Název: Name: | Jakovlev BB-22bis | Yakovlev BB-22bis |
Originální název: Original Name: | Яковлев ББ-22бис (Самолет 23) | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1940-DD.06.1940 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1940-DD.03.1940 1st prototype DD.MM.1940-DD.06.1940 2nd prototype | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.03.1940 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ? kg | ? lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 5845 kg | 12886 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 6158 kg | 13576 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 14,000 m | 45ft 11in |
Délka: Length: | 10,170 m | 33ft 4,33in |
Výška: Height: | 3,300 m | 10ft 10in |
Plocha křídla: Wing Area: | 29,40 m2 | 316.46 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 198,810 kg/m2 | 40.72 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Klimov M-105R kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vletovém výkonu 809 kW (1 100 k), nominální výkon 750 kW (1 020 k) a bojový výkon 809 kW (1 110 k) v h= 2 000 m. Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu typ VIŠ-22E o průměru 3 000 mm. | Klimov M-105R twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,085 hp for take-off, nominal power 1,006 hp and combat power 1,085 hp at 6,562 ft, driving a three-blade variable-pitch VISh-22E propeller of 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 960 l v křídelních nádržích a 2x 100 l přídavné nádrže (pouze 2. prototyp) | 211.2 UK gallons (253.6 US gallons) and 44 UK gallons (52.8 US gallons) in a two drop tanks. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 574 km/h v 4800 m | 356.7 mph in 15748 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,95 m/s | 2746.1 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,45 min do 5000 m | 5,45 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10100 m | 33136 ft |
Dolet: Range: | 1200 km | 746 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v přední části trupu s 600 náboji a 1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v zadním střeleckém stanovišti, 800 nábojů. Pumový náklad: do 600 kg. | One fixed forward-firing 0.3 inch ShKAS machine-gun mounted in the nose 600 ronds and one flexible rearward-firing 0.3 inch ShKAS machine-gun in dorsal position, 800 rounds. Bomb load: Up to 1,323 lb of bombs. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - Odlišnosti od starších BB-22: motor M-105R, výfukové potrubí je vyvedeno nad křídlo, kde jsou plechy jako ochrana před teplotou výfukových plynů, velký ölejový chladič na vnitřní straně motorových gondol a plynule nastavitelná vrtule VIŠ-22E. - V květnu 1940 byly dokončeny tovární zkoušky. - První prototyp havaroval 23. května 1940. - Od června pokračují zkoušky s druhým prototypem, u kterého byl prodloužen trup. Článek ZDE. | - The BB-22bis ("Blizhnij Bombardirivschik" - "short-range bomber") was an improved version of the BB-22 with more powerful Klimov M-105 engines with more efficient variable-pitch propellers Vish-22E and a number of other changes that were made to try to rectify the problems of the BB-22/Yak-2. The gunner's canopy was bulged to give him more room to use his 0.300 in ShKAS machine-gun. The upper fuselage was redesigned to improve the gunner's field of fire and mounted the efective oil coolers. The exhaust pipe is routed on top of the wings. - The first prototype crashed 23 May 1940. |
Zdroje: Sources: | Bill Gunston and Yefim Gordon, Yakovlev Aircraft since 1924, Brasseys Publications, First Edition edition, 1997, ISBN: 0-85177-872-0 B. L. Simakov, Samolety strany Sovětov, DOSAF SSSR, 1974. http://base13.glasnet.ru/text/yak2-1.htm http://www.airpages.ru/ru/yak22.shtml http://www.airwar.ru/enc/bww2/yak4.html http://hobbyport.ru/avia/bb_22.htm www.fido.sakhalin.ru http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/yak-4.html archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
http://www.airpages.ru/eng/ru/yakphoto2.shtml
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
http://www.airpages.ru/eng/ru/yakphoto2.shtml