Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 389 příspěvků vloženo, 1844 editováno a 350 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Bell P-39N Airacobra

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Bell P-39N Airacobra Bell P-39N Airacobra
    Originální název:
    Original Name:
    Bell P-39N Airacobra
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1943-DD.MM.194R Bell Aircraft Corp., Buffalo, New York
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1943-DD.MM.194R
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    2095 všech subverzí
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.RRRR
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2568 kg 5662 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3447 kg 7600 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    4128 kg 9100 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    10.36 m 34ft
    Délka:
    Length:
    9.19 m 30ft 2in
    Výška:
    Height:
    3.78 m 12ft 5in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    19.79 m2 213 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    1x Allison V-1710-85 o vzletovém výkonu 895 kW (1200 HP
    Třílistá stavitelná vrtule Aeroproducts
    1x Allison V-1710-85, take-off power 1200 hp
    three-blade Aeroproducts propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    454 l nebo
    329 l
    120 US gal or
    87 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    643.7 1) km/h v 2957 m 4001) mph in 9700 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    3,8 min do 4572 m 3,8 min to 15000 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    11735 m 38500 ft
    Dolet:
    Range:
    ? km ? mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    2012 km 1250 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pevný 37mm kanón Oldsmobile M4 (T9) v ose vrtule, 30 nábojů
    2x pevný 12,7mm kulomet Browning M2 v trupu, 200 nábojů na hlaveň
    4x pevný 7,62mm kulomet Browning v křídlech, 1000 nábojů na hlaveň


    226kg bomba
    1x fixed 1.46in Oldsmobile M4 (T9) cannon with 30 rpg
    2x fixed fuselage-mounted .50 Browning M2 machine gun with 200 rpg
    4x fixed wing-mounted .30 Browning machine gun with 1000 rpg


    500-lb bomb
    Uživatelské státy:
    User States:






    Poznámka:
    Note:
    1) 531 km/h ve výšce 1524 m, 592 kmh ve výšce 7620 m 1) 330 mph at 5000 ft, 368 mph at 25000 ft
    Zdroje:
    Sources:
    Pelletier, A. J.: Bell Aircraft Since 1935, Putnam, London 1992. ISBN 1-55750-056-8
    Bartoszewski, Piotr: Samolot myśliwski P-39 Airacobra, TBiU Nr.85, Warszawa 1983
    McDowell, Ernest: P-39 Airacobra in Action, Aircraft No.43. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1980. ISBN 0-89747-102-4
    Dorr, Robert F., Scutts, Jerry C.: Bell P-39 Airacobra. Crowood Press Ltd., Marlborough 2000. ISBN 1-86126-348-1
    Juszczak, Artur, Pęczkowski, Robert: Bell P-39 Airacobra. Mushroom Model Publications, Sandomierz 2003. ISBN 83-916327-9-2
    http://home.att.net/~jbaugher1/p39_14.html
    http://www.aerofiles.com/_bell.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/P-39_Airacobra
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/17738#367266Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Bell P-39N Airacobra

    Až do modelu N byly Airacobry vyráběny spíše v malých počtech, v mnoha odlišných sériích P-39N (Bell Model 26C a F) bylo vyrobeno celkem 2095 všech subverzí. Prvních 1100 P-39N byla ještě část z původní objednávky na verzi G, která byla rozdělena na malokusové série K, L a M, a zbývajících 995 N byla součást nových objednávek. Všechny P-39N byly poháněny motory V-1710-85 (E19) o vzletovém výkonu 895 kW a výkonu 831 kW ve výšce 4572 m. Od motorů V-1710-83, které poháněly P-39M, se lišily jiným převodovým poměrem na vrtuli a vrtulí Aeroproducts. Prvních 166 strojů mělo vrtuli o průměru 3,15 m, další stroje měly novou o průměru 3,53 m. Od 167. stroje došlo také ke zmenšení palivové nádrže, ze 454 na 329 litrů, kvůli zmenšení celkové hmotnosti. Ta poklesla z 4 128 na 3 968 kg, ale samozřejmě se zmenšil dolet. Proto vznikla sada, pomocí které mohly být odebrané čtyři palivové články v polních podmínkách namontovány zpět.

    500 P-39N blo následováno 900 P-39N-1 (Model 26C). Rozdíl byl jen v menších vnitřníh změnách, které posunuly těžiště. Poslední sériovou subverzí bylo 695 P-39N-5 (Model 26C-5), které měly sníženu také hmotnost panéřování ze 105 na 87,5 kilogramů, například nahrazením neprůstřelného skla za pilotovou hlavou tvarovaným plechem. Tyto stroje dostaly také rádio SCR-695 a nový kyslíkový systém. Chybějící čísla mezi N-1 a N-5 byly různé polní úpravy pro pozemní podporu, které zahrnovaly dodatečné pancéřování a dvě fotografické kamery - N-2 bylo 128 upravených P-39N-1, N-3 35 strojů -39N a pravou 84 N-5 vznikla subverze N-6. Objednávka na dalších 205 sériových strojů byla zrušena.

    Zdroj:
    Pelletier, A. J.: Bell Aircraft Since 1935, Putnam, London 1992. ISBN 1-55750-056-8
    Bartoszewski, Piotr: Samolot myśliwski P-39 Airacobra, TBiU Nr.85, Warszawa 1983
    McDowell, Ernest: P-39 Airacobra in Action, Aircraft No.43. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1980. ISBN 0-89747-102-4
    Dorr, Robert F., Scutts, Jerry C.: Bell P-39 Airacobra. Crowood Press Ltd., Marlborough 2000. ISBN 1-86126-348-1
    Juszczak, Artur, Pęczkowski, Robert: Bell P-39 Airacobra. Mushroom Model Publications, Sandomierz 2003. ISBN 83-916327-9-2
    http://home.att.net/~jbaugher1/p39_14.html
    http://www.aerofiles.com/_bell.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/P-39_Airacobra
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/17738#304806Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Doplnění:
    P-39N-0 - od 167. letounu této verze bylo možno pod trup podvěsit přídavnou palivovou nádrž o objemu 284 l, což byla normální velikost, nově však bylo možno podvěsit i nádrž o objemu 665 l. Zavedením této nádrže chtěl výrobce eliminovat zmenšený počet křídelních nádrží, v praxi se příliš nepoužívala. Průzkumné stroje upravené z této verze byly označeny P-39N-3.


    P-39N-1 - u této verze byly zavedeny vrtule Aeroproducts o průměru 3 510 mm a díky ní letoun dosahoval rychlosti 605 km/h ještě ve výšce 6 000 m. Průzkumné stroje upravené z této verze byly označeny P-39N-2.


    Použité prameny:
    Ivo Pejčoch, Bojové legendy, P-39 Airacobra, str. 26-27, Nakladatelství Jan Vašut s.r.o., Praha, rok 2008, ISBN 978-80-7236-573-9
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/17738#370507Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Bell P-39N Airacobra z výzbroje 70th Fighter Squadron / 18th Fighter Group, Guadalcanal, 1943.

    Zdroj: www.warbirdinformationexchange.org


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/17738#262823Verze : 0
    Avatar
    Bell P-39N-BE Airacobra "Bílá 100″ 42-9004. Stroj byl přidělen 16. GIAP v červnu 1943 a stal se osobním letounem gardového kapitána Alexandra Pokryškina. Na tomto stroji létal až do konce války.


    Bell P-39 Airacobra Side view by Basil Zolotov

    Source : http://basilzolotov.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/17738#369942Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Bell P-39N Airacobra pilotovaný majorem Sirotinem v roce 1944.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/17738#412720Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    P-39N jednotky GC I/4 Navarre letectva Svobodných Francouzů, Alžírsko 1944. Stroj nese standardní americkou kamufláž - spodní plochy světle šedé, horní a boční olivově zelené.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/17738#471579Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Podoba Bell P-39N-0 Airacobra, sériového č. (4)29033, na ktorom lietal gvardii kapitan I.I. Babak v 100. gardovom stíhacom leteckem pluku v máji 1945, Nemecko.
    Na trupe lietadla za kabínou je nápis "od školákov Mariupola" (ОТ ШКОЛЬНИКОВ Мариуполя). Ide o lietadlo, na ktorého kúpu vyzbierali finančné prostriedky obyvatelia Mariupola. Išlo o prejav vďačnosti za záchranu mariupolských dievčat, ktoré sa Nemci pokúšali odtransportovať do Nemecka. V pondelok, 6. septembra 1943 však Babak, letiaci na svojej Airacobre, presnou dávkou zasiahol parný rušeň vlakovej súpravy vezúcej dievčatá a znemožnil tak ich odvlečenie do Ríše.


    http://soviet-aces-1936-53.ru/abc/b/babak.htm



    Linked from : https://forum.valka.cz/topic/postview/602311
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/17738#602315Verze : 0
    MOD
    Avatar
    P-39N byla nejvýkonnější sériově produkovaná verze Airacobry. Celkem vyrobeno 2095 ks verze N, z nichž 1113 dodáno do SSSR.


    Airacobra se u spojenců netěšila dobré pověsti díky rychle klesajícím výkonům s rostoucí výškou. Bylo to zapříčiněno chybějícím turbokompresorem u motoru Allison. V přízemních výškách byla Airacobra výborným letounem. Velkou oblibu si získala u sovětských pilotů, kam byla dodávána na základě slmlouvy o Půjčce a pronájmu. Díky tomu, že vzdušné boje na východní frontě většinou probýhaly do výšky 5000 m, mohli sovětští piloti plně využít přednosti Airacober.
    Airacobry se též osvědčily (díky svému 37 mm kanónu) jako vynikající útočníci proti pozemním cílům.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/17738#65129Verze : 0