Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 243 příspěvků vloženo, 1039 editováno a 281 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Morane-Saulnier N

Morane-Saulnier MoS.6 C.1

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Morane-Saulnier N Morane-Saulnier N
    Originální název:
    Original Name:
    Morane-Saulnier N
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1914-DD.MM.191R Aéroplanes Morane-Saulnier, Villacoublay /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1914-DD.MM.191R
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    49?
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.RRRR
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    387 kg 853 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    444 kg 979 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    8,146 m 26ft 8,7in
    Délka:
    Length:
    5,830 m 19ft 1,53in
    Výška:
    Height:
    2,250 m 7ft 4,57in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    11,000 m2 118.4 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Le Rhône 9C o výkonu 59 kW/80 k
    dvoulistá dřevěná vrtule
    Le Rhône 9C, power 79 hp
    two-bladed wooden propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    1441) km/h v 0 m 89.5 1) mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    10 min do 2000 m 10 min to 6562 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    4000 m 13123 ft
    Dolet:
    Range:
    ? km ? mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x kulomet Hotchkiss ráže 8 mm nebo Vickers ráže 7,7 mm 1x 8 mm Hotchkiss or .303 in Vickers machine gun
    Uživatelské státy:
    User States:




    Poznámka:
    Note:
    1) 152 km/h s upraveným profilem křídla
    Vytrvalost 1,5 h
    1) 94.5 mph with modified wing profile
    Endurance: 1.5 hrs
    Zdroje:
    Sources:
    Bruce, J. M. Morane-Saulnier Types N, I, V, Windsock Datafile 58. Albatros Publictions, Berkhamsted 1996. ISBN 0-948414-76-6.
    Hornát, Jiří. Morane Saulnier Type N, L+K 1990/18.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/15120#503452Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Morane-Saulnier type N

    Původně sportovní letoun předvedený poprvé v červnu 1914 na sletu v Aspern u Vídně. V rychlostní soutěži i závodě v nejrychlejším stoupání na něm zvítězil slavný Roland Garros.

    Jedná se o středoplošník s mnohaúhelníkovým průřezem trupu a plovoucí vodorovnou ocasní plochou bez stabilizátoru. Křídla dřevěná, potažená plátnem bez křidélek, naklánění kolem podélné osy se dělo nakrucováním křídel. Motor byl původně rotační devítiválec Gnome o výkonu 80 ks, později taktéž devítiválcový Le Rhone 9C o stejném výkonu a nakonec Le Rhone 9J s výkonem zvýšeným na 110 ks. Výzbroj francouzských letadel tvořil kulomet Hotchkiss Modele 1909 ráže 8 mm. Britové použili Lewis Mk.I ráže 7, 7 mm. Pro Brity bylo také vyrobeno několik letounů se změněným profilem křídla, což vedlo ke zvýšení rychlosti o 8-13 km/h za cenu zhoršené stoupavosti. Piloti je údajně měli raději.

    Tento letoun bývá označován za první stíhačku světa, je to však omyl.

    Často se uvádí, že Garros v březnu 1915 začal létat na frontu s letounem Morane-Saulnier N vyzbrojeným kulometem Hotchkiss a vybaveným deflektory. Je ovšem potvrzeno, že Garros nad frontu vzlétal v jiném stroji téže firmy - hornoplošníku Morane-Saulnier L. Podle jedné z verzí firma Morane-Saulnier původně vůbec neuvažovala nabídnout francouzskému ministerstvu války k bojovému nasazení M.S. type N. Jiná verze uvádí, že Garros testoval v zápolí typ N vybevený kulometem a deflektory, poškodil jej však při přeletu na frontu a Garros proto přenesl kulomet i deflektory na typ L.

    Garrosovo jméno je s typem N zřejmě spojováno právě kvůli jeho sportovním úspěchům na tomto typu.

    Typ N (a to zřejmě jen prototyp) se objevil na frontě až po Garrosově sestřelení a zajetí, k němuž došlo v polovině dubna 1915. Létal s ním Garosův přítel a spolubojovník z MS.23 E. Gilbert. Stroj také na Garrosovu památku nesl nápis "Le Vengeur" (Mstitel). Teprve potom dostala firma Morane-Saulnier vládní zakázku na typ N.

    Pro francouzské letectvo tak byl vyroben neznámý menší počet letounů označených oficiálně jako MoS.6C1. Celkově bylo vyrobeno zřejmě jen 49 kusů. Část sloužila od léta 1915 do jara 1916 ve francouzských jednotkách, kde na nich létala i některá slavná esa, jako třeba J. Navarre.

    27 kusů sloužilo v britském RFC, kde tyto stroje, Angličany označované jako Morane "Bullet" (Střela), bojovaly ještě v červenci 1916 na Sommě.

    Několik strojů zřejmě létalo i v Rusku.

    Jeden z letounů typu N v dubnu 1916 absolvoval cvičný souboj s ukořistěným Fokkerem (zřejmě E.III) a prokázal převahu ve všech ohledech. Přesto piloti tento typ neměli rádi, protože měl špatnou stabilitu a byl tudíž velmi náročný na pilotáž.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/15120#83167Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Morane-Saulnier N, escadrille N 12, říjen 1915, letiště Rosnay, pilot sergent Jean Dominique Navarre, nejúspěšnější francouzský stíhač počátečního období války. Patrně na tomto stroji získal své třetí vítězství dne 26. 10. 1915, když za francouzskými liniemi přinutil k přistání dvoumístný LVG C.II číslo 529/15 od FFA 33 poblíž Jaulgonne. Pilot Uffz. Gerold Otto padl, zatímco pozorovatel Lt. Paul Bucholz byl raněn a zajat. Plátěný potah zůstal v barvě lakovaného plátna, kryty přídě, motoru, kol a vrtulový kužel natřeny tmavou barvou. Z továrny vycházely stroje značky Morane-Saulnier s nátěrem lesklou černou barvou, avšak vzhledem k tomu, že Navarre o půl roku později létal s červeně natřeným Nieuportem 11, je skutečně možné, že tento jeho Morane byl přetřen na červeno. Lomené šití na boku trupu je s největší pravděpodobností nakresleno chybně, protože takto řešené šití měly Morany vyrobené pro britský RFC. Na francouzských strojích byly švy kryty dvěma černými porty (plátěnými pásy), které šly po hraně podélníků trupu.



    Detail znaku firmy Morane-Saulnier, jenž se nacházel na boku motorového krytu. Šlo o plastický kovový reliéf.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/15120#569256Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Letoun patrně původně patřil Rolandu Garrosovi. Po jeho zajetí jej používal jeho přítel Eugène Gilbert, jenž na něm dosáhl dvou sestřelů.

    Prototyp Morane-Saulnier N, sériové číslo MS 388, pilot Sgt. Eugène Gilbert, escadrille MS 49, letiště Fontaine. Letoun je nápadně podobný Moranu, na němž v červnu 1914 vyhrál rychlostní závod v rakouském Aspernu Roland Garros. Pravděpodobně jde o tentýž stroj. Po Garrosově zajetí Gilbert na tento stroj nainstaloval deflektory a kulomet Hotchkiss a opatřil jej nápisem Le Vengeur (Mstitel - míněno Garrosův). Ke svým dosavadním třem sestřelům přidal Gilbert ve dnech 7. a 17. 6. 1915 další dva sestřely na tomto stroji a stal se esem. V posledním souboji jej však nicméně střelec německé dvousedadlovky poškodil natolik, že stroj musel být vyřazen. Na obrázku je zvolena červená příď, avšak továrním schématem firmy Morane-Saulnier v té době byla černá barva. Šití boku trupu na obrázku je chybně - toto lomené šití se později používalo pro stroje vyrobené pro Brity, podle fotografií měl tento stroj šití klasicky kryté dvěma černými porty u podélníků trupu. Letoun později dostal na směrovku číslo MS 388.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/15120#611945Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Několik fotografií, na první je Morane - Saulnier type N v plné kráse


    Na druhé je předváděna obsluha kulometu Hotchkiss M 1909




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/15120#83168Verze : 0
    MOD
    Avatar
    http://www.airwar.ru/enc/fww1/msn.html







    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/15120#503453Verze : 0
    MOD