Jakovlev Jak-7

Yakovlev Yak-7
Яковлев Як-7
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-7 Yakovlev Yak-7
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-7
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.1941 Chimkovský letecký závod č. 301, Chimki /
DD.MM.1941-DD.MM.1941 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1941-DD.12.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
62
První vzlet:
Maiden Flight:
14.08.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2477 kg 5461 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2960 kg 6526 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m 32ft 10in
Délka:
Length:
8,500 m 27ft 11in
Výška:
Height:
2,750 m 9ft 0in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
172,595 kg/m2 35.35 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105P kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 772,25 kW (1 050 k).
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov M-105P twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,036 hp for take-off,
driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
415 l 91.3 UK gallons (109.6 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
560 km/h v 5000 m 348 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,25 m/s 2411.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,8 min do 5000 m 6,8 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9250 m 30348 ft
Dolet:
Range:
643 km 399.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a
2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem, po 750 nábojích.
Pumový náklad: 6x neřízená raketa RS-82.
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 120 rounds and
two fixed forward-firing 0,3 inch ShKAS machine-guns in the cowling, 750 rpg.
Bomb load: six rockets RS-82.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Po přepadení SSSR bylo třeba dodat jednotkám co nejvíce stíhacích letadel, proto Jakovlevovo OKB začalo upravovat cvičné letouny UTI-26 do podoby stíhacího letounu. První provedené úpravy (bylo jich cekem 18) na cvičném letounu UTI-26, daly vzniknout stíhacímu Jak-7.
Nejdůležitější: instalace motoru M-105P s vrtulí VIŠ-61P, změna chladiče kapaliny, instalace pancéřové desky za sedadlo pilota, instalace nádrží s možností jejich naplnění inertním plynem, odstranění zdvojeného řízení a fotokulometu a následná montáž kanónu a kulometů, včetně zaměřovače.
Zasklení zadní kabiny zústalo zachováno.
First modification occurred soon after Nazi invasion on June 22, 1941, caused by desperate shortage of fighters for front line combat. Yak-7UTI dual control trainer was converted 'back' into fighter Yak-7. The only external change - 3 RS-82 launchers under each wing. 'Inside' was increased armament and protection, production started in September 1941.
Even basic Yak-7UTI trainers were also used as high-speed front line reconnaissaters, artillery spotters and transports for high-ranking officers visiting front line regiments.
During series production, number of Yak-7 major variants reached 18:
airframe - 5
powerplant - 6
armament - 7
special equipment - 1
Those changes usually were accompanied by changes in aircraft designation. Modification like installation of new oil or water cooler, canopy refinement, lowering of upper fuselage fairing are not considered 'major variants'. Also during entire production period manufacturers introduced number of weight saving changes and quality improvements. Ten of eighteen Yak-7 variants entered mass production.
Zdroje:
Sources:
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
L+K č 15/1976, Letadla 39-45, Jakovlev Jak-7 (UTI-26), Jiří Hornát
http://airspot.ru/catalogue/item/yakovlev-yak-7
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7.html
http://www.combatavia.info/index1yak7.html
archiv autora

Jakovlev Jak-7 -


Jakovlev Jak-7 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7-t144486#465705 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více