Royal Aircraft Factory S.E.5

Přehled verzí
Royal Aircraft Factory S.E.5 - přehled verzí:

S.E.5 - úvodní série s motorem Hispano Suiza o 150 hp, původně s velkým větrným štítkem, poměrně vysoko posazeným pilotem a gravitační palivovou nádrží nad horním křídlem a krátkými zahnutými výfuky.

S.E.5a - hlavní podoba, s motory o 200 - 220 hp a změnami zavedenými v průběhu výroby S.E.5a - malý větrný štítek, snížená pozice pilota s opěrkou hlavy, dlouhé výfuky a křídla o menším rozpětí.

S.E.5B - prototyp z roku 1918 s výsuvným chladičem, aerodynamickou kapotáží motoru a křídly o nestejném rozpětí.

SE.5E - stroje postavené (obvykle z náhradních dílů) v USA firmou Eberhart, s trupem potaženým překližkou a motory Wright-Hispano E.

Zdroj:
Hare, Paul R. The Royal Aircraft Factory, Putnam, London 1993. ISBN 0-85177-843-7.
URL : https://www.valka.cz/Royal-Aircraft-Factory-S-E-5-t1847#380167 Verze : 0
Nové britské stíhačky SE 5a byly na bojiště vrženy s úkolem zvrátit převahu na stranu Spojenců.

SE 5 a její pozdější modifikace SE 5a, se nad zákopy objevila koncem dubna 1917. Tento letoun se stal nejzdařilejší konstrukcí Royal Aircraft Factory. Byl vybaven stacionárním motorem s řadovým uspořádáním válců. Verze SE 5 měla motor o 150 k a pozdější modifikace SE 5a dostala motor ještě o 50 koní výkonnější.

SE 5 a 5a se staly nejrychlejšími stíhačkami, jež byly ve své době v provozu. Byly to vysoce výkonné stroje, přičemž výkon znamená iniciativu, která je nejpraktičtější hodnotou v jakémkoli boji. Letouny byly dost těžké, což v kombinaci s nezvykle velkým vzepětím nosných ploch způsobovalo menší obratnost, avšak tento nedostatek byl vyvážen vysokou rychlostí a dokonalou ovladatelností ve všech výškách a režimech letu. Piloti navíc velmi oceňovali vynikající výhled a stabilitu při střelbě. Silnou výzbroj tvořil jeden synchronizovaný kulomet Vickers a jeden Lewis umístěný na horní nosné ploše na nosiči Foster. Takto upevněný kulomet měl několik výhod - umožňoval sklopení a střelbu téměř svisle vzhůru "do břicha" nepřátelského letounu, byl-li nad SE 5. Nebyl závislý na synchronizátoru, neboť přestřeloval okruh vrtule. to zvyšovalo kadenci a spolehlivost. Bylo zde také možné bez obav nosit zápalné střelivo, jež se tak nenacházelo v blízkosti motoru. Nevýhodou zase bylo, že zásobníky měly omezenou kapacitu (47 nebo 94 nábojů) a po jejich vystřílení bylo nutno kulomet sklopit, vyměnit zásobník a natáhnout závěr. Tedy uprostřed boje nijak jednoduchá operace.

SE 5a měly převahu ve vertikálním manévru nad všemi německými letadly a pokud byly dobře pilotovány, stávaly se německým letcům strašnými nepřáteli.
URL : https://www.valka.cz/Royal-Aircraft-Factory-S-E-5-t1847#8762 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více