Jakovlev Jak-7M

Yakovlev Yak-7M
Яковлев Як-7М
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-7M Yakovlev Yak-7M
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-7М
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.09.1941-DD.10.1941 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1941-DD.10.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (přestavěný Jak-7UTI)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2638 kg 5816 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3160 kg 6967 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m 31ft 11,5in
Délka:
Length:
8,500 m 27ft 10,66in
Výška:
Height:
2,750 m 9ft
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
184,256 kg/m2 37.74 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105PA kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k) při 2 600 ot/min, 809 kW (1 100 k) v h= 2 000 m při 2 700 ot/min a 772,25 kW (1 050 k) v h= 4 000 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov M-105PA twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,085 hp for take-off at 2,600 rpm, combat power 1,085 hp at 6,562 ft at 2,700 rpm, and 1,036 hp at 13,123 ft
driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
372 l 82 UK gallons (98.3 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
556 km/h v 4950 m 345.5 mph in 16240 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,12 m/s 2189 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,15 min do 5000 m 7,15 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8750 m 28707 ft
Dolet:
Range:
750 km 466 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a
2x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm v křídlech vně podvozku, 110 granátů pro každý.
Pumový náklad: 6x neřízená raketa RS-82 pod křídly.
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 120 rounds and
two fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannons mounted in the wings, 110 rpg.
Bomb load: six unguided rockets RS-82.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Jednalo se o návrh na úpravu cvičného Jaku-7UTI na bojovou stíhačku, za tímto návrhem stáli konstruktéři vrobního závodu č. 292 v Saratově (zde se vyráběly stíhačky Jak-1). The proposal for conversion trainer aircraft Yak-7UTI for combat aircraft. Designed and built by factory No. 292 of Saratov (manufacturer the fighter Yak-1).
Zdroje:
Sources:
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
Konstantin Jurij Kosminkov, Mnogolikij Jak-7, Aviacia i vremja 2´1996, str. 9-11.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7m.html
http://vspomniv.ru/Yak_7.htm
www.wunderwaffe.narod.ru
http://www.ilisso.ru/timsz/avia/serial/plants.php
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7M-t144960#466711 Verze : 0

Jakovlev Jak-7M




V září 1941, tedy v době, kdy Sovětský svaz nutně potřeboval moderní stíhací letouny, padlo rozhodnutí upravit cvičný Jak-7UTI do podoby bojového letounu. Tato úprava byla logickou cestou, cvičný Jak-7UTI se již vyráběl a tak mělo jít o jednoduchou úpravu, díky které by továrna vyrábějící cvičné stroje vyráběla plnohodnotné stíhačky. Jednu úpravu navrhl výrobní závod č. 301 v Moskvě, tato úprava byla přijata a zavedena do výroby, druhý návrh předložili konstruktéři ze saratovského výrobního závodu č. 292. Jejich návrh využíval zkušeností z výroby stíhacích Jaků-1 a byl také sofistikovanější.
Trup cvičného letounu Jak-7UTI byl upraven do jednomístné podoby prostým zrušením zadního sedala a dvojitého řízení. Křídla byla upravena tak, že bylo mírně zmenšeno rozpětí (o 260 mm) a do křídel byly namontovány dva kanóny ŠVAK ráže 20 mm. Tato montáž kanónů si vynutila zmenšení palivových nádrží v křídlech, v každém křídle tak ubyl prostor pro 23 l paliva. Konstruktéři tento úbytek eliminovali osmdesátilitrovou palivovou nádrží instalovanou do uvolněného prostoru po instruktorovi létání. Křídla byla dále vybavena automatickými sloty, které významně zlepšily letové vlastnosti letounu.
Výzbroj byla tvořena třemi kanóny ŠVAK (kanón montovaný mezi válci motoru zůstal zachován), tyto kanóny byly zastříleny na vzdálenost 400 m. Kulometná výzbroj byla odstraněna. Letoun získal opravdu mohutnou palebnou sílu, nevýhodou byla vysoká kadence nesynchronizovaných zbraní a tak musel pilot střílet pouze krátkými dávkami, navíc kanónů ŠVAK byl nedostatek.
Letoun prošel státními zkouškami ve dnech 31. 10. 1941 - 27. 12. 1941, na dva týdny byly zkoušky přerušeny, v té době proběhla evakuace zkušebního střediska, celkem bylo při zkouškách provedeno 39 letů v trvání 20 h 35 min. Výsledkem zkoušek bylo doporučení pro výrobu, letoun byl stabilní a snadno se ovládal, disponoval velkou palebnou silou, kterou bylo možno použít i na pozemní či lodní cíle. Do výroby se však dostal konkurenční návrh z Moskvy, ale bylo doporučeno, aby byla převzata instalace osmdesátilitrové palivové nádrže do prostoru za pilota.



Použité prameny:
Konstantin Jurij Kosminkov, Mnogolikij Jak-7, Aviacia i vremja 2´1996, str. 9-11.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7m.html
www.wunderwaffe.narod.ru
archiv autora

Jakovlev Jak-7M -


Jakovlev Jak-7M -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7M-t144960#466714 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více