Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 385 příspěvků vloženo, 1798 editováno a 346 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

CZE/ITA - LOV 50 B

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    LOV 50 B LOV 50 B
    Originální název:
    Original Name:
    LOV 50 B
    Výrobce:
    Producer:
    VOP CZ, Nový Jičín [finální montáž / final assembly]
    IVECO Defence Vehicles, Bolzano [podvozek / chassis]
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.2010-DD.MM.2013
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    72
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.MM.2010
    Osádka:
    Crew:
    2 + 3
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Náhon:
    Configuration:
    4x4
    Pohotovostní hmotnost:
    Curb Weight:
    6200 kg 13669 lb
    Užitečné zatížení:
    Payload:
    900 kg 1984 lb
    Celková hmotnost:
    Gross Vehicle Weight:
    71001) kg 156531) lb
    Celková délka:
    Overall Length:
    48002) mm 15ft 9in2)
    Celková šířka:
    Overall Width:
    2200 mm 7ft 3in
    Celková výška:
    Overall Height:
    29203) mm 9ft 7in3)
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    3404) mm 1ft 1in4)
    Rozvor:
    Wheelbase:
    3230 mm 127in
    Rozchod:
    Track:
    1710 mm - obě nápravy
    67in - both axles
    Brzdová soustava:
    Braking System:
    vzducho-kapalinová
    kotoučové brzdy
    odpojitelené ABS pro jízdu v terénu
    air-over-hydraulic brake system
    disc brakes
    disengageable ABS for off-road operations
    Elektrický systém:
    Electrical System:
    napětí: 12 / 24 V
    ukostřený záporný pól
    akumulátory: 2x 120 Ah, zapojené do série
    alternátor: 24 V / 90 A
    nominal voltage: 12 / 24 V
    ground pole: negative
    batteries: 2x 120 Ah, in series
    alternator: 24 V / 90 A
    Pneumatiky:
    Tyres:
    325/85 R16 Michelin s / with run-flat
    Pancéřování:
    Armour:
    balistická a protiminová ochrana dle:
    - STANAG 4569 Annex A Level 3
    - STANAG 4569 Annex B Level 2a a 2b
    ballistic and mine protection according to:
    - STANAG 4569 Annex A Level 3
    - STANAG 4569 Annex B Level 2a and 2b
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    IVECO F1C E0489C DVD
    - řadový kapalinou chlazený turbodiesel s mezichladičem stlačeného vzduchu, splňující limity exhalací EURO 3, vstřikování common rail
    - počet válců: 4 (16 ventilů)
    - objem válců: 3000 cm3
    - maximální točivý moment: 456 Nm při 1800 ot/min
    - maximální výkon: 140 kW při 3700 ot/min
    IVECO F1C E0489C DVD
    - in-line water cooled turbodiesel with intercooler, meets EURO 3 emission standards, common rail
    - number of cylinders: 4 (16 valves)
    - swept volume: 183 cu in
    - maximum torque: 336 lb.ft at 1800 rpm
    - maximum power output: 187.7 hp (190.3 PS) at 3700 rpm
    Převodovka:
    Gearbox:
    ZF 6HP260
    - automatická
    - počet rychlostí: 6+1

    rozdělovací převodovka
    - dvourychlostní
    - trvalý náhon všech kol
    ZF 6HP260
    - automatic
    - number of gears: 6+1

    transfer box
    - 2-speed
    - full-time four-wheel drive
    Spojka:
    Clutch:
    - -
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    130 l 28.6 Imp gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    1105) km/h 685) mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    ? km/h ? mph
    Spotřeba paliva:
    Fuel Consumption:
    306) l/100 km 9.426) mi/Imp gal
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    5007) km 3117) mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Nájezdový úhel přední/zadní:
    Angle of Approach/Departure:
    54 ° / 48 °
    Svah:
    Gradient:
    30 ° 67 %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    17 ° 38 %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    0,60 m 24in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    0,35 m 14in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    0,858) m 34in8)
    Výzbroj:
    Armament:
    M151A2 Protector
    - kulomet M2HB-QCB
    -- ráže: 12,7 mm
    -- náboje: 280 kusů
    M151A2 Protector
    - M2HB-QCB machine gun
    -- calibre: 0.5
    -- ammunition: 280 rounds
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    1) celková hmotnost soupravy 11300 kg
    2) bez příslušenství, s příslušenstvím 5130 mm
    3) se zbraňovou stanicí (po zásobník)
    4) pod středem nápravy
    5) maximální povolená rychlost
    6) průměrná spotřeba
    7) průměrný dosah
    8) bez přípravy, s přípravou 1,5 m
    1) gross combination weight 24912 lb
    2) without accessories, with accessories 16ft 10in
    3) with weapon station (up to magazine)
    4) under the axle
    5) maximum allowed speed
    6) average fuel consumption
    7) average range
    8) without preparation, with preparation 59in
    Zdroje:
    Sources:
    IVECO v Armádě České republiky
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#499883Verze : 0
    MOD
    Avatar
    LOV 50 B


    Lehké obrněné vozidlo schopné vést bojovou činnost proti živé síle a slabě chráněným cílům účinnou střelbou za klidu i za jízdy. Prostředek je tvořen podvozkem IVECO M65E19WM LMV a norskou zbraňovou stanicí M151A2 Protector. Účelové vybavení vozidla tvoří české vnitřní hovorové zařízení VICM 200 s bezdrátovým modulem VICM 120, který umožňuje komunikaci členů osádky i na určitou vzdálenost mimo vozidlo. Pracoviště velitele je osazeno tabletem s vlastním GPS modulem a datovým rozhraním pro propojení s radiostanicemi. Tablet umožňuje přístup do bojového vozidlového informačního systému BVIS. LOV 50 B je vybaveno dvěma americkými radiostanicemi Harris RF-300M-TV FALCON III a vozidlovým rušičem WBS 2500 (pouze u 32 vozidel dodaných v letech 2010 a 2011) proti rádiem odpalovaným improvizovaným výbušným zařízením. K dispozici je přijímač kódované vojenské navigace GPS DAGR (AN/PSN-13) a Li-On akumulátor, který výrazně prodlužuje provoz zbraňové stanice při vypnutém motoru vozidla. Kapacita tohoto akumulátoru se standardní baterií vozidla umožňuje plnění části bojového úkolu (minimálně po dobu dvou hodin) v režimu pozorování kamerami zbraňové stanice a při provozu radiostanice.


    Vozidlo LOV 50 B bylo pořízeno v rámci programu 107 050 - Pořízení lehkých obrněných vozidel, na nějž je vyčleněna částka 4,298 miliardy Kč (včetně DPH) kryjící nákup (a další služby) celkem 120 italských vozidel LMV ve třech variantách v rozmezí let 2009 až 2015. Dodávky 90 vozidel se uskutečnily v letech 2010 až 2013, dalších 30 kusů může být dodáno v letech 2013 až 2015. Smlouva na dodávky strojů LMV včetně logistického zabezpečení mezi Ministerstvem obrany ČR a společností Praga-Export byla podepsána 18. prosince 2009. Předmětem kontraktu je dodání 90 kusů lehkých obrněných vozidel IVECO M65E19WM LMV ve třech modifikacích:


    - LOV 50 B (lehké obrněné vozidlo bojové, věž M151A2 Protector) - 72 kusů
    - LOV 50 BVR (lehké obrněné vozidlo bojové velitelské, věž M151A2 Protector) - 7 kusů
    - LOV 7,62 B (lehké obrněné vozidlo bojové podpory, věž ZSRD 07) - 11 kusů



    Průběh dodávek vozidel LOV 50 B

    Rok
    Počet vozidel
    Cena
    2010
    30

    2011
    19
    684 283 200 Kč (za 18 vozidel; z důvodu poruchy jednoho vozidla se předpokládalo jeho opožděné dodání v závěru roku 2011, a proto bylo zaplaceno až v 1. čtvrtletí 2012 sumou 38 185 200 Kč)
    2013
    23
    912 824 000 Kč

    (ceny jsou bez započtení dodatečné montáže radiostanic RF-300M-TV a GPS přijímače DAGR)


    Ve smlouvě na 90 LMV, jejíž celková částka činí 3 620 406 534 Kč včetně DPH, je zahrnuto i pořízení logistického zabezpečení v podobě nákupu munice, náhradních dílů, dílenských prostředků a kurzů (školení střelců-instruktorů a dílenských specialistů-instruktorů).


    Součástí projektu je i Dohoda o realizaci programu průmyslové spolupráce, jejíž hodnota činí 100 % celkové kupní ceny bez DPH dle smlouvy. Hodnota přímých offsetů představuje minimálně 20 % z hodnoty programu průmyslové spolupráce. Její splnění je naplánováno do konce roku 2019.


    Vojenský opravárenský podnik VOP 026 v Novém Jičíně (dnes VOP CZ) prováděl integraci zbraňové stanice M151A2 Protector a doplňkového příslušenství podle požadavků AČR. Mezi úpravy realizované ve VOP 026, resp. VOP CZ patřila příprava pro instalaci navigačních a spojovacích prostředků, rušícího zařízení, zástavba centrálního napájecího boxu, úchytů zbraní, trvalé vnitřní a vnější úpravy pro uložení povinné a přídavné výbavy, uchycení přístrojů nočního vidění a integrace notebooku velitele vozidla. Zástavbu radiostanic RF-300M-TV a GPS přijímačů DAGR následně realizovala společnost MEDTEC-VOP za částku 28 195 986 Kč.


    LOV 50 B se příliš neliší od vůbec prvních dvou vozidel LMV vyzbrojených zbraňovými stanicemi M151A2, která pořizoval Útvar speciálních operací Vojenské policie - bohužel. M151A2 teoreticky umožňuje lafetaci kulometu ráže 12,7 mm (M2HB-QCB), kulometu ráže 7,62 mm (FN MAG, resp. M240; nebo MINIMI, resp. M249), nebo 40mm granátometu (MK 19, GMG). Praxe v AČR vypadá tak, že tyto zbraňové stanice jsou opatřeny pouze kulomety M2HB-QCB. Pro lafetaci kulometů FN MAG byla pořízena zbraňová stanice ZSRD 07 a granátomety (AGS-17) se u 44. a 74. lmopr přepravují na korbách T810-V či v jedné době i na "Kovbojích". Stejně tak M151A2 byly pořízeny bez zadýmovacích granátometů.


    Prvních 30 vozidel LOV 50 B bylo dodáno v roce 2010. Úvodních 20 exemplářů bylo opatřeno pouštní kamufláží a rušičkami WBS 2500, protože většina z nich byla určena pro nasazení v rámci 1. jednotky OMLT v afghánské provincii Vardak. Prvním útvarem české armády, který zahájil přezbrojení na LOV 50 B, se stal 74. lehký motorizovaný prapor, protože z dvojice nově vytvořených motorizovaných praporů byl pro nasazení v Afghánistánu (10. jednotka PRT) určen jako první. 74. lehký motorizovaný prapor také obdržel minimálně jedno LOV 50 B (VPZ 317 74-39, toto vozidlo bylo později nasazeno v Mali v misi EU TM) v pouštní kamufláži. IVECa se v řadách tohoto útvaru příliš neohřála, protože byla také využívána pro výcvik vojáků jiných útvarů určených pro nasazení v Afghánistánu (kontingenty PRT a OMLT). Zhruba po roce provozu měl řidič 74. lmopr v průměru na LOV 50 B najeto kolem 1000 km v terénu. Útvar získal zřejmě 36 exemplářů LOV 50 B (pro 3 pěší roty). Dalším přezbrojovaným útvarem se stal 44. lehký motorizovaný prapor, v jehož struktuře budou LOV 50 B tvořit výzbroj dvou pěších rot (24 vozidel; 3. pěší rota je vyzbrojena KBVP Pandur II CZ). 44. lmopr tvořil organizační jádro poslední 11. jednotky PRT.


    Na přelomu let 2011 a 2012 začal být na LOV 50 B přezbrojován 102. průzkumný prapor. V řadách jeho Těžké průzkumné roty (resp. 2. průzkumné roty) nahradil bojová vozidla pěchoty BVP-2, jež zde byla dočasně používána po vyřazení průzkumných strojů BPzV Svatava. Dvanáct vozidel bylo 102. pzpr dodáno bez žádného speciálního vybavení. Jejich jediným "průzkumným" senzorem tak zpočátku byly pouze kamery zabudované ve zbraňové stanici. Výcvik na LOV 50 B se zde rozbíhal relativně pomalu ať už proto, že útvar na přelomu let 2011 a 2012 tvořil jádro 8. jednotky PRT, nebo proto, že nebylo palivo. Na konci roku 2016 provedl VOP CZ technické úpravy účelové nástavby a doplnění materiálu pro vedení průzkumu u vozidel LOV 50 B zavedených u 102. průzkumného praporu s důrazem na technické zabezpečení vedení pozemního průzkumu bez nutnosti napájení systémů z alternátoru vozidla při běžícím motoru. Modifikace se týkala těchto prvků:
    - zdrojová soustava nástavby vozidla
    - prostor nástavbových AKB a úložný prostor pro obaly s výnosnou průzkumnou soupravou
    - ergonomicky uložený notebook DOLCH s výsuvem
    - souprava zatemnění oken vozidla a světlometů
    - sklopná ochrana antény SATCOM - držáky antén radiostanic Harris v šikmé poloze
    - stupačka pro snadnější přístup do nákladového prostoru vozidla
    - ochrana zpětných zrcátek a předních světel


    Trojice LOV 50 B od března 2013 působila v misi EU TM (úkolem Čechů byla ochrana velitelství mise EU TM pro zajištění výcviku maliských vojáků, objekt se nacházel v Bamaku). Další LOV 50 B byla od října 2013 do března 2014 nasazena v sestavě 1. strážní roty BAF (BAF - Bagram Air Field), jejímž úkolem bylo zabezpečit stanovený prostor odpovědnosti s cílem eliminovat nepřátelské aktivity proti letecké základně Bagram. Jednotka byla operačně podřízena americké brigádě označené jako JTF 455 (Joint Task Force 455 - Společné úkolové uskupení 455), jež je zodpovědná za ochranu základny. 1. strážní rota BAF působila v severní části prostoru odpovědnosti JTF 455 (okres Kóhistán). LOV 50 B zde však byla používána pouze pro přesuny po letecké základně. Síla talibanských improvizovaných výbušných náloží v této době již byla taková, že protiminová ochrana LOV 50 B se stala značně neúčinnou. Pro patroly mimo základnu proto bylo využíváno třicet strojů MRAP typu MaxxPro zapůjčených Američany.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#499908Verze : 4
    MOD
    Avatar
    Nákup vozidel LMV byl českou stranou oficiálně vydáván jako společný česko-slovenský projekt:


    "Dne 17. září 2009 uzavřela obě ministerstva memorandum o porozumění mezi Ministerstvem obrany České republiky a Ministerstvem obrany Slovenské republiky o společném pořízení lehkých obrněných vozidel. Jako nejvýhodnější byla vyhodnocena vozidla IVECO M65 19 WM 4x4, a to na základě marketingové analýzy a skutečnosti, že vozidla jsou používána v NATO. Vzhledem k podepsanému memorandu se na základě článku 296 Smlouvy o založení Evropského společenství na pořízení vozidel nevztahují předpisy Evropských společenství o postupech při zadávání veřejných zakázek, protože pro nákup vojenské techniky dvěma či více členskými státy platí výjimka ze zadávacích pravidel EU."


    Zdroj: Informace z kontrolní akce č. 10/10, NKÚ, 2011



    Netrvalo dlouho a v médiích se objevily informace, že "společný" projekt je pouze snahou jak si opět "přivydělat" na úkor daňových poplatníků:


    "Superlativy se na podzim 2009 nešetřilo. Když tehdejší ministr obrany Martin Barták oznamoval plán nakoupit 90 obrněných vozidel Iveco, sliboval hodně. Zejména že auta pro vojáky si Česko pořídí výhodně jako nikdy dříve. To vše díky společnému nákupu se Slovenskem, jenž měl omluvit i obejití veřejné soutěže.


    »Jde o unikátní projekt, který nemá od rozpadu Československa obdoby,« říkal Barták v říjnu 2009 poslancům výboru pro obranu.


    Na jeho slova skutečně došlo, pouze v jiném kontextu. Výsledná cena 3,6 miliardy korun je unikátní v tom, že za jeden vůz Česko zaplatilo alespoň o třetinu více než stála stejná vozidla například Rakousko či Norsko.


    A o výhodnosti kontraktu již pochybují i na ministerstvu obrany. Důvod? Sliby o společné zakázce byly zjevně pouze záminkou pro obří nákup od předem vybraného výrobce. Týdeník Ekonom totiž zjistil, že Slováci si žádná Iveca s Čechy nekoupí, a tedy k žádnému »federálnímu« nákupu nedojde.


    »V případě pořízení vozidel Iveco nevyvíjíme v současné době žádnou aktivitu,« sdělil mluvčí slovenského resortu obrany Lukáš Milan.


    Navíc nákup se může armádě ještě více prodražit - projekt zkoumá Evropská komise. Česku za porušení pravidel o volné soutěži hrozí pokuta v řádech minimálně několika milionů eur.


    Vánoční nákupy
    Plán na pořízení Ivec vypadal navenek slibně. V létě 2009 oslovilo české ministerstvo obrany Slováky s návrhem na podpis takzvaného Memoranda o spolupráci při nákupu lehkých obrněných vozidel. Česko mělo podle něho odebrat 90 a Slovensko dalších 40 kusů. Argumenty zněly logicky: při vyšších počtech si vyjednáme množstevní slevy.


    Jenže nyní se ukazuje, že memorandum bylo jen »kouřovou clonou«, která měla dát slibům o společném nákupu punc věrohodnosti.


    »Šlo o účelově připravený dokument. Tehdejší vedení resortu s největší pravděpodobností muselo vědět, že ta zakázka tímto způsobem nikdy neproběhne,« říká Jaroslav Štefec z Úřadu pro dohled nad akvizicemi ministerstva obrany.


    Memorandum totiž není žádnou mezinárodní smlouvou, která by podepsané strany k něčemu zavazovala. A Slováci s ním navíc souhlasili pouze podmínečně. »V čase podpisu memoranda se plánovalo pořízení vozidel jen podle rozpočtových možností,« říká mluvčí tamního ministerstva Lukáš Milan. A právě ty byly od počátku omezené a peníze na nákup se nenašly.


    Přesto Bartákovo vedení resortu v zakázce pokračovalo a těsně před Vánoci 2009 podepsalo kontrakt na devadesát svých vozidel. A přesvědčivě tvrdilo, že ještě ušetřilo. »Díky společné zakázce bude dosaženo výhodnějších cenových a dalších podmínek,« stálo tehdy v tiskové zprávě.


    Současné vedení ministerstva už výhodnost kontraktu vidí jinak.


    »Informace o dosažených úsporách není obsažena v žádném dokumentu souvisejícím s nákupem. Proto nemůžeme tvrzení o případných úsporách potvrdit ani vyvrátit,« říká mluvčí Jan Pejšek.


    Na nás zbyli Slováci
    Trik se společným nákupem se přitom měl odehrát ještě jednou - během loňského roku si tehdejší náměstek ministra obrany Jaroslav Kopřiva na schůzkách s lobbisty domlouval provizi za nákup finských minometů Nemo.


    Podle Kopřivových představ, zachycených na nahrávkách MF Dnes, měl kontrakt proběhnout po vzoru Ivec - české ministerstvo bude předstírat nákup se Slováky, a tak zdůvodní doma i v Bruselu obejití soutěže.


    »Je výslovně uvedeno, že když se dva státy spojí a provedou společnou akvizici, nemusí jít o soutěž. Samozřejmě to vědí i Francouzi a další, že když se s někým domluví, tak to takhle obechč.... Nám zbyli jen ti Slováci, abychom s nimi hráli toho betla,« říká v nahrávce náměstek.


    Na nákup minometů však, i kvůli povolební výměně vedení obou ministerstev, nakonec nedošlo.


    Qui bono?
    Faktem je, že kdyby ministerstvo vypsalo na obrněná vozidla otevřenou soutěž, kterou mimochodem dříve slibovalo, mohlo si vybírat hned z několika různých typů.


    »Například britské vozy RG-32 by zřejmě vyšly levněji než Iveca, a navíc mají větší odolnost vůči nástražným výbušným zařízením,« říká Jíří Komínek, dopisovatel renomovaného odborného časopisu Jane's Defence Weekly.


    Další prostředky se mohly ušetřit jen díky samotné soutěži. Když se vpustí konkurence například do zakázek ve stavebnictví, cena zpravidla v průměru klesne o deset procent.


    O důvodech, proč ministerstvo obrany chtělo nakupovat bez soutěže a pořídit si právě Iveca, můžeme jen spekulovat. Týdeník Ekonom se pokoušel získat vyjádření od exministra obrany Bartáka, ale neúspěšně. Nereagoval ani na SMS.


    Za připomenutí nicméně stojí, že ze zakázky profitovalo několik domácích obchodníků se zbraněmi.


    Prvním je společnost Praga-Export, která italského výrobce v Česku zastupuje a přes kterou dosud proběhly všechny nákupy vozů Iveco. Její manažeři odhadli zisk na osm až deset procent.


    Další je firma Omnipol, za níž stojí přítel ministra financí Miroslava Kalouska Richard Háva. Ta pro většinu vozidel dodala norské zbraňové věže Kongsberg.


    »Jen cena věží je navýšena o 25 procent. Omnipol získal za zprostředkování jejich dodávek 132 milionů korun,« zní jeden ze závěrů interního auditu zbrojních zakázek, který si nechal vypracovat ministr Alexandr Vondra.


    A do třetice je zde firma MPI Group patřící Michalu Smržovi, známému Martina Bartáka, která pro Iveca dodala munici.


    Iveco slavné i v Bruselu
    Nákup vozidel Iveco navíc již několik měsíců zkoumá Evropská komise. Ta zjišťuje, zda Česko neporušilo evropská pravidla, když při obří zakázce nedalo šanci jiným výrobcům.


    Ministerstvo se dříve zaštiťovalo právě společnou zakázkou se Slovenskem - při nákupu několika států je totiž možné uplatňovat výjimku, a vyhnout se povinnosti vypsat otevřenou soutěž.


    Jak vyšetřování dopadne, zatím není jasné. Evropská komise nicméně dala již dříve najevo, že obří kontrakty bez soutěže ministerstvu obrany tolerovat nebude.


    Naposledy se tak stalo loni v říjnu, kdy Česko zažalovala kvůli nákupu španělských letadel Casa, při kterých rovněž na soutěž nedošlo. Tím vyhověla stížnosti konkurenční firmy, italského výrobce Alenia Aeronautica, jež se o zakázku dříve ucházela.


    »V našem podnětu jsme tvrdili, že ministerstvo obrany má sice právo provádět nákupy mimo režim zákona o veřejných zakázkách, ale pouze tehdy, když nakupuje nějakou utajovanou technologii. To rozhodně nebyl případ letadel, která si každý může prohlédnout na webu,« říká právník Radek Pokorný, jehož advokátní kancelář Pokorný, Wagner & spol. stížnost pro Italy sepisovala.


    Komise tyto argumenty uznala, a nyní je posuzuje Evropský soudní dvůr v Lucemburku.


    V případě nákupu vozidel Iveco je situace podobná - ani zde si stát nepořídil žádné utajované technologie, nýbrž vozidla, která bývají vystavena na zbrojařských veletrzích.


    Jak veliká pokuta Česku hrozí, se nedá přesně odhadnout. Minimální sazba se pohybuje ve výši několika milionů eur. Nicméně v Evropské unii se zatím neodehrál případ, kdy by se členský stát ocitl kvůli zbrojní zakázce před soudem."



    Zdroj: Vladimír Šnídl - Blamáž s obrněnci, Ekonom, 5.5.2011


    Linked from : https://forum.valka.cz/topic/postview/430964
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#499887Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Finální montáž LOV 50 B pro českou armádu ve VOP 025 (později VOP CZ) v Novém Jičíně.


    Fotografie: VOP CZ



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#502292Verze : 1
    MOD
    Avatar
    LOV 50 B opatřené českým multispektrálním kamuflážním systémem určeným k maskování techniky ve viditelné, infračervené a mikrovlnné oblasti.


    Zdroj: B.O.I.S.-FILTRY



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#502243Verze : 0
    MOD
    Avatar
    V úterý 31. května 2011 krátce po deváté hodině afghánského času (krátce před půl sedmou SELČ) najelo vozidlo LOV 50 B ze sestavy 2. jednotky AČR - OMLT u vesnice Salar (provincie Vardak) na zhruba 120kg improvizované výbušné zařízení (IED). Následkem exploze utrpěl rotmistr Robert Vyroubal (*1980, střelec-operátor) smrtelné zranění, další český voják rotný Ivan Vorel (*1968, řidič) a afghánský tlumočník byli zraněni těžce. Vepředu na místě spolujezdce seděl podplukovník Michal Kucharský (*1967, velitel 2. jednotky AČR - OMLT / velitel 73. tankového praporu), který byl zraněn lehce. Po prvotním ošetření na místě incidentu byli všichni transportováni na nejbližší vojenskou základnu Carwile, zranění byli následně přepraveni vrtulníkem k dalšímu ošetření na základnu Shank v provincii Lógar, kde afghánský tlumočník svým zraněním podlehl. Rotný Ivan Vorel byl po stabilizaci transportován vrtulníkem do vojenské nemocnice v Kábulu, odkud byl letounem A319CJ přepraven do České republiky.


    2. jednotka AČR - OMLT převzala operační úkol v pátek 1. dubna 2011. Kontingent plnil své úkoly oficiálně do 7. října 2011, kdy byl vystřídán 3. jednotkou AČR - OMLT pod velením pplk. Zdeňka Mikuly. 2. jednotka AČR - OMLT sestávající z 54 mužů byla personálně postavena na bázi 73. tankového praporu z Přáslavic. Během svého půlročního bojového působení v provincii Vardak měla nejtěžší ztráty, které jedna jednotka AČR do té doby nasazená v zahraničí utrpěla (tuto bilanci překonal až sebevražedný útok z 8. července 2014 na příslušníky 2. strážní roty v provincii Bagram, při němž zahynulo 5 vojáků 41. mechanizovaného a 43. výsadkového praporu).



    Ztráty 2. jednotky AČR - OMLT

    DatumUdálostZtráty
    31.5.2011
    najetí vozidla LMV na IED
    1 mrtvý (rotmistr Robert Vyroubal), 1 těžce zraněný (rotný Ivan Vorel), 1 lehce zraněný (podplukovník Michal Kucharský) + mrtvý afghánský tlumočník
    30.6.2011
    najetí vozidla LMV na IED
    2 lehce zranění
    6.7.2011
    nepřátelský útok na předsunutou základnu Salar
    1 těžce zraněný (rotmistr Adrian Werner; *1979, zraněním podlehl 9.10.2011)



    Zdroj: www.army.cz


    (via Česká televize)

    (via Česká televize)

    (via Česká televize)

    Těžce zraněný rotný Ivan Vorel na palubě A319CJ při přesunu zpět do ČR (via Česká televize)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#418019Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Ve čtvrtek 30. června 2011 v odpoledních hodinách byli při přesunu v rámci plnění operačního úkolu 2. jednotky OMLT zraněni dva čeští vojáci, když jejich LOV 50 B najelo na improvizované výbušné zařízení. Ve vozidle jeli celkem čtyři příslušníci jednotky, lehká zranění utrpěli desátník P.Z. (*1970) a rotmistr R.N. (*1971). Po prvotním ošetření na místě incidentu byli transportováni na vojenskou základnu Carwile a následně přepraveni vrtulníkem do vojenské nemocnice na základně KAIA v Kábulu.


    Zdroj: www.army.cz


    (via Česká televize)

    (via Česká televize)

    (via Česká televize)

    (via Česká televize)

    (via Česká televize)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#422922Verze : 1
    MOD
    Avatar
    LOV 50 B (VPZ 387 78-94) z výzbroje 74. lehkého motorizovaného praporu, Tankový den, Vojenské technické muzeum, Lešany, 1.9.2012. Vozidlo je vybaveno rušičkou WBS 2500.




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#455022Verze : 0
    MOD
    Avatar
    LOV 50 B (VPZ 409 67-55) z výzbroje 2. průzkumné roty 102. průzkumného praporu, červen 2012.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#455065Verze : 0
    MOD
    Avatar
    LOV 50 B (VPZ 420 20-36, najeto 938 km), 2. pěší rota, 44. lehký motorizovaný prapor, Bambiriáda, květen 2013. Vozidlo již podstoupilo tzv. technické zhodnocení: zástavbu radiostanic RF-300M-TV FALCON III v interiéru, montáž jejich antén na předním nárazníku, zabudování antény GPS přijímače na kapotě, instalaci navigačního zařízení GPS DAGR a provedení dalších dílčích úprav.


















    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#499926Verze : 0
    MOD
    Avatar
    LOV 50 B (VPZ 317 74-39) z výzbroje 74. lehkého motorizovaného praporu před naložením do letounu An-124 Ruslan, který ho přepraví do Mali, kde se vozidlo bude účastnit mise EU TM, březen 2013. Úvodní rotaci EU TM zajišťovali vojáci 43. výsadkového mechanizovaného praporu.

    (MO ČR - www.army.cz)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#507971Verze : 0
    MOD
    Avatar
    LOV 50 B (VPZ 421 48-14)
    23.8.2014, akce Cihelna 2014




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#518338Verze : 0
    MOD
    Avatar
    LOV 50 B (VPZ 387 78-94), 4. jednotka AČR, Mali - EU TM, Výcviková mise EU v Mali (EU TM Mali) při zajištění ochrany perimetru během ceremoniálu předání a převzetí funkce velitele EU TM mezi generálem Marcem Rudkiewiczem (Francie) a generálem Alfonsem García-Vaquero (Španělsko), který se konal v objektu školy OSN pro mírové operace v Bamaku.

    (MO ČR - www.army.cz)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#522376Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Za ochranu vnějšího perimetru vybuchlého muničního areálu ve Vrběticích na Zlínsku začala být od pondělí 15. prosince 2014 plně zodpovědná Armáda ČR, přičemž rozhodující podíl na ní měli vojáci 7. mechanizované brigády.
    Vláda schválila nasazení vojáků v rámci Úkolového uskupení AČR - Vrbětice pro posílení činnosti Policie ČR do poloviny roku 2015. Vojáci byli rozděleni do dvou hlavních skupin. Jedna zůstala ve Vrběticích a druhá byla rozmístěna v Haluzicích. Střežení vnějšího perimetru bylo zajišťováno jak z pevných stanovišť, tak mobilními hlídkami. Při denní i noční ostraze byly využívány průzkumné a pozorovací systémy několika vozidel LOV 50 B a jednoho KBV-PZLOK Pandur II CZ z výzbroje 74. lehkého motorizovaného praporu. Plnění úkolů ostrahy vnějšího, více než dvacetikilometrového perimetru areálu muničních skladů zahájilo téměř dvě stě příslušníků tohoto útvaru v úterý 23. prosince 2014. Vojáci ze 74. lehkého motorizovaného praporu převzali úkol od příslušníků 73. tankového praporu. LOV 50 B (VPZ 330 85-96) na snímku z výzbroje 74. lehkého motorizovaného praporu má provedenu zástavbu rušiče WBS 2500 proti rádiem odpalovaným improvizovaným výbušným zařízením.

    (MO ČR - www.army.cz)

    (MO ČR - www.army.cz)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#524703Verze : 2
    MOD
    Avatar
    Vozy LOV 50 B z výzbroje 1. pěší roty 44. lehkého motorizovaného praporu, Vojenský újezd Brdy, Bahna 2015, červen 2015.


    autor: Josef Holek









    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#534666Verze : 2
    MOD
    Avatar
    LOV 50 B (VPZ 410 19-41), 3. průzkumná rota, 102. průzkumný prapor, Vojenský újezd Brdy, Bahna 2015, červen 2015.


    autor: Josef Holek





    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#534683Verze : 4
    MOD
    Avatar
    LOV 50 B 3. průzkumné roty, 102. průzkumného praporu.
    Dny NATO 2015, Ostrava-Mošnov 20.9.2015




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#541999Verze : 2
    MOD
    Avatar
    LOV 50 B (VPZ 331 68-54) přidělené 7. jednotce AČR, Mali - EU TM postavené na bázi 44. lehkého motorizovaného praporu chrání hlavní vstup do areálu velitelství Výcvikové mise Evropské unie EUTM v Mali po neúspěšném útoku ozbrojence, jehož bezvládné tělo leží ve shluku malijských vojáků. V pondělí 21. března 2016 v 18.33 hodin zaútočil muž vyzbrojený útočnou puškou typu AK-47 na hlavní vstup do areálu velitelství Výcvikové mise Evropské unie EU TM v Mali, které střežili příslušníci 7. jednotky AČR. „Čeští vojáci zaujali v souladu se stanovenými postupy obranné postavení a po pozitivní identifikaci útočníka jeho střelbu opětovali. Následně jej na místě ve spolupráci s příslušníky Malijské národní gardy zneškodnili. Naši vojáci úspěšně odrazili útok na velitelství mise EU TM v Bamaku, přičemž útočníkovi se nepodařilo proniknout do areálu,“ uvedl k incidentu náčelník Generálního štábu AČR generálporučík Josef Bečvář. Četař C. H. ze 44. lehkého motorizovaného praporu za svoji činnost v průběhu incidentu následně obdržel Medaili společné bezpečnostní a obranné politiky za mimořádné zásluhy (CSDP Medal for Extraordinary Meritorious Service). „Četař C. H. se jako příslušník jednotky ochrany sil dne 21. března 2016, v okamžiku, kdy došlo k teroristickému útoku na velitelství, nacházel na svém stanovišti v areálu hotelu v malijském Bamaku, který je součástí základny velitelství mise. Četař C. H. připravil kulomet MINIMI 7,62 mm ke střelbě, pozoroval situaci a upřesňoval informace s ostatními přítomnými. Jakmile jeden z útočníků zahájil palbu proti příslušníkům mise, kteří se nacházeli před hotelem, četař C. H. okamžitě zareagoval a zahájil bojovou činnost opětováním palby. Díky jeho rychlé a rozhodné reakci byl útočník neutralizován dříve, než stačil zranit nebo zabít kohokoliv z civilního personálu či vojenských příslušníků mise.“

    (AP)

    (AP)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#549472Verze : 9
    MOD
    Avatar
    LOV 50 B (VPZ 317 74-39) přidělené 9. jednotce AČR, Mali - EU TM postavené na bázi 71. mechanizovaného praporu vyjíždí směrem k hotelovému komplexu Le Campement Kangaba ležícího východně od Bamaka, odpoledne 18. června 2017. Na základě požadavku byly v neděli 18. června krátce po 16. hodině místního času postupně aktivovány dvě skupiny týmů rychlé reakce ze sestavy 9. jednotky AČR s úkolem zasáhnout proti útočníkům v areálu Le Campement Kangaba. Skupina džihádistů zaútočila na hotelový resort obývaný převážně cizinci a vzala si rukojmí. Uniknout se podařilo více než 30 lidem, čtyři hoteloví hosté však byli při přepadení zabiti. Po příjezdu do areálu se čeští vojáci zapojili do bojového kontaktu s teroristy a ve spolupráci s příslušníky malijských ozbrojených sil a dalšími složkami poté plnili úkoly při evakuaci a záchraně osob z přepadeného areálu, poskytování první pomoci raněným a doprovodu sanitních vozidel. Plnění úkolu na místě poté čeští vojáci předali dalším silám a v průběhu noci se vrátili zpět do areálu velitelství mise EU TM v Bamaku. Během záchranné operace bylo pět teroristů zabito. Zachráněno bylo 36 osob, z toho ve 13 případech se jednalo o francouzské občany.

    (Reuters)

    (Reuters)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/139940#577050Verze : 1
    MOD