Příčina havárie nosné rakety "Proton-M", která startovala z kosmodromu Bajkonur 2.července 2013 se třemi družicemi "Glonass-M", byla definitivně stanovena. Jak informoval zdroj blízký vyšetřování, havárie byla způsobena "lidským faktorem". Za tímto krásným termínem je skryt hrubý šlendrián: při sestavování rakety byly nesprávně instalovány snímače úhlové rychlosti, když při jejich připojení byly přepólovány, tedy zaměnili plus a mínus.
Tato banalní chyba, podle slov zdroje informace, způsobila, že ihned po startu dostával systém stabilizace rakety "Proton-M" nekorektní data od snímačů, následkem čehož raketa ztratila přístrojovou orientaci. Protože chybná data ze snímačů dál plnila systém stabilizace rakety, situce se neustále horšila. Tuto verzi mimo jiné potvrzují videozáznamy ze startu rakety, kde je velmi zřetelně vidět kývání rakety ze strany na stranu okamžitě po jejím startu.
"Podle logiky", usuzuje zdroj informace, "nesprávné připojení snímačů mělo být zjištěno při komplexní prověrce rakety jednak přímo ve výrobním závodu a pak při další prověrce v Bajkonuru.". Nicméně podle informací od druhého zdroje informací z kosmické oblasti "... potřebné prověrky a kontroly před startem rakety nebyly provedeny.Mám informaci o tom, že státní komise, která se tradičně koná den před startem, buď vůbec neproběhla anebo byla uskutečněna vyloženě formálně.".
Dnes mnozí s oblibou opakují, že Rusko v kosmické oblasti pronásledují nezdary: jednou je to závada raketového motoru nosiče, jindy zase chyba posledního stupně, který družice umisťuje na orbitu. Výsledkem je to, že se družice, jež stojí miliardy, nejsou umístěny na vypočítanou oběžnou dráhu a stávají se kosmickými odpadky. A čím dál tím častějí za těmito maléry stojí slovutný "lidský faktor".
Zvláště negativní dopad těchto chyb je na dobudování systému družicové navigace "Glonass". V prosinci 2010 spadly do Tichého oceánu najednou tři družice (stejně jako nyní) "Glonass-M". Tenkrát komise zjistila, že poslední stupeň, který rozmisťuje družice na orbitu, chybně naplnili 1,5 t zbytečného paliva. Tím nosič před odpojením posledního stupně s družicemi nedosáhl potřebné výšky. A rok předtím (2009) při přípravě ke startu stejného nosiče "Proton-M" spadla do prázdné nádrže okysličovadla nějaká matka nebo kombinačky a start musel být odložen o několik dnů.
Tentokrát ještě v době, kdy vyšetřovací komise rozebírala možné příčiny havárie "Protonu-M", běhala verze, že na snímačích úhlové rychlosti přehodili plus a mínus, na mnohých diskusních fórech v Internetu a tato verze byla mnoha odborníky považována za nejpravděpodobnější. Nicméně nejdůležitější otázka, která znepokojovala úplně všechy, zněla: Jak je možné, že Rusko, ještě nedávno vedoucí kosmická velmoc, mohla dojít do takového neprofesionalismu?
Ve spojitosti s tím je vhodné citovat jednoho z profesionálů, který se o problémech raket - nosičů vyjádřil na fóru časopisu "Novosti kosmonavtiki":
"Ohledně možností nebo nemožností takových závad v této oblasti si dovolím připomenout některé problémy z minulosti. Jeden z Glonassů-M do dneška létá s přehpzenými snímači úhlových rychlostí. Jednoduše tam byl čas podívat se a pochopit, že není řízen v počátečním stádiu a vypnout režim, aby veškerá práce nepřišla vniveč. Dále se poštěstilo sesouhlasit energetické zdroje s polohou Slunce a tím zajistit práceschopnost aparátu. Podle vyprávění se na Molnii-3K stalo, že jeden ze slunečních snímačů byl při montáži otočen o 120°. Vojenský představitel NPO Prikladnoj mechaniky na polygonu viděl, že to není správně, ale styděl se na to zeptat nebo upozornit, protože se bál, že jej budou mít za hlupáka. Ale není to nic jako "jedna paní povídala", protože jsem tomu byl osobně přítomen. Ještě trochu starší příhoda se stala se starou družicí "Molnija", když v průběhu přípravy a prověrky vydali povel k oteření slunečních panelů. Málem tím zabili jednoho vojáka. Aby se předešlo případným dalším podobným případům, velitel přikázal omotat družici provazem na dobu dalších zkoušek. No a protože ten špagát nikdo nesundal (drobátko na něj zapomněli), tak družice odletěla i s ním. Výsledkem se stalo to, že nebyl rozevřen ani jeden sluneční panel. Není elektřina, není řízení. Dodnes tam někde nahoře létá nefunkční družice omotaná špagátem ... Nebo se stalo v závodu Raduga, že když měl voják sestykovat konektory tak to splet a prohodil dva mezi sebou. Protože ty konektory ale měly klíče (právě kvůli zamezení prohození), tak nešly zasunout. Vojáčkovi to ale nevadilo a aby to vypadalo jako provedené, tak je jenom přiložil a omotal izolačkou, jako že je to správně. aštěstí se na to přišlo při předstartovních prověrkách, protože ani jeden povel neprocházel. Družice byly nejednou ztraceny. Prostě připojení přístroje, splést si označení atp. lze opravdu jednoduše.".
Výčet havárií v oblasti ruské kosmonautiky v posledních letech:
Pád nosiče "Proton-M" se třemi družicemi "Glonass-M" je třetí mimořádná událost v ruské kosmonautice v roce 2013.
Letos byly před tím ještě dvě dvě havárie, rakety - nosiče "Zenit" z programu "Mořský start" a nesprávné vyvedení na orbitu vojenských družic:
- 15. ledna 2013 byl odpálena raketa - nosič "Rokot" s orbitálním vyváděcím stupněm "Briz-KM" a družicemi Ministerstva obrany RF. Start uzavíralo vyvedení družic na oběžné dráhy, blízké vypočítaným. Jak informovaly ruské hromadné sdělovací prostředky, pouze se dvěma ze tří družic se podařilo navázat spojení. Komise Roskosmosu měla vyšetřit příčiny do května, stále ale ještě pracuje a výsledky nepředložila. K obnovení startů nosičů "Rokot" by mělo dojít září tohoto roku.
- 1.února 2013 při startu rakety "Zenit-3SL" s družicí Intelsat-27 podle programu "Sea Launch" došlo k havárii a raketa spadla do Tichého oceánu 2,5 km od startovací plošiny. Příčinou přerušení letu byla závada palubního výkonového zdroje, který zabezpečuje řízení vektoru tahu motorů prvního stupně.
- 5. prosince 2010 vinou neúspěšného startu spadly do Tichého oceánu 3 družice "Glonass-M". Vznikla tím škoda ve výši 2,5 mld rublů. Speciální komise zjistila, že k havárii došlo kvůli chybě v konstrukční dokumentaci orbitálního vyváděcího stupně, který byl naplněn zbytečným palivem o váze 1,5 t.
- V únoru 2011 při vyvedení vojenské geodetické družice "Geo-IK-2" na orbitu nosná raketa "Rokot pracovala správně, ale v průběhu práce orbitálního vyváděcího stupně "Briz-KM" vyvinutém a vyrobeném Kosmickým centrem Chruničeva došlo k mimořádné situaci, jejíž výsledkem bylo vyvedení družice "Geo-IK-2" na jinou orbitu, než byla vypočítaná. V červnu bylo neoficiálně oznámeno, že družice byla definitivně ztracena.
- 18. srpna 2011 nosná raketa "Proton-M" s orbitálním vyváděcím stupněm "Briz-M" a družicí "Express-AM4" startovala z kosmodromu Bajkonur. V průběhu práce orbitálního vyváděcího stupně mezi čtvrtým a pátým zapálením letového motoru bylo přerušeno vysílání telemetrických informací na Zemi. V předpokládaném času nebylo navázáno spojení.
- 24. srpna 2011 startovala nosná raketa "Sojuz-U" s kosmickou nákladní lodí "Progress M-12M" startovala z kosmodromu Bajkonur. Kvůli havárii motorů třetího stupně nebyla kosmická nákladní loď vyvedena na orbitu a její úlomky spadly v Altaji.
- 9. listopadu 2011 byla z Bajkonuru vypuštěna meziplanetární stanice "Fobos-Grunt". Po oddělení od nosné rakety "Zenit" se na nosné platformě stanice nezažehly motory, které ji měly na odletovou trajektorii k Marsu.
- V prosinci 2011 spadla bezprostředně po startu z kosmodromu Pleseck spojovací družice "Meridian". Telekomunikační družice nové generace "Meridian" jsou umisťovány na vysokou eleptickou orbitu pomocí nosné rakety "Sojuz-2" a orbitálního vyváděcího stupně "Fregat". Příčinou havárie rakety "Sojuz-2.1b" s vojenskou družicí "Meridian" byla porucha motoru.
- 6. srpna 2012 nosná raketa "Proton-M" s orbitálním vyváděcím stupněm "Briz-M" a dvěma spojovacími družicemi - ruské "Express-MD2" a indonézské "Telkom-3" starovala z kosmodromu Bajkonur. Nosná raketa pracovala správně. Umístění družic na orbity mělo být provedeno čtyřmi zážehy letového motoru orbitálního vyváděcího stupně. Třetí zážeh by kratší, než bylo potřebné, a čtvrtý vůbec neproběhl. Družice nebyly umístěny na potřebnou orbitu a byly ztraceny.
- Ke zvlášní situaci došlo při vypuštění velké geostacionární družice "Jamal-402". Byla vypuštěna pomocí nosné rakety "Proton-M" 8. prosince 2012 s orbitálním vyváděcím stupněm "Briz-M", který měl družici umístit na orbitu. Nicméně následkem toho, že letový motor tohoto stupně pracoval během čtvrtého zážehu o 4 minuty kratší dobu, byla družice "Jamal-402" umístěna na nesprávnou orbitu. Družice ale byla umístěna na správnou orbitu pomocí vlastního motoru. Manévr řídili specialisté firmy Thales Alenia Space a potřebné orbity bylo dosaženo pomocí čtyř manévrů: první 9. - 10. prosince 2012, druhý 10. - 11. prosince 2012 a třetí 12. prosince 2012. Poslední, čtvrtý, manévr byl proveden 15. prosince a družice dosáhla žádané geostacionární dráhy.
Zdroj informace: http://nnm.me/blogs/samovar1/plyus-na-minus/
Tato banalní chyba, podle slov zdroje informace, způsobila, že ihned po startu dostával systém stabilizace rakety "Proton-M" nekorektní data od snímačů, následkem čehož raketa ztratila přístrojovou orientaci. Protože chybná data ze snímačů dál plnila systém stabilizace rakety, situce se neustále horšila. Tuto verzi mimo jiné potvrzují videozáznamy ze startu rakety, kde je velmi zřetelně vidět kývání rakety ze strany na stranu okamžitě po jejím startu.
"Podle logiky", usuzuje zdroj informace, "nesprávné připojení snímačů mělo být zjištěno při komplexní prověrce rakety jednak přímo ve výrobním závodu a pak při další prověrce v Bajkonuru.". Nicméně podle informací od druhého zdroje informací z kosmické oblasti "... potřebné prověrky a kontroly před startem rakety nebyly provedeny.Mám informaci o tom, že státní komise, která se tradičně koná den před startem, buď vůbec neproběhla anebo byla uskutečněna vyloženě formálně.".
Dnes mnozí s oblibou opakují, že Rusko v kosmické oblasti pronásledují nezdary: jednou je to závada raketového motoru nosiče, jindy zase chyba posledního stupně, který družice umisťuje na orbitu. Výsledkem je to, že se družice, jež stojí miliardy, nejsou umístěny na vypočítanou oběžnou dráhu a stávají se kosmickými odpadky. A čím dál tím častějí za těmito maléry stojí slovutný "lidský faktor".
Zvláště negativní dopad těchto chyb je na dobudování systému družicové navigace "Glonass". V prosinci 2010 spadly do Tichého oceánu najednou tři družice (stejně jako nyní) "Glonass-M". Tenkrát komise zjistila, že poslední stupeň, který rozmisťuje družice na orbitu, chybně naplnili 1,5 t zbytečného paliva. Tím nosič před odpojením posledního stupně s družicemi nedosáhl potřebné výšky. A rok předtím (2009) při přípravě ke startu stejného nosiče "Proton-M" spadla do prázdné nádrže okysličovadla nějaká matka nebo kombinačky a start musel být odložen o několik dnů.
Tentokrát ještě v době, kdy vyšetřovací komise rozebírala možné příčiny havárie "Protonu-M", běhala verze, že na snímačích úhlové rychlosti přehodili plus a mínus, na mnohých diskusních fórech v Internetu a tato verze byla mnoha odborníky považována za nejpravděpodobnější. Nicméně nejdůležitější otázka, která znepokojovala úplně všechy, zněla: Jak je možné, že Rusko, ještě nedávno vedoucí kosmická velmoc, mohla dojít do takového neprofesionalismu?
Ve spojitosti s tím je vhodné citovat jednoho z profesionálů, který se o problémech raket - nosičů vyjádřil na fóru časopisu "Novosti kosmonavtiki":
"Ohledně možností nebo nemožností takových závad v této oblasti si dovolím připomenout některé problémy z minulosti. Jeden z Glonassů-M do dneška létá s přehpzenými snímači úhlových rychlostí. Jednoduše tam byl čas podívat se a pochopit, že není řízen v počátečním stádiu a vypnout režim, aby veškerá práce nepřišla vniveč. Dále se poštěstilo sesouhlasit energetické zdroje s polohou Slunce a tím zajistit práceschopnost aparátu. Podle vyprávění se na Molnii-3K stalo, že jeden ze slunečních snímačů byl při montáži otočen o 120°. Vojenský představitel NPO Prikladnoj mechaniky na polygonu viděl, že to není správně, ale styděl se na to zeptat nebo upozornit, protože se bál, že jej budou mít za hlupáka. Ale není to nic jako "jedna paní povídala", protože jsem tomu byl osobně přítomen. Ještě trochu starší příhoda se stala se starou družicí "Molnija", když v průběhu přípravy a prověrky vydali povel k oteření slunečních panelů. Málem tím zabili jednoho vojáka. Aby se předešlo případným dalším podobným případům, velitel přikázal omotat družici provazem na dobu dalších zkoušek. No a protože ten špagát nikdo nesundal (drobátko na něj zapomněli), tak družice odletěla i s ním. Výsledkem se stalo to, že nebyl rozevřen ani jeden sluneční panel. Není elektřina, není řízení. Dodnes tam někde nahoře létá nefunkční družice omotaná špagátem ... Nebo se stalo v závodu Raduga, že když měl voják sestykovat konektory tak to splet a prohodil dva mezi sebou. Protože ty konektory ale měly klíče (právě kvůli zamezení prohození), tak nešly zasunout. Vojáčkovi to ale nevadilo a aby to vypadalo jako provedené, tak je jenom přiložil a omotal izolačkou, jako že je to správně. aštěstí se na to přišlo při předstartovních prověrkách, protože ani jeden povel neprocházel. Družice byly nejednou ztraceny. Prostě připojení přístroje, splést si označení atp. lze opravdu jednoduše.".
Výčet havárií v oblasti ruské kosmonautiky v posledních letech:
Pád nosiče "Proton-M" se třemi družicemi "Glonass-M" je třetí mimořádná událost v ruské kosmonautice v roce 2013.
Letos byly před tím ještě dvě dvě havárie, rakety - nosiče "Zenit" z programu "Mořský start" a nesprávné vyvedení na orbitu vojenských družic:
- 15. ledna 2013 byl odpálena raketa - nosič "Rokot" s orbitálním vyváděcím stupněm "Briz-KM" a družicemi Ministerstva obrany RF. Start uzavíralo vyvedení družic na oběžné dráhy, blízké vypočítaným. Jak informovaly ruské hromadné sdělovací prostředky, pouze se dvěma ze tří družic se podařilo navázat spojení. Komise Roskosmosu měla vyšetřit příčiny do května, stále ale ještě pracuje a výsledky nepředložila. K obnovení startů nosičů "Rokot" by mělo dojít září tohoto roku.
- 1.února 2013 při startu rakety "Zenit-3SL" s družicí Intelsat-27 podle programu "Sea Launch" došlo k havárii a raketa spadla do Tichého oceánu 2,5 km od startovací plošiny. Příčinou přerušení letu byla závada palubního výkonového zdroje, který zabezpečuje řízení vektoru tahu motorů prvního stupně.
- 5. prosince 2010 vinou neúspěšného startu spadly do Tichého oceánu 3 družice "Glonass-M". Vznikla tím škoda ve výši 2,5 mld rublů. Speciální komise zjistila, že k havárii došlo kvůli chybě v konstrukční dokumentaci orbitálního vyváděcího stupně, který byl naplněn zbytečným palivem o váze 1,5 t.
- V únoru 2011 při vyvedení vojenské geodetické družice "Geo-IK-2" na orbitu nosná raketa "Rokot pracovala správně, ale v průběhu práce orbitálního vyváděcího stupně "Briz-KM" vyvinutém a vyrobeném Kosmickým centrem Chruničeva došlo k mimořádné situaci, jejíž výsledkem bylo vyvedení družice "Geo-IK-2" na jinou orbitu, než byla vypočítaná. V červnu bylo neoficiálně oznámeno, že družice byla definitivně ztracena.
- 18. srpna 2011 nosná raketa "Proton-M" s orbitálním vyváděcím stupněm "Briz-M" a družicí "Express-AM4" startovala z kosmodromu Bajkonur. V průběhu práce orbitálního vyváděcího stupně mezi čtvrtým a pátým zapálením letového motoru bylo přerušeno vysílání telemetrických informací na Zemi. V předpokládaném času nebylo navázáno spojení.
- 24. srpna 2011 startovala nosná raketa "Sojuz-U" s kosmickou nákladní lodí "Progress M-12M" startovala z kosmodromu Bajkonur. Kvůli havárii motorů třetího stupně nebyla kosmická nákladní loď vyvedena na orbitu a její úlomky spadly v Altaji.
- 9. listopadu 2011 byla z Bajkonuru vypuštěna meziplanetární stanice "Fobos-Grunt". Po oddělení od nosné rakety "Zenit" se na nosné platformě stanice nezažehly motory, které ji měly na odletovou trajektorii k Marsu.
- V prosinci 2011 spadla bezprostředně po startu z kosmodromu Pleseck spojovací družice "Meridian". Telekomunikační družice nové generace "Meridian" jsou umisťovány na vysokou eleptickou orbitu pomocí nosné rakety "Sojuz-2" a orbitálního vyváděcího stupně "Fregat". Příčinou havárie rakety "Sojuz-2.1b" s vojenskou družicí "Meridian" byla porucha motoru.
- 6. srpna 2012 nosná raketa "Proton-M" s orbitálním vyváděcím stupněm "Briz-M" a dvěma spojovacími družicemi - ruské "Express-MD2" a indonézské "Telkom-3" starovala z kosmodromu Bajkonur. Nosná raketa pracovala správně. Umístění družic na orbity mělo být provedeno čtyřmi zážehy letového motoru orbitálního vyváděcího stupně. Třetí zážeh by kratší, než bylo potřebné, a čtvrtý vůbec neproběhl. Družice nebyly umístěny na potřebnou orbitu a byly ztraceny.
- Ke zvlášní situaci došlo při vypuštění velké geostacionární družice "Jamal-402". Byla vypuštěna pomocí nosné rakety "Proton-M" 8. prosince 2012 s orbitálním vyváděcím stupněm "Briz-M", který měl družici umístit na orbitu. Nicméně následkem toho, že letový motor tohoto stupně pracoval během čtvrtého zážehu o 4 minuty kratší dobu, byla družice "Jamal-402" umístěna na nesprávnou orbitu. Družice ale byla umístěna na správnou orbitu pomocí vlastního motoru. Manévr řídili specialisté firmy Thales Alenia Space a potřebné orbity bylo dosaženo pomocí čtyř manévrů: první 9. - 10. prosince 2012, druhý 10. - 11. prosince 2012 a třetí 12. prosince 2012. Poslední, čtvrtý, manévr byl proveden 15. prosince a družice dosáhla žádané geostacionární dráhy.
Zdroj informace: http://nnm.me/blogs/samovar1/plyus-na-minus/