Souřadný systém R-U map

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 32.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 409 příspěvků vloženo, 857 editováno a 372 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Souřadný systém R-U map

    Avatar
    Dobrý den
    Nevíte náhodou někdo proč je na rakousko-uherských mapách posunuta V/Z délka zhruba o 18°?
    Např.:
    Lvov (Lamberg) má podle III. voj. mapování polohu
    N 49°50´ E 41°42´
    Dnešní souřadný systém udává
    N 49°50´ E 24°02´


    viz přiložený odkaz:


    lazarus.elte.hu
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/179101#525834Verze : 0
    Avatar
    Zdravím


    pro mapování v R-U se používalo trigonometrické sítě jejíž budování, aspoň na našem území probíhalo v letech 1821 – 1864. Jako výchozí model posloužil Zachův elipsoid (a = 6 376 045 m, f-1 = 310) a transverzální válcové zobrazení Cassiniovo-Soldnerovo. Při této metodě docházelo k délkovému, úhlovému i plošnému zkreslení. No a vzhledem k velikosti R-U, se tak muselo používat více souřadnicových soustav.
    Aspoň částečné vysvětlení lze najít například zde: http://gis.zcu.cz/studium/gen1/html/ch02s03.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/179101#525867Verze : 0
    Avatar
    Dík za reakci.
    to že tyto metody vedou ke zkreslení vím, proto chápu metodu kdy se přesně zaměří konkrétní místo, např. sv. Štěpán pro Moravu, coby výchozí bod měření při tvorbě mapy. Je jasné že s rostoucí vzdáleností od tohoto bodu se chyba zvětšuje.
    Ale to pořád nevysvětluje proč je tam tak veliký rozdíl.
    Vždyť už v 17 století kdy námořníci pluli kolem jižního cípu Ameriky dokázali určit polohu s přesností na desítky sekund a tady lítá skoro 18°. A pokud měli 0° tam kde je dnes tak je to odchylka naprosto nepochopitelná.
    Navíc jsem si zkusil v Google Earth dát několik map jako krycí vrstvu a mapy s realitou sedí obdivuhodně přesně.
    Z toho tedy usuzuji že byl posunutý celý systém. Tedy i referenčním místům byly přiřazeny oproti dnešku jiné souřadnice.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/179101#525926Verze : 0
    Avatar
    Problém nejspíš bude v různých referenčních elipsoidech použitých při tom kterém mapování. Stejně jako se nadmořské výšky na mapách liší od chvíle, kdy jsme z výškového systému jaderského přešli na systém baltský... Smile
    gis.zcu.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/179101#525928Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tak se mi to podařilo zjistit. Nejde o referenční elipsoid či použitou metodu. Jde o to kde je stanoven výchozí bod pro tato mapování.
    Prohledával jsem odborné stránky popisující mapování a vysvětlující výhody a nevýhody daného systému či referenčního elipsoidu, ale ten posun o 18°se mi nedařilo najít.
    Nakonec mně napadlo hledat "historii nultého poledníku" a stará dobrá Wiki mi dala odpověď.

    "Dříve se jako základní poledník používal zejména ostrov El Hierro v české literatuře označovaný jako Ferro (součást Kanárských ostrovů), který byl definován jako bod 20° na západ od Paříže (ve skutečnosti 20°23'9"; tj. 18°08'51" západně od Greenwiche)."

    cs.wikipedia.org
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/179101#526236Verze : 0