SOV - 1K17 Sžatije (mobilný bojový laser) [kód NATO: Stiletto]

1К17 Сжатие
1K17 Szhatie (Rusky:1К17 Сжатие — "Kompresia") bol vyvrcholením projektov laserových vozidiel vyvíjaných koncom 80. rokov. Vozidlo využíva korbu samohybného delostreleckého systému Msta-S, ale miesto 152mm húfnice je tank vyzbrojený laserovými projektormi. Jeho úlohou bolo vyradiť pomocou vysoko intenzívnych laserových lúčov z prevádzky, alebo rovno zničiť opticko – elektronické prístroje na nepriateľských bojových vozidlách, lietadlách a raketách. Zásah do ľudského oka by pravdepodobne skončil permanentnou slepotou. Tank dostal NATO kódové označenie Stiletto. Na ochranu proti pechote a vrtuľníkom bol ešte vyzbrojený 12,7mm ťažkým guľometom NSVT.


1K17 bol spoločným výtvorom sovietskeho NPO Astrofizika pod vedením N.D.Ustinova (syna vtedajšieho ministra obrany ZSSR, Ustinova) a závodu Uraltransmash vo Sverdlovsku (dnes Ekatirinburg) pod vedením U.V.Tomashova. Prvé návrhy padli už v 70. rokoch. Napriek vysokému stupňu utajenia sa ale Pentagónu dostali do rúk plány projektu od prebehlíkov. Prvý prototyp 1K17 bol dodaný v decembri 1990, a od roku 1991 do 1992 prebiehalo jeho testovanie. Tank prešiel úspešne všetkými testami a bolo doporučené jeho zaradenie do ozbrojených síl ZSSR.


Miesto húfnice sa vo veži 1K17 nachádzalo 15 šošoviek, tie boli pri pohybe chránené pancierovými krytmi, posádka bola umiestnené v strede vozidla. Išlo o zložitý systém novej generácie oslepujúceho lúča s viac-kanálovým tuhým laserom založeným na oxide hliníka (Al2O3) s vlastným zameriavacím systémom. Každý z 12 optických kanálov (horné a dolné rady šošoviek) mal vlastný zameriavací systém. To umožňovalo laseru útočiť v rôznych vzdialenostiach a za rôznych podmienok. Stredný rad šošoviek je súčasťou zameriavacieho systému, malé a veľké šošovky na pravom okraji sú súčasťou automatického vyhľadávacieho a zameriavacieho systému. Dvojica podobných šošoviek na ľavom okraji sú optické mieridlá, to menšie je denné, to väčšie nočné. Nočné mieridlo má dva laserové diaľkomery. Každá šošovka je vybavená anti-odrazovou vrstvou.


Energia pre laser bola dodávaná z hlavného motora, elektrického generátora a pomocného systému batérií, tie nabíjali kondenzátory umiestnené v zadnej časti vozidla. Akumulovaná energia bola vystrelená skrz striebornú trubicu navinutú do cievky, tam sa dostala do styku so špeciálne vyrobeným syntetickým 30kg rubínovým kryštálom v tvare valca, čo vytvorilo konečné štádium lúča. Rubín bol umiestnený v špeciálnom špirálovitom kontajneri, s výbojkovými lampami. Celé toto usporiadanie pomáhalo zosilniť celkový laserový lúč a zvýšiť konvergenciu. Ale zároveň to bol astronomicky drahý systém, aj napriek všetkej tej energií, bol výkon lúča malý, iba 5% účinnosť na taký veľký laser. V podstate sa podarilo vyrobiť iba zväčšeninu zrkadiel ktorými si deti v rámci srandy odrážajú slnko do očí. Podľa iných zdrojov mohol byť použitý iný prvok, napríklad Nd:YAG (neodým-dopoval ytrium hliníkový garnet; Nd:Y3Al5O12), ktorý umožňuje silnejší energetický pulz.


Výhodou tanku 1K17 bola možnosť absolútne presnej paľby na dvojnásobné vzdialenosti akéhokoľvek vtedajšieho tanku, ďalšou výhodou bol takmer okamžitý účinok laserového lúča na cieľ a nepotrebnosť balistickej opravy zbrane. Nevýhodou bola obrovská cena jedného vozidla, nákladná výroba a celková zložitosť, sériová výroba tanku bola takmer nemožná. Tank taktiež potreboval úplne čistý sektor paľby aby bol jeho lúč laserový účinný, podmienka ktorá sa len ťažko vyskytuje v boji.


Boli vyrobené len dva kusy, začiatkom 90. rokov kedy ZSSR dochádzali peniaze bol projekt zrušený.
V chaose ktorý nastal po rozpade ZSSR sa tieto dva kusy 1K17 stratili, dlhú dobu o nich nikto nič nevedel. Jedno vozidlo bolo pravdepodobne zošrotované, to druhé sa náhodou objavilo v roku 2010 vo Vojenskom Technickom Múzeu v dedine Ivanovskoe blízko Moskvy.



Typ: Samohybný laserový systém
Výrobca: NPO Astrofizika, Uraltransmash
Testovanie prototypov: 1990


ROZMERY
Dĺžka: 6040 mm
Šírka: 3584 mm
Svetlá výška: 435 mm


PANCIEROVANIE:
Typ: Homogénna ocel

VÝZBROJ
Ťažký gulomet NSVT 12,x108mm


POHON
Turbo Diesel V-84A
Maximálny výkon v HP: 840
Objem v cm3: 38 880
Konfigurácia motora: V-12
Počet válcov: 12


VÝKONY
Max.rýchlosť na cestách:60 km/h
Stúpavosť: 30
Vertikálna prekážka: 0,85 m
Prekonanie okopu: 2,8 m
Vodná prekážka: 1,2 m



Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/1K17_Szhatie
rbth.co.uk
sputniknews.com
forums.eugensystems.com
defenceforumindia.com
www.redstar.gr
fanda.nova.cz
SOV - 1K17 Sžatije (mobilný bojový laser) [kód NATO: Stiletto] -


SOV - 1K17 Sžatije (mobilný bojový laser) [kód NATO: Stiletto] -


SOV - 1K17 Sžatije (mobilný bojový laser) [kód NATO: Stiletto] -


SOV - 1K17 Sžatije (mobilný bojový laser) [kód NATO: Stiletto] -


SOV - 1K17 Sžatije (mobilný bojový laser) [kód NATO: Stiletto] -


URL : https://www.valka.cz/SOV-1K17-Szatije-mobilny-bojovy-laser-kod-NATO-Stiletto-t184872#539582 Verze : 3
Zdroj FB
SOV - 1K17 Sžatije (mobilný bojový laser) [kód NATO: Stiletto] -


URL : https://www.valka.cz/SOV-1K17-Szatije-mobilny-bojovy-laser-kod-NATO-Stiletto-t184872#613862 Verze : 2

Diskuse

Ak sa nemýlim, bol o tom článok v ATM. Moderna nie je moja šálka kávy, ale ak si dobre pamätám, je to nejaký laserový bojový prostriedok na platforme Msta-S.

edit: Tu je o tom niečo v angličtine: https://en.wikipedia.org/wiki/1K17_Szhatie
URL : https://www.valka.cz/SOV-1K17-Szatije-mobilny-bojovy-laser-kod-NATO-Stiletto-t184872#613865 Verze : 4
aha, dekuji velice za osviceni! (bysme to mohli rovnou u nas zalozit? Smiling Army )
URL : https://www.valka.cz/SOV-1K17-Szatije-mobilny-bojovy-laser-kod-NATO-Stiletto-t184872#613887 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více