Hawker Hurricane

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 445 příspěvků vloženo, 1840 editováno a 1045 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Hawker Hurricane

Přehled verzí

    Avatar
    Hawker Hurricane - přehled verzí:


    F.36/34 Interceptor Monoplane
    Stíhací prototyp, navržený Sidney Cammem podle specifikací F.36/34 a volně navazující na předchozí dvouplošný Hawker Fury. První vzlet proběhl 6. listopadu 1935 a v červnu 1936 byla objednána sériová výroba jako Hawker Hurricane.

    Hurricane Mk.I
    První sériová verze, s celokovovou konstrukcí, ale křídly potaženými plátnem a dřevěnou dvoulistou vrtulí. První série byla poháněna motorem Rolls-Royce Merlin II o 768 kW, přibližně od poloviny druhé série byl motor nahrazen Merlinem III o stejném výkonu. Výzbroj tvořilo osm 7,7mm kulometů v křídlech. Licenční výroba probíhala také v Jugoslávii a Belgii (kde byly dokončeny pouhé tři stroje a jen dva z nich byly letushopné; vyzbrojeny byly čtyřmi 12,6mm kulomety Browning). Stroje pozdějších britských sérií dostaly také třílisté stavitelné vrtule Rotol nebo de Havilland a plátěný potah křídel byl nahrazen plechem, bylo doplněno pancéřování kokpitu a došlo k dalším drobnějším změnám.

    Hurricane PR Mk.I
    Zoufalá potřeba fotoprůzkumných strojů na Středním a Dálném východě vedla k přestavbě menšího množství Hurikánů. První byly upraveny v dílnách v egyptském Heliopolisu a mohly nést dvě nebo tři kamery ve trupu za křídlem. Kvůli malému doletu šlo o krátkodobé řešení a průzkumné Hurricany byly obvykle nahrazeny okamžitě, jakmile byly k dispozici vhodnější stroje.

    Hurricane Mk.IIA Series 1
    Tato verze byla v podstatě Hurricane I vybavený modernějším motorem Merlin XX. Poprvé vzlétl 11. června 1940 a do služby u RAF se dostal v září.

    Hurricane Mk.IIA Series 2
    Pozdější série Mk.IIA, dodávané od října 1940. Tyto stroje měly mírně zesílený trup a křídla, schopná nést dvě 44 gal přídavné nádrže kvůli prodloužení dosud špatného doletu.

    Hurricane Mk.IIB
    Verze docházející k jednotkám od května 1941, s novým křídlem schopným nést celkem 12 kulometů Browning a křídelními závěsy pro dvě 250 lb bomby nebo přídavné nádrže. Na konci roku 1941 byly upraveny i pro 500 lb bomby a jejich hlavním úkolem se staly útoky proti lehkým pozemním cílům, které jim vysloužily přezdívku "Hurribomber".

    Hurricane Mk.IIC
    Nejběžnější varianta, ve výrobě od června 1941 a odlišující se novými vnějšími panely křídel se čtyřmi 20mm kanony Hispano nebo Oerlikon. Stejně jako Mk.IIB používány na širokou paletu úkolů od nočního stíhání (kvůli absenci radaru hlavně formou "lovu" na vracející se německé stroje nad letišťmi ve Francii, několik málo strojů ale prý nosilo radar AI Mk.V podvěšený pod křídlem) po útoky na lehce pancéřovanou pozemní techniku pomocí kanonů a bomb. Ke klasickému stíhání již nebyly vhodné, i kvůli horším výkonům způsobeným vahou kanonů.

    Hurricane T Mk.IIC
    Dvoumístná cvičná konverze, po válce jeden nebo dva stroje přestavěny pro perské letectvo.

    Hurricane Mk.IID
    Potřeba větší ráže vedla k umístění dvou 40mm kanonů pod křídla, v křídlech zůstaly pouze dva browningy s trasovacím střelivem. První prototyp této čistě bitevní verze vzlétl 18. září 1941 a dodávky začaly na počátku následujícího roku. Prvnís stroje měly dva 40mm kanony Rolls-Royce BF (Belt Feed), později dostávaly Vickers S s bubnovými zásobníky. Kromě jedné peruti v Británii sloužily "otvíráky na konzervy" převážně v Egyptě a Severní Africe.

    Hurricane Mk.IIE
    Dalším rozvojem vznikla tato verze, která dostala univerzální křídla, schopná pojmout většinu dosud používané výzbroje. Po první sérii bylo označení změněno na Hurricane Mk.IV.

    Hurricane PR Mk.II
    Podobně jako u Mk.I, v Barmě a na Blízkém východě bylo v roce 1942 konvertováno malé množství strojů všech subverzí pro průzkumné účely. Výzbroj byla většinou odebrána a nahrazena pomocnými nádržemi a do trupu byly zabudovány různé fotografické přístroje. Byly také obvykle při nejbližší příležitosti nahrazeny.

    Hurricane Mk.III
    Záložní verze, projektovaná pro případ nedostatku originálních motorů Merlin a využívající licenční Merliny od firmy Packard. V době plánovaného rozběhu produkce se ukázalo, že dodávky od britských výrobců jsou dostatečně stabilní a tato záložní verze není potřeba.

    Hurricane Mk.IV
    Původně MK.IID, bitevní verze Hurricanu s křídlem, umožňujícím podvěšení bomb, přídavných nádrží nebo 40mm kanonů, nebo osmi neřízených raket RP-3. Běžné bylo např. kombinování a nesení přídavné nádrže pod jedním křídlem a raket pod druhým. Letadlo dostalo také další pancéřování, které mu dalo charakteristický hranatý tvar chladiče.

    Hurricane Mk.V
    Pouze v prototypech vznikla třetí bitevní verze, určená hlavně pro Dálný východ a používající tropikalizovaý motor Merlin 32 se čtyřlistou vrtulí.

    Hurricane Mk.X
    Kanadská licenční verze, vzniklá na základě místní výroby Mk.I, lišící se ale americkými motory Packard Merlin 28. Většina vyrobených strojů byla dodána do Anglie.

    Hurricane Mk.XI
    Kanadská licenční verze obdobná Mk.X, ale lišící se přístrojovým vybavením podle požadavků kanadského letectva. Některé zdroje uvádějí existenci subverze MK.XIB, ale neshodnou se čím se odlišovala - snad použitím motoru Packard Merlin 29.

    Hurricane Mk.XII
    Kanadská licenční verze, odpovídající britským Mk.II. Používala motor Merlin 29, standardně mohla nosit bomby nebo 44gal přídavné nádrže a vyzbrojena byla osmi až dvanácti kulomety.Část strojů později dostala čtyři 20mm kanony. Jsou zmiňovány subverze A, B a C, ale není jisté, čím se přesně lišily, snad odpovídaly britským subverzím, podle některých zdrojů ovšem XIIA byly Hurricany Mk.XI, přestavěné pro motory Merlin 29.

    Sea Hurricane
    Ve chvíli, kdy začaly být Hurricany doplňovány modernějšími typy, bylo mnoho z nich upraveno na palubní stíhače pro ostrahu konvojů, plujících se zásobami do Ruska či na Maltu. Přehled námořních verzí je v samostatném tématu.

    FH.40 Slip Wing Hurricane
    V roce 1942 dostala firma F.Hill & Sons k dispozici olétaný Hurricane, aby na něm ověřila možnost použití odhazovatelného horního křídla (koncept ověřený na jejich letounku Hillson Bi-Mono), které by sloužilo ke zlepšení dostupu a stoupavosti a zároveň by obsahovalo palivovou nádrž umožňující výrazné zlepšení doletu. Křídlo mělo být pomocí pyropatron odhazováno a mělo přistát na padáku. Práce byly dokončeny pozdě, po testech na základně RAF Sealand a poté v Boscombe Down byl projekt na jaře 1944 zastaven a stroj sešrotován.


    Kromě těchto hlavních verzí vznikla ještě řada polních přestaveb Mk.II nebo Mk.XII v Sovětském svaze, zahrnující dvoumístné cvičné, pro navádění dělostřelecké palby nebo vyzbrojené směsí ruských kulometů ŠVAK a UBK a raketami RS-82.

    Zdroj:
    Jacobs, Peter. Hawker Hurricane. Crowood Press, Ramsbury 1998. ISBN 1-86126-126-8.
    Franks, Richard A. The Hawker Hurricane: A comprehensive Guide to the Modeller. SAM Publications, Bedford 1999. ISBN 0-9533465-1-X.
    Bishop, Edward. Hurricane, Airlife Publishing, Shrewsbury 1986. ISBN 0-906393-62-0.
    Mason, Francis K. Hawker Hurricane Described. Kookaburra Technical Publications, Dandegong, 1971.
    Scutts, Jerry. Hurricane in action, In Action No.1072, Squadron/Signal Publications, Carollton 1986. ISBN 0-89747-174-1.
    www.jaapteeuwen.com
    www.historyofwar.org
    www.aviationearth.com
    http://www.vectorsite.net/avhurr.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/15611#376290Verze : 0
    MOD