Neubaufahrzeug Ausf. B

     
Název:
Name:
Neubaufahrzeug Ausf. B Neubaufahrzeug Ausf. B
Originální název:
Original Name:
Neubaufahrzeug Ausf. B
Kategorie:
Category:
těžký tank heavy tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1935 Friedrich Krupp AG, Essen /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1935
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
6-7
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
26500 kg 58422 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
6650 mm 21 ft 9 ¾ in
Délka korby:
Hull Length:
6650 mm 21 ft 9 ¾ in
Celková šířka:
Overall Width:
2900 mm 9 ft 6 ⅛ in
Celková výška:
Overall Height:
2980 mm 9 ft 9 ¼ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
450 mm 1 ft 5 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
? mm ?
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa ? psi
Pancéřování:
Armour:
13-20 mm 13-20 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach HL 108 TR (vodou chladený zážihový 12-valec objemu 10.830 cm3) Maybach HL 108 TR (12 cyl., water cooled, gasoline, 10.830 ccm)
Výkon:
Power:
169,2 kW při 1400 ot/min 226.9 bhp at 1400 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
6+R 6+R
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
30 km/h 19 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
120 km 75 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,2 m 87 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
Hlavná veža:

7,5 cm KwK 37 L/24 (80 nábojov)
3,7 cm KwK 36 L/45 (50 nábojov)
guľomet MG 34) ráže 7,92 mm
Primary turret:

7,5 cm KwK 37 L/24 (80 rounds)
3,7 cm KwK 36 L/45 (50 rounds)
machine gun MG 34) cal. 7,92mm
Vedlejší:
Secondary:
Sekundárne vežičky:

2x guľomet MG 34) ráže 7,92 mm

strelivo pre MG (6000 nábojov)
Secondary turrets:

2x machine gun MG 34) cal. 7,92 mm

Ammo for MG (6000 rounds)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Pásy:
Kgs 61/380/120 (118 článkov v jednom páse)
Tracks:
Kgs 61/380/120 (118 links per side)
Zdroje:
Sources:
Internationale Automobil- und Motorrad-Ausstellung, Berlin 17.02.1939-05.03.1939
Ivo Pejčoch: Těžký tank Neubaufahrzeug, Historie a plastikové modelářství 1995/06/21-23.
Neubaufahrzeug, Tankomastjer 1992/02/11,12.
Supjertank bjez supjereffjekta, Tankomastjer TM 1997/01/11-13.
Ian V. Hogg and John Weeks: The Illustrated Encyclopedia of Military Vehicles, London 1980, ISBN: 0-90628-675-1



http://achtungpanzer.bos.ru/p_invnorway.htm
armor.kiev.ua
http://armor.kiev.ua/Tanks/WWII/PzIV/PzIV_1.html
army.lt
http://forum.axishistory.com/
forum.sudden-strike.ru
koi.ipclub.ru
http://panzer.vif2.ru/Tanks/nbfz.html
http://ww2.kulichki.ru/w/nbfz.htm
http://www.achtungpanzer.com/neu.htm
http://www.feldgrau.com/PzAbtzbv40.html
www.fh-merseburg.de
http://www.history.jp/wehrmacht/027.htm
www.lexikon-der-wehrmacht.de
www.linux-penguin.org
http://www.nuav.net/panzer.html
http://www.onwar.com/tanks/germany/tfneubau.htm
http://www.ostpanzer.boom.ru/Nb.Fz.html
http://www.ostpanzer.nm.ru/articles/NbFz.html
www.panzer.punkt.pl
http://www.panzerlexikon.de/proto.htm
http://www.panzerworld.net/facts.html
http://www.wargamer.com/Hosted/Panzer/multitur.htm
http://www.weltkrieg.ru/armoured/NbFz/
www.wer-weiss-was.de
www.wwiivehicles.com
URL : https://www.valka.cz/Neubaufahrzeug-Ausf-B-t146630#470661 Verze : 0
Vývoj nového středního tanku začal v říjnu 1932 a pokračoval v roce 1933. Vrchní velitelství Reichswehru uzavřelo smlouvu na vývoj “těžkého traktoru″ s firmami Rheinmetall-Borsig a Krupp. V říjnu 1933 vyvíjená vozidla obdržela označení Neubaufahrzeug. Verzi Rheinmetall vyrobené ve dvou kusech v roce 1934, bylo přiřazeno označení "Ausf. A" a třem vozidlům firmy Krupp, vyrobeným v roce 1935, bylo přiděleno označení "Ausf. B". Prototypy tanků si byly podobny nejen vzhledem, rozměry, ale i výzbrojí.


Rozlišení podvozků obou mutací je velmi obtížné. Nejsnáze lze vozidla rozeznat podle rozdílného vzhledu bojových věží, které se lišily svým tvarem a uspořádáním zbraní. Věž firmy Rheinmetall byla vybavena nad sebou uloženými děly, nahoře 3,7 cm KwK L/45 a dole 7,5 cm KwK L/24. Napravo od podélné osy věže byla samostatná kulová lafeta osazena kulometem 7,9 mm MG 13 (později MG 34). Věž firmy Krupp měla dělové zbraně uloženy vedle sebe, nalevo od podélné osy věže byl 3,7 cm KwK L/45, mírně napravo od podélné osy věže byl uložen 7,5 cm KwK L/24. Věžový kulomet 7,9 mm MG 13 (později MG 34) byl samostatně uložen v kulové lafetě napravo od větší zbraně.


V západní literatuře a na internetových stránkách, jsou tyto tanky známy pod smyšleným označením pro vozy firmy Rheinmetall: Neubaufahrzeug Pz.Kpfw.V a pro vozy firmy Krupp: Neubaufahrzeug Pz.Kpfw.VI. JEDNÁ SE O MYLNÝ ÚDAJ!!! Tento blud vznikl díky německým novinovým zprávám o válce v Norsku.


Podle pana Thomase L. Jentze bylo všech pět podvozků konstruováno firmou Rheinmetall, pouze vývoj věží probíhal odděleně. Rozdíly v udávaných obrysových rozměrech dvou prototypů a tří zkušebních bojových vozů lze připsat individualitám zjištěným během technické kontroly při přejímce jednotlivých vozidel.


V rámci nacistické propagandy se dostal jeden kus s věží Krupp na berlínskou výstavu Internationale Automobil- und Motorrad-Ausstellung, kde byl exponátem od 17. února do 5. března 1939.


Nasazení prototypů tanků do bojů v Norsku


Panzer Abteilung zur besonderer Vervendung 40 (dále Pz.Abt.z.b.V.40) byl nasazen do bojů 9. dubna 1940. Jeho prapory č. 1 a 2 vyrazily do Dánska, zatímco 3. prapor plul k břehům Norska na dopravních lodích Urundi a Antaris H. K cíli dorazila pouze Urundi a v Oslu 17. dubna vylodila po jednom Pz.Kpfw.I a Pz.Kpfw.II. Zbytek výzbroje vezený lodí Antaris H - kl.Bef.Pz.I, 12 Pz.Kpfw.I, 6 Pz.Kpfw.II a další materiál - šel ke dnu v Severním moři, po zásahu torpédem vypáleným z britské ponorky.


Německé velení v snaze nahradit ztráty vyslalo do Norska vojenskou jednotku ve velikosti čety, vyzbrojenou tanky Nbfz. - čísla strojů 3 až 5. Jednalo se o jediné tři vozy vyrobené z pancéřového plechu a vybavené modernější věží firmy Krupp. Jednotce velel nadporučík Hans Horstmann. Tato jednotka byla také známá pod pojmy: Panzerzug-Horstmann, nebo Zug-Putloss. Posilový útvar dorazil do Osla 19. dubna a v první fázi bojů byl použit pouze k propagandě. Tvrdí se, že po této německé akci začaly spojenecké zpravodajské ústředny používat pro tyto tanky název: Neubaufahrzeug Panzerkampfwagen V (Rheinmetall turret) a Vi (Krupp turret). Od 20. dubna se jednotka zapojila do bojů u norského města Hamar v rámci Pz.Abt.z.b.V.40, který podléhal velení 196. Infanterie-Division.


Dva z tanků zůstaly s Pz.Abt.z.b.V.40, zatímco třetí kus byl přidělen Gruppe-Pellangahr. V 25. dubna tank přidělený skupině Pellangahr byl poškozen poblíž osady Kvam za bojů s britsko-francouzskými intervenčními jednotkami, jmenovitě s 1st Battalion of Kings Own Yorkshire Light Infantry. Protože britská jednotka neměla vlastní protitankové zbraně, bylo jí přiděleno pět 25mm protitankových kanonů soustavy Hotchkiss. Yorskhirská lehká pěchota udržela svá postavení až do večera 26. dubna. Autor této informace, pan Simon Orchard tvrdí, že uvedený kanon a zbytky německého tanku byly k vidění ještě v osmdesátých letech minulého století v muzeu této obce i v terénu poblíž vesnice Kvam.


Tanky které zůstaly u Pz.Abt.z.b.V.40 bojovaly v oblasti Åndalsnes. Zde jeden ze strojů sjel ze silnice a zabořil se do bažinaté půdy. Protože se jej nepodařilo vyprostit, byl německými ženisty vyhozen do povětří. Pz.Abt.z.b.V.40 obdržel 16. května 1940 náhradu za zničené vozidlo - jeden z prototypů firmy Rheinmetall vyrobených z měkké ocele.


Po kapitulaci norské armády byl Pz.Abt.z.b.V.40 posádkou v Oslo v pevnosti Akershus a až v zimě na přelomu roků 1941-1942 byl převelen do Finska a v roce 1943 podřízen 25. Panzer-Division.


Další osudy Neubaufahrzeugů


Německé zdroje zveřejněné na internetových adresách jsou dosti rozporuplné. Jeden ze zdrojů říká, že tanky Nbfz. byly podřízeny velení von Kleista a včleněny do 1. Panzer-Gruppe. Kdy na začátku války se Sovětským svazem byl jeden z nich zničen blízko Dubna asi 28. nebo 29. června 1941. Další zdroj tvrdí, že dva tanky tohoto typu byly zničeny u rumunsko-sovětské hranice v červnu 1941. Údajně též existuje informace, že dva stroje se vrátily do Německa v listopadu 1941. Možná jediným hmatatelným důkazem jsou fotografie z továrny Krupp - údajně z roku 1942 - kde jeden z Neubaufahrzeugů (pravděpodobně Nr.1) je opravován společně s Pz.Kpfw. III a několika StuG. III.


Neubaufahrzeugy byly vyhodnoceny jako vozidla nevhodná k boji i když v mnoha případech pěchotě zajistily účinnou palebnou podporu.


Neubaufahrzeug (Turm Krupp)


Pravděpodobné označení Wh: Neubaufahrzeug Ausf. B
Označení zahraničních zpravodajských služeb: Neubaufahrzeug Pz.Kpfw.Vi, nebo VII
Rok výroby: 1935
Provedení vozu: vojenská zakázka
- vyrobeny: 3 kusy prototypů - Nr.3, Nr.4 a Nr.5
Osádka: 6-7 osob - velitel, střelec, nabíječ, 2 kulometčíci, radista a řidič
Druh motoru: Maybach HL 108 TR, zážehový
- počet válců: 12 do V
- vrtání: ? mm
- zdvih: ? mm
- zdvihový objem: 10830 cm3
- chlazení: vodou
- otáčky: 1400 obr/min.
- výkon: 169,2 kW (230 k)
Převodovka:
- převodových stupňů: 6 vpřed + 1 vzad
Rozměry:
- délka: 6650 mm
- šířka: 2900 mm
- výška trupu: 2900 mm
- světlá výška: 450 mm
Podvozek:
- výrobce: Rheinmetall-Borsig
- hmotnost podvozku, odhad: 23500 kg
- poháněné nápravy: 1, zadní
- délka styku pásu s vozovkou: ? mm
- rozchod os pásů: ? mm
- šíře pásů: 380 mm
- měrný tlak: 67,7 kPa (0,69 kg/cm2)
Výkony:
- maximální dojezd: 120 km
- maximální rychlost: 30 km/h
Překážky:
- stupeň: ? m
- příkop: 2,2 m
- brod: ? m
- svah: 30°
Pancéřování: 13 až 20 mm
Výzbroj ve velké věži:
- 1x 7,5 cm KwK ?, d/24
- 1x 3,7 cm KwK ?, d/45
- 1x 7,9 mm MG 34
Výzbroj 2 menších věží:
- 1x 7,9 mm MG 34
Vezené střelivo:
- pro 75 mm dělo: 80 kusů
- pro 37 mm dělo: 50 kusů
- pro kulomety: 6000 kusů


Některé z použitých fotografií jsou z níže uvedených internetových stránek.


Zdroje:
Internationale Automobil- und Motorrad-Ausstellung, Berlin 17.02.1939-05.03.1939
Ivo Pejčoch: Těžký tank Neubaufahrzeug, Historie a plastikové modelářství 1995/06/21-23.
Neubaufahrzeug, Tankomastjer 1992/02/11,12.
Supjertank bjez supjereffjekta, Tankomastjer TM 1997/01/11-13.
Ian V. Hogg and John Weeks: The Illustrated Encyclopedia of Military Vehicles, London 1980, ISBN: 0-90628-675-1


Internet:
http://achtungpanzer.bos.ru/p_invnorway.htm
armor.kiev.ua
http://armor.kiev.ua/Tanks/WWII/PzIV/PzIV_1.html
army.lt
http://forum.axishistory.com/
forum.sudden-strike.ru
koi.ipclub.ru
http://panzer.vif2.ru/Tanks/nbfz.html
http://ww2.kulichki.ru/w/nbfz.htm
http://www.achtungpanzer.com/neu.htm
http://www.feldgrau.com/PzAbtzbv40.html
www.fh-merseburg.de
http://www.history.jp/wehrmacht/027.htm
www.lexikon-der-wehrmacht.de
www.linux-penguin.org
http://www.nuav.net/panzer.html
http://www.onwar.com/tanks/germany/tfneubau.htm
http://www.ostpanzer.boom.ru/Nb.Fz.html
http://www.ostpanzer.nm.ru/articles/NbFz.html
www.panzer.punkt.pl
http://www.panzerlexikon.de/proto.htm
http://www.panzerworld.net/facts.html
http://www.wargamer.com/Hosted/Panzer/multitur.htm
http://www.weltkrieg.ru/armoured/NbFz/
www.wer-weiss-was.de
www.wwiivehicles.com



Autor: Jiří Tintěra


Neubaufahrzeug Ausf.A
Neubaufahrzeug Ausf. B - Nbfz. Ausf. B (Krupp), Berlín 17.02.1939 - 05.03.1939

Nbfz. Ausf. B (Krupp), Berlín 17.02.1939 - 05.03.1939
URL : https://www.valka.cz/Neubaufahrzeug-Ausf-B-t146630#470662 Verze : 2
Poopravím informáciu ohľadom nepancierovaných prototypov. Podvozky vyrobila samozrejme firma Rheinmetall, no vežou Rheinmetall bol vybavený len prvý prototyp (č. 1). Druhý prototyp (č. 2) mal namontovanú vežu firmy Krupp.


Thomas L. Jentz, Hilary Louis Doyle - Panzer Tracts No. 4 Panzerkampfwagen IV - Grosstraktor to Panzerbefehlswagen IV -, rok vydania 1997, ISBN: 0-9648793-4-4



V 2/1940 začalo Nemecko plánovať operáciu na obsadenie Dánska a Nórska (operácia Weserübung). Pre túto operáciu bol pripravený tankový prápor Panzer-Abteilung z.b.V. 40 s troma rotami ľahkých tankov. 1. rota a 2. rota Panzer-Abteilung z.b.V. 40 boli použité spolu so štábom jednotky v operácie v Dánsku, 3. rota bola od začiatku určená na použitie v Nórsku. K dispozícii bola trojica Neubaufahrzeug Ausf. B, v tom čase klasifikovanými ako stredné tanky.


Veliteľom jednotky bol Oberleutnant Horstmann („Zug Horstmann“ alebo „Kampfgruppe Horstmann“). Tank č. 9 mal doplnkový kód „Z“ a tank č. 10 mal doplnkový kód „R“. Zdá sa, že na tankoch boli na prednom pancieri vane pred vodičom namaľované slonie hlavy. Celá čata dostala prezývku "Elefantengeschwader" (slonia eskadra) (viď. nápis na č. 9 v Aalborgu: "Pozdrav domov od troch slonov v eskadre/letke").


Fotografie zobrazujú posádky tankov číslo 8 a 9 v prístave Štetín 16.4.1940.
Tanky boli nalodené na loď Buenos Aires.
18.4.1940 dorazili do prístavu v Oslo a ráno 19.4.1940 boli z lodi vyložené.
Hneď po vyložení boli 19.4.1940 nasadené do bojov. Tanky sa dostali do oblasti operácií s podporou 196. Infanterie-Division. Čata bola rozdelená. Tanky č. 8 a č. 9 boli pridelené bojovej skupine Pellenghar a tank č. 10 bol pridelený k bojovej skupine Fischer (tanky dostali takého číselné označenie počas výcviku v Putlose, v Nórsku však už tieto čísla nemali). Posádky tankov vedeli, že tanky sú bezpečné len čiastočne, ich pancierová ochrana bola proti moderným protitankovým zbraniam nedostatočná. Hoci sa v Nórsku neočakávali žiadne takéto zbrane, používali sa vždy opatrne. Počas prvých stretov utrpeli tanky niekoľko priestrelov od anglických protitankových pušiek.


Tank č. 9 nebol v boji použitý, pretože už 22.4.1940 mal poškodený ľavý stredný vozík s pojazdovými kolesami. Príčinou bolo preťaženie pri obchádzaní pokazeného mosta na Holt. Tank bol zaparkovaný na okraji Mölv. Navyše predtým sa tanku č. 9 pri vlečení tanku č. 8 u Holt preťažil motor, čo malo za následok jeho neopraviteľné poškodenie. 22.4.1940 okolo 10:30 hod. bol tank č. 9 odtiahnutý do stanice Mölv. Stál tam ešte 24.6.1940. Bol naložený na nákladné vagóny v nórskom prístave (viď. fotografia v prílohe). 29.6.1940 bol vyložený v dánskom Aalborgu a následne bol odvezený na opravu do Berlína k firme Alkett. V 12/1940 dostal tank svetlomet Notek.


Tanky č. 8 a č. 10 sa od 22.4.1940 zúčastnili bojov v Lillehammeri a Elverume spoločne s 196. Infanterie-Division.
Tank č. 10 sa prvýkrát stretol s britskými jednotkami priamo pri Balbergu (7 km severne od Lillehammeru) 22.4.1940.
Tank č. 8 bol použitý v boji pri Kvame. Fotografia, ktorá sa objavila v 8/2018 ukazuje, že tank bol 25.4.1940 zásobený muníciou asi 800 metrov od vstupu do Kvamu. Prvé delostrelecké granáty dopadli na úbočie nad Kvamom. Britské správy z frontu uvádzajú, že 25.4.1940 krátko po 14-tej hodine tank začal streľbu na hlavnú ulicu v Kvame proti britským pešiakom a trom protitankovým delám pod velením desiatnika Stokesa. Na stanici musel zastaviť pri dvoch kamenných zátarasoch. Vzdialenosť tanku k britským protitankovým kanónom bola cca 500 metrov. Podľa nemeckej bojovej správy dostal tank zásah a už nemohol strieľať. Pôvodná správa britského veliaceho generála potvrdzuje, že tank č. 8 bol zasiahnutý strelou z 25 mm protitankového kanóna Hotchkiss. Ďalší výstrel zasiahol vodiča Unteroffiziera Lühriga tak, že neskôr v nočných hodinách podľahol svojim zraneniam. Feldwebel Faulhaber bol zasiahnutý guľometom do chrbta okolo 22:30 hod. a taktiež podľahol zraneniam. Protitankový kanón bol následne zničený nemeckými jednotkami. Tank č. 8 sa už nedal opraviť a na mieste ho nemecké jednotky vyhodili do vzduchu. Pozostatky z tohoto tanku možno dodnes vidieť v múzeu v Kvam. Ako náhrada tanku č. 8 bol použitý nepancierovaný prototyp č. 2. Tank č. 2 dorazil loďou do Osla 6.5.1940.


Tank č. 10 sa zúčastnil bojov v Tretten dňa 23.4.1940. Na čele malej kolóny tankov prevrátil vozidlo v čele ustupujúcej kolóny britských vozidiel. 27.4.1940 boje ustali a tank sa mohol podrobiť servisným opravám. Podľa britských zdrojov bol 28.4.1940 použitý v bojoch pri Otte (25 kilometrov severne od Kvamu).


Po skončení bojových operácií sa trojica tankov nachádzala v Oslo a do Nemecka sa vrátili pred 7.10.1940. Tank č. 9 bol odoslaný do školy obrnených jednotiek v Putlose.


Oberstleutnant Volckheim vo svojej súhrnnej správe uviedol, že "Panzerkampfwagen IV Neubau" sa vynikajúco osvedčili v boji v horských oblastiach. Ich zbrane umožňovali všestrannú obranu a tanky si tiež dobre poradili so všetkými druhmi terénu. Kritizoval slabé doplňovanie náhradnými dielmi pretože opakovane chýbali kolesá, klinové remene a brzdové platničky. Tank č. 10 bol najmenej postihnutý poruchami.


Tanky boli významne využité v propagandistickej kampani (v propagandistickom filme Bitka o Nórsko).


Poznámka: Preklad z nemeckej wikipedie, zatiaľ bez overenia z iných zdrojov.
https://de.wikipedia.org/wiki/Neubaufahrzeug



V zdroji uvedenom vyššie, ktorý má asi najlepšie popísanú históriu tohoto tanku podporené kvantom literatúry a zdrojov sú však popísané fantastické osudy jednotlivých tankov po nasadení v Nórsku, ktoré sa mali premeniť na akési protilietadlové vozidlá (Kugelblitz), či bojovali a boli stratené ešte v roku 1944 v jednotkách Waffen SS. Vzhľadom na to, že sú tieto informácie jasne neodzdrojované považujem tieto údaje za zmes mylných informácií a fantazmagórií, ktoré si pravdepodobne pisateľ nemeckej wikipédie nekriticky prevzal z pochybných zdrojov a diskusií.


Nasadenie v operácii Barbarossa 1941 je spomínané len na základe spomienok G.I. Peněžka (Григорий Иванович Пэнэжко), ktorý vo svojej knihe (Записки советского офицера) opisoval stretnutie s dvojicou nových tankov v 28.6.1941, ktoré pomenoval "Rheinmetall". S najväčšou pravdepodobnosťou však išlo o Pz.Kpfw. IV. Vzhľadom na to, že mal bojovať na malom T-37 (iné zdroje i sám Peněžko hovoria o BT-7M), tak sa mu určite Pz.Kpfw. IV javili ako obrovské. V spomienkach, kde identifikuje útočiaci tank (tanky) ako "Rheinmetall" spomína zničenie jedného, či dvoch "Rheinmetallov" posádkou spolubojujúceho tanku "KV" a následný útek zvyšných "Rheinmetallov" z bojiska. Neubaufahrzeug bol sovietom známy, jeho približné vyobrazenie vyšlo dokonca na sovietskej poštovej známke. Je dosť možné, že si ho sovieti dokonca prezreli (na jar 1941 ?), aj keď sa dá nájsť info o tom, že sa k jeho obhliadke nedostali. V tejto téme je fotografia, kde je pred Neubau odfotený jeden/dvaja vojačikovia (asi) v sovietských mundúroch. Preto sa tento propagandou využitý tank mohol ocitnúť v sovietských rozpoznávacích príručkách (paralela s propagandistickým úspechom He-100 vs. He-113). A k zámene dôjsť samozrejme mohlo. V plejáde internetových i tlačených článkov o tomto nasadení tankov Neubaufahrzeug počas útoku na ZSSR sa spomína i akýsi nemecký zdroj. Spravidla len neurčitý zdroj, ktorý môže byť len interpretáciou zmienených spomienok G.I. Peněžka, ktorý svoje spomienky publikoval prvýkrát tuším v roku 1947. Nasadenie v ZSSR je i nelogické. Tank v počte dvoch (pancierovaných), či troch kusov (z toho jeden musel byť nepancierovaný) nemá v nemeckej armáde žiadne štandardné možnosti zaradenia. Už nasadenie v Nórsku bolo logisticky problematické a tank bol zastaralý. Nehľadiac na to, že nemecké oficiálne záznamy sa o tomto tanku a jeho nasadení v operácii Barbarossa nikde nezmieňujú.


Osudy tankov sú nejasné (teda ak neberiete informácie zo zdroja uvedeného vyššie za relevantné). Pravdepodobne doslúžili ako nejaké cvičné, či ako terče na strelniciach. Existujú informácie o ich zošrotovaní v roku 1942. Iné zdroje to popierajú a uvádzajú, že išlo o zámenu s tankami Grosstraktor.
URL : https://www.valka.cz/Neubaufahrzeug-Ausf-B-t146630#732312 Verze : 18
Neubaufahrzeug Ausf. B (Krupp)
Neubaufahrzeug Ausf. B - Foto via Flickr.

Foto via Flickr.
URL : https://www.valka.cz/Neubaufahrzeug-Ausf-B-t146630#687997 Verze : 0
www.ebay.de
https://digitaltmuseum.no

Neubaufahrzeug Ausf. B - Neubaufahrzeug v spoločnosti malého francúzskeho obrneného zásobovacieho vozidla Renault UE/UE2.

Neubaufahrzeug v spoločnosti malého francúzskeho obrneného zásobovacieho vozidla Renault UE/UE2.
Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B - Tank č. 9 s namaľovaným obrázkom slona zbavený kanónov čaká na odťah.

Tank č. 9 s namaľovaným obrázkom slona zbavený kanónov čaká na odťah.
Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B - Poškodený tank č. 9

Poškodený tank č. 9
Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B - Spoločná momentka s niektorým z tankov Grosstraktor

Spoločná momentka s niektorým z tankov Grosstraktor
Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B - Tank po ukončení operácie v Nórsku. Na boku veže má spomienkový nápis na Feldwebel Faulhaber, ktorý bol 25.4.1940 zabitý v bojoch pri Kwam. Vozidlo je pravdepodne v tom čase v cvičnej jednotke v Putlos.

Tank po ukončení operácie v Nórsku. Na boku veže má spomienkový nápis na Feldwebel Faulhaber, ktorý bol 25.4.1940 zabitý v bojoch pri Kwam. Vozidlo je pravdepodne v tom čase v cvičnej jednotke v Putlos.
Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B - Pred tankom stojí vojak v sovietskej uniforme ? Nemecký vojak ukazujúci ďalšiemu vojakovi, ktorý má na sebe nemecký kabát, no na pracke od opasku má sovietskú hviezdu ? V uniformách sa nijako zvlášť nevyznám. Môže ísť o dôkaz toho, že sa sovietskí vojaci reálne oboznámili s Neubaufahrzeug ?

Pred tankom stojí vojak v sovietskej uniforme ? Nemecký vojak ukazujúci ďalšiemu vojakovi, ktorý má na sebe nemecký kabát, no na pracke od opasku má sovietskú hviezdu ? V uniformách sa nijako zvlášť nevyznám. Môže ísť o dôkaz toho, že sa sovietskí vojaci reálne oboznámili s Neubaufahrzeug ?
Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


Neubaufahrzeug Ausf. B -


URL : https://www.valka.cz/Neubaufahrzeug-Ausf-B-t146630#731613 Verze : 19
Vážení,
vše co po létech zbylo z jednoho ze tří tanků Neubaufahrzeug je uloženo v kvamském vojenském muzeu. Muzeum má otevřeno od poloviny června do poloviny srpna.


Gudbrandsdal Krigsminnesamling
Voldsfjoset
Kvam
NO-2642
Norsko


Telefon: +47-61-294 033, nebo 216 171
Fax: +47-61-216 176
E-mail: post@krigsminne.no



internetová studie: Surviving German WW2 Sonderfahrzeuge, 25.11.2008, ISBN nemá
Internet
the.shadock.free.fr
http://www.krigsminne.no
www.kulturnett.no

Neubaufahrzeug Ausf. B - Neubaufahrzeug v Gudbrandsdal Krigsminnesamling.

Neubaufahrzeug v Gudbrandsdal Krigsminnesamling.
Neubaufahrzeug Ausf. B - Mapa via Googlemaps.

Mapa via Googlemaps.
URL : https://www.valka.cz/Neubaufahrzeug-Ausf-B-t146630#306290 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více