Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 296 příspěvků vloženo, 1357 editováno a 287 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

CZK - BPzV Svatava

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    BPzV Svatava BPzV Svatava
    Originální název:
    Original Name:
    BPzV Svatava
    Kategorie:
    Category:
    bojové průzkumné vozidlo armoured reconnaissance vehicle
    Výrobce:
    Producer:
    Závody ťažkého strojárstva Detva š.p., Detva /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1988-DD.MM.1990
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    200 (16 vozidel pro Polsko / 16 vehicles for Poland)
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.07.1985
    Osádka:
    Crew:
    6
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    13885 kg 30611 lb
    Celková délka:
    Overall Length:
    6735 mm 22ft 1in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    3135 mm 10ft 3in
    Celková výška:
    Overall Height:
    2068 mm 6ft 9in
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    370 mm 1ft 2.5in
    Pancéřování:
    Armour:
    stejné jako BVP-1 the same as BVP-1
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    UTD-20
    - čtyřdobý, kapalinou chlazený, vznětový
    - počet válců: 6 do V
    - sklon válců: 120°
    - maximální kroutící moment: 980 (+49/- 98) Nm
    - hmotnost: 665 kg + 5%
    - rozměry:
    -- délka: 791 mm (včetně vyčnívajícího hřídele)
    -- šířka: 1 150 mm
    -- výška: 732 mm
    - kompresní poměr: 15,8
    - objem válců: 15,9 l
    UTD-20
    - four-stroke, liquid cooled, diesel
    - number of cylinders: 6 in V
    - angle of cylinders: 120°
    - maximum torque: 723 (+36/-72) lb.ft
    - weight: 1466 lb + 5%
    - dimensions:
    -- length: 31,1 in (including protruding shaft)
    -- width: 45,3 in
    -- height: 28,8 in
    - compression ration: 15,8
    - swept volume: 970 cu in
    Výkon:
    Power:
    220 kW při 2600 ot/min 295 bhp at 2600 rpm
    Převodové ústrojí:
    Transmission:
    mechanická synchronizovaná převodovka
    - počet stupňů: 5+1
    - hmotnost převodovky s hlavní spojkou a planetovým směrovým ústrojím: 536 kg
    mechanical synchromesh gearbox
    - number of gears: 5+1
    - weight of gearbox with main clutch and planetary cross-drive transmission: 1182 lb
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    65 km/h 40 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    40-451) km/h 25-281) mph
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    600-750 km 373-466 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Svah:
    Gradient:
    35 ° 78 %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    25 ° 56 %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    2,5 m 98,4in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    0,7 m 27,6in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    -2) m -2)
    Výzbroj:
    Armament:
    kanón 2A28
    - ráže: 73 mm
    - náboje: 76 kusů PG-15V



    spřažený kulomet PKT
    - ráže: 7,62 mm
    - náboje pro spřažený kulomet: 3500 kusů



    protitankový raketový komplet Maljutka (další odkaz)
    - počet střel 9M14M: 7 ks
    - vzdálenost řízeného dostřelu: 500 až 3000 m
    2A28 gun
    - calibre: 73 mm
    - ammunition: 76 rounds of PG-15V



    PKT coaxial machine gun
    - calibre: 7.62 mm
    - ammunition for coaxial machine gun: 3500 rounds



    Malyutka (other link) anti-tank guided missile system
    - number of 9M14M missiles: 7 pcs
    - guided range: 547 to 3281 yrd
    Vybavení:
    Equipment:
    - radiolokátor PSNR-5
    - malý radiolkační pátrač MRP-4
    - noční pozorovací přístroj NNP-21
    - navigační zařízení TNA-3
    - buzola PAB-2A
    - laserový dálkoměr
    - systém detekce a indikace ozáření laserem
    - úpravna vody ÚV-20
    - odmořovací souprava OS-3
    - PSNR-5 radar
    - MRP-4 small radar set
    - NNP-21 night sighting device
    - TNA-3 navigation system
    - PAB-2A compass
    - laser range finder
    - laser warning receiver
    - ÚV-20 water purification set
    - OS-3 decontamination set
    Uživatelské státy:
    User States:






    Poznámka:
    Note:
    1) průměrná rychlost na suché nezpevněné cestě
    2) vozidlo je obojživelné;
    - maximální rychlost (vpřed): min. 7 km/h
    - maximální rychlost (vzad): ~ 2 km/h
    1) average speed on dry unpaved road
    2) the vehicle is amphibious;
    - maximum speed (forward): min. 4.3 mph
    - maximum speed (backwards): ~ 1.2 mph
    Zdroje:
    Sources:
    -
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#68574Verze : 0
    MOD
    Avatar
    BPzV Svatava

    Bojové průzkumné vozidlo BPzV Svatava je obojživelný průzkumný prostředek určený k vedení samostatné průzkumné nebo bojové činnosti v týlu protivníka.

    V pravé přední části vozidla se nachází převodovka, za níž je umístěn motor UTD-20. Vlevo vedle pohonné jednotky pak sedí řidič vozidla. Za motorovým a řidičským prostorem je ve střední části prostředku zabudována jednomístná plně otočná věž, v níž je lafetována hlavní i pomocná výzbroj. V zadní části vozidla je prostor operátorů, který je rozdělen na pracoviště průzkumníka-radisty (pravá polovina vozu), pracoviště průzkumníka-navigátora (levá polovina za bojovým prostorem) a pracoviště průzkumníka-operátora (levá zadní polovina vozu).

    Hlavní výzbroj tvoří kanon 2A28 ráže 73 mm se zásobou 76 kusů nábojů PG-15V. Zbraň umožňuje ničit obrněné prostředky protivníka, samohybné dělostřelecké prostředky, palebné prostředky v opevněných objektech apod. S kanonem je spřažen kulomet PKT určený k umlčování "měkkých cílů" do vzdálenosti 1 000 m. Ke kulometu je vezeno 3 500 kusů nábojů. Protitankovou výzbroj tvoří protitankový raketový komplet 9K11 Maljutka s efektivním dostřelem 500 až 3 000 m. BPzV veze celkem 7 střel 9M14.
    Výzbroj osádky kromě osobních zbraní dále tvoři čtyři pancéřovky RPG-75 a dvanáct ručních granátů.

    Průzkumné prostředky tvoří pasivní noční pozorovací přístroj NNP-21, radiolokátor PSNR-5 (dosah na tanky a OT - 8 000 až 10 000 m; dosah na osoby - 3 000 až 4 000 km, nepřetržitý provoz - 20 hodin), radiolokační pátrač MRP-4 aj. Osádka má k dispozici navigační zažízení TNA-3. Jako zdroj el. energie slouží agregát AB-1-P/30M1. Součástí výbavy jsou i prostředky ženijního a chemického průzkumu (chemický průkazník CHP-71, intenzimetr IT-65, minohledačka W4P, ...).

    Spojovací prostředky sestávají z radiostanic R-130MT a R-132M, tankohovorového zařízení R-124, dvou přenosných radiostanic, dvou polních telefonů TP-25 a zařízení selektivní výzvy R-012T.

    Na zadní straně věže je umístěn šestinásobný vrhač zadýmovacích granátů 902S. Má ráži 81 mm a dostřel 200 až 350 m. Dokáže položit dýmovou clonu širokou 80 m a vysokou 5 m. Doba trvání clony činí 100 až 145 sekund.

    K 31. prosinci 1997 se ve výzbroji AČR nacházelo celkem 129 kusů vozidel BPzV Svatava.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#406568Verze : 0
    MOD
    Avatar
    História vzniku


    Problematikou vývoja nového prieskumného vozidla sa začalo velenie ČSĽA zaoberať začiatkom 80. rokov 20. storočia na základe poznatkov získaných z armádních a divíznych taktických cvičení, ktoré sa uskutočnili v rokoch 1977 až 1981.


    Ukázalo sa, že používané obrnené transportéry OT-65 vzhľadom na nízku manévrovaciu schopnosť, priechodnosť v teréne a nedostatočnú výzbroj už neboli schopné v plnej miere plniť požiadavky stanovené na vedenie prieskumu vo dne aj v noci. BVP-1, ktoré sa čiastočne začali používať ako náhrada za ne, svojimi bojovými vlastnosťami a vysokou priechodnosťou v teréne síce vyhovovali požadovaným parametrom, ale z hľadiska vedenia prieskumu neboli vybavené rozšíreným spojovacím uzlom ani základnými pozorovacími a špeciálnymi prístrojmi na plnenie úloh komplexného vojskového prieskumu.


    MNO koncom apríla 1983 prostredníctvom ministerstva všeobecného strojárstva požadovalo od Konštrukty Trenčín spracovanie typového vedecko-technického rozboru pre vývoj bojového prieskumného vozidla stavaného na podvozku BVP-1. Po viac ako polročnej práci boli jeho výsledky prerokované a schválené oponentskou radou MNO. V Konštrukte Trenčín sa rozbehli práce na projekte. Koncom novembra 1984 bol schválený. Na stavbu prototypu pod krycím označením Svatava bolo využité vozidlo BVP-1K. Práce sa začali vo februári 1985,pričom výrobu detailov pre kompletnú veliteľskú vežičku zo zástavbou laserového diaľkomera vrátane montáže zabezpečoval VÚ-010/02 Doksy. Komplety laserového diaľkomera a systému SDIO dodal VÚ-060 Praha. Výroba prototypu v Konštrukte Trenčín bola dokončená v júli 1985. Zbraňový systém prototypu tvoril 73 mm kanón 2A28 s hladkou hlavňou a s ním spriahnutý 7,62 mm guľomet PKT. Systém ďalej doplňovalo odpaľovacie zariadenie pre PTRS 9M14M / Maljutka. Okrem toho bolo vozidlo vybavené vrhačom dymových granátov 902S kalibru 81 mm, nočným pozorovacím prístrojom NNP-21, radiolokátorom PSNR-5, rádiolokačným pátračom MRP-4, navigačným zariadením TNA-3 a prostriedkami chemického prieskumu. V mesiacoch júl až september 1985 boli uskutočnené s prototypom vozidla Svatava spojené podnikové a kontrolné skúšky.


    V ich priebehu sa okrem celkového preverenia komponentov, určených na zabezpečenie prieskumnej činnosti, overili aj jazdné a plavebné vlastnosti prototypu. Ukázali, že po pridaní hydraulických tlmičov na druhý pár závesov pojazdových kolies sa plynulosť jazdy v teréne oproti BVP-1 výrazne zlepšila. Plavebné vlastnosti prototypu Svatava v porovnaní s BVP-1 zostali rovnaké. Zväčšenie objemu palivových nádrží však výrazne zvýšilo akčný rádius, a to o viac ako 150 km. Na základe skúšok skúšobná komisia po odstránení porúch odporučila odovzdať prototyp do vojskových skúšok. Uskutočnili sa vo VÚ-3288 Podbořany. Počas nich sa vyskytli poruchy na laserovom diaľkomere a ovládacom paneli laserového diaľkomera. Ďalej sa ukázalo, že vonkajšia kabeláž nebola dostatočne chránená proti zápalným látkam a prenikaniu vody. Na základe týchto skutočností spracoval VÚ-010/02 Doksy plán realizácie úprav. Úpravu prototypu urobila Konštrukta Trenčín do apríla 1987. Nariadením MNO bola pre VÚ-010/02 Doksy stanovená úloha, v spolupráci s Konštruktou Trenčín, vykonať s vozidlom Svatava doplnkové kontrolné skúšky. Konštrukta Trenčín upravený prototyp Svatava odovzdala do doplňujúcich kontrolných skúšok. Uskutočnili sa v priebehu júna až októbra 1987. Počas nich sa vyskytli nedostatky v rektifikácii pozorovacích prístrojov. No napriek tomu bol cieľ skúšok splnený a komisia odporučila zaviesť objekt Svatava do výzbroje ČSĽA.


    Výrobou boli poverené ZŤS Detva. V rokoch 1988 až 1990 bolo vyrobených 200 kusov vozidiel. Začiatkom 90. rokov 20. storočia zakúpila 16 kusov poľská armáda,ktorá ich do svojej výzbroje zaviedla pod označením BWP-1S /Bojowy wóz rozpoznawczy-1 Swatawa/. V ČSĽA boli BPsV Svatava organizačne začlenené do výzbroje prieskumných rôt motostreleckých a tankových plukov a prieskumných práporov motostreleckých a tankových divízií. Od roku 1990 do roku 1993 tvorili výzbroj prieskumných jednotiek tankových a mechanizovaných divízií.




    Zdroj : Turza Peter, pplk. v,v. Svatava – OBRANA č.9 2010 MO SR
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#373373Verze : 0
    Avatar
    BPzV Svatava ("bílá 236", VPZ 900 63-17) z výzbroje Těžké průzkumné roty 102. průzkumného praporu, květen 2004.

    (©Radek Havelka)

    (©Radek Havelka)




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#315339Verze : 1
    MOD
    Avatar
    na 3. snímku stanoviště průzkumníka operátora radiolokátoru 1-RL-133 (PSNR-5) s ovládacím blokem P-02-1. Pracoviště vlevo vzadu, za stanovištěm průzkumníka navigátora (je z něj vidět opěradlo sedačky, tedy samozřejmě ne z toho navigátora), dále je vidět výnos souřadnic navigačního zařízení (vlevo nahoře pod stropem) s ukazatelem azimutu. Kryt kruhového tvaru pískové barvy vpravo dole od sedačky operátora PSNR-5 je kryt hlavové části trojnohého statibu, na který se daly ustavit (jeden nebo druhý) pasivní pozorovací přístroj NNP-21 (Nočnoj Nabljudatěľnyj Pribor) nebo anténní blok P-02 radiolokátoru PSNR-P. NNP-21 umístěn v pochodové poloze ve velké bedně za sedadlem velitele (a tedy logicky před nohama navigátora), blok P-01 (sklopná anténa-parabola) radiolokátoru PSNR-5 pod pravými předními "nebesy" v kleci z pásoviny. Dále je na snímku vidět schránka na pásy s náboji do spřaženého kulometu PKT ráže 7,62 mm na levé bočnici korby. Pod ní je hráškově zbarvený zdrojový blok radiolokátoru PSNR-5 a cívka s provázkem na vytyčování průchodu v minovém poli...
    Na 4. snímku je pracoviště průzkumníka radisty s rdst R-123 (nahoře) a R-130 (dole). V pravém horním rohu pod stropem je vidět zařízení selektivní výzvy, pod stojanem s oběma rdst byly uloženy 2 ks polních telefonů TP-25 a vlevo na nádrži je osmiboký box na uložení odmořovací soupravy.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#68711Verze : 0
    Avatar
    BPzV Svatava z výzbroje slovenské armády.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#114821Verze : 0
    MOD
    Avatar
    BPzV Svatava (VPZ 896 09-42) vyřazená z výzbroje AČR, květen 2005.






















    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#139346Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Komentář ke snímku Svatava.jpg:
    Vpravo vedle věže na stropním pancíři se nachází „klika“ ovládání klapky výfuku tryskového ohřívače – důvodem jejího přemístění z podlahy vozidla na stropní pancíř je umístění držáků zvýšené zásoby munice pro hlavní výzbroj vozidla vpravo od věže (u BVP-1 je tam volný prostor). Mechanizmus ovládání klapky výfuku se nezměnil – povolit matici, stlačit celou „kliku“ a pootočit, poté „spustit“ ohřívač,…, řidiči však oceňovali lepší přístup (u BVP-1 museli točit věží a protahovat se do rohu motorové přepážky a pravé bočnice vozidla) a proto byli ochotni používat „bufík“ častěji a tak šetřili motory vozidel.
    Směrem k zádi je vidět „háček na cokoliv“ a trubka na upevnění plováku a konopného lana pro plavby (stejná, jako na věži, řidiči do ní s oblibou strkali „věžák“).
    Na obou stranách věže jsou umístěny „univerzální držáky“ pro upevnění technických prostředků průzkumu – konkrétně radiolokátoru PSNR-5 a nočního pozorovacího přístroje NNP-21. Držáky se v běžném provozu zakrývaly plachtovinovými povlaky s upevňovací tkanicí.


    Komentář ke snímku Svatava (1).jpg:
    Na věžičce velitele je nad jeho pozorovacím přístrojem TKN-3B (pod klecí) umístěna Hlava laserového dálkoměru (HLD-S) (v kleci vpravo blíže k podélné ose vozidla) spolu se světlometem OU-3GA-2 (v kleci vlevo blíže levé bočnici vozidla). Tato zařízení jsou spřažena a na rozdíl od věžičky velitele BVP-1 se ovládají náměrovým a odměrovým řídidlem.
    Klec se v běžném provozu zakrývala plachtovinovým povlakem s upevňovacími tkanicemi.


    Komentář ke snímku Svatava (2).jpg:
    Levý „univerzální držák“ a na stropě věže vedle levého krajního periskopu střelce-operátora šroubovací kryt průchodky pro protažení napájecího kabelu nočního pozorovacího přístroje NNP-21 (připojení k palubní síti přes konektor „přenosky“ ve věži).
    Kabel v kovovém opletení, vedoucí k „univerzálnímu držáku“ nesloužil k napájení, ale k propojení koncového spínače na držáku s ovládací skříňkou zadýmovacího zařízení 902-S (vrhače dýmových granátů) – pokud bylo na držáku (vlevo či vpravo) „plno“, koncový spínač vyřadil z provozu pravou či levou polovinu „baterie“ dýmových vrhačů systému 902-S.


    Komentář ke snímku Svatava (3).jpg:
    Na hraně stropního pancíře je ukotven složený teleskopický anténní stožár, na snímku je vidět kotvící prvky jeho jednotlivých dílů a krycí matici. Kabel antény bylo nutno do stožáru zasunout ještě v horizontální poloze. Tato část stožáru byla v běžném provozu kryta plachtovinovým povlakem s upevňovací tkanicí.


    Komentář ke snímku Svatava (4).jpg:
    Na pravé a levé hraně styku stropního a bočního pancíře jsou umístěny snímací prvky HDO systému SDIO (systém detekce a indikace ozáření laserem) pod válcovými pancéřovými kryty.
    Každý z těchto bloků HDO sdružuje celkem čtyři snímače: přední (u obou HDO), zadní (u obou HDO), horní (u obou HDO) a levý či pravý (HDO vlevo či vpravo).
    Systém SDIO je ovládán ze stanoviště velitele vozidla a má dva druhy výnosu (indikace) ozáření – akusticky, sirénou do sluchátek VHZ příslušníků osádky a opticky na stanoviště velitele vozidla, kde se rozsvítila jedna z osmi LED diod na ovládacím panelu palubního počítače a laserového dálkoměru (osm diod odpovídá osmi snímačům a osmi směrům detekce, přitom jediný velitel nedostával do sluchátek své kukly akustický signál).
    V běžném provozu byly oba HDO kryty plachtovinovým povlakem s upevňovací tkanicí.


    Komentář ke snímku Svatava (5).jpg:
    Stanoviště průzkumníka-radisty a většina jeho spojovacího království (kromě stanic R-123 a R-130).


    Komentář ke snímku Svatava (6).jpg:
    Palivová nádrž je zkrácena (od zádi vozidla) a rozšířena (nemá šikmé bočnice jako u BVP-1, ale jde o klasickou „krabici“ o šířce a dané nutností jejího protažení otvorem „dveří“ roje)
    Nad akumulátory je uložena elektrocentrála o výkonu 3kW pro dobíjení palubní sítě vozidla (bohužel, jediné, co se z ní nedalo dobíjet byly zdroje radiolokátoru PSNR-5).
    Na snímku je vidět startovací šňůra a hlava válce se svíčkou zapalování.
    Nad centrálou je palivová nádrž s plnícím otvorem, výfuk byl vyveden pancéřovou trubkou v opletení azbestovým provázkem do „domečku“ na stropním pancíři blízko teleskopického anténního stožáru.


    Komentář ke snímku Svatava (7).jpg:
    Palivová soustava vozidla má zvýšený objem, to je vidět i na obou zadních dveřích (na snímku dveře stanoviště průzkumníka-radisty).
    Do svorky na dveřích se upevňovaly pákové kleště, vak na kuklu (nad klikou dveří) je demontován.


    Komentář ke snímku Svatava (8).jpg:
    Vzadu na věži je instalována baterie celkem šesti vrhačů zadýmovacích granátů systému 902-S.
    Na levém „univerzálním držáku“ na věži je vidět koncový spínač a kabel, propojující jej se systémem 902-S….
    Na „krovkách roje“ jsou upevňovací pásy na plachtu, maskovací síť a eventuálně i na vaky s osobními věcmi osádky – uvnitř vozidla totiž, vzhledem k objemu vezeného materiálu s důrazem na technické prostředky průzkumu, moc místa nezbývá.
    Pod pravými předními „krovkami“ byl uložen blok P-02 radiolokátoru PSNR-5, v „krovkách“ pak byla průchodka (respektive mnohakolíkový konektor) pro připojení radiolokátoru k palubní síti vozidla (byl-li blok P-02 provozován na pravém „univerzálním držáku“).


    Komentář ke snímku Svatava (9).jpg:
    Mezi zadními „krovkami roje“ je vidět „domeček“ výfuku elektrocentrály s krycí maticí – místo ní se šrouboval pružný ocelový výfuk, který se po zakopání koncové části postaral o výrazné ztišení chodu centrály (pokud ovšem nebyly otevřené dveře roje…).
    Výfuk byl v pochodové poloze upevněn zvenku na levém bočním pancíři (nad kládou pro vyprošťování), v provozu moc nevydržel a dost brzy se propaloval…. – je to jen obyčejná pancéřová stáčená hadice.
    Vpravo od radistových periskopů je vidět pancéřovaný „domeček“ s konektory pro připojení vodičů (třeba k polním telefonům atd…).
    Na „krovkách roje“ jsou výše zmíněné upevňovací pásy (na cokoli).
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#143384Verze : 0
    Avatar
    Systém 902-S


    Určení:
    Systém 902-S slouží k maskování vozidla BPzV a jeho manévru vytvářením dýmové clony pomocí dýmových granátů. Cílem maskování vozidla dýmem může být prosté ztížení pozorování, použití optických prostředků pozorování a (případně i) maskování proti laserovým zaměřovačům a značkovačům.


    Základní TTD systému 902-S:
    - počet vrhačů dýmových granátů ………. 6 ks
    - délka vrhače ………. 270 mm
    - ráže vrhače ………. 81 mm
    - hmotnost vrhače dýmových granátů ………. 3600 g (jednotlivý vrhač)
    - nabíjení vrhačů ………. ručně
    - vybíjení vrhačů ………. ručně, vytěrákem
    - průměrný dostřel při libovolné zadané kombinaci odpálení ………. 200 – 350 m
    - doba vytvoření maskovací dýmové clony při odpálení šesti dýmových granátů (salvou) ………. 100 – 145 sec
    - šířka٭ dýmové clony při odpálení šesti dýmových granátů (salvou) ………. 80 m
    - výška٭ dýmové clony po 10 sec minimálně ………. 5 m
    - výška٭ dýmové clony po 130 sec minimálně ………. 28 m
    ٭parametry stanoveny pro rychlost přízemního větru 2-5 m/sec
    - životnost vrhače dýmových granátů ………. 200 výstřelů
    - prostředek iniciace výmetné náplně – elektrický zápalkový šroub ………. EKV-30 M2A
    - iniciační proud EKV max. ………. 50mA
    - napájení ………. palubní síť vozidla
    - pracovní napětí………. 22 – 29 V
    - palebný průměr ………. 6 ks
    Dýmový granát:
    - typ ………. 3D6
    - ráže ………. 81 mm
    - délka ………. 220 mm
    - hmotnost ………. 2400 g
    - rozsah teplot umožňujících použití ………. -40°C - +50°C

    Složení a rozmístění soupravy systému 902-S v BPzV:
    - základna je navařena na vnějším povrchu zadní části věže a slouží k upevnění vrhačů dýmových granátů
    - 6 ks vrhačů dýmových granátů je upevněno na základně a slouží k přepravě a vymetení dýmových granátů do určeného směru vytvoření maskovací dýmové clony
    - ovládací pult* je umístěn ve věži vlevo na stanovišti střelce-operátora nad úrovní kuličkové dráhy věnce věže a slouží ke kontrole spouštěcího/odpalovacího obvodu, nastavení pořadí (jednotlivě zprava doleva nebo zleva doprava) a režimu odpálení (salvou – 6 granátů, salvou – po dvou granátech) dýmových granátů
    - komplet dýmových granátů je tvořen 6 ks dýmových granátů, umístěných a přepravovaných ve vrhačích dýmových granátů
    - souprava náhradních dílů (ZIP) je tvořena součástkami k zabezpečení provozuschopnosti systému 902-S určen k napájení radiolokátoru při provozu mimo vozidlo bez připojení na jeho palubní síť
    *Kromě výše uvedených funkcí zabezpečuje ovládací pult také blokování jednotlivých vrhačů dýmových granátů v následujících situacích (sepnutí/nesepnutí koncových spínačů):
    - otevření (nedovření) příklopu střelce operátora ………. blokováno všech 6 vrhačů dýmových granátů
    - montáž technického prostředku průzkumu (přístroje NNP-21) na univerzálním držáku vlevo na věži ………. blokovány 3 levé vrhače dýmových granátů
    - montáž technického prostředku průzkumu (bloku P-01 radiolokátoru PSNR-5) na univerzálním držáku vpravo na věži ………. blokovány 3 pravé vrhače dýmových granátů


    Vyvrácení mýtu č.1:
    Pokud si někdo představuje (myslí, slyšel apod.), že kromě dýmových granátů byly ve výbavě vozidla BPzV také granáty „šrapnelové“ či „protipěchotní“ pro ničení živé síly protivníka v situaci, kdy by se přiblížil na krátkou vzdálenost, tak jej ujišťuji, že to nebyla a není pravda (i když nemohu vyloučit, že se nad něčím takovým nemohlo uvažovat)…
    Vyvrácení mýtu č.2:
    Systém 902-S není ve vozidle BPzV připojen do soustavy systému detekce a indikace ozáření (SDIO) laserovým paprskem, může však být použit v návaznosti na jeho signály k vytvoření dýmové clony ve směru, ze kterého je indikováno ozáření vozidla laserovým prostředkem (zaměřovačem, značkovačem).
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#143748Verze : 0
    Avatar
    Pokud se týče dodávky BPzV Svatava do Polska, dodáno bylo 16 ks vozidel BPzV, ty byly (kromě jiných útvarů) zařazeny hlavně u 18.pzpr 16. (Pomořanské) mechanizované divize (základna Elblag) a u 2.pzp (základna Hrubieszow).
    V polských ozbrojených silách bylo BPzV Svatava označeno jako BWR-1S (Bojowy wóz rozpoznawczy 1 Swatawa).
    U útvaru, kde jsem sloužil, byli "na stáži" polští důstojníci, byl to pro nás (i pro ně) dost perný měsíc...
    Na snímku je sice Svatava bez rozpoznávacích znaků, na Tatře, která je vidět v pozadí, však je něco, co mi připomíná znak bývalé východoněmecké NVA.
    Tomu by odpovídala i "podivná zelená" barva na té Svatavě, je však nutno to považovat za pouhou domněnku, protože jiné poznatky o tom, že by Svatavy byly dodány do NDR mi nejsou dostupné. Možná zkoušky???


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#144348Verze : 0
    Avatar
    K zařazení BPzV Svatava (alias BWP-1S) u průzkumných útvarů Polských ozbrojených sil jsem našel jedinou fotografii, která se tváří jako snímek "in action".
    Je však třeba vzít v úvahu, že jde s nejvyšší pravděpodobností o "pózovaný snímek" - na pravém univerzálním držáku na věži je ustaven blok P-01 radiolokátoru PSNR-5, přitom je před vozidlem "bariéra" ze vzrostlých stromů, kanón je v elevaci, atd., ...


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#144470Verze : 0
    Avatar
    Fotka je z výstavy IDEE 2002 v Trenčíne.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#160711Verze : 0
    Avatar
    BPzV Svatava od Průzkumné roty (?) ze sestavy 2. mechanizované brigády na Dni NATO v Prešově.









    Detail na raketu Maljutka na odpaľovacej lište.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#232344Verze : 0
    MOD
    Avatar
    BPzV Svatava ("bílá 371") z výzbroje Těžké průzkumné roty ze sestavy 102. průzkumného praporu, červen 2005.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#291267Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Konec bez fanfár

    Po roce 2003 se jediným provozovatelem vozidel BPzV Svatava v řadách Armády České republiky stala Těžká průzkumná rota ze sestavy 102. průzkumného praporu. Tento útvar se zároveň stal i jejich posledním uživatelem, protože v prosinci 2009 bylo z jeho užívání vyřazeno všech 12 kusů BPzV. Dočasnou náhradou za Svatavy se stala bojová vozidla pěchoty BVP-2, která byla vybrána z důvodu sjednocení podvozkové platformy s technikou 7. mechanizované brigády (71. a 72. mechanizovaným praporem a 73. tankovým praporem, který má ve svých řadách jednu mechanizovanou rotu na BVP-2). Na rozmezí let 2012 až 2014 bylo naplánováno přezbrojení 102. průzkumného praporu "průzkumnou" verzí vozidel LMV (dodatečně vybavené LOV 50 B), která nahradila původně provozovaná BVP-2.

    "K vyřazení BPzV Svatava se přistoupilo zejména proto, že vozidlo je postaveno na podvozku BVP-1 a vyzbrojeno 73mm kanónem. U vozidel došlo také k morálnímu zastarání některých průzkumných systémů a blížilo se dosažení limitů jejich technické životnosti."
    (pozn. MS - BVP-2 provozovaná u 102. pzpr byla standardního provedení a neměla tak žádné speciální průzkumné vybavení, navíc oproti Svatavám nebyla o moc novější)


    Zdroje
    1) Šulc, J. (referát komunikační a organizační, Generální štáb AČR): Sdělení Tiskové a informační služby MO ČR, 15.7.2011
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#406565Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Neslavný konec Svatav - šrotování..., listopad 2013.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#503277Verze : 0
    Avatar
    Dálkoměr HLD-S

    Zdroj: vlastné foto











    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#529095Verze : 0
    Avatar
    Dálkoměr HLD-S

    Zdroj: vlastné foto











    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#529096Verze : 0
    Avatar
    Dálkoměr HLD-S

    Zdroj: vlastné foto











    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#529097Verze : 0
    Avatar
    BPzV Svatava ("253") ze sbírek Vojenského muzea na demarkační linii, Vojenský újezd Brdy, Bahna 2015, červen 2015.


    autor: Josef Holek







    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#534655Verze : 2
    MOD
    Avatar
    Vedel by niekto napísať ako fungoval diaľkomer HLD-S?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18501#528856Verze : 0