3. baterie 14. oddílu jízdního dělostřelectva [1939-1939]

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 600 příspěvků vloženo, 2553 editováno a 285 zmoderováno. Statistiky
22.9.2018 - Praha - Sraz k 20. narozeninam valka.cz | Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

3. baterie 14. oddílu jízdního dělostřelectva [1939-1939]

3 bateria 14 Dywizjonu Artylerii Konnej/3rd Battery of the 14th Horse Artillery Battalion

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    3. baterie 14. oddílu jízdního dělostřelectva
    3rd Battery of the 14th Horse Artillery Battalion
    Originální název:
    Original Name:
    3 bateria 14 Dywizjonu Artylerii Konnej
    Datum vzniku:
    Raised/Formed:
    25.08.1939 1)
    Předchůdce:
    Predecessor:
    3. baterie 14 oddílu jízdního dělostřelectva
    3rd Battery of the 14th Horse Artillery Battalion
    Datum zániku:
    Disbanded:
    16.09.1939 2)
    Nástupce:
    Successor:
    III. četa Jízdní jednotky 14. oddílu jízdního dělostřelectva
    3rd Platoon of the 14th Horse Artillery Battalion Cavalry Unit
    Nadřízené velitelství:
    Higher Command:
    25.08.1939-31.08.1939 5. hulánský pluk 3)
    31.08.1939-16.09.1939 14. oddíl jízdního dělostřelectva 4)
    25.08.1939-31.08.1939 5th Uhlans Regiment
    31.08.1939-16.09.1939 14th Horse Artillery Battalion
    Dislokace:
    Deployed:
    25.08.1939-29(30?).08.1939 Ostrołęka/? / 5)
    29(30?).08.1939-(31?).08.1939 Ostrołęka-???-les Morgowniki/přesun (noční přesun) po vlastní ose / 5)
    30(31?).08.1939-31.08.(01.09.?)1939 Morgowniki-Kąty-Korzeniste-Poryte-Budy Stawiskie/noční přesun po vlastní ose / 5)
    31.08.1939-03.09.1939 prostor Budy Stawiskie/? /
    03.09.1939-04.09.1939 prostor Budy Stawiskie-???-Glinki/noční přesun /
    04.09.1939 prostor Glinki (boj)-prostor Skroda Wielka/přesun /
    05.09.1939 prostor Skroda Wielka/? /
    05.09.1939-06.09.1939 prostor Skroda Wielka-???-???/noční přesun /
    06.09.1939-07.09.1939 ???-???-Piski/noční přesun /
    08.09.1939 Piski-???-severně Ostrów Mazowiecka (boj)/přesun /
    08.09.1939-09.09.1939 severně Ostrów Mazowiecka (boj)-prostor Guty/noční přesun /
    09.09.1939 prostor Guty(boj)-???-prostor východně Biel(boj)/přesun /
    09.09.1939-10.09.1939 prostor východně Biel-???-severně Zaręby Kościelne (Nienałty-Brewki)/noční přesun /
    10.09.1939-11.09.1939 severně Zaręby Kościelne (Nienałty-Brewki)-Chmielewo-Ruskołęka-Przeździecko-Grzymki/noční přesun /
    11.09.1939 Przeździecko/Grzymki (boj)-???/přesun /
    11.09.1939-12.09.1939 ???-prostor Dąbrowa/Łazy/noční přesun /
    12.09.1939 prostor Dąbrowa/Łazy-Dąbrowa/Nowa Wieś (boj)/? /
    12.09.1939-13.09.1939 prostor Dąbrowa/Łazy- Bybytki-Sobolewo-Piętki/Basie-Wyszonki/Wypychy-Wyszonki Kościelne-prostor Mień-Pruszanka/noční přesun / 6)
    13.09.1939 Pruszanka (boj)-Markowo/přesun s bojem /
    13.09.1939-14.09.1939 prostor Markowo-Łukawica-prostor Pietkowo-Falki-Kowale-Warpechy Stare/přesun /
    14.09.1939-15.09.1939 Warpechy Stare/? /
    15.09.1939-16.09.1939 Warpechy Stare-Doktorce-Dorożki-Rzepniki-Miniewicze-Dawidowicze-Trześcianka (Trościanica?)/noční přesun /
    16.09.1939 Trześcianka (Trościanica?)-Ogrodniki-Suszcza-Eliaszuki-prostor Michnówka/přesun /

    Velitel:
    Commander:
    24.08.1939-DD.09.1939 Skarżyński, Tomasz (kapitan artylerii)
    Výzbroj:
    Armament:
    Baterie jízdního dělostřelectva
    12.09.1939 byl v boji u obce Dąbrowa/Nowa Wieś (Łazy?) zničen 1 kanon.
    13.09.1939 v průběhu boje u obce Mień (Pruszanka) se jeden kanon přímé podpory 3. eskadrony 5. hulánského pluku od baterie odpojil a po ústupu bez kontaktu s jednotkami své brigády byl 15.09.1939 začleněn do 4. oddílu jízdního dělostřelectva.
    13.09.1939 byl při ústupu ztracen 1 kanon (uvíznutí v blátě).
    Poslední kanon byl ztracen v noci 15./16.09.1939 při přechodu řeky Narew u obce Doktorce.
    Poznámka:
    Note:
    1) Mobilizace většiny oddílu (velitelství, 1. a 2. baterie) proběhla v posádce Bialystok už 24.08.1939. Rozkaz k mobilizaci jednotek posádky Ostrołęka však byl nedopatřením doručen opožděně a mobilizace byla zahájena teprve 25.09.1939.
    2) Baterie ztratila svou bojeschopnost ztrátou posledního kanonu a z jejího zbytku byla vytvořena III. četa Jízdní jednotky 14. oddílu jízdního dělostřelectva.
    3) Baterie byla mobilizována v posádce Ostrołęka společně s 5. hulánským plukem. Při přesunu do nástupního prostoru tak byla podřízena bezprostředně jeho veliteli.
    4) Baterie byla organizačně v sestavě oddílu, ale po přidělení k podpoře některého z jezdeckých pluků brigády byla operačně podřízená veliteli podporované jednotky:
    31.08.1939-05.09.1939 5. hulánský pluk
    05.09.1939-10.09.1939 14. oddíl jízdního dělostřelectva (velitelství)
    10.09.1939-11.09.1939 5. hulánský pluk
    11.09.1939 9. pluk jízdních střelců
    11.09.1939-13.09.1939 5. hulánský pluk
    14.09.1939-16.09.1939 14. oddíl jízdního dělostřelectva (velitelství)
    5) Zarzycki uvádí datum bez závorky a Boguski uvádí datum v závorce. Údaje o přesunu 5. hulánského pluku, se kterým baterie přesun prováděla, se však shodují s údaji uvedenými Zarzyckim.
    6) Osa přesunu baterie společně s 5. hulánským plukem.

    Zdroje:
    Sources:

    Boguski, Jerzy: Działania 14 Dywizjonu Artylerii Konnej w kampanii wrześniowej 1939 r. Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie, sign. B.I.17/f/6
    Czartoryski, Arkadiusz: 5 Pułk Ułanów Zasławskich w Polskiej Wojnie Obronnej 1939 r., Ostrołęckie Towarzystwo Naukowe im. Adama Chętnika, Ostrołęka 2009
    Szczepański, Kajetan: Wspomnienia o 14 Dywizjonie Artylerii Konnej, Ośrodek Badań Historii Wojskowej Muzeum Wojska w Białymstoku-Stowarzyszenie „Formacje Graniczne″, Białystok 2004
    Zarzycki, Piotr: Artyleria konna w 1939 roku, Wydawnictwo „Barwa i Broń″, Warszawa 2007

    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/179925#528236Verze : 1
    MOD
    Avatar

    Velitelská sestava 3. baterie 14. oddílu jízdního dělostřelectva:


    velitel baterie – 24.08.1939-15.09.1939 kapitán dělostřelectva Tomasz Skarżyński 1)
    15.09.1939-16.09.1939 ???, ???
    průzkumný (zvědný) důstojník – 24.08.1939-16.09.1939 poručík dělostřelectva Zygmunt Julian Tazbir 2)
    palebný důstojník – 24.08.1939-13.09.1939 poručík dělostřelectva Adam Jan Czerniak 3)
    velitel I. čety – 24.08.1939-DD.09.1939 podporučík dělostřelectva v záloze Henryk Tykwiński 4)
    velitel II. čety - 24.08.1939-DD.09.1939 1939 podporučík dělostřelectva v záloze Franciszek Dmowski 5)


    Poznámka:
    1) 15.09.1939 měly zbytky baterie už pouze 1 kanon a velitel baterie se dobrovolně přidal k partyzánskému oddílu vytvořenému se souhlasem velitele Podleské jezdecké brigády. Tento oddíl se 23.09.1939 připojil k Jezdecké brigádě „Plis“ a kpt. Skarżyński obdržel rozkaz vytvořit z části připojených příslušníků 14. oddílu jízdního dělostřelectva jezdeckou jednotku, která byla 28.09.1939 zařazena do 2. hulánského pluku jako jeho 4. eskadrona. 03.10.1939 byl v bojích zraněn (jeden ze zdrojů chybně uvádí, že 03.10.1939 padl v obci Serokomla). Po kapitulaci Samostatné operační skupiny „Polesí“ (05.10.1939) se vyhnul zajetí a žil ve městě Lublin. Tam se zapojil do ozbrojeného odboje a v řadách Zemské Armády byl pod krycími jmény „Ambroży” a „Bóbr“ od února 1941 do svého zatčení v dubnu 1942 velitelem obvodu „Lublin“. 01.12.1942 zahynul v koncentračním táboře Auschwitz. Za boje v září 1939 byl vyznamenán Stříbrným křížem Řádu Virtuti Militari.
    2) Boguski a Szczepański jej uvádějí jako podporučíka. Od 16.09.1939 byl velitelem III. čety Jízdní jednotky 14. oddílu jízdního dělostřelectva. Po kapitulaci Samostatné operační skupiny „Polesí“ se dostal do německého zajetí. Po uvolnění ze zajetí byl zařazen do služby ve III. oddílu 1. motorizovaného dělostřeleckého pluku 1. obrněné divize.
    3) V průběhu bojů u obce Mień (Pruszanka) se s jedním kanonem odpojil od zbytku baterie a 15.09.1939 se připojil k jednotkám Suvalské jezdecké brigády (4. oddíl jízdního dělostřelectva). Není uveden v seznamu ztrát ani zajatých.
    4) Od DD.MM.1939 v německém zajetí.
    5) Szczepański uvádí mylnou informaci, že byl zavražděn v Katyni. V Katyni byl zavražděn kapitán dělostřelectva Franciszek Dmowski. Není uveden v seznamu ztrát ani zajatých.


    Zdroje:
    http://www.straty.pl/index.php/szukaj-w-bazie
    Boguski, Jerzy: Działania 14 Dywizjonu Artylerii Konnej w kampanii wrześniowej 1939 r. Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie, sign. B.I.17/f/6
    Rybka, Ryszard, Stepan, Kamil: Rocznik Oficerski 1939, Księgarnia Akademicka Fundacji Czynu Niepodległościowego, Kraków 2006
    Szczepański, Kajetan: Wspomnienia o 14 Dywizjonie Artylerii Konnej, Ośrodek Badań Historii Wojskowej Muzeum Wojska w Białymstoku-Stowarzyszenie „Formacje Graniczne”, Białystok 2004
    Zarzycki, Piotr: Artyleria konna w 1939 roku, Wydawnictwo „Barwa i Broń”, Warszawa 2007
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/179925#528239Verze : 0
    MOD