Název: Name: | Jakovlev Jak-7 | Yakovlev Yak-7 |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-7 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-DD.MM.1941 Chimkovský letecký závod č. 301, Chimki DD.MM.1941-DD.MM.1941 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk | |
Období výroby: Production Period: | DD.09.1941-DD.12.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 62 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 14.08.1941 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2477 kg | 5461 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2960 kg | 6526 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,000 m | 32ft 10in |
Délka: Length: | 8,500 m | 27ft 11in |
Výška: Height: | 2,750 m | 9ft 0in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 172,595 kg/m2 | 35.35 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov M-105P kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 772,25 kW (1 050 k). Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov M-105P twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,036 hp for take-off, driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 415 l | 91.3 UK gallons (109.6 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 560 km/h v 5000 m | 348 mph in 16404 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 12,25 m/s | 2411.4 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,8 min do 5000 m | 6,8 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9250 m | 30348 ft |
Dolet: Range: | 643 km | 399.5 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a 2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem, po 750 nábojích. Pumový náklad: 6x neřízená raketa RS-82. | One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 120 rounds and two fixed forward-firing 0,3 inch ShKAS machine-guns in the cowling, 750 rpg. Bomb load: six rockets RS-82. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Po přepadení SSSR bylo třeba dodat jednotkám co nejvíce stíhacích letadel, proto Jakovlevovo OKB začalo upravovat cvičné letouny UTI-26 do podoby stíhacího letounu. První provedené úpravy (bylo jich cekem 18) na cvičném letounu UTI-26, daly vzniknout stíhacímu Jak-7. Nejdůležitější: instalace motoru M-105P s vrtulí VIŠ-61P, změna chladiče kapaliny, instalace pancéřové desky za sedadlo pilota, instalace nádrží s možností jejich naplnění inertním plynem, odstranění zdvojeného řízení a fotokulometu a následná montáž kanónu a kulometů, včetně zaměřovače. Zasklení zadní kabiny zústalo zachováno. | First modification occurred soon after Nazi invasion on June 22, 1941, caused by desperate shortage of fighters for front line combat. Yak-7UTI dual control trainer was converted 'back' into fighter Yak-7. The only external change - 3 RS-82 launchers under each wing. 'Inside' was increased armament and protection, production started in September 1941. Even basic Yak-7UTI trainers were also used as high-speed front line reconnaissaters, artillery spotters and transports for high-ranking officers visiting front line regiments. During series production, number of Yak-7 major variants reached 18: airframe - 5 powerplant - 6 armament - 7 special equipment - 1 Those changes usually were accompanied by changes in aircraft designation. Modification like installation of new oil or water cooler, canopy refinement, lowering of upper fuselage fairing are not considered 'major variants'. Also during entire production period manufacturers introduced number of weight saving changes and quality improvements. Ten of eighteen Yak-7 variants entered mass production. |
Zdroje: Sources: | Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3. Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2 L+K č 15/1976, Letadla 39-45, Jakovlev Jak-7 (UTI-26), Jiří Hornát http://airspot.ru/catalogue/item/yakovlev-yak-7 http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7.html http://www.combatavia.info/index1yak7.html archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |