Carro de Combato Ligero "Verdeja" no.1
Pôvodný návrh Carro de Combato Ligero Verdeja sa dočkal ďalšieho vývoja. Po schválení vojenskou komisiou začali práce na vylepšenom stroji - prototype, ktorého definitívna podoba mala byť vzorom pre sériovú výrobu. Stroj mal predĺženú korbu mierne pozmenených tvarov, zadná časť korby dostala zošikmený tvar, bola zvýšená zásoba palive pre väčší dojazd a bola zväčšená hrúbka pancierovania. Vozidlo bolo vyrábané v Bilbau. Koniec občianskej vojny a nedostatok finančných prostriedkov spomalil zahájenie výroby tohoto prototypu až do 5/1940. Tank mal nový typ veže, ktorá sa vyznačovala veľmi nízkym profilom. Kanónovú výzbroj tvoril 45 mm kanón Mark I vyvinutý v španielskej firme S.A. Placencia de las Armas. Kanón mohol dosahovať veľký námer až do + 70°. Stroj využíval nezmenený podvozkový systém, jeho výhody oproti pôvodnému prototypu boli v spomenutom veľkom námere kanóna, nízkemu profilu veže a pancierovaniu, ktoré bolo výrazne zošikmené až do hodnoty 45°. V 8/1940 bol dokončený prototyp prevezený na testovanie na polygón v madridskej štvrti Carabanchel. Tu prebehlo testovanie a porovnanie so sovietským ľahkým tankom T-26. Prebehli testy priechodivosti strojov v rôznom teréne i strelecké testy. Prototyp najazdil okolo 500 km bez jedinej závady a preukázal mimoriadne výkony. Najväčším nedostatkom bola spotreba chladicej kvapaliny z dôvodu poddimenzovaného chladiča. Stroj pri testoch stratil z jedného pojazdového kolesa gumovú obruč. Ďalej sa zistilo, že stroj dokáže udržať krok s konkurenciou pri vyvinutí maximálnej rýchlosti, dokázal prekonávať zákopy široké takmer 2 metre a prekonával stúpanie 40°. Nedostatkom bolo použitie zameriavača kanóna určeného pre kanón ráže 37 mm, ktorý nevyhovoval pre paľbu z kanóna Mark I. Kritizované bolo chladenie motora a hrúbka pancierovania, stroj mal byť upravený tak, aby minimálna hodnota pancierovania bola 10 mm. Po odstránení týchto pripomienok sa stroj vrátil na testy, kde získal ešte kladnejšie hodnotenia, ktoré viedli k objednávke z 2.12.1940 na sériovú výrobu 1000 kusov (10 sérií po 100 ks). Sériové stroje mal poháňať nový motor Lincoln-Zephyr s výkonom 120 koní, ktorý sa mal po odbržaní licencie vyrábať vo firme Ford Motor Ibérica. V prípade eventuálneho nezískania licencie bola oslovená i nemecká firma Maybach. Boli zvýšené výrobné kapacity v Zaragoze, kde sa tieto stroje mali vyrábať v minimálne v počte 5 ks za mesiac. Napriek snahe neboli výrobné kapacity ani po dvoch rokoch zkonsolidované pre výrobu. Nedosiahla sa dohoda o licenčnej výrobe motor ani u jednej zo spomenutých firiem. Stroskotala i možnosť výroby motorov domácej firmy ADESA (Armamento de Aviación, S.A). Nedostatky v organizovaní výroby viedli v roku 1941 k zastaveniu programu výroby Verdeja 1.
Snahy kapitána Verdeju o domácu konštrukciu tanku viedli k vývoji typu Verdeja 2 a samohybnému kanónu Canón Autopropulsado De 75/40 "Verdeja".
*zdroj :
"Verdeja vs. Vickers T-26B" (in Spanish). Armas (Barcelona, Spain: MC Ediciones) (281): 28–34. November 2005
http://en.wikipedia.org/wiki/Verdeja
www.elgrancapitan.org
www.panzernet.com
www.jedsite.info
Pôvodný návrh Carro de Combato Ligero Verdeja sa dočkal ďalšieho vývoja. Po schválení vojenskou komisiou začali práce na vylepšenom stroji - prototype, ktorého definitívna podoba mala byť vzorom pre sériovú výrobu. Stroj mal predĺženú korbu mierne pozmenených tvarov, zadná časť korby dostala zošikmený tvar, bola zvýšená zásoba palive pre väčší dojazd a bola zväčšená hrúbka pancierovania. Vozidlo bolo vyrábané v Bilbau. Koniec občianskej vojny a nedostatok finančných prostriedkov spomalil zahájenie výroby tohoto prototypu až do 5/1940. Tank mal nový typ veže, ktorá sa vyznačovala veľmi nízkym profilom. Kanónovú výzbroj tvoril 45 mm kanón Mark I vyvinutý v španielskej firme S.A. Placencia de las Armas. Kanón mohol dosahovať veľký námer až do + 70°. Stroj využíval nezmenený podvozkový systém, jeho výhody oproti pôvodnému prototypu boli v spomenutom veľkom námere kanóna, nízkemu profilu veže a pancierovaniu, ktoré bolo výrazne zošikmené až do hodnoty 45°. V 8/1940 bol dokončený prototyp prevezený na testovanie na polygón v madridskej štvrti Carabanchel. Tu prebehlo testovanie a porovnanie so sovietským ľahkým tankom T-26. Prebehli testy priechodivosti strojov v rôznom teréne i strelecké testy. Prototyp najazdil okolo 500 km bez jedinej závady a preukázal mimoriadne výkony. Najväčším nedostatkom bola spotreba chladicej kvapaliny z dôvodu poddimenzovaného chladiča. Stroj pri testoch stratil z jedného pojazdového kolesa gumovú obruč. Ďalej sa zistilo, že stroj dokáže udržať krok s konkurenciou pri vyvinutí maximálnej rýchlosti, dokázal prekonávať zákopy široké takmer 2 metre a prekonával stúpanie 40°. Nedostatkom bolo použitie zameriavača kanóna určeného pre kanón ráže 37 mm, ktorý nevyhovoval pre paľbu z kanóna Mark I. Kritizované bolo chladenie motora a hrúbka pancierovania, stroj mal byť upravený tak, aby minimálna hodnota pancierovania bola 10 mm. Po odstránení týchto pripomienok sa stroj vrátil na testy, kde získal ešte kladnejšie hodnotenia, ktoré viedli k objednávke z 2.12.1940 na sériovú výrobu 1000 kusov (10 sérií po 100 ks). Sériové stroje mal poháňať nový motor Lincoln-Zephyr s výkonom 120 koní, ktorý sa mal po odbržaní licencie vyrábať vo firme Ford Motor Ibérica. V prípade eventuálneho nezískania licencie bola oslovená i nemecká firma Maybach. Boli zvýšené výrobné kapacity v Zaragoze, kde sa tieto stroje mali vyrábať v minimálne v počte 5 ks za mesiac. Napriek snahe neboli výrobné kapacity ani po dvoch rokoch zkonsolidované pre výrobu. Nedosiahla sa dohoda o licenčnej výrobe motor ani u jednej zo spomenutých firiem. Stroskotala i možnosť výroby motorov domácej firmy ADESA (Armamento de Aviación, S.A). Nedostatky v organizovaní výroby viedli v roku 1941 k zastaveniu programu výroby Verdeja 1.
Snahy kapitána Verdeju o domácu konštrukciu tanku viedli k vývoji typu Verdeja 2 a samohybnému kanónu Canón Autopropulsado De 75/40 "Verdeja".
Název / Name : | Carro de Combato Ligero "Verdeja" no.1 | |
---|---|---|
Výrobce / Manufacturer : | | |
Prototyp vyroben / Prototype created : | 1940 | |
Vyráběn / Production period : | 1940 | |
Vyrobeno kusů / # of produced : | 1 | |
Osádka / Crew : | 3 muži | |
Technické údaje / Technical data | ||
Bojová hmotnost / Combat weight : (kg) | 6500 kg | |
Celková délka / Overall length : (m) | 4,498 m | |
Celková šířka / Overall width : (m) | 2,152 m | |
Celková výška / Overall height : (m) | 1,572 m | |
Světlá výška / Ground clearance : (m) | | |
Šířka pásu / Width tracks : (m) | | |
Plošné zatížení / Ground pressure : (MPa) | | |
Výzbroj / Armament | ||
Hlavní / Main : | 1 x kanón Mark I L/44 ráže 45 mm (72 nábojov) | |
Vedlejší / Secondary : | 2 x guľomet MG 13 | |
Pancéřování / Armour | 7 - 25 mm | |
Výkony / Automotive performance | ||
Pohonná jednotka / Engine : | Ford V-8 model 48 | |
Výkon motoru / Engine power : (k) | 85 k | |
Rychlost na silnici / Road speed : (km/h) | 44 km/hod | |
Rychlost v terénu / Cross-country speed : (km/h) | | |
Jízdní dosah po silnici / Cruising range, on road : (km) | 220 km | |
Jízdní dosah v terénu / Cross-country cruising range : (km) | | |
Svah / Maximum gradient : (°) | | |
Překročivost / Trench crossing : (m) | | |
Výstupnost / Vertical obstacle : (m) | | |
Brodivost / Fording depth : (m) | | |
Poznámka / Note : | |
*zdroj :
"Verdeja vs. Vickers T-26B" (in Spanish). Armas (Barcelona, Spain: MC Ediciones) (281): 28–34. November 2005
http://en.wikipedia.org/wiki/Verdeja
www.elgrancapitan.org
www.panzernet.com
www.jedsite.info
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |