Išikawadžima R-3

Ishikawajima R-3 / 石川R-3
     
Název:
Name:
Išikawadžima R-3 Ishikawajima R-3
Originální název:
Original Name:
石川R-3
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.09.1929-DD.MM.1931 Ishikawajima Airplane Manufacturing Co., Ltd., Tachikawa /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1929-DD.MM.1931
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1929
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
455 kg 1003 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
680 kg 1499 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,800 m 32ft 2in
Délka:
Length:
7,500 m 24ft 7,33in
Výška:
Height:
2,980 m 9ft 9,25in
Plocha křídla:
Wing Area:
24.50 m2 263,724 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
27,755 kg/m2 5.68 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Išikawadžima Cirrus Hermes Mk.II vzduchem chlazený řadový čtyřválec o vzletovém výkonu 78 kW a 85 kW v h= 0 m.
Vrtule Y-32 dřevěná dvoulistá s pevným úhlem náběhu.
Ishikawajima Cirrus Hermes Mk II four-cylinder air-cooled inline engine rated at 105 hp for take-off and 115 hp at sea level,
driving a Y-32 two-bladed fixed-pitch wooden propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
170.6 km/h v 0 m 106 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
140 km/h v ? m 87 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
12,0 min do 2000 m 12,0 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6000 m 19685 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
žádná None
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Eperimentální cvičný letoun. Experimental trainer aeroplane.
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Illustrated Warplane History, The XPlanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45, ISBN4-7663-3292-X
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Isikawadzima-R-3-t139745#454418 Verze : 0

Išikawadžima R-3




Japonský konstruktér Širo Jošihara pod dohledem německého konstruktéra dr. Lachmanna začal pracovat na novém prototypu cvičného letounu pro armádní letectvo. Letoun byl označen Išikawadžima R-3 a při jeho stavbě bylo využito zkušeností s předchozím prototypem Išikawadžima R-2, první prototyp R-3 byl dokončen v září 1929. Tento letoun je považován za první ryze japonskou konstrukci cvičné stroje (nevím jak dalece dr. Lachmann do vývoje zasahoval). Oproti původnímu cvičnému R-2 nesl R-3 mnohá konstrukční vylepšení, drak byl odolnější a japonská licence motoru Cirrus dávala již dostatečný výkon.
Celkem bylo postaveno pět letounů Išikawadžima R-3 a čtyři z nich byly vybaveny pokusně vybaveny automatickými křídelními sloty, jejich instalace je dílem doktora Lachmanna, který byla držitelem patentu na automatické sloty typu Gottingen 591 a soudil se o ně s firmou Handley Page.
Letoun Išikawadžima R-3 měl zvládat i leteckou akrobacii a představoval japonskou obdobu britského letounu de Havilland Gipsy Moth. Japonské armádní letectvo však odmítlo tyto stroje zařadit jako svá cvičná letadla, dva letouny, které převzalo, předalo později společnosti Nihon Gakusei Koku Remmei a zde letouny létaly s imatrikulací J-BDEA a J-BDEB. Třetí letoun používala společnost Išikawadžima s označením J-BDED, čtvrtý zakoupil tiskový koncern Asahi Šimbun, zde byl označen jako Asahi No. 52 a konečně pátý stroj zakoupila společnost Kaibo Gikai, zde byl označen jako Giyu č. 10 a následně jej společnost věnovala studentské lize a zde létal s imatrikulací J-BEPB. Tento letoun se stal asi nejznámějším ze všech pěti vyrobených, byl pojmenován Seinen Nihon-go a provedl sérii letů po evropských zemích. Zajímavý byl např. let do Evropy přes Sibiř (05.1931), letoun navštívil Charbin na severovýchodě Číny, Moskvu, Berlín, Brusel, Londýn, Paříž, Marseille a Řím. Pro tuto sérii letů byl upraven, do trupu byla instalována přídavná palivová nádrž a vzletová hmotnost byla až 930 kg. V následujícím roce bylo s tímto strojem provedeno ještě několik dlouhých letů na trase Japonsko – Čína.



Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft, 1910-1941, Putnam Company Ltd., First Edition (August 1, 1990), ISBN: 1-55750-563-2
archiv autora

Išikawadžima R-3 -


URL : https://www.valka.cz/Isikawadzima-R-3-t139745#454423 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více