Boeing P-26A Peashooter

     
Název:
Name:
Boeing P-26A Peashooter Boeing P-26A Peashooter
Originální název:
Original Name:
Boeing P-26A Peashooter
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.11.1933-DD.MM.1934 Boeing Aircraft Division, United Aircraft & Transport Corp., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1933-DD.MM.1934
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
111 (33-28/138)
První vzlet:
Maiden Flight:
10.01.1934
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
996 kg 2196 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1340 kg 2955 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1524 kg 3360 lb
Rozpětí:
Wingspan:
8.52 m 27 ft 11 ⅜ in
Délka:
Length:
7.19 m 23 ft 7 ¼ in
Výška:
Height:
3.06 m 10ft 0.38in
Plocha křídla:
Wing Area:
13.89 m2 149.5 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
96.48 kg/m2 19.76 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney SR-1340-27 Wasp vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 447 kW.
Vrtule dvoulistá kovová Hamilton Standard
Pratt & Whitney SR-1340-27 Wasp nine-cylinder, air-cooled radial engine rated 600 hp for take-off
two blade metal propeller Hamilton Standard
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
376.6 km/h v 1829 m 234 mph in 6000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
321.9 km/h v ? m 200 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12 m/s 2360 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8352 m 27400 ft
Dolet:
Range:
579.4 km 360 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1021.9 km 635 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet M1919 Browning ráže 7,62 mm.
Pumový náklad do 90 kg (2x 45 kg)
Two 0.30 inch M1919 Browning machine guns
Bomb load: Up to 200 lb bombs.
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter. Boeing P-26 Variants, Aerfofax Minigraph 8. Aerofax, Arlington 1984. ISBN 0-942548-13-2.
Dowis, Larry. P-26, Mini in Action No.2. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1994. ISBN 0-89747-322-1.
Bowers, Peter M. The Boeing P-26A, Profile No.14. Profile Publications, Leatherhead 1966.
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4.
United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961.
http://joebaugher.com/usaf_fighters/p26_2.html
http://joebaugher.com/usaf_fighters/p26_6.html
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p26.html
URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#67121 Verze : 0

Výroba




Ještě před dokončením testů XP-936 se USAAC rozhodlo objednat sériovou výrobu upravené podoby. 7. listopadu 1932 vydalo specifikace pro upravený stíhač vycházející z Modelu 248 a 11. ledna 1933 USAAC objednalo 111 kusů nového Boeingu Model 266 pod označením P-26A. Brzy poté byla objednávka zvednuta na 136, dodatečné stroje byly dokončeny jako P-26B a P-26C. První P-26A vzlétl 10. ledna 1934, poslední z původních 111 strojů byl dodán 30. června 1934. Výsledkem největší objednávky od dob MB-3A byla cena jednoho stroje bez motoru a vojenského vybavení 9999 dolarů, dokonce nižší než cena za P-12E, který P-26A nahrazovaly ve službě, a který stál 10 197 dolarů.


Kromě výměny motoru za pozdější verzi se P-26A z vnějšku od prototypů lišil menšími "bačkorami", které nyní nezasahovaly za kapotu vzpěr, a křídly, která měla jinou vnitřní strukturu a konce křídel byly nyní eliptické, což vedlo k většímu rozpětí ale mírně menší nosné ploše. Na pravou stranu přídě přibyla radiová anténa. O něco vyšší byl také hřbet s opěrkou hlavy.


22. února 1934 se Lt. Frederick I. Patrick z 20. stíhací peruti na stroji 33-46 při nouzovém přistání na Barksdale Field převrátil na záda - stroji se skoro nic nestalo, pilot si ale zlomil vaz. Výsledkem bylo, že všechny stroje dostaly za kabinu nejprve profil ve tvaru U, který hřbet ještě zvýšil, a později byl vyvinut úplně nový hřbet, vyšší o 20,3 cm. Stroje od serialu 33-56 výš dostaly nový hřbet již při výrobě, na ostatní byl doplněn později.


Armáda se také rozhodla P-26A vybavit plovacími vaky, které byly otestovány na stroji 33-51. Manuálně ovládané vaky byly umístěny v krytech v kořenech křídel a byly zaváděny od P-26A 33-53 výš, ale na dříve vyrobené stroje doplněny nebyly. Žádný stroj je pravděpodobně nikdy nepoužil, nejméně jeden byl ale paradoxně zničen, když se vaky samovolně nafoukly za letu. Brzy po zavedení do služby byly pro P-26A také vyvinuty přistávací klapky, které byly opět doplněny na všechny stroje.


Služba




Prvními jednotkami, které byly P-26A "Peashooter" vybaveny, byly na počátku roku 1934 perutě 20. stíhací skupiny (55., 77. a 79. peruť) na Barksdale Field v Louisianě, 1. stíhací skupiny (17., 27. a 94. peruť) na Selfridge Field v Michiganu a 17. stíhací skupiny (34., 73. a 95. peruť) na March Field v Kalifornii. Ve druhé polovině 30. let byly Peashootery postupně přesunovány do zámoří, a v roce 1938 byly P-26 přiděleny 18. stíhací skupině (6., 19., 44., 73. a 78. peruť) na letišti Wheeler Field na Oahu. V roce 1940 na Havaj dorazily další P-26A, kterými byla vyzbrojena 15. stíhací skupina (45., 46. a 47. stíhací peruť). Na Havaji P-26A společně s Curtissy P-36 nahrazovaly Boeingy P-12. Další P-26 sloužily také u 3. stíhací peruti na Filipínách.


U 17. skupiny létaly Peashootery pouze rok, protože ta poté změnila svoje určení na bitevní a vrátila se zpět k P-12E. Peashootery potom byly předány 16. stíhací skupině (24. a 29. peruť), od února 1939 umístěné na letišti Albrook Field v panamské kanálové zóně. Tyto stroje byly později přesunuty k 37. stíhací skupině (28., 30. a 31. peruť), která je v květnu 1941 vyměnila za P-40B. Některé byly přesunuty k 51. a 53. stíhací peruti 32. stíhací skupiny, v době útoku na Pearl Harbor ale v Panamě zbývalo již jen 9 letuschopných strojů.


P-26 byly u pilotů velice oblíbené, v první linii byly nahrazeny až v letech 1938-1940, kdy nastoupily Seversky P-35 a Curtissy P-36A. Ještě v té době dokázaly P-26 v malé výšce umanévrovat snad každý nový americký stíhač. Problémy ale dělal malý rozchod podvozku, který v kombinaci s vysokou přistávací rychlostí způsobil určitý počet nehod. Na nich se podepsaly také měkké tlumiče podvozku a problémové mechanické brzdy, které přispívaly k častému převrácení se na záda. Kromě výše zmíněných přistávacích klapek a vyšších hřbetů dostávaly od roku 1936 Peashootery také nová ocasní kolečka, protože původní byla příliš "utopená" v trupu a těsná kapotáž způsobovala zachycování bahna a trávy.


V době Pearl Harboru již byly Peashootery většinou od prvoliniových jednotek vyřazeny a sloužily k výcviku mechaniků, na havajském Wheeler Field ale stále ještě bylo asi tucet bojeschopných P-26 vyrovnaných na ploše letiště. Šest z nich bylo Japonci při útoku na Pearl Harbor zničeno a jeden poškozen.


V cizích službách




Většina strojů umístěných na Filipínách byla prodána místní vládě, svých 12 P-26A Filipínci koupili v červenci 1941. Část z nich sloužila u filipínské 6. stíhací peruti na letišti Batangas, a navzdory jejich zastaralosti se jim podařilo dosáhnout několika sestřelů. Peashooter ostatně dosáhl prvního sestřelu nad Filipínami.


K nejznámější misi filipínských P-26 došlo 12. prosince 1941, kdy skupina šesti strojů, vedená kapitánem Jesusem Villamorem, napadla 54 japonských letadel mířících na Manilu a při ztrátě tří P-26 sestřelila jeden bombardér G3M a dvě Zera, přičemž Japonci se raději stáhli. Brzy na to ale byly zbývající Peashootery Filipínci zničeny, aby nepadly do rukou Japoncům.


Zmíněné panamské P-26 byly na počátku 40. let přesunuty do Panama Canal Department Air Force, známé prostě také jako Panama Air Force, šlo ale o složku amerického armádního letectva v kanálové zóně, později přejmenovanou na 6. leteckou armádu, a žádný Peashooter nikdy nesloužil v letectvu státu Panama. To ostatně až do 50. let sestávalo výhradně z několika dopravních a cvičných letadel, nevlastnilo žádné bojové typy a ve 40. letech v podstatě neexistovalo.


V listopadu 1942 vyjádřila Fuerza Aerea de Guatemala zájem o koupi několika strojů, v té době ovšem platil zákaz kongresu vyvážet stíhací letadla do latinskoamerických zemí, s výjimkou Brazílie a Mexika. Guatemale bylo prodáno sedm strojů (33-49, 75, 89, 123, 126, 132, a 135), kvůli obejití zákazu byly ale v dokumentech označeny jako "Boeing PT-26A" (PT-26A byly ve skutečnosti cvičné stroje firmy Fairchild). Tři stroje pocházely z panamské kanálové zóny, další čtyři byly dodány z USA. Mezi nimi byl i poslední letuschopný americký P-26A, 33-89, který do Guatemaly dorazil 4. května 1943. Američané dodali i dostatek náhradních dílů (sedmý stroj snad byl postaven právě z nich),takže s údržbou nebyl problém, a k jejich dlouhověkosti snad přispělo i to, že Guatemala neměla dostatek kvalifikovaných pilotů - v listopadu 1945 byli oprávněni pilotovat P-26A pouze dva. Guatemalské P-26A sloužily jako stíhací u Escuadrón de Caza, sídlící v Camp de la Aurora u hlavního města, od roku 1946 byly přeřazeny k výcviku. Několik P-26 se zde dočkalo dokonce ještě roku 1957. Stroj 33-123, před prodejem do Guatemaly sloužící u 94. stíhací peruti a poté v Panamě, byl odkoupen kalifornským Planes of Fame Museum a uveden do letuschopného stavu, druhý stroj, 33-135, který prošel také 54. perutí a Panamou, z Guatemaly koupil Smithsonův institut, do roku 1975 byl vystaven v Air Force Museum, dnes je v National Air and Space Museum ve Washingtonu.
Boeing P-26A Peashooter - 33-28, první P-26A, v původní podobě - bez přistávacích klapek a nižším hřbetem.

33-28, první P-26A, v původní podobě - bez přistávacích klapek a nižším hřbetem.
Boeing P-26A Peashooter -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#419431 Verze : 1
Velkým problémem P-26 byla vysoká přistávací rychlost a jak armádní letectvo, tak Boeing pracovali na řešení. Letectvo vyčlenilo jeden P-26A, původně sloužící u Bolling Field Detachment, který byl potom v laboratořích NACA na Langley Field použit k testům klapek.


Jak je vidět na fotografiích, pod křídlo (i trup) byly umístěny makety čtyř variant klapek a celý stroj byl ofukován ve větrném tunelu. Podoba, která je na fotografiích (tedy klapka souvisle přecházející od jednoho křidélka k druhému) byla i na Wright Field zkonstruována a zabudována do stroje 33-28. Ten ale brzy havaroval, pravděpodobně kvůli tomu, že klapka narušovala proudění vzduchu kolem ocasních ploch.


Armáda také byla nespokojená se znemožněním montáže pumových závěsníků. Boeing mezitím pracoval na vlastním návrhu klapek, které byly ručně vysouvané a měly maximální úhel 45 °. Boeing je poprvé vyzkoušel na Boeingu Model 281, exportní variantě P-26, a poté armádou otestovány na Wright Field. Výsledkem byl pokles přistávací rychlosti z 133,8 km/h na 117,5 km/h, a ačkoli byly dražší a složitější než návrh NACA, byly akceptovány a mezi jarem a podzimem 1935 doplněny na všechny P-26A.


Zdroj:
Bowers, Peter. Boeing P-26 Variants, Aerfofax Minigraph 8. Aerofax, Arlington 1984. ISBN 0-942548-13-2.
crgis.ndc.nasa.gov

Boeing P-26A Peashooter - Pruhy na krytu motoru jsou modré a žluté.

Pruhy na krytu motoru jsou modré a žluté.
Boeing P-26A Peashooter -


Boeing P-26A Peashooter -


Boeing P-26A Peashooter -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#419424 Verze : 1
Typickým představitelem amerického modro-žlutého zbarvení je tento P-26, který v roce 1939 létal u 19th Pursuit Group umístěné na havajských ostrovech.
Boeing P-26A Peashooter -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#388905 Verze : 0
.
Boeing P-26A Peashooter - Boeing P-26, který se nacházel v den japonského útoku na Pearl Harbor na Havaji. Stroj je kamuflován Olive Drab 41 na horních a bočních plochách, zatímco spodní kryje barva Natural Grey 43.

Boeing P-26, který se nacházel v den japonského útoku na Pearl Harbor na Havaji. Stroj je kamuflován Olive Drab 41 na horních a bočních plochách, zatímco spodní kryje barva Natural Grey 43.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#396891 Verze : 0
P-26A náležející 20th Pursuit Group nesl roku 1935 modré zbarvení s dalšími doplňky. Stroj používal zástupce velitele jednotky.
Boeing P-26A Peashooter -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#388907 Verze : 0
P-26A z výzbroje 34th Attack Squadron nesl pestré zbarvení se symbolem jednotky za kabinou.
Boeing P-26A Peashooter -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#388910 Verze : 0
Jeden z P-26A od 19th Pursuit Squadron operující roku 1940 ze základny Wheeler Field na havajských ostrovech. Letoun nesl na všech plochách barvu kovu, na bocích znak jednotky, výsostné znaky a červený prstenec motoru.
Boeing P-26A Peashooter -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#389063 Verze : 0
P-26 od 19th Pursuit Squadron operující ze základny Wheeler Field na havajských ostrovech, třicátá léta.
Boeing P-26A Peashooter -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Boeing P-26A Peashooter -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#393577 Verze : 0
.
Boeing P-26A Peashooter - Jiná interpretace zbarvení stroje od 19. Pursuit Squadron. Starší materiály uváděly základní nátěr jako olivově zelený.

Jiná interpretace zbarvení stroje od 19. Pursuit Squadron. Starší materiály uváděly základní nátěr jako olivově zelený.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#454247 Verze : 0
.
Boeing P-26A Peashooter - P-26A patřící 17. Pursuit Group, jenž operoval ze základny March Field v Kalifornii. Stroj ze znakem Kicking Mule (Kopající mula) pilotoval poručík (Second Lieutenant) J. A. Hilger, pozdější účastník Doolittleova náletu na Tokio a generál letectva. Stroj nese nátěr olivovou barvou na všech plochách, s bohatými barevnými doplňky na trupu, křídla žlutá.

P-26A patřící 17. Pursuit Group, jenž operoval ze základny March Field v Kalifornii. Stroj ze znakem Kicking Mule (Kopající mula) pilotoval poručík (Second Lieutenant) J. A. Hilger, pozdější účastník Doolittleova náletu na Tokio a generál letectva. Stroj nese nátěr olivovou barvou na všech plochách, s bohatými barevnými doplňky na trupu, křídla žlutá.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#454099 Verze : 0
.
Boeing P-26A Peashooter - P-26A filipínského letectva. Stroj v celoolivovém zbarvení.

P-26A filipínského letectva. Stroj v celoolivovém zbarvení.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#454103 Verze : 0
.
Boeing P-26A Peashooter - Jeden z P-26A patřící guatemalskému letectvu. Zde si užily opravdu dlouhou kariéru, když poslední z nich byly vyřazeny až roku 1957!  Letouny zde létaly v barvě kovu se zelenými křídly a krytem motoru. Na trupu černé imatrikulační číslo.

Jeden z P-26A patřící guatemalskému letectvu. Zde si užily opravdu dlouhou kariéru, když poslední z nich byly vyřazeny až roku 1957! Letouny zde létaly v barvě kovu se zelenými křídly a krytem motoru. Na trupu černé imatrikulační číslo.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#454226 Verze : 0
.
Boeing P-26A Peashooter - Tento P-26A operoval u 94. Pursuit Squadron ze základny Selfridge Field. Trup modrý se červenými, bíle lemovanými, doplňky, křídla žlutá stejně jako ocasní plochy. Hlava indiána je znakem jednotky.

Tento P-26A operoval u 94. Pursuit Squadron ze základny Selfridge Field. Trup modrý se červenými, bíle lemovanými, doplňky, křídla žlutá stejně jako ocasní plochy. Hlava indiána je znakem jednotky.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#454249 Verze : 0
.
Boeing P-26A Peashooter - Jiný stroj P-26A ze stavu 94. Pursuit Squadron. Letoun nese  olivový nátěr se žlutými křídly a ocasními plochami.

Jiný stroj P-26A ze stavu 94. Pursuit Squadron. Letoun nese olivový nátěr se žlutými křídly a ocasními plochami.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#454253 Verze : 0
.
Boeing P-26A Peashooter - Filipínský P-26A, který se účastnil bojů s japonskými silami roku 1941. Spodní plochy světle šedé, horní plochy  kryjí nepravidelná pole dvou zelenohnědých odstínů. Kryt motoru modrý.

Filipínský P-26A, který se účastnil bojů s japonskými silami roku 1941. Spodní plochy světle šedé, horní plochy kryjí nepravidelná pole dvou zelenohnědých odstínů. Kryt motoru modrý.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#454257 Verze : 0
Zástupce velitele 18. stíhací skupiny, ve stroji v barvách 19. stíhací peruti nad Oahu, březen 1939. Pruhy na trupu a kryt motoru jsou zlaté, velitelské pruhy na křídlech černé. Stejný stroj je na kresbách níž.


Zdroj:
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p26.html

Boeing P-26A Peashooter -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-P-26A-Peashooter-t18253#419378 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více