De Havilland D.H.95 Flamingo

     
Název:
Name:
De Havilland D.H.95 Flamingo De Havilland D.H.95 Flamingo
Originální název:
Original Name:
De Havilland D.H.95 Flamingo
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1940 The de Havilland Aircraft Co., Ltd., Hatfield
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
15 1)
První vzlet:
Maiden Flight:
23.12.1938 Hatfield
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5137 kg 11325 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
8165 kg 18000 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
64.01 m 70
Délka:
Length:
15.72 m 51ft 7in
Výška:
Height:
4.65 m 15ft 3in
Plocha křídla:
Wing Area:
60.48 m2 651 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Bristol Perseus XVI, 930 ks (690 kW) každý Bristol Perseus XVI, 930 hp (690 kW) each
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
- -
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
384.6 km/h v 0 m 239 mph in ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
328.3 km/h v 0 m 204 mph in ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
7.5 m/s 1470 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do m ? min to ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6370 m 20900 ft
Dolet:
Range:
1947.3 km 1210 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2164.6 km 1345 mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) niektoré zdroje uvádzajú šestnásť postavených kusov 1) some sources suggest sixteen of units
Zdroje:
Sources:
Chorlton, M.: COMPANY PROFILE 1920-1964, De Havilland Military Types, ISBN 978-1-909786-12-7
Jackson, A.J.: De Havilland Aircraft Since 1909, Naval Institute Press, 1987, ISBN: 0870218964
www.fleetairarmarchive.net
en.wikipedia.org

De Havilland D.H.95 Flamingo -


URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-95-Flamingo-t185995#542662 Verze : 1
De Havilland D.H.95 Flamingo bol dielom konštruktéra Ronalda Erica Bishopa. Zaujímavosťou je, že zatiaľ čo pre firmu De Havilland išlo o jej prvé celokovové lietadlo, pre konštruktéra išlo o prvú jeho konštrukciu pre túto spoločnosť. Dôvodom zrodu tohto typu bola snaha postaviť stroj schopný konkurencie strojom typu Douglas DC-3 a Lockheed Electra, ktoré v tom čase dominovali na poli dopravných lietadiel. Sľubne vyzerajúcu kariéru tohto dopravného lietadla na stredné vzdialenosti však prerušil začiatok druhej svetovej vojny.


Flamingo bol elegantný dvojmotorový samonosný hornoplošník, určený na prepravu dvanástich až sedemnástich cestujúcich a troch členov posádky. Posádku tvorili pilot, druhý pilot a radista. Modernými prvkami jeho výbavy boli trojlistá vrtuľa s nastaviteľnými listami, delené klapky a hydraulicky zaťahovací podvozok. Prvý prototyp (c/n 95001), ktorý do vzduchu zdvihol dňa 28.12.1938 šéf pilot spoločnosti Geoffrey de Havilland Jr. spoločne s druhým pilotom Georgeom Gibbinsom z letiska Hatfield, bol poháňaný dvoma hviezdicovými motormi Bristol Perseus XIIC s výkonom 890 ks (664 kW). Prototyp bol skúšobne vybavený treťou smerovkou umiestnenou uprostred pôvodnej dvojitej, na sériových strojoch boli použité dvojité smerovky o zväčšenej ploche. Tento exemplár bol v máji roku 1939 odovzdaný leteckej spoločnosti Guernsey & Jersey Airways Ltd na dvojmesačnú skúšobnú prevádzku na linke z Hestonu cez Southampton na Normandské ostrovy. Dve lietadlá boli objednané ďalšou leteckou spoločnosťou, vypuknutie vojny však spôsobilo zrušenie objednávky a zaradenie oboch strojov do vojenského letectva. Britské kráľovské letectvo (RAF) objednalo pre svoje potreby tri stroje tohto typu - dva pre 24. peruť a jeden pre Kráľovskú letku. Posledné Flamingo z tejto objednávky bolo dodané 07.09.1940 a vo februári 1941 odovzdané 24. peruti. Táto peruť obdržala aj prototyp, ďalej dva vyššie uvedené stroje zo zrušenej civilnej objednávky a nakoniec aj päť strojov, na ktorých spoločnosť De Havilland skúšala silnejšie motory Bristol Perseus XVI o výkone 930 ks. Týmito motormi boli neskôr vybavené aj skôr vyrobené stroje - jedno lietadlo slúžiace v radoch 782. námornej perute (782 Naval Air Squadron) a používané na udržiavanie leteckého spojenia s Orknejami, Šetlandskými ostrovmi a Severným Írskom ako aj osem strojov leteckej spoločnosti BOAC s materským letiskom v Egyptskej Káhire.


De Havilland D.H.95 Flamingo pomenovaný Merlin VI (neskôr Merlin 27) s výrobným číslom BT312, slúžiaci počas vojny v 782. peruti, bol jediným lietadlom tohto typu, ktoré sa po skončení vojny vrátilo do civilnej služby. Bolo registrované pod civilnou značkou G-AFYH a lietalo pre leteckú spoločnosť British Air Transport Ltd. Lietadlo slúžilo len krátko v rokoch 1945-1946 a v roku 1954 bolo v Redhille zrušené.


Pre úplnosť je potrebné uviesť, že bol zostrojený aj jeden prototyp čisto vojenského stroja s označením De Havilland D.H.95 Hertfordshire (výr. číslo R2510). Jediným rozdielom oproti civilnej verzii Flaminga boli menšie okrúhle okienka v trupe lietadla, ktorý v zmysle Špecifikácie 19/39 pojal 22 výsadkárov. Vojenskou správou bolo pôvodne objednaných 30 kusov tejto verzie, objednávka však bola neskôr zrušená. Kontrakt mal číslo 97/39 (neskôr B.8999/39) a jediný stroj tohto typu bol RAF dodaný v júni 1940. Dôvodom zrušenia kontraktu bola snaha netrieštiť výrobné prostriedky spoločnosti De Havilland, ktorej prioritou mali byť pre RAF v tom čase také potrebné cvičné dvojplošníky Tiger Moth. Samotný stroj výr. čísla R2510 slúžil v RAF len krátky čas a navyše s tragickým koncom. Stroj 23.10.1940 havaroval blízko Mill Hill, pričom zahynulo všetkých jedenásť ľudí na palube.



Chorlton, M.: COMPANY PROFILE 1920-1964, De Havilland Military Types, ISBN 978-1-909786-12-7
Jackson, A.J.: De Havilland Aircraft Since 1909, Naval Institute Press, 1987, ISBN: 0870218964
www.fleetairarmarchive.net
en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-95-Flamingo-t185995#542682 Verze : 7
S Flamingom sa spája aj ďalšie letecké nešťastie, ktoré vo svojej dobe zapĺňalo stránky nielen anglickej tlače. Dňa 30.04.1942 sa pri Great Ouseburn v grófstve Yorkshire zrútilo De Havilland Flamingo serial R2764 pomenované "Lady of Castledown" patriace 24. peruti. Vzhľadom na vojnové obdobie by nebol pád jedného stroja vzbudil takú pozornosť verejnosti, nebyť pôvodu usmrtených osôb na jeho palube. V stroji sa totiž prepravovali okrem posádky a dvoch vysokých dôstojníkov britského ministerstva letectva aj štyria vysokí dôstojníci sovietskej Červenej armády. Tí boli súčasťou sovietskej delegácie, ktorá pripravovala nadchádzajúcu tajnú návštevu ľudového komisára (ministra) zahraničných vecí ZSSR vo Veľkej Británii Vjačeslava Molotova a jeho prelet do USA. Hoci sa pôvodne ako o príčine nehody hovorilo o sabotáži, vyšetrovanie ukázalo, že nešťastie zapríčinila prasknutá hlava valca jedného z motorov, ktorá spôsobila požiar motora a následné odlomenie krídla. Z ruskej strany zahynul vynikajúci pilot diaľkového letectva a posmrtný Hrdina Sovietskeho zväzu major Sergej Alexandrovič Asjamov (Сергей Александрович Асямов) a členovia sovietskej vojenskej misie vo Veľkej Británii - major Boris Filipovič Švecov (Борис Филиппович Швецов), major Pjotr Ivanovič Baranov (Петр Иванович Баранов) a plukovník Grigorij Petrovič Pugačov (Григорий Петрович Пугачев). Pilotom stroja bol jeden z najskúsenejších pilotov 24. perute P/O Iain Ramsay, ktorý do tej doby nalietal viac ako 3.755 hodín s rôznymi typmi lietadiel.



www.yorkshire-aircraft.co.uk
http://www.theflamingocrash.co.uk/
http://www.warheroes.ru/hero/hero.asp?Hero_id=2385
www.iwm.org.uk
http://www.group9may.com/asyamov.html

De Havilland D.H.95 Flamingo - Na snímke dva De Havilland Flamingo 24. perute. V popredí privítanie sovietskej delegácie pri R2765 Lady of Hendon. V pozadí parkuje R2764 Lady of Castledown, ktorá sa zrúti na druhý deň. Základňa Hendon, Middlesex, 29.04.1942.

Na snímke dva De Havilland Flamingo 24. perute. V popredí privítanie sovietskej delegácie pri R2765 "Lady of Hendon". V pozadí parkuje R2764 "Lady of Castledown", ktorá sa zrúti na druhý deň. Základňa Hendon, Middlesex, 29.04.1942.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-95-Flamingo-t185995#542687 Verze : 3
airliner.narod.ru
www.flightglobal.com

De Havilland D.H.95 Flamingo - Prototyp skúšaný leteckou spoločnosťou Guernsey & Jersey Airways Ltd.

Prototyp skúšaný leteckou spoločnosťou Guernsey & Jersey Airways Ltd.
De Havilland D.H.95 Flamingo - Ten istý stroj počas letu

Ten istý stroj počas letu
De Havilland D.H.95 Flamingo - Detailný pohľad na Flamingo s novými motormi Bristol Perseus XVI

Detailný pohľad na Flamingo s novými motormi Bristol Perseus XVI
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-95-Flamingo-t185995#542688 Verze : 0
en.wikipedia.org
http://www.airwar.ru/enc/cw1/dh95.html

De Havilland D.H.95 Flamingo - Stroj Královské letky.

Stroj Královské letky.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-95-Flamingo-t185995#542685 Verze : 2
en.wikipedia.org

De Havilland D.H.95 Flamingo -


URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-95-Flamingo-t185995#542686 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více