Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 315 příspěvků vloženo, 1158 editováno a 318 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Martin MT

Martin TM-1

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Martin MT Martin MT
    Originální název:
    Original Name:
    Martin MT
    Kategorie:
    Category:
    protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1920-DD.08.1920 Glenn L. Martin Aircraft Co., Cleveland, Ohio
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1920-DD.08.1920
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    8 (A5713/5720)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    26.04.1920
    Osádka:
    Crew:
    4
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    3243 kg 7150 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    5478 kg 12076 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    22.61 m 74ft 2in
    Délka:
    Length:
    13.92 m 45ft 8in
    Výška:
    Height:
    4.47 m 14ft 8in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    104.14 m2 1121 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Liberty 12A o výkonu 298 kW Liberty 12A, power 400 hp
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    169 km/h v 0 m 105 mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    3018 m 9900 ft
    Dolet:
    Range:
    643.7 km 400 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pohyblivý dvojitý kulomet Lewis ráže 7,62 mm v přídi
    1x pohyblivý dvojitý kulomet Lewis ráže 7,62 mm na hřbetě


    1x 734kg torpédo
    1x flexible .30 in Lewis twin machine gun in the nose
    1x .30 in Lewis twin machine gun amidships


    1x 1618lb torpedo
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Johnson, E. R. United States Naval Aviation, 1919-1941. McFarland, Jefferson 2011. ISBN 978-0-7864-4550-9.
    Swanborogh, G., Bowers, P. M. United States Navy Aircraft since 1911. Putnam Aeronautical Books, London 1990, ISBN 0-85177-838-0.
    http://www.americancombatplanes.com/torpedo_2.html
    commons.wikimedia.org


    Martin MT přidělený pozorovací peruti námořní pěchoty VO-3M přistává na námořní letecké stanici North Island u San Diega po přeletu z Langley Field, 10. září 1925.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/159356#486228Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Stejně jako ostatní velmoci i námořnictvo Spojených států na samém závěru "velké války" experimentovalo s vypouštěním torpéd z letadel. Zpočátku používané Curtissy R-6L ale zvládaly nést pouze lehká torpéda a pro služební nasazení nebyly dostatečně robustní. V září 1919 byla proto objednána torpédonosná varianta již vyzkoušeného armádního dvoumotorového bombardéru MB-1, v počtu deseti kusů. V podstatě nešlo o nic jiného než klasický MB-1 s možností pod trup podvěsit kromě 454kg nebo 748kg bomby i 738kg torpédo Mark 7, s příslušným zaměřovačem pro bombometčíka, úpravou podvozku vypuštěním překážející části společné osy pod trupem a odstraněným kulometem z podlahy trupu. První z deseti objednaných strojů, označených Martin MBT (Martin Bomber-Torpedo) vzlétl 4. února 1920, po dokončení dvou strojů (A5711/5712) ale výroba přešla na upravenou variantu MT. Ta se lišila tím, že používala křídla z mezitím vyvinutého mírně většího bombardéru MB-2, která kromě většího rozpětí měla také možnost sklopení vzat pro snadnější hangárování. Motory byly nyní také usazeny přímo na křídlo, na rozdíl od MB-2 si ale ponechaly čelní "automobilové" chladiče. První Martin MT vzlétl 3. května 1920 a poslední byl námořnictvem převzat v srpnu. Čtyři stroje byly původně provozovány námořnictvem v San Diegu, od dubna 1923 se ale připojily k ostatním šesti strojům u námořní pěchoty na základně Quantico. Tou dobou již také nesly nové označení, Martin TM-1, podle systému zavedeného námořnictvem v roce 1922. Zde byly využívány především k výcviku parašutistů nebo k dálkovým přeletům. Poslední z mariňáckých TM-1 byl vyřazen v roce 1928. Přestože většinu torpédonosných letadel amerického námořnictva v té době již tvořily jednomotorové typy jako byl Martin T3M, dvoumotorová koncepce martinů našla své následovníky v typu Douglas T2D.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/159356#486252Verze : 0
    MOD
    Avatar
    www.historicaircraft.org


    Původní MBT, A5711, od MB-1 na první pohled odlišitelný jen podvozkem se dvěma osami místo jedné společné.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/159356#486254Verze : 0
    MOD
    Avatar
    www.historicaircraft.org


    Navzdory chybné popisce je na této fotografii Martin MT, jak vidno z motorů usazených na křídle. MT sice používaly křídla z MB-2, místo jeho zjednodušeného dvoukolového podvozku si ale ponechaly původní čtyřkolový z MBT.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/159356#486255Verze : 0
    MOD