Jakovlev Jak-3 (VK-108)

Yakovlev Yak-3 (VK-108)
Яковлев Як-3 (ВК-108)
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-3 (VK-108) Yakovlev Yak-3 (VK-108)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-3 (ВК-108)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1944 Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi /
Období výroby:
Production Period:
01.08.1944-01.10.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
07.10.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2896 kg 6385 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,200 m 30ft 2in
Délka:
Length:
8,550 m 28ft
Výška:
Height:
2,420 m 7ft 11,25in
Plocha křídla:
Wing Area:
14,85 m2 159.84 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
195,017 kg/m2 39.94 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-108 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec přeplňovaný jednostupňovým dvourychlostním kompresorem, vzletový výkon 1 361 kW (1 850 k), nominální výkon 1 140 kW (1 550 k) v optimální výšce a maximální výkon 1 361 kW (1 850 k).
Vrtule typu VIŠ-107LT-5 trojlistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu.
Klimov VK-108 twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,825 hp for take-off, 1,529 hp for nominal power and 1,825 hp for combat power output,
driving a three-blade variable-pitch metal propeller Type VISh-107LT-5.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
475 l 104.5 UK gallons (125.5 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
745 km/h v 6290 m 462.9 mph in 20636 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
23,82 m/s 4689 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,5 min do 5000 m 3,5 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10400 m 34121 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón NS-23 ráže 23 mm v ose motoru se zásobou 60 granátů. One fixed forward-firing 0.91 inch Nudelman-Suranov NS-23 cannon firing through the propeller spinner with 60 rounds of ammunition.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Motor VK-108 se silně přehříval, vibroval a celkově byl nespolehlivý.
Tento letoun dostal v srpnu až v záři 1945 nový motor, dále byla změněna výzbroj - nad motorm byly dva kanóny Berezin B-20, každý se 120 granáty. Výkony tohoto letounu byly podobné.
The engine VK-108 is overheating, vibrates, and is unreliable.
Another Yak-3 with these engine was tested with weapons a two 0.79in Berezin B-20 cannons with similar results.
Zdroje:
Sources:
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak3vk108.html
http://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft20038-3.htm
tech.yax.su
http://aviarmor.net/aww2/aircraft/ussr/yak-3.htm
www.wunderwaffe.narod.ru

Jakovlev Jak-3 (VK-108) -


Jakovlev Jak-3 (VK-108) -


Jakovlev Jak-3 (VK-108) -


Jakovlev Jak-3 (VK-108) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3-VK-108-t145978#469184 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více