Junkers Ju 52

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 520 příspěvků vloženo, 1971 editováno a 316 zmoderováno. Statistiky
22.9.2018 - Praha - Sraz k 20. narozeninam valka.cz | Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Junkers Ju 52

Přehled verzí

    Avatar

    Junkers Ju 52 - přehled verzí


    Ju 52/1m ba - prototyp, po zástavbě motoru Junkers L 88
    Ju 52/1m be - prototyp, jednomotorový nákladní letoun, motor BMW VIIaU
    Ju 52/1m bi - druhý prototyp, motor Armstrong Siddeley Leopard, později na plovácích
    Ju 52/1m cai - pátý prototyp, motor BMW IXaU
    Ju 52/1m cao - šestý stroj, pro Kanadu, motor Rolls Royce Bussard
    Ju 52/1m ce - zvětšené šípovitost křídel, motor BMW VIIaU, 3 ks
    Ju 52/1m ci - druhý prototyp se zvětšenou šípovitostí křídla
    Ju 52/1m di - druhý prototyp se zesíleným podvozkem a křídlem, zvětšené vzepětí
    Ju 52/1m do - první prototyp jako zkušební s motorem Jumo 4
    K 45 c - konverze jednoho ce na torpédový bombardér


    Ju 52/3m ba - VIP letoun pro prezidenta FAI Bibesca, motory Hispano Suiza 12Mb/Nb
    Ju 52/3m be - dopravní pro Lloyd Aero Boliviano, motory Pratt & Whitney Hornet, 2 ks
    Ju 52/3m ce - první třímotorová dopravní varianta, motory BMW Hornet A, 6 ks (3 pro DLH, 1 Finsko, 2 Bolívie)
    Ju 52/3m ci - motory Hornet T2D-1, 1 ks pro finskou společnost Aero O/Y
    Ju 52/3m de - nákladní, motory Pratt & Whitney Hornet, pro Bolívii 3 ks, Kolumbijské letectvo 3 ks
    Ju 52/3m fe - dopravní, pro DLH, motory BMW Hornet A, upravené prosklení kabiny a kapotáž motorů, kapotovaný podvozek, 15 ks
    Ju 52/3m f1e - cvičná varianta s motory BMW Hornet pro DVS, 1 ks
    Ju 52/3m ge - hlavní dopravní varianta s motory BMW Hornet A nebo BMW 131 A, některé exportní stroje měly odlišné motory (např 1 ks pro LOT měl motory Bristol Pegasus)
    Ju 52/3m g1e - dopravní varianta s motory BMW 131 A, C nebo E, více není známo
    Ju 52/3m g2e - dopravní varianta s motory BMW 131 A, C nebo E, více není známo
    Ju 52/3m g3e - bombardovací varianta s motory BMW 131 A-2
    Ju 52/3m g4e - transportní varianta, velké nákladní dveře na pravé straně a ve stropě, zesílený podvozek; několik subvariant, obvykle společných pro následující verze:
    - g4e E - nákladní
    - g4e S - sanitní
    - g4e St - štábní transport
    - g4e R - dopravní pro 16 pasažérů
    - g4e H - pro navigační výcvik
    - g4e F - pro transport parašutistů
    - g4e Z - pomocná výzbroj v oknech, jinak jako S?
    Ju 52/3m g5e - transportní, možnost plovákového podvozku, motory BMW 132 T, některé vlekací vybavení
    Ju 52/3m g6e - jako g5e, ale pouze kola nebo lyže, odlišné radiovybavení
    Ju 52/3m g7e - možnost plovákového podvozku, motory BMW 132 T, autopilot K4ü, zvětšené nákladní dveře a odstraněny stropní dveře, jinak jako g5e
    Ju 52/3m g8e - jako g7e, ale pouze kola nebo lyže, stropní dveře, motory BMW 132 T nebo BMW 132 Z
    Ju 52/3m g9e - jinak g4e Trop, tropikalizovaná varianta g4e
    Ju 52/3m g10e - jako g7e, motory BMW 132 Z, bez odledování křídla, pravděpodobně bez horních dveří, užší trojdílné nákladní dveře
    Ju 52/3m g11e - jako g10e, odledování křídla
    Ju 52/3m g12e - jako g11e, přídavné pancéřování
    Ju 52/3m g13e - označení nepoužito
    Ju 52/3m g14e - motory 132 L, jinak jako g8e, pomocné pancéřování
    Ju 52/3m ho - dopravní varianta s motory Jumo 205 C, 2 ks
    Ju 52/3m kao - stroj pro motorové testy
    Ju 52/3m lu - pro Ala Littoria, motory Piaggio Stella X, později Alfa Romeo 126 RC-34
    Ju 52/3m mao - jako kao, kryty motorů NACA
    Ju 52/3m nai - pro AB Aerotransport, motory Wasp S3H1-G, 1 další pro British Airways
    Ju 52/3m reo - pro velké nadmořské výšky, motory 132 BMW Da/De, pro jihoamerické země a DLH
    Ju 52/3m sai - dopravní varianta pro Švédsko a Jižní Afriku, motory Wasp
    Ju 52/3m te - dopravní varianta s motory BMW 132 K
    Ju 52/3m Z/Z1 - dopravní varianta pro Lufthansu, motory BMW 132 Z-3 a lepší vybavení kabiny
    Ju 52/3m Z5 - dopravní varianta pro Finsko, motory BMW 132 Z-3
    Ju 52/3m MS - g4e/g7e vybavené prstencem pro magnetickou likvidaci námořních min
    K 45/3m - projekt vojenské varianty pro Chile
    AAC 1 - poválečné označení pro g11e produkované Amiotem, 415 ks
    CASA 352 - španělská licenční varianta, motory BMW 132 A, 106 ks
    CASA 352L - španělská licenční varianta, motory ENMASA B3, 64 ks
    C-79 - označení USAAF pro Ju 52 3m/ge převzatý od SEDTA, upraven pro motory R-1690-23 Hornet
    D-7 / D-52 (od roku 1947) - poválečné československé označení pro Ju 52
    Tp 5 - označení švédského letectva pro Ju 52 pronajaté od aerolinek AB Aerotransport


    Miertsch, Wolfgang. Vom Original zum Modell: Junkers Ju 41 - Zivilversionen. Bernard & Graefe Verlag, Bonn 1998. ISBN 3-7637-6015-6.
    Erfurth, Helmut; Miertsch, Wolfgang. Vom Original zum Modell: Junkers Ju 41 - Militärversionen. Bernard & Graefe Verlag, Bonn 2003. ISBN 3-7637-6032-6.
    Stapfer, H. H.; Mau, H. J.; Punka, G. Junkers Ju 52 in action, In Action No.186. Squadron/Signal Publications, Carrollton 2002. ISBN 0-89747-448-1.
    Feist, Uwe. Junkers Ju 52 in action, In Action No.10. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1973.
    Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1919 - 1934, Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
    Krüger, Alfred W. Junkers Ju 52, Flugzeug Profile No.24. FLUGZEUG Publikations GmbH, Illertissen 1991.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#527825Verze : 3
    MOD
    Avatar
    .

    Junkers Ju 52/3m (čs. označení D-52), volací znak D-3, Letecký dopravní pluk, Praha-Kbely, 1946. Letoun na všech plochách natřen čs. khaki, motorové gondoly černé, blesk na trupu světle modrý, lemy výsostných znaků a volací znak bílý.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#433733Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Transportní letoun Junkers Ju 52 německé Luftwaffe na polním letišti na východní frontě.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#24780Verze : 1
    Avatar
    Fotografie Ju 52 z různých jednotek.

    Popisky k fotografiím (zdola)
    1 - Ju 52 v zimní kamufláži se znakem jednotky na krytu motoru č.3 Ten se mi však identifikovat nepodařilo

    2 - Ju 52 po havárii (kryt motoru č.1 a spodek trupu je poškozený) se znakem jednotky na pod kabinou. Opět bez bližší identifikace.

    3 - Částečně zaplachtovaný Ju 52 se trupovým Stammkenzeichen "TB" (první část) v zimě (Rusko)

    4 - Ju 52 ve Španělsku


    foto : www.ebay.de
    znaky a info :
    wwiiarchives.net
    chrito.users1.50megs.com


    www.ebay.de






    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#252662Verze : 0
    Avatar
    Ju 52 ještě v kabátu civilní služby Lufthansa. Rok 1939

    foto : www.ebay.de


    foto : www.ebay.de
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#252664Verze : 0
    Avatar
    Rok 1946. Nástup výsadkárov v rámci osláv 2. výročia SNP - letisko Bratislava - Vajnory.


    Zdroj : Vojenský historický archív Bratislava

    Transportné lietadlo Ju-52/3 čs.letectva.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#311788Verze : 0
    Avatar
    Československý D-52

    Zdroj: http://www.consit.cz/sl/images/CD2/big/pl025.jpg



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#337126Verze : 0
    Avatar
    Po válce bylo pro trofejní letoun Ju 52/3m přiděleno označení D-7.
    Od září 1947 změněno na D-52

    Zdroj:
    Němeček, Václav : Československá letadla; Naše vojsko, Praha (1983)
    Irra, Miroslav; Matoulek, Jaroslav; Vystavěl, Stanislav: "Československé vojenské letectvo 1945-1957"; Vydavatelství Jan Máče
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#343110Verze : 0
    Avatar
    CASA 352L, RAF Museum Cosford












    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#175844Verze : 0
    Avatar
    CASA 352L




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#44140Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Junkers Ju 52/3m g14e
    Svedinos museum, vlastni foto


















    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#539907Verze : 2
    MOD
    Avatar
    .

    Z tohoto Ju 52/3m (bez upřesnění verze) sériového čísla 5412 s imatrikulací D-AMYY vystoupil dne 24. 3. 1936 na letišti Croydon německý ministr zahraničních věcí Joachim von Ribbentrop při své návštěvě Velké Británie. Letoun nese na všech plochách nátěr světlou šedou barvou, motory jsou natřeny černě. Pod okénky bylo namalováno jméno stroje Wilhelm Siegert, po vrchním inspektorovi německého letectva v letech 1916-18.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#606158Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ŽADOST O POMOC:


    Zabývám se letadly Ju52/3m a zpracovávám výrobní seznam těchto strojů, chtěl bych vás někoho požádat zda by mně nepomohl se zjištěním WNr. u Ju52/3m, které zůstaly po II.sv. válce v ČSR a dále zde létaly.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#536413Verze : 1
    Avatar
    Ano to byl právě důvod mého dotazu-zda by mně někdo neporadil na koho se mám v Čehách obrátit.A co Vy nenasměrujete mě na někoho????
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#536427Verze : 0
    Avatar
    Skúste skontaktovať VHA, lietadlá najprv lietali u 1. čs. smld, potom u LDS, neskôr u Leteckého dopravního pluku.


    3 stroje Ju 52/3m boli nájdené na letisku Ruzyně, jeden v Bystřici u Benešova a jeden v Zbraslavi. V marci 1946 boli 3 stroje odovzdané ČSA, v apríli od britského letectva obdržali 3 Ju 52/3m sériových čísel (VM931, VN716 a VN745 (z vojnových reparácií). Do konca roku 1946 bolo ďalej opravených 12 strojov. V roku 1947 bol jeden stroj predaný juhoslovanskému letectvu. Pre ČSA boli ďalej vo Francúzsku nakúpené 2 Amioty AAC 1. Vo Francúzsku bol tiež zakúpený stroj AAC 1 (v.č. 111) pre firmu Baťa, ktorý do 6.4.1949 lietal zo značkou OK-ZBB (registrácia od 1.2.1946 do 31.3.1949), po tom dátume lietal v rámci Bezpečnostného letectva so značkou OK-BBB (registrácia od 31.3.1949 do 15.10.1959).


    V roku 1953 (1954?) za hangárom "D" ho filmári zapálili - nakrúcali film Botostroj a Ju 52 mal predstavovať Junkers F 13 Tomáša Bati. U čs. letectva mali pridelené kódy D-1 (ev.č. D-7.1), D-2 (ev.č. D-7/D-52.2), D-3 (ev.č. D-7.3), D-4, D-5 (ev.č. D-7.5), D-6, D-7, D-8, D-9, D-10, D-11 a D-12, neskôr nosili zmenené kódy ( u 2. a 4. letky - napr. D-20, D-40, D-41 (ev.č. D-52.2), D-44, ...).


    Prvý uvedený zdroj vychádzal z : Výběr L+K, ročník 1973, článok Jareš V, Soukup O: Dopravní letadla Junkers, Pajer, M.: Křídla pro vítězství Poválečnou obnovu, Svět křídel 2004 a prác pánov Miroslava Irru a Jaroslava Matoulka.


    Zdroj:
    Máče, Jan: Československé letectvo po roce 1945 (část 14): Kořistní letouny (1), str. 66-69, Armády, technika, militaria 2007 / 03
    Fojtík, Jakub: Policejní letadla
    www.cs-letectvi.cz
    www.ipmsnymburk.com
    www.planes.cz
    www.cs-letectvi.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#536472Verze : 3
    MOD
    Avatar
    Díky za odpověď,ale VHA údajně techn. a evidenční podklady k Ju52/3m zkartoval-letadla měla WNr. a tohle jsou nová přeznačení, která o výrobních číslech nic nevypovídají.Ale fakt díky za reakci na dotaz Ju52/3m je super letadlo a stojí za to zachránit informace, které ještě někdo má.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#536475Verze : 0
    Avatar
    A čo taký OK-TDI, zapísaný do civil. registra 14.3.1946 v.č. 6428, mohol byť jeden z tých dodaných strojov pre ČSA v marci 1946 a OK-ODH v.č. 5922, zapísaný do registra 30.9.1946.


    Zdroj:
    www.cs-letectvi.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#536476Verze : 2
    MOD
    Avatar
    Dovolil jsem si diskusi přesunout.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#536477Verze : 0
    MOD
    Avatar
    To je vítaná informace po takových přímo toužím-skvělé pane!!!Vidím, že jsem udělal dobře, že jsem se sem přihlasil a děkuji P.Paliga!!! další letoun do mého dlouhého seznamu.Pravě v těch předávacích protokolech Sovětské armády měly být i STAMKENNZEICHEN stroje
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/16146#536478Verze : 0