Název: Name: | Junkers CL.I | Junkers CL.I |
Originální název: Original Name: | Junkers CL.I | |
Kategorie: Category: | bitevní letoun | attack aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1918-DD.MM.1918 Junkers-Fokker-Werke AG, Dessau | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1918-DD.MM.1918 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 47 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 04.05.1918 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 735 kg | 1620 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1155 kg | 2546 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 12,35 m | 40ft 6,22in |
Délka: Length: | 7,90 m | 25ft 11,01in |
Výška: Height: | 3,10 m | 10ft 2,04in |
Plocha křídla: Wing Area: | 23,70 m2 | 255.1 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 45 kg/m2 | 9.22 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Mercedes D.IIIa o výkonu 118 kW/160 k dvoulistá vrtule | Mercedes D.IIIa, power 158 hp two-bladed propeller |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 190 km/h v ? m | 118.1 mph in ? ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 175 km/h v ? m | 108.7 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 4,3 m/s | 846.5 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 3,9 min do 1000 m | 3,9 min to 3281 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 5200 m | 17060 ft |
Dolet: Range: | 700 km | 435 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | jeden až dva synchronizované kulomety Spandau LMG 08/15 ráže 7, 92 mm, jeden pohyblivý kulomet téhož typu na oběžném kruhu, ruční granáty | - |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Výstup na výšku 2000 m 8,6 min. Továrenské označenie stroja bolo Junkers J 10. V letech 1917-18 Německo vyslalo nad zákopy novou kategorii letounů, čímž nepříjemně překvapilo své protivníky. Touto kategorií byly bitevní letouny, označované jako CL. Mnohé z těchto strojů byly už tehdy vybaveny pancířem v podobě odnímatelných plechů na břicho a boky letounu. Letci létali často s pěchotními přilbami a splynovými maskami, protože operovali uprostřed bitevní vřavy jen pár metrů nad zákopy, když vlastní jednotky podporovali palbou z kulometů a svrhováním ručních granátů. Jedním z pozoruhodných strojů této třídy byl i Junkers CL I. Konstruktér Hugo Junkers tehdy značně předběhl dobu, protože v době dřevěných konstrukcí potažených plátnem postavil celokovový dolnoplošník s duralovou kostrou a potahem z tenkého duralového plechu. stroj byl velmi rychlý díky výkonnému motoru a vynikajícím aerodynamickým tvarům. Proto byl těžkým soupeřem i pro běžné stíhačky. Pancéřován sice nebyl, ale jeho konstrukce byl velmi odolná. | - |
Zdroje: Sources: | Němeček, Václav. Junkers CL-I, Křídla vlasti 1961/13 Týc, Pavel: Junkers J I, Edice Triáda, Svazek 6 |