Junkers Ju 52

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 444 příspěvků vloženo, 1839 editováno a 1044 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Junkers Ju 52

Přehled verzí

    Avatar

    Junkers Ju 52 - přehled verzí


    Ju 52/1m ba - prototyp, po zástavbě motoru Junkers L 88
    Ju 52/1m be - prototyp, jednomotorový nákladní letoun, motor BMW VIIaU
    Ju 52/1m bi - druhý prototyp, motor Armstrong Siddeley Leopard, později na plovácích
    Ju 52/1m cai - pátý prototyp, motor BMW IXaU
    Ju 52/1m cao - šestý stroj, pro Kanadu, motor Rolls Royce Bussard
    Ju 52/1m ce - zvětšené šípovitost křídel, motor BMW VIIaU, 3 ks
    Ju 52/1m ci - druhý prototyp se zvětšenou šípovitostí křídla
    Ju 52/1m di - druhý prototyp se zesíleným podvozkem a křídlem, zvětšené vzepětí
    Ju 52/1m do - první prototyp jako zkušební s motorem Jumo 4
    K 45 c - konverze jednoho ce na torpédový bombardér


    Ju 52/3m ba - VIP letoun pro prezidenta FAI Bibesca, motory Hispano Suiza 12Mb/Nb
    Ju 52/3m be - dopravní pro Lloyd Aero Boliviano, motory Pratt & Whitney Hornet, 2 ks
    Ju 52/3m ce - první třímotorová dopravní varianta, motory BMW Hornet A, 6 ks (3 pro DLH, 1 Finsko, 2 Bolívie)
    Ju 52/3m ci - motory Hornet T2D-1, 1 ks pro finskou společnost Aero O/Y
    Ju 52/3m de - nákladní, motory Pratt & Whitney Hornet, pro Bolívii 3 ks, Kolumbijské letectvo 3 ks
    Ju 52/3m fe - dopravní, pro DLH, motory BMW Hornet A, upravené prosklení kabiny a kapotáž motorů, kapotovaný podvozek, 15 ks
    Ju 52/3m f1e - cvičná varianta s motory BMW Hornet pro DVS, 1 ks
    Ju 52/3m ge - hlavní dopravní varianta s motory BMW Hornet A nebo BMW 131 A, některé exportní stroje měly odlišné motory (např 1 ks pro LOT měl motory Bristol Pegasus)
    Ju 52/3m g1e - dopravní varianta s motory BMW 131 A, C nebo E, více není známo
    Ju 52/3m g2e - dopravní varianta s motory BMW 131 A, C nebo E, více není známo
    Ju 52/3m g3e - bombardovací varianta s motory BMW 131 A-2
    Ju 52/3m g4e - transportní varianta, velké nákladní dveře na pravé straně a ve stropě, zesílený podvozek; několik subvariant, obvykle společných pro následující verze:
    - g4e E - nákladní
    - g4e S - sanitní
    - g4e St - štábní transport
    - g4e R - dopravní pro 16 pasažérů
    - g4e H - pro navigační výcvik
    - g4e F - pro transport parašutistů
    - g4e Z - pomocná výzbroj v oknech, jinak jako S?
    Ju 52/3m g5e - transportní, možnost plovákového podvozku, motory BMW 132 T, některé vlekací vybavení
    Ju 52/3m g6e - jako g5e, ale pouze kola nebo lyže, odlišné radiovybavení
    Ju 52/3m g7e - možnost plovákového podvozku, motory BMW 132 T, autopilot K4ü, zvětšené nákladní dveře a odstraněny stropní dveře, jinak jako g5e
    Ju 52/3m g8e - jako g7e, ale pouze kola nebo lyže, stropní dveře, motory BMW 132 T nebo BMW 132 Z
    Ju 52/3m g9e - jinak g4e Trop, tropikalizovaná varianta g4e
    Ju 52/3m g10e - jako g7e, motory BMW 132 Z, bez odledování křídla, pravděpodobně bez horních dveří, užší trojdílné nákladní dveře
    Ju 52/3m g11e - jako g10e, odledování křídla
    Ju 52/3m g12e - jako g11e, přídavné pancéřování
    Ju 52/3m g13e - označení nepoužito
    Ju 52/3m g14e - motory 132 L, jinak jako g8e, pomocné pancéřování
    Ju 52/3m ho - dopravní varianta s motory Jumo 205 C, 2 ks
    Ju 52/3m kao - stroj pro motorové testy
    Ju 52/3m lu - pro Ala Littoria, motory Piaggio Stella X, později Alfa Romeo 126 RC-34
    Ju 52/3m mao - jako kao, kryty motorů NACA
    Ju 52/3m nai - pro AB Aerotransport, motory Wasp S3H1-G, 1 další pro British Airways
    Ju 52/3m reo - pro velké nadmořské výšky, motory 132 BMW Da/De, pro jihoamerické země a DLH
    Ju 52/3m sai - dopravní varianta pro Švédsko a Jižní Afriku, motory Wasp
    Ju 52/3m te - dopravní varianta s motory BMW 132 K
    Ju 52/3m Z/Z1 - dopravní varianta pro Lufthansu, motory BMW 132 Z-3 a lepší vybavení kabiny
    Ju 52/3m Z5 - dopravní varianta pro Finsko, motory BMW 132 Z-3
    Ju 52/3m MS - g4e/g7e vybavené prstencem pro magnetickou likvidaci námořních min
    K 45/3m - projekt vojenské varianty pro Chile
    AAC 1 - poválečné označení pro g11e produkované Amiotem, 415 ks
    CASA 352 - španělská licenční varianta, motory BMW 132 A, 106 ks
    CASA 352L - španělská licenční varianta, motory ENMASA B3, 64 ks
    C-79 - označení USAAF pro Ju 52 3m/ge převzatý od SEDTA, upraven pro motory R-1690-23 Hornet
    D-7 / D-52 (od roku 1947) - poválečné československé označení pro Ju 52
    Tp 5 - označení švédského letectva pro Ju 52 pronajaté od aerolinek AB Aerotransport


    Miertsch, Wolfgang. Vom Original zum Modell: Junkers Ju 41 - Zivilversionen. Bernard & Graefe Verlag, Bonn 1998. ISBN 3-7637-6015-6.
    Erfurth, Helmut; Miertsch, Wolfgang. Vom Original zum Modell: Junkers Ju 41 - Militärversionen. Bernard & Graefe Verlag, Bonn 2003. ISBN 3-7637-6032-6.
    Stapfer, H. H.; Mau, H. J.; Punka, G. Junkers Ju 52 in action, In Action No.186. Squadron/Signal Publications, Carrollton 2002. ISBN 0-89747-448-1.
    Feist, Uwe. Junkers Ju 52 in action, In Action No.10. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1973.
    Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1919 - 1934, Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
    Krüger, Alfred W. Junkers Ju 52, Flugzeug Profile No.24. FLUGZEUG Publikations GmbH, Illertissen 1991.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#527825Verze : 3
    MOD
    Avatar
    .

    Junkers Ju 52/3m (čs. označení D-52), volací znak D-3, Letecký dopravní pluk, Praha-Kbely, 1946. Letoun na všech plochách natřen čs. khaki, motorové gondoly černé, blesk na trupu světle modrý, lemy výsostných znaků a volací znak bílý.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#433733Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Junkers Ju-52


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#24780Verze : 0
    Avatar
    Fotografie Ju 52 z různých jednotek.

    Popisky k fotografiím (zdola)
    1 - Ju 52 v zimní kamufláži se znakem jednotky na krytu motoru č.3 Ten se mi však identifikovat nepodařilo

    2 - Ju 52 po havárii (kryt motoru č.1 a spodek trupu je poškozený) se znakem jednotky na pod kabinou. Opět bez bližší identifikace.

    3 - Částečně zaplachtovaný Ju 52 se trupovým Stammkenzeichen "TB" (první část) v zimě (Rusko)

    4 - Ju 52 ve Španělsku


    foto : www.ebay.de
    znaky a info :
    wwiiarchives.net
    chrito.users1.50megs.com


    www.ebay.de






    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#252662Verze : 0
    Avatar
    Ju 52 ještě v kabátu civilní služby Lufthansa. Rok 1939

    foto : www.ebay.de


    foto : www.ebay.de
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#252664Verze : 0
    Avatar
    Rok 1946. Nástup výsadkárov v rámci osláv 2. výročia SNP - letisko Bratislava - Vajnory.


    Zdroj : Vojenský historický archív Bratislava

    Transportné lietadlo Ju-52/3 čs.letectva.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#311788Verze : 0
    Avatar
    Československý D-52

    Zdroj: http://www.consit.cz/sl/images/CD2/big/pl025.jpg



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#337126Verze : 0
    Avatar
    Po válce bylo pro trofejní letoun Ju 52/3m přiděleno označení D-7.
    Od září 1947 změněno na D-52

    Zdroj:
    Němeček, Václav : Československá letadla; Naše vojsko, Praha (1983)
    Irra, Miroslav; Matoulek, Jaroslav; Vystavěl, Stanislav: "Československé vojenské letectvo 1945-1957"; Vydavatelství Jan Máče
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#343110Verze : 0
    Avatar
    CASA 352L, RAF Museum Cosford












    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#175844Verze : 0
    Avatar
    CASA 352L




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#44140Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Junkers Ju 52/3m g14e
    Svedinos museum, vlastni foto


















    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#539907Verze : 2
    MOD
    Avatar
    ŽADOST O POMOC:


    Zabývám se letadly Ju52/3m a zpracovávám výrobní seznam těchto strojů, chtěl bych vás někoho požádat zda by mně nepomohl se zjištěním WNr. u Ju52/3m, které zůstaly po II.sv. válce v ČSR a dále zde létaly.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#536413Verze : 1
    Avatar
    Ano to byl právě důvod mého dotazu-zda by mně někdo neporadil na koho se mám v Čehách obrátit.A co Vy nenasměrujete mě na někoho????
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#536427Verze : 0
    Avatar
    Skúste skontaktovať VHA, lietadlá najprv lietali u 1. čs. smld, potom u LDS, neskôr u Leteckého dopravního pluku.


    3 stroje Ju 52/3m boli nájdené na letisku Ruzyně, jeden v Bystřici u Benešova a jeden v Zbraslavi. V marci 1946 boli 3 stroje odovzdané ČSA, v apríli od britského letectva obdržali 3 Ju 52/3m sériových čísel (VM931, VN716 a VN745 (z vojnových reparácií). Do konca roku 1946 bolo ďalej opravených 12 strojov. V roku 1947 bol jeden stroj predaný juhoslovanskému letectvu. Pre ČSA boli ďalej vo Francúzsku nakúpené 2 Amioty AAC 1. Vo Francúzsku bol tiež zakúpený stroj AAC 1 (v.č. 111) pre firmu Baťa, ktorý do 6.4.1949 lietal zo značkou OK-ZBB (registrácia od 1.2.1946 do 31.3.1949), po tom dátume lietal v rámci Bezpečnostného letectva so značkou OK-BBB (registrácia od 31.3.1949 do 15.10.1959).


    V roku 1953 (1954?) za hangárom "D" ho filmári zapálili - nakrúcali film Botostroj a Ju 52 mal predstavovať Junkers F 13 Tomáša Bati. U čs. letectva mali pridelené kódy D-1 (ev.č. D-7.1), D-2 (ev.č. D-7/D-52.2), D-3 (ev.č. D-7.3), D-4, D-5 (ev.č. D-7.5), D-6, D-7, D-8, D-9, D-10, D-11 a D-12, neskôr nosili zmenené kódy ( u 2. a 4. letky - napr. D-20, D-40, D-41 (ev.č. D-52.2), D-44, ...).


    Prvý uvedený zdroj vychádzal z : Výběr L+K, ročník 1973, článok Jareš V, Soukup O: Dopravní letadla Junkers, Pajer, M.: Křídla pro vítězství Poválečnou obnovu, Svět křídel 2004 a prác pánov Miroslava Irru a Jaroslava Matoulka.


    Zdroj:
    Máče, Jan: Československé letectvo po roce 1945 (část 14): Kořistní letouny (1), str. 66-69, Armády, technika, militaria 2007 / 03
    Fojtík, Jakub: Policejní letadla
    www.cs-letectvi.cz
    www.ipmsnymburk.com
    www.planes.cz
    www.cs-letectvi.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#536472Verze : 3
    MOD
    Avatar
    Díky za odpověď,ale VHA údajně techn. a evidenční podklady k Ju52/3m zkartoval-letadla měla WNr. a tohle jsou nová přeznačení, která o výrobních číslech nic nevypovídají.Ale fakt díky za reakci na dotaz Ju52/3m je super letadlo a stojí za to zachránit informace, které ještě někdo má.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#536475Verze : 0
    Avatar
    A čo taký OK-TDI, zapísaný do civil. registra 14.3.1946 v.č. 6428, mohol byť jeden z tých dodaných strojov pre ČSA v marci 1946 a OK-ODH v.č. 5922, zapísaný do registra 30.9.1946.


    Zdroj:
    www.cs-letectvi.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#536476Verze : 2
    MOD
    Avatar
    Dovolil jsem si diskusi přesunout.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#536477Verze : 0
    MOD
    Avatar
    To je vítaná informace po takových přímo toužím-skvělé pane!!!Vidím, že jsem udělal dobře, že jsem se sem přihlasil a děkuji P.Paliga!!! další letoun do mého dlouhého seznamu.Pravě v těch předávacích protokolech Sovětské armády měly být i STAMKENNZEICHEN stroje
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#536478Verze : 0