Název: Name: | Jakovlev BB-22 | Yakovlev BB-22 |
Originální název: Original Name: | Яковлев ББ-22 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.05.1940-DD.09.1940 Moskevský letecký závod č. 1, Moskva | |
Období výroby: Production Period: | DD.05.1940-DD.09.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | cca 30 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.05.1940 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4030 kg | 8885 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 5460 kg | 12037 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 14,000 m | 45ft 11in |
Délka: Length: | 9,340 m | 30ft 7,75in |
Výška: Height: | 3,300 m | 10ft 10in |
Plocha křídla: Wing Area: | 29,40 m2 | 316.46 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 185,714 kg/m2 | 38.04 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Klimov M-103 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vletovém výkonu 735,5 kW (1 000 k), 706 kW (960 k) v h= 4 000 m a 367,75 kW (500 k) v h= 9 400 m. Vrtule trojlistá dvoupolohová VIŠ-2K o průměru 3 000 mm. | Klimov M-103 twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 986 hp for take-off, 946 hp at 13,123 ft and 493 hp at 30,839 ft, driving a three-blade two-position VISh-2K propeller of 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 495 km/h v 5000 m | 307.6 mph in 16404 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 420 km/h v 2800 m | 261 mph in 9186 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 9,9 m/s | 1948.8 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 8,2 min do 5000 m | 8,2 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8700 m | 28543 ft |
Dolet: Range: | 760 km | 472.2 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v zadním střelišti. Pumový náklad: 400 kg pum. | One flexible rearward-firing 0.3 inch ShKAS machine-gun in dorsal position. Bomb load: Up to 882 lb of bombs. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - Jednalo se o pozdější série bombardérů BB-22 vyrobených v závodě č. 1. - Hmotnost dále stoupla a dále se zhoršovalo se zpracování, barva byla zrnitá apod. Článek ZDE. | - This is the later a series of bombers BB-22 manufactured in the factory No.1. - Other increase of mass of the airplane and the lower quality of production.. |
Zdroje: Sources: | Bill Gunston and Yefim Gordon, Yakovlev Aircraft since 1924, Brasseys Publications, First Edition edition, 1997, ISBN: 0-85177-872-0 B. L. Simakov, Samolety strany Sovětov, DOSAF SSSR, 1974. http://base13.glasnet.ru/text/yak2-1.htm http://www.airpages.ru/ru/yak2.shtml http://www.airwar.ru/enc/bww2/yak4.html http://www.airwar.ru/enc/bww2/yak2.html http://hobbyport.ru/avia/bb_22.htm www.fido.sakhalin.ru archiv autora |