URL : https://www.valka.cz/SOV-Ja-12-t17698#159907
Verze : 0
Diskuse
Stručná historie vzniku Ja-12 Předválečnou bolestí Rudé armády byly dělostřelecké tahače a na podzim po zahájení války s Německou třetí říši došlo k zastavení výroby většiny dělostřelecký traktorů, protože státní firmy zahájily masovou výrobu tanků. Sovětské velení došlo k názoru, že musí obnovit výrobu dělostřeleckých tahačů všech hmotnostních kategorií. Ve výzkumném ústavu NATI byly v průběhu roku 1940 zahájen vývoj rychloběžného dělostřeleckého traktoru, který využíval komponentů z osvědčených lehkých tanků s názvem traktor "D" (dvojče), který k pohonu využíval dva zabudované motory Gaz-M. Pro evakuaci NATI byl vývoj přerušen až do února 1942. Po přestěhování došlo k radikální modernizaci projektu "D". Koncem srpna byla nová verze traktoru "D" dokončena a podrobena továrním zkouškám. I přes řadu nedostatků byl rozhodnutím Lidového komisariátu středního průmyslu předán do výroby jaroslavskému JaGAZu.
JaGAZ měl technologické a personální potíže se zahájením výroby dělostřeleckých tahačů, tyto potíže odsunuly zahájení výroby prototypů na konec listopadu 1942. Výroba prototypů traktorů v továrně označovaných jako Ja-11 se potýkala s řadou konstrukčních potíží. Do konce března 1943 byly vyrobeny 3 kusy (některé práce uvádějí 5 kusů). V květnu a červnu 1943 byl tahač zkoušen na polygonu v Kubince u Moskvy, kam dojel po vlastní ose z Jaroslavli. Výroba první 50 kusové série měla začít v červnu 1943, ale tou dobou byla rozbombardována továrna na motory GAZ. Takže sovětší konstruktéři se museli poohlédnout po jiné pohonné jednotce.
Díky pomoci Lend-Lease proudily do SSSR dodávky všeho možného a mezi nimi i pohonných jednotek. V Jaroslavli volba padla na Detroit Diesel 4-71. Jednalo se o řadový, čtyřválcový, vodou chlazený, naftový, dvoutaktní motor, který vyráběla firma Generals Motors Corporation. Volba se ukázala správnou a proto byla zahájena příprava k spuštění seriové výroby.
Začátkem srpna 1943 byly vyrobeny tři nové tahače s tovární označením Ja-12. Jeden z prototypů opět jel na výlet do Kubinky u Moskvy. Tato jízda a krátké testy na polygonu prokázaly některé nedostatky: - obtížné nastartování motoru při teplotách pod -6° C, - vypalování válců při dlouhodobém nízkootáčkovém chodu motoru, - obtížné překonávání hluboce rozbahněných úseků, - nepřítomnost vyprošťovacího navyjáku, - nízká životnost pohonných skupin.
Lehký dělostřelecký tahač Ja-12 byl přes tyto závady zařazen Hlavní dělostřeleckou správou do výzbroje Rudé armády. JaGAZ od srpna do prosince 1943 vyrobil 218 strojů. Do konce války bylo vyrobeno 1666 traktorů. Na konci války měla Rudá armáda končila ve výzbroji 1270 lehkých dělostřeleckých tahačů Ja-12. Po válce výroba pokračovala a v září 1946 byla výroba definitivně převedena do Závodu č. 40 Mytišči u Moskvy, kde se tahač vyráběl pod označením M-12A.
Podle některých studií byly tahače Ja-12 a jejich modifikace používány Sovětskou armádou ještě v roce 1954. Tyto studie také se tvrdí, že po válce byly originální motory GMC Model 4-71 nahrazeny "licenčně" vyráběnou jednotkou JaAZ-204.
Muzejní exponáty a památníky Po druhé světové válce byl jeden Ja-12 předán Zkušebnímu polygonu č. 21 v Bronnicy, který byl podřízen moskevskému Vědeckovýzkumnému ústavu. Tento tahač byl zničen v roce 1967 při likvidaci instituce - tak říkají pamětníci. Továrna v Jaroslavi má na nádvoří pomník s nepojízdným kusem Ja-12. Údajně byl tento stroj vybaven motorem JaAZ.
Názvy a zkratky Главное Артиллерийское Управление (ГАУ), čti: Glavnoje artilljerijskoje upravljenije (GAU), překlad: Hlavní dělostřelecká správa. Наркомат среднего машиностроения (НКСМ), čti: Narkomat srjednjevo mašinostrojenija (NKSM), překlad: Lidový komisariát středního průmyslu. Научно-исследовательский институт (НИИ), čti: Naučno-issljedovatjel'skij institut (NII), překlad: Vědeckovýzkumný ústav. Научно-исследовательский тракторный институт (НАТИ), čti: Naučno-issljedovatjel'skij traktornyj institut (NATI), překlad: Výzkumný ústav traktorů. Ярославский автозавод (ЯАЗ), čti: Jaroslavskij avtozavod (JaAZ), překlad: Jaroslavská automobilka. Ярославский государственный автозавод №3 (ЯГАЗ), čti: Jaroslavskij gosudarstvjennyj avtozavod (JaGAZ), překlad: Jaroslavská státní automobilka č. 3.
Zdroj Jevgjenij Pročko: Ja-12, Tjechnika-molodjoži 1993, č. 7, str. 18-19, ISSN 0320-331X Aljeksandr Davydjenko: Stranica fotografa, M-Chobbi 1997, č. 7, str. 22, ISSN 0236-0558 Jevgjenij Pročko: Artilljerijskije tjagači Krasnoj Armii, Bronjekolljecia M-K 2002, č. 3, ISSN nemá P. N. Sjergjejev: Gusječnyje tjagači Krasnoj Armii, čast' 3, str. 29-35, Vojennyje mašiny, sešit č. 76, Kirov 2004, ISSN nemá Jevgjenij Pročko: Artilljerijskije tjagači Krasnoj Armii, čast' 2, Bronjekolljecia M-K 2005, č. 2, ISSN nemá Valjerij Dmitrijev: Artilljerijskij bystrochodnyj tjagagač Ja-12, M-Chobbi 2005, č. 4, str. 16-21, ISSN 0236-0558
URL : https://www.valka.cz/SOV-Ja-12-t17698#419089
Verze : 0
Reklama
Vážení, na ruských internetových stránkách RC Forum jsem narazil na fotografii vraku Ja-12 se skříňovou nástavbou z moskevské továrny MZAK (Московский завод автомобильных кузовов). Na můj nesmělý dotaz, autor odpověděl:
"Hello! I noticed this late now.
I shot this machine in the summer of 2005, about 60 km from Tallinn to the south (to Tartu) "Ardu" called locality - http://en.wikipedia.org/wiki/Ardu
It was just that one image. Permission to publish is, of course.
Unfortunately, I have heard that this machine was taken to be scrapped later.
Mapa převzata a upravena z Google Maps.
GPS: +59° 6' 1.03", +25° 21' 27.19"
URL : https://www.valka.cz/SOV-Ja-12-t17698#425124
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.