Detmers, Theodor

     
Příjmení:
Surname:
Detmers Detmers
Jméno:
Given Name:
Theodor Theodor
Jméno v originále:
Original Name:
Theodor Anton Gunther Detmers
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
námorný kapitán Captain at Sea
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
22.08.1902 Witten en Ruhr /
22.08.1902 Witten en Ruhr /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
04.11.1976 Rahlstedt /
04.11.1976 Rahlstedt /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
Veliteľ pomocného krížniku Kormoran (HSK-8). Commander of auxiliary cruiser Kormoran (HSK-8).
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
Držiteľ Rytierskeho kríža. Recipient of the Knight′s Cross.
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Theodor_Detmers
URL : https://www.valka.cz/Detmers-Theodor-t160156#488090 Verze : 3
     
Příjmení:
Surname:
Detmers Detmers
Jméno:
Given Name:
Theodor Theodor
Jméno v originále:
Original Name:
Theodor Anton Gunther Detmers
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
01.04.1923 námořní praporčík
01.04.1925 námořní nadpraporčík
01.10.1925 námořní poručík
01.07.1927 námořní nadporučík
01.12.1933 kapitánporučík
01.10.1937 korvetní kapitán
01.04.1941 fregatní kapitán
01.04.1943 námořní kapitán
01.04.1923 Fähnrich zur See
01.04.1925 Oberfähnrich zur See
01.10.1925 Leutnant zur See
01.07.1927 Senior Lieutenant at Sea
01.12.1933 Captain Lieutenant
01.10.1937 Corvette Captain
01.04.1941 Frigate Captain
01.04.1943 Captain at Sea
Průběh vojenské služby:
Military Career:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
http://en.wikipedia.org/wiki/Theodor_Detmers
https://de.wikipedia.org/wiki/Theodor_Detmers
www.tracesofwar.com
http://www.deutsches-marinearchiv.de/
URL : https://www.valka.cz/Detmers-Theodor-t160156#488091 Verze : 2

Theodor Detmers




* 22.08.1902 Witten
+ 04.11.1976 Rahlstedt, Hamburk (74)


6. ledna 1941 plula řecká nákladní loď Antonis, převážející 4 800 tun velšského uhlí kolem ostrovů Cabo Verde u západních břehů Afriky. Neočekávala zde žádné nepříjemnosti, plavila se pod neutrální řeckou vlajkou a německé ponorky se soustředili především na severní část Atlantiku. Odpoledne se však na obzoru objevila jiná loď, vypadala jako běžná obchodní loď, a tak si kapitán nedělal žádné starosti. Loď se však nadále přibližovala. Radista na Antonisovi následně dostal šokující zprávu. Loď měla zastavit a nevysílat žádné zprávy. Zanedlouho se k Antonisovi přiblížil člun. Z člunu vyskákali německy mluvící námořníci a začali prohledávat loď. Uhlí je nezajímalo, sebrali hlavně zbraně, munici a 29 námořníků z Antonisu naložili do člunů. Po nějakém čase se z jejich lodi ozval výbuch a šla ke dnu. Muži mezitím dorazili k oné obchodní lodi, která jim zkřížila cestu. Když vystoupili na její palubu, přivítal je bezmála čtyřicetiletý, modrooký, hnědovlasý muž v uniformě Kriegsmarine. Jeho jméno bylo Theodor Detmers a loď, které velel a pro které se na nějakou dobu stala domovem, byl Kormoran, jeden z Hitlerových korzárů.


Celým jménem Theodor Anton Gunther Detmers se narodil 22. srpna 1902 ve městě Witten do rodiny obchodníků. Ačkoliv ho první světová válka minula, 1. dubna 1921 v necelých 19 letech se rozhodl přidat k námořnictvu. Zde zpočátku sloužil na bitevních lodích SMS Hannover a SMS Elsass. Pak byl v učení na výcvikové lodi plachetnici Niobe. Během té doby byl 1. dubna 1922 povýšen na námořníka-svobodníka a důstojnického čekatele (Matrosengefreiter und Seeoffiziersanwärter), přesně o rok později byl povýšen na námořního praporčíka (Fähnrich zur See) a 1. dubna 1925 na námořního nadpraporčíka (Oberfähnrich zur See). Mezitím sloužil na lehkém křižníku SMS Berlin. 1. října 1925 byl povýšen na námořního poručíka (Leutnant zur See) a stal se důstojníkem na lehkém křižníku Emden. Zde sloužil do roku 1926, kdy přešel na torpédový člun Albatross. Zde sloužil 2 roky, během nichž byl 1. července 1927 povýšen na námořního nadporučíka (Oberleutnant zur See).


Od října 1930 do října 1932 pak sloužil jako štábní důstojník a poté byl převelen na lehký křižník Köln. Loď byla právě po přestavbě a absolvovala námořní testování. Krátce po nástupu na ní, vyrazila 8. prosince 1932 na výpravu. Kdy během roku procestovala Atlantský, Indický a Tichý oceán. Navštívila Austrálii, kde se zastavila v Adelaide, Melbourne, Sydney a Hobart. Posádka se zde zúčastnila několika fotbalových zápasů proti místním týmům, včetně utkání proti týmu Australského námořnictva v Sydney.


Krátce před návratem byl Detmers 1. prosince 1933 povýšen na kapitánporučíka (Kapitänleutnant). Köln se do Německa vrátila 12. prosince.


Od roku 1934 sloužil na torpédoborcích a torpédových člunech. 2. října 1936 obdržel i svá první vyznamenání; Vyznamenání za dlouholetou službu IV. a III. třídy.


1. října 1937 byl povýšen na korvetního kapitána (Korvettenkapitän).


26. října 1938 převzal své první velení, byl jím torpédoborec Z7 Hermann Schoemann. Torpédoborci velel do 19. února 1939, kdy dočasně odešel na dovolenou, protože torpédoborec podstupoval zdlouhavou opravu. 1. září 1939 vypukla 2. světová válka a tak mu se musel rychle vrátit na můstek své lodě. V říjnu byl torpédoborec opět v akci. 29. listopadu 1939 obdržel své první vyznamenání za statečnost, Železný kříž 2. třídy. Mezi dubnem a červnem 1940 se s ním Detmers účastnil Operace Weserübung (útok na Dánsko), za níž 19. června obdržel Železný kříž 1. třídy.


Velení torpédoborce definitivně předal 15. července 1940. V témže měsíci mu bylo nabídnuto velení nad jinou lodí. Na první pohled se jednalo o obchodní loď, takže by se zdálo, že pro vyznamenaného veterána by se jednalo o jasnou degradaci. Ale opak byl pravdou. Pod falešnýma palubními nástavbami se schovávaly palubní děla, v jeho útrobách se skrýval náklad min a byla vybavena nejmodernější radiovou technikou. Jednalo se o tzv. pomocný křižník a jeho jméno mělo za chvíli děsit spojenecké námořníky ... Kormorán, a stejně jako stejnojmenný pták, byl největším ze všech Německých pomocných křižníků.


Předtím tomu ale bylo jinak. Než se stal Kormoránem, jmenoval se Steiermark, podle jednoho z rakouských spolkových zemí (Štýrsko) a byl postaven firmou Friedrich Krupp Germaniawerft AG v Kielu pro Hamburg-Amerikanische Packetfahrt-Aktien-Gesellschaft, neboli Hambursko-Americkou linku. Steiermark byl spuštěn na vodu 15. září 1938 a měl se plavit do východní Asie, ale po dokončení námořních testů vypukla válka a zbrusu nová loď byla zrekvírována válečným námořnictvem. Zpočátku roku 1940 byl v docích a začala jeho přestavba. Během doby, kdy byl v doku, probíhal výcvik jeho nové posádky na prorážeči blokády Monte Pascoal. Jak již bylo řečeno, v červenci byl jejím kapitánem jmenován Theodor Detmers, ten také lodi vymyslel nové jméno ... Kormorán ... jméno vybral podle pomocného křižníku SMS Cormoran z první světové války ale i podle stejnojmenného ptáka, který byl používán při rybolovu. Stejně jako on lovil ryby, Detmers chtěl lovit spojenecké lodě. Po námořních zkouškách byla 9. října 1940 uvedena do služby a v čerstvých 38 letech se korvetní kapitán Theodor Detmers stal nejmladším kapitánem německého pomocného křižníku. Kormorán také obdržel z administrativních důvodů také nové označení - Schiff 41, v kódu Kriegsmarine byl ale znám jako HSK-8, u Royal Navy jako Raider G.


Den po uvedení do služby vyrazil z Kielského přístavu se zásobami na jeden rok. Následně doplul do Gotenhafenu, kde provedl zkoušku výzbroje, letadel a minonosného člunu. Navzdory řadě problému se Detmers rozhodl vyplout na moře a řešit je tam, než by se vrátil do přístavu a oddálil vyplutí. 3. prosince 1940 tak vyrazil z přístavu a 10. se převlékl za sovětskou nákladní loď Vjačeslav Molotov a pronikl spojeneckou blokádou. Směřoval směrem k Islandu, kde Dánským průlivem ze severu pronikl do Atlantiku tzv. Škvírou (mezera mezi Spojenými státy a Británií, kde nebylo spojenecké letecké krytí). Průlivu dosáhl zvečera 12. prosince a díky silné bouřce dokázal nepozorován proniknout do Atlantiku následujícího dne kolem poledne, aniž by potkal jedinou spojeneckou loď. Zde mohl začít plnit svůj úkol:


1. napadat dle libost spojeneckou obchodní dopravu v severním Atlantiku,
2. poté se přesunout do Indického oceánu a pokračovat v téže činnosti,
3. zaminovat 1-2 přístavy v Indii nebo Austrálii.


Mezi sekundární úkoly patřilo poskytovat technickou podporu U-bootům a zásobovat je náhradní díly a torpédy.


Do své první operační oblasti dorazil Kormorán v noci z 19. na 20. prosince u východního pobřeží Spojených států a Pan-americké bezpečnostní zóny. Během prvních dvou týdnu zde narazil jen na americké obchodní lodě. Z cílů si tedy Kormorán mohl vybírat, ale musel si nechat zajít chuť. Zbýval ještě necelý rok do Pearl Harboru, takže Spojené státy ještě nebyly s Německem oficiálně ve válce, ačkoliv USA materiálně podporovala Velkou Británii, se kterou Německo ve válce bylo.


6. ledna 1941 narazil Kormorán na svou první kořist, jednalo se o řeckou obchodní loď Antonis, která převážela 4 800 tun velšského uhlí a vyzbrojena byla třemi kulomety Vickers. Jak bylo odvyprávěno v úvodu, Kormorán loď přepadl, zajal její posádku a přepravil zbraně i munici na palubu. Poté ji demoliční četa potopila. Admiralita zpočátku měla pro tento útok jiné údaje, a tak byl zprvu přisuzován jinému pomocnému křížníku Thor. Kormorán se poté vydal na jihovýchod a snažil se vyhnout obchodním trasám mezi Amerikou a Středomořím a také trasám podél Afrického pobřeží. To vše ve snaze vyhnout se konvojům a napadat osamělá plavidla bez doprovodu.


18. ledna před západem zpozorovala hlídka na Kormoranu kouř, jeho zdroj se brzy vyloupl zpoza obzoru. Byl jím tanker, který neměl žádnou vlajku, zhrasnutá světla a defenzivně kličkoval. Detmers tedy pojal podezření, že se jedná o spojenecké plavidlo. S ubývajícím časem a hrozbou, že bude tanker odporovat, zahájil Kormorán přiblížení. Ze vzdálenosti 6 400 metrů zahájil Kormorán palbu. Po třetí salvě začal tanker, který se identifikoval jako British Union vysílat nouzové volání, že je pod palbou od neznámého útočníka. Palba pokračovala, dokud British Union nezačal vysílat světelné signály, které si na Kormoránu vysvětlili jako pokyn ke kapitulaci. Po přiblížení na 3 700 metrů, vypálil British Union čtyři výstřely, Kormorán opětoval palbu a loď zapálil. Posádka začala opouštět loď. Po opuštění se Detmers rozhodl dorazit tanker o výtlaku 6 987 tun torpédem, to se ale podařilo až po dvou torpédech a granáte z hlavních děl, třetí torpédo vybuchlo jakmile se v bezpečné vzdálenosti odjistila hlavice. Detmers si poznamenal, že munice spotřebovaná pro potopení této jediné lodi bylo mimořádné.


Posádka zachránila kapitána, 27 členů posádky a ochočenou opici ze 2 záchranných člunů.


Nouzové volání zachytila ozbrojená obchodní loď HMS Arawa, která dorazila k místu střetnutí okolo půlnoci, kdy už byl Kormoran dávno pryč. Následujícího rána vyzvedla 3. záchranný člun, kde bylo 7 trosečníků. Ti prohlásili, že útočník pálil na ony dva záchranné čluny a trosečníky nezachránil. Spojenci se zprvu domnívali, že se jednalo o kapesní bitevní loď Admiral Scheer, ale to bylo záhy vyvráceno a útočník tak zůstával neznámý.




Zdroje:
en.wikipedia.org
https://en.wikipedia.org/wiki/Theodor_Detmers
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org
de.wikipedia.org
www.deutsches-marinearchiv.de
ru.wikipedia.org
https://de.wikipedia.org/wiki/Theodor_Detmers
www.tracesofwar.com
URL : https://www.valka.cz/Detmers-Theodor-t160156#730149 Verze : 7
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více