svah:
    Gradient:
    ? ° ? %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    ? ° ? %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    0,4 m 15,7in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    0,2 m 7,9in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    0,35 m 13,8in
    Výzbroj:
    Armament:
    2x ťažký guľomet Schwarzlose vz.7/24 kalibru 7,92 mm (5750 nábojov)
    1x ľahký guľomet ZB vz.26 (750 nábojov)
    2x heavy machine gun Schwarzlose mod.7/24 cal. 7,92 mm (5750 rounds)
    1x light machine gun ZB mod.26 (750 rounds)
    Uživatelské státy:
    User States:
    /

    /
    /

    /
    Poznámka:
    Note:
    označenie výrobcu: PA-III manufacturer's designation: PA-III
    Zdroje:
    Sources:
    Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
    Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13593#560299Verze : 2
    MOD
    Avatar
    Užívatelia:
    Československo - 15 + prototyp


    Užívatelia po 15.3.1939:
    Nemecko - 9 ks + prototyp (???)
    Rumunsko - 3 ks (Československé stroje ustúpili do Rumunska po obsadení Podkarpatskej Rusi maďarskými vojskami. Pravdepodobne išlo o vozidla s evidenčnými číslami 13.350, 13.351 a 13.352. Rumuni ich používali na prieskumné a spojovacie úlohy. Dvojica vozidiel bola zničená v roku 1944 v Ploješti pri spojeneckom nálete.
    Slovenský štát - 3 ks - vyradené v 9/1943 (ev.č.13.344, 13.345 a 13.346). Slováci používali poslovenčené označenie PA vz.27. Vozidlá boli pôvodne zaradené u JPO-1 (jazdecký priezvedný oddiel). Po ich vyradení bolo vozidlo ev.č. 13.346 ako učebná pomôcka v PÚV v Trenčianskom sv. Martine a vozidlá ev.č. 13.344 a 13.345 boli používané ako učebné pomôcky v Autoprápore 1 v Nitre. Je fotograficky zdokumentovaný výskyt vozidla ev.č.13.345 v kasárňach Autopráporu 1 v Nitre ešte v 6/1945. Je možné, že sa do tejto doby dožilo i vozidlo ev.č. 13.3441)


    Prehľad útočnej vozby OA vz.27


    *zdroj:
    1)Marian Uhrin - Pluk Útočnej vozby 1944, Múzeum Slovenského národného povstania, rok vydania 2012, ISBN: 978-80-89514-14-4
    Janko Paliga 13.345

    Slovenské vozidlo ev.č. 13.345, kasárne Nitra 6/1945
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13593#139020Verze : 13
    MOD
    Avatar
    www.ebay.com

    V nemeckých službách s rámovou anténou.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13593#138990Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vážení,
    nenašel jsem na stránkách Fóra-válka, zmínku o tom, že obrněná vozidla PA-II, PA-IId a OA vz. 27 (PA-III), měla při svém zdvojeném řízení pro jízdu vpřed, či vzad, jednu pozoruhodnost. Svým způsobem se jednalo o dvě nápravy řídící vybavené náhonem. Každý teď řekne - to je klasika - to je 4x4. Ale opak je pravdou.


    Firma Škoda vyrobila konstrukčně pozoruhodný podvozek, ale bez možnosti řídit a pohánět obě nápravy zároveň. Naopak, příslušný řidič pro jízdu vpřed, či pro jízdu vzad, vždy zablokoval z jeho hlediska zadní nápravu. Proto k řízení vozidla sloužila pouze jedna, kdežto druhá pracovala jako hnaná. To znamená, že podvozky vyjmenovaných vozidel patřily konstrukčně k systému 4x2 - čtyři kola z toho dvě poháněná.


    Toto složité uspořádání řízení a pohonu, bylo poplatné tehdejší armádní doktríně, která nevědomky znevýhodnila manévrovací a jízdní schopnosti obrněných automobilů.


    Kolegou Branem předložená fotografie německé přestavby OA vz. 27 na Funkwagen 27 (t), zřetelně ukazuje jízdu vpřed při zablokování zadní nápravy do polohy hnací a uvolnění přední nápravy pro řízení. K rozlišení přídě a zádě vozidla slouží neozbrojený výstupek čela trupu a poklopy nad motorem. Věž vozidla je k "fotografovi" otočena zádí. Toto lze určit podle pancéřového kryt světlometu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13593#139015Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vážení,
    díky vzpomínce pamětníka jsem zjistil, že ČSLA po DSV vyřazovala stará silniční vozidla. Pravděpodobně mezi nimi byl i vojenský speciál PA-III původně určený k pohybu na komunikacích. Není sice známo, který konkrétní stroj z patnáctikusové série přežil DSV, ale je známo, že po válce byl jeden kus vyřazen z výzbroje a předán Kovošrotu. Předpokládám, že tato firma přestavěla PA-III na kolejové vozidlo a používala dlouhá léta na železniční vlečce v České Lípě.


    Sháním jakékoliv informace o přestavbě PA-III na kolejové vozidlo.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/13593#553323Verze : 0
    MOD