Fokker Dr.I

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 346 příspěvků vloženo, 1832 editováno a 268 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Fokker Dr.I

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Fokker Dr.I Fokker Dr.I
    Originální název:
    Original Name:
    Fokker Dr.I
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1917-DD.MM.1918 Fokker Flugzeugwerke GmbH, Schwerin /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1917-DD.MM.1918
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    320
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.1917
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    trojplošník triplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    406 kg 895 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    586 kg 1292 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    7,190 m 23ft 7,06in
    Délka:
    Length:
    5,770 m 18ft 11,16in
    Výška:
    Height:
    2,950 m 9ft 8,14in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    18,66 m2 200.85 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Oberursel UR.II o výkonu 81 kW/110 k nebo
    Goebel Goe.II o výkonu 81 kW/110 k
    dvoulistá dřevěná vrtule
    Oberursel UR.II, power 108 hp, or
    Goebel Goe.II, power 108 hp
    two-bladde wooden propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    75 l 16.5 Imp gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    185 km/h v 0 m 115 mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    10.12 min do 3000 m 10.12 min to 9843 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    7000 m 22966 ft
    Dolet:
    Range:
    300 km 186.4 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x pevný 7,92mm kulomet LMG 08/15 2x fixed 7,92 mm LMG 08/15 machine gun
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    Vytrvalost: 1,5 h Endurance: 1.5 hr
    Zdroje:
    Sources:
    Bruce, J. M. The Fokker Dr.I, Profile No.55. Profiule Publications, leatherhead 1965.
    Rimmel, R. L. Fokker Triplane, Windsock Datafile No.5. Albatros Productions, Berkhamsted 1987. ISBN 0-948414-03-0.
    Rimmel, R. L. Fokker Dr.I, Windsock Datafile Special. Albatros Productions, Berkhamsted 1998. 0-948414-36-7.
    Kroschel, G.; Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
    Gray, Peter; Thetford, Owen. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
    Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
    Leaman, Paul. Fokker Aircraft of World War One. The Crowood Press, Marlborough 2001. ISBN 1-86126-353-8.
    http://www.airwar.ru/enc/fww1/fokdr1.html



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#404032Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ačkoli bývá tento stroj považován za dobovou kuriozitu, faktem zůstává, že ve skutečnosti byla jeho konstrukce (jakkoliv nezvyklá z dnešního pohledu) z hlediska tehdejších znalostí a výrobních možností velmi účelná a progresívní.

    Jako první obdržela 21. 8. obdržela tento zcela nový typ letounů elitní stíhací eskadra JG 1 (velitel von Richthofen). Jednalo se o dva trojplošníky Fokker F.I. Tyto stroje se staly předsériovými exempláři pozdějších proslavených Fokkerů Dr.I. Jejich vývoj byl vyprovokován úspěchem britských trojplošníků Sopwith Triplane. Tyto znamenité letouny se objevily nad frontou v únoru 1917. Byly nesmírně obratné, skvěle stoupaly a ve všech ohledech okamžitě prokázaly svoji převahu nad německými Albatrosy. Triplane byl sice vyzbrojen jen jedním kulometem (až na několik málo strojů, které měly kulomety dva), což jeho bojovou hodnotu poněkud snižovalo, přesto však představoval pro německé letectvo vážnou hrozbu. Britové však z různých důvodů nenasadili letoun ve velkém počtu a bojová kariéra tohoto typu byla poměrně krátká.
    Němečtí piloti požadovali stejně výkonný letoun a letečtí výrobci v Německu byli tedy Idfliegem (Inspektion der Fliegertruppen - Inspektorát německého vojenského letectva. Tento úřad byl odpovědný za vývoj a dodávky nových letadel, motorů a dalšího leteckého vybavení) vyzváni, aby navrhli a vyrobili trojplošník podobných kvalit.
    Nejlépe se úkolu zhostila Fokkerova letecká továrna. Výsledkem jejího snažení byl pozoruhodný bojový stroj. Byl, podobně jako Triplane, poháněn rotačním motorem o výkonu 110 koní. Nový Fokker byl vyzbrojen dvěma synchronizovanými kulomety Spandau ráže 7, 92 mm. Vynikal vysokou obratností a stoupavostí, jeho slabinou však byla malá rychlost. Svými manévrovacími schopnostmi však převyšoval všechny spojenecké letouny včetně Camelu. Manfred sám o něm řekl: "Šplhá jako opice a obratný je jako ďábel!" Specialitou těchto strojů právě bylo, že jejich piloti v případě nouze neunikali střemhlav, což byla obvyklá praxe, nýbrž stoupali, neboť jejich soupeři je nemohli ve stoupání sledovat.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#8757Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Více podrobností např. o bojovém nasazení viz můj článek Stíhací esa zde na válce.

    Konkrétně vyfotografovaný stroj s černobílými doplňky je replikou stroje evidenčního čísla 489/17 (výrobního čísla 2115) od Jasta 14.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#8758Verze : 0
    MOD
    Avatar



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#6940Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Červený stroj v markingu elitní Jasta 11.








    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#6944Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tento kus byl restaurován s využitím původních částí letounu
    momentálně je k vidění v muzeu v Berlíně


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#44349Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ještě detail rotačního Oberuselu pro modeláře Wink


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#44352Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Kulomety Spandau, tentokrát origoš


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#44354Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Skutečně překrásné fotografie překrásného letadla. Pouze doplním, že v obou případech se jedná o letouny Manfreda Freiherr von Richthofena. Jako první zobrazený celorudý stroj je letoun výrobního čísla 425/17. Tento letoun byl ve Fokkerových továrnách postaven speciálně pro Richthofena. Už přímo ve výrobě byl zřejmě opatřen celorudým nátěrem a podle některých údajů byl tento stroj potažen hedvábím namísto plátnem.
    Ačkoli je Richhofenovo jméno spojováno právě s tímto celorudým Dreideckerem, Manfred s tímto strojem létal jen několik týdnů a dosáhl na něm pouze poslední dva sestřely. Dvě třetiny svých vítězství ostatně dosáhl na letounech Albatros, nikoli na trojplošnících.
    Richthofen stroj 425/17 obdržel někdy v průběhu března 1918 v markingu zachyceném na fotografiích. V polovině března byl vydán rozkaz ke změně výsostného označení na trámové kříže. Dobové fotografie zachycují letoun 425/17 se změněným markingem v polovině dubna 1918. 20.4. 1918 na tomto stroji sestřeluje Richthofen během tří minut dva Camely a zarovnává tak počet svých vítězství na 80. Následujícího dne sám umírá v kokpitu svého celorudého Fokkeru.


    I druhý stroj má Richhofenův osobní marking. Je škoda, že není vidět na výrobní číslo na trupu, ale nejčastěji bývá zobrazován stroj v.č. 152/17, přičemž však totožný marking (t.j. rudý kryt motoru, ocas, horní nosná plocha a kola) nosily ještě Richthofenovy Fokkery 161/17, 127/17 a 477/17. Olivový nátěr je příliš sytý, prováděl se na nalakovaný plátěný povrch polosuchým štětcem, takže plátno dost prosvítalo.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#50301Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Very Happy




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#61508Verze : 0
    Avatar
    .

    Tento Fokker Dr.I byl osobním strojem H. Göringa v době, kdy působil jako velitel Jasta 27. Letiště Mont Soissons Ferme, červen 1918. Kryt motoru, podvozek a zadní část trupu s ocasními plochami bílá. Přední část trupu černá. Nosné plochy tyrkysově modré, na horních plochách doplněné diagonálními "šmouhami" olivově zelené.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#413393Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Stroj byl 21. 8. 1917 dodán k JG 1. Zde s ním létal M. von Richthofen a později u Jasta 11 i Kurt Wolff. Ten byl také na stroji 15. 9. 1917 sestřelen a zabit pilotem Camelu Normanem M. MacGregorem od 10. perutě RNAS.

    Předsériový Fokker F.I sér. č. 102/17 (werk nummer 1729). Letoun v srpnu 1917 dorazil na letiště Marckebeeke k JG 1, kde s ním létal slavný Rittmeister (kapitán) Manfred von Richthofen, který s ním získal dva sestřely. Po svém odchodu na dovolenou předal stroj Oblt. (npor.) Kurtu Wolffovi (veliteli Jasta 11). Ten s ním již nedosáhl žádného úspěchu, naopak sám v jeho kokpitu 15. září 1917 zahynul, když byl sestřelen v boji se Sopwith Camely 10. námořní perutě RNAS. Letoun nesl na všech plochách nátěr tyrkysovou barvou, na bočních a horních plochách doplněným "šmouhami" tmavou olivovou. Tou byl také natřen kryt motoru a kryty kol. Je možné, že v závěru operačního nasazení tohoto stroje (v době kdy sloužil u Jasta 11) byly kryt motoru a potahy kol přetřeny rudou barvou (označení Jasta 11).
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#416374Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker F.I 102/17. Kresba zachycuje možný pozdější vzhled tohoto letounu v době, kdy již sloužil u Jasta 11 a létal s ním Kurt Wolff (33 sestřelů, PlM). Je možné, že olivově zelený kryt motoru a kryty kol byly přetřeny červenou barvou, což bylo označení Jasta 11. Bohužel jsou si tyto odstíny na černobílých fotografiích příliš podobné, takže veškeré rekonstrukce lze prohlásit pouze za více či méně pravděpodobné. Stroj nesl na všech plochách nátěr tyrkysovou barvou doplněnou na bočních a horních plochách šmouhami olivovou barvou, nanesenou polosuchým štětcem.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#416604Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker Dr.I 144/17 (w/n 1856), který počátkem roku sloužil u Jasta 11. Dne 13. 1. 1918 na něm byl při útoku na britský pozorovací balón protiletadlovou palbou sestřelen Lt. (por.) Eberhard Stapenhörst (4 sestřely). Stapenhörst nouzově přistál za britskými liniemi a jeho letoun se tak stal prvním Dreideckerem, který se podařilo Spojencům ukořistit téměř nepoškozený. Letoun byl atypický svými křidélky a neúplným křížem na horní nosné ploše. Letoun nese úspornější variantu kamulfáže: tyrkysovou barvou jsou natřeny pouze spodní plochy, horní a boční zůstaly v barvě lakovaného plátna, na které byly polosuchým štětcem naneseny "šmouhy" olivové barvy. Černobíle kostkovaný pás na trupu je osobní označením pilota, kryt motoru natřen tmavou barvou (z výroby olivovou), zde nakreslena červená (červené přídě byly znakem Jasta 11).



    Na horních plochách byly "šmouhy" olivovou barvou nanášeny diagonálně.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#416444Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker Dr.I sér. č. 195/17 (w/n 1913) - sériové číslo nepotvrzené. Stroj patřil do stavu Jasta Boelcke a počátkem dubna 1918 s ním létal Lt. (por.) H. Vallendor (6 sestřelů). Letoun nese nátěr tyrkysovou barvou na spodních plochách (plus mezikřídelních vzpěrách) horní a boční v barvě lakovaného plátna s nanesenými šmouhami olivovou zelenou. Bohaté černobílé doplňky tvořily marking jednotky, bílá "véčka" jsou osobním označením pilota. Stroj je zajímavý použitím teleskopického zaměřovače.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#416554Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker Dr.I sér. č. 588/17 (w/n 2258) - sériové číslo nepotvrzené. Se strojem patřícím do stavu Jasta 11 létal počátkem dubna 1918 z letiště Léchelle Lt. (por.) R. Wenzl (12 sestřelů). Stroj nese nátěr tyrkysovou barvou na spodních plochách, horní a boční zůstaly v barvě lakovaného plátna s nanesenými šmouhami olivové zelené. Červené doplňky byly znakem jednotky, osobní marking pilota představuje černobílý pruh za kabinou, jenž má představovat stužku Železného kříže, avšak s obrácenými barvami.

    Černobíle pruhované náběžné hrany křídel měly patrně sloužit k rychlé identifikaci Wenzlova letounu zepředu.

    Detail znaku výrobce vrtulí, jenž se nacházel zepředu na vrtulových listech.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#416560Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker F.I sér. č. 103/17 (w/n 1730). Jde o druhý předsériový kus, jenž byl koncem srpna přidělen k JG I. Konkrétně byl určen pro Lt. (por.) W. Vosse, Staffelführera Jasta 10. Voss do 23. září, kdy byl na tomto stroji sestřelen a zabit, získal celkem 10 vítězství, bohužel není známo kolik jich (a zda vůbec) bylo na tomto stroji. Letoun nese nátěr tyrkysovou barvou na všech plochách. Na horních a bočních plochách pak byly naneseny polosuchým štětcem "šmouhy" olivově zelenou. Toutéž barvou byly z výroby natřeny také kryty kol a kryt motoru. Je však možné, že během jeho služby u Jasta 10 byly tyto části přetřeny chromově žlutou (označení Jasta 10). Chromová žlutá se na černobílých fotografiích jeví jako velmi tmavá barva, podobně jako olivově zelená, tudíž tuto možnost nelze ani potvrdit ani vyvrátit.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#416726Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker F.I 103/17 (werk nummer 1730). Dne 23. 9. 1917 se na tomto stroji utkalo německé eso W. Voss (48 sestřelů, PlM) s přesilou sedmi stíhaček S.E. 5a od 56. peruti RFC. Ačkoliv Voss dokázal poškodit všechny nepřátelské stroje, přece nakonec podlehl a zahynul. Jeho letoun s největší pravděpodobností nesl standardní schéma tyrkysová/olivová, nicméně někteří britští piloti 56. perutě ve svém hlášení uvedli, že trojplošník byl stříbrný či stříbrošedý. Kresba tedy zobrazuje 103/17 v této podobě. Všechny plochy šedostříbrné, doplněné na horních a bočních plochách šmouhami olivové. Kryty motoru a kol chromově žluté.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#416729Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker Dr.I sér. č. 183/17 (w/n 1901). S tímto strojem ze stavu Jasta 14 létal v únoru 1918 z letiště Phalempin Lt. (por.) Hasso von Wedel (5 sestřelů). Ten své letouny zdobil poněkud ponurým rodovým znakem, jímž byt tzv. Richtrad - středověké popravčí kolo. Letoun nese na spodních plochách nátěr tyrkysovou barvou, boční a horní plochy zůstaly v barvě lakovaného plátna s nanesenými šmouhami olivovou zelenou. Černý kryt motoru a černobílý pruh na trupu bylo označení jednotky.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#416738Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker Dr.I (výrobní a sériové číslo neznámé), se kterým u Jasta 12 z letiště Toulis v březnu 1918 létal Vizefeldwebel (rotný) Ulrich Neckel (30 sestřelů). Spodní plochy tyrkysové, horní a boční v barvě lakovaného plátna s nanesenými šmouhami olivové zelené. Bílá příď a černá záď jsou označením jednotky, černobílý klín na boku trupu je osobním označením pilota.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#416744Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker Dr.I sér. č. 521/17 (w/n 2189), který patřil do stavu Jasta 34b. Šlo o osobní stroj velitele jednotky Oblt. (npor.) Roberta von Greima (28 sestřelů). Ten s ním létal v červnu 1918 z letiště Foucaucourt. Stroj nesl na spodních plochách nátěr tyrkysovou barvou, horní a boční plochy v barvě lakovaného plátna s nanesenými šmouhami olivové zelené. Světle šedý ocas byl označením jednotky, barevné pruhy a kryty motorů rozlišovaly jednotlivé piloty v rámci letky. Po změně výsostného označení počátkem dubna 1918 byly bílé čtverce na horní nosné ploše zatřeny olivovou zelenou a do těchto čtverců namalovány bíle lemované černé trámové kříže.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#416750Verze : 1
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker Dr.I s/n 433/17 (w/n 2058) operoval v dubnu 1918 z letiště Balatre. šlo o osobní stroj Lt. (por.) Arthura Rahna (stíhacího esa se šesti sestřely). Stroj nese "šmouhatou" olivovou kamufláž na lakovaném plátěném podkladu. Spodní plochy natřeny tyrkysovou barvou. Bílý kryt motoru a žlutá VOP s černými pruhy jsou označením jednotky, zatímco různě tvarované černobílé pruhy za kabinou odlišovaly jednotlivé piloty v rámci letky.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#426695Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker Dr.I ze stavu Jasta 11, jenž se koncem března 1918 nacházel na letišti Léchelle. Stroj bývá někdy připisován Lt. E. Mohnickemu (esu s 9 sestřely), možné sériové číslo 155/17. Přední polovina trupu červená (barva Jasta 11) zadní část modrá. Svastiky na trupu nemají pochopitelně nic společného s nacismem, jde o staroindický amulet pro štěstí. Spodní plochy tyrkysové, horní plochy s olivovými šmouhami na lakovaném platně. Původní bílá pole kolem černých křížů na křídlech byla zamalována olivovou barvou, takže kolem křížů vznikl pouze bílý lem.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#426701Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Tentýž stroj po změně výsostného označení v dubnu 1918. Tou dobou však již Jasta 11 operovala z letiště Cappy. Boje 21. 4. 1918, v němž padl Manfred von Richthofen se podle hlášení britských letců účastnil i modrý trojplošník. Mohlo by jít právě o tento stroj, je však třeba mít na paměti, že jde pouze rekonstrukci podle černobílých fotografií.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#426707Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker Dr.I neznámého sériového a výrobního čísla ze stavu Jasta 6, letiště Léchelle, konec března 1918. Stroj nese "šmouhatou" olivovou kamufláž na plátěném podkladu na horních a bočních plochách. Spodní plochy tyrkysové. Označení jednotky je černý kryt motoru, černobílé pruhy na VOP a černá SOP. Různě uspořádané černobílé pruhy na trupu za kabinou rozlišovaly jednotlivé piloty v rámci letky. původní bílá pole s černými kříži na horní nosné ploše byla zamalována patrně olivovou barvou, takže zůstal jen bílý lem kolem výsostného označení.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#426710Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker Dr.I s/n 454/17 (w/n 2079). Jedná se o osobní stroj Staffelführera Jasta 11 Ltn. Lothara von Richthofena. Na tomto letounu získal 12. 3. 1918 Lothar dvě vítězství nad stroji Bristol Fighter, avšak již následujícího dne byl Lothar sestřelen a ztratil část nosné plochy. Lothar havaroval při pokusu o nouzové přistání a putoval s těžkými zraněními na více než 4 měsíce do nemocnice. Letoun nese nátěr tyrkysovou barvou na spodních plochách, horní a boční plochy nesou "šmouhatou" kamufláž olivovou barvou na plátěném podkladu. Olivovou barvou jsou též zatřena bílá pole kolem výsostného označení, takže kolem křížů zůstal bílý lem. Červený kryt motoru, vzpěrového systému a podvozku je označením jednotky, žlutý nátěr na horní nosné ploše, zadní části trupu a ocasních plochách je osobním označením pilota. Na horním křídle byla asi žlutá barva málo sytá, protože pod ní prosvítaly olivové šmouhy původní kamufláže.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#427015Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    tento Fokker Dr.I (sériové číslo neznámé) sloužil v roce 1918 u jednotky Jasta 32b, není však vyloučeno, že předtím sloužil u Jasta Boelcke. Pilot neznámý. Stroj nese standardní kamufláž - spodní plochy tyrkysové, na bočních a spodních plochách šmouhy olivově zelené na plátěném podkladu. Kříže byly v bílých polích. Kryt motoru natřen nějakou velmi světlou barvou, zde zvolena žlutá.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#427018Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker Dr.I s/n 413/17 (w/n 1997), jenž v květnu 1918 létal z letiště Halluin-Ost u Jasta Boelcke. Šlo o osobní stroj jejího tehdejšího velitele Oblt. Karla Bolleho. Původní nátěr (tyrkysová na spodních plochách, olivové šmouhy na plátně na horních bočních plochách) je doplněn bohatým osobním markingem a markingem jednotky. čenorbílé doplňky na krytu motoru a ocase představují označení Jasta Boelcke, jednotliví piloti se odlišovali osobními označeními za pilotní kabinou.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#427021Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker Dr.I (sériové číslo nepotvrzené, pravděpodobně 493/17, werk nummer 2120), Jasta Boelcke, duben 1918, letiště Halluin-Ost. S nápadně zbarveným strojen létal Lt. Friedrich Paul Kempf (4 sestřely). Stroj nese nátěr tyrkysovou barvou na spodních plochách, na bočních a horních jsou olivové šmouhy na plátěném podkladu. Černobílé doplňky na motorovém krytu (má čelní stranu bílou, podobně jako Bolleho Fokker) a ocasu jsou označením jednotky (plocha na levém boku trupu pod VOP byla černá). Osobní označení pilota jsou oranžová písmena K na bocích trupu a jeho příjmení na horní nosné ploše. Nápis na střední nosné ploše znamená přibližně: "Pamatuješ si mě ještě?"


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#427024Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tohle je sice replika (trochu zmenšená aby se vešla do kategorie ultra-light), ale létá náramně v rámci leteckého cirkusu bojuje jako drak Very Happy


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#28147Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Něco takového viděl pilot když se rozhlížel po nebi po nějaké vhodné oběti z řad spojeneckých pilotů
    I tohle je replika, ale kulomety Spandau vypadají jako "živé" Smile


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#28148Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Sériové Dr I. boli identické s prototypmi F.I, líšili sa len vonkajším koncom krídla (wikipedia: These aircraft (Dr.I) were identical to the F.I except for the addition of wingtip skids). Ak som to správne preložil, tak na koncoch krídla boli doplnené nejaké brzdiace prvky.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#212003Verze : 0
    MOD
    Avatar
    To je omyl, nejde o brzdící prvky, ale o pomocnou ostruhu, chránící křídlo při přistání a pojíždění, Dreideckery byly totiž nestabilní a hrozilo jejich překocení a zachycení koncem křídla o zem.


    Tyto ostruhy se velmi osvědčily, avšak právě u F.I a prvních sériových Dr.I použity nebyly.


    Nebyl to však jediný rozdíl mezi F.I a Dr.I, takže není pravda, že tyto stroje byly identické. Nejmarkantnějším rozdílem byl odlišný tvar stabilizátoru i výškovky. Křidélka měla menší plochu a zejména se stroje odlišovaly motory. Dnes bohužel přesně nevíme jaké motory poháněly F.I (F.I 103/17 kupříkladu poháněl motor Le Rhone ukořistěný z Nieuportu XVII).


    Jeden z letounů F.I (pravděpodobně F.I 101/17) byl také testován s opěrkou hlavy, která se však na pozdějších sériových letounech neobjevila.


    Celkem byly postaveny tři F.I (101/17, 102/17 a 103/17). Poslední dva byly postaveny speciálně za účelem frontových zkoušek a odeslány k otestování JG I, konkrétně M. v. Richthofenovi a W.Vossovi. Oba stroje byly do měsíce ztraceny v boji.


    Po těchto třech strojích již následovalo 320 sériových letounů, přičemž stroje první dvacetikusové série, původně značené jako F.I byly přeznačeny na Dr.I. Do této 20ks série patřily i všechny čtyři prototypy V.4 (tovární výrobní čísla 1661, 1697, 1729 a 1730), přičemž první z nich neměl vůbec mezikřídelní vzpěry a byl odeslán do Rakouska-Uherska, kde se jeho stopa ztrácí. Zbylé tři převzala armáda pod vojenskými sériovými čísly 101 - 103/17. Označení této první série tak bylo 100-119/17.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1845#228469Verze : 0
    MOD