Jakovlev BB-22bis

Yakovlev BB-22bis
Яковлев ББ-22бис
     
Název:
Name:
Jakovlev BB-22bis Yakovlev BB-22bis
Originální název:
Original Name:
Яковлев ББ-22бис (Самолет 23)
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.06.1940 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.03.1940 1st prototype
DD.MM.1940-DD.06.1940 2nd prototype
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.03.1940
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5845 kg 12886 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
6158 kg 13576 lb
Rozpětí:
Wingspan:
14,000 m 45ft 11in
Délka:
Length:
10,170 m 33ft 4,33in
Výška:
Height:
3,300 m 10ft 10in
Plocha křídla:
Wing Area:
29,40 m2 316.46 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
198,810 kg/m2 40.72 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Klimov M-105R kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vletovém výkonu 809 kW (1 100 k), nominální výkon 750 kW (1 020 k) a bojový výkon 809 kW (1 110 k) v h= 2 000 m.
Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu typ VIŠ-22E o průměru 3 000 mm.
Klimov M-105R twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,085 hp for take-off, nominal power 1,006 hp and combat power 1,085 hp at 6,562 ft,
driving a three-blade variable-pitch VISh-22E propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
960 l v křídelních nádržích a 2x 100 l přídavné nádrže (pouze 2. prototyp) 211.2 UK gallons (253.6 US gallons) and 44 UK gallons (52.8 US gallons) in a two drop tanks.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
574 km/h v 4800 m 356.7 mph in 15748 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,95 m/s 2746.1 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,45 min do 5000 m 5,45 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10100 m 33136 ft
Dolet:
Range:
1200 km 746 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v přední části trupu s 600 náboji a
1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v zadním střeleckém stanovišti, 800 nábojů.
Pumový náklad: do 600 kg.
One fixed forward-firing 0.3 inch ShKAS machine-gun mounted in the nose 600 ronds and
one flexible rearward-firing 0.3 inch ShKAS machine-gun in dorsal position, 800 rounds.
Bomb load: Up to 1,323 lb of bombs.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Odlišnosti od starších BB-22: motor M-105R, výfukové potrubí je vyvedeno nad křídlo, kde jsou plechy jako ochrana před teplotou výfukových plynů, velký ölejový chladič na vnitřní straně motorových gondol a plynule nastavitelná vrtule VIŠ-22E.
- V květnu 1940 byly dokončeny tovární zkoušky.
- První prototyp havaroval 23. května 1940.
- Od června pokračují zkoušky s druhým prototypem, u kterého byl prodloužen trup.

Článek ZDE.
- The BB-22bis ("Blizhnij Bombardirivschik" - "short-range bomber") was an improved version of the BB-22 with more powerful Klimov M-105 engines with more efficient variable-pitch propellers Vish-22E and a number of other changes that were made to try to rectify the problems of the BB-22/Yak-2. The gunner's canopy was bulged to give him more room to use his 0.300 in ShKAS machine-gun. The upper fuselage was redesigned to improve the gunner's field of fire and mounted the efective oil coolers. The exhaust pipe is routed on top of the wings.
- The first prototype crashed 23 May 1940.
Zdroje:
Sources:
Bill Gunston and Yefim Gordon, Yakovlev Aircraft since 1924, Brasseys Publications, First Edition edition, 1997, ISBN: 0-85177-872-0
B. L. Simakov, Samolety strany Sovětov, DOSAF SSSR, 1974.
http://base13.glasnet.ru/text/yak2-1.htm
http://www.airpages.ru/ru/yak22.shtml
http://www.airwar.ru/enc/bww2/yak4.html
http://hobbyport.ru/avia/bb_22.htm
www.fido.sakhalin.ru
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/yak-4.html
archiv autora

Jakovlev BB-22bis - http://www.airpages.ru/eng/ru/yakphoto2.shtml

http://www.airpages.ru/eng/ru/yakphoto2.shtml
Jakovlev BB-22bis - http://www.airpages.ru/eng/ru/yakphoto2.shtml

http://www.airpages.ru/eng/ru/yakphoto2.shtml
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-BB-22bis-t147234#471981 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více