SNCASO S.O.1221 Djinn

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 347 příspěvků vloženo, 1080 editováno a 329 zmoderováno. Statistiky
22.9.2018 - Praha - Sraz k 20. narozeninam valka.cz | Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

SNCASO S.O.1221 Djinn

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    SNCASO S.O. 1221 Djinn SNCASO S.O. 1221 Djinn
    Originální název:
    Original Name:
    SNCASO S.O. 1221 Djinn
    Kategorie:
    Category:
    víceúčelový vrtulník utility helicopter
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1953-DD.MM.1957 Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest, Marignane
    DD.MM.1957-DD.MM.1965 Sud-Aviation, Société Nationale de Constructions Aéronautiques, Marignane
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1954-DD.MM.1965
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    178
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    16.12.1953
    Osádka:
    Crew:
    2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Uspořádání rotorů:
    Rotor Configuration:
    jiné uspořádání other configuration
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kluzné ližiny skids
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného vrtulníku:
    Empty Weight:
    360 kg 794 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    760 kg 1676 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    800 kg 1764 lb
    Délka s otáčejícími se rotory:
    Length with Rotors Turning:
    ? m ?
    Délka trupu:
    Fuselage Length:
    5,3 m 17ft 4,65in
    Šířka trupu:
    Fuselage Width:
    ? m ?
    Celková výška:
    Overall Height:
    2,6 m 8ft 6,36in
    Průměr hlavního rotoru:
    Main Rotor Diameter:
    11 m 36ft 1,06in
    Průměr vyrovnávacího rotoru:
    Tail Rotor Diameter:
    - m -
    Plocha disku hlavního rotoru:
    Main Rotor Disc Area:
    95 m2 1022.57 ft2
    Plocha disku vyrovnávacího rotoru:
    Tail Rotor Disc Area:
    - m2 - ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    jiný other
    Počet motorů:
    Number of engines:
    1
    Typ:
    Type:
    plynový generátor Turbomeca Palouste IV o ekvivalentnej výkonnosti 240 k (179 kW) dodáva stlačený vzduch do vrtuľových listov Turbomeca Palouste IV turbo-compressor, 179 kW (240 hp)
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    250 l 250 l
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    130 km/h v m 80.8 mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    105 km/h v m 65.2 mph in 0 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    3,5 m/s 689 ft/min
    Statický dostup:
    Static Ceiling:
    1800 m 5906 ft
    Dynamický dostup:
    Dynamic Ceiling:
    2800 m 9186 ft
    Dolet:
    Range:
    190 km 118.1 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    190 km 118.1 mi
    Přepravní kapacita:
    Transport Capacity:
    300 kg 661 lb
    Výzbroj a vybavení:
    Armament and Equipment:
     
    Výzbroj:
    Armament:
    neriadené rakety unguided missiles
    Vybavení:
    Equipment:
    - -
    Uživatelské státy:
    User States:














    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    www.aviastar.org
    www.heli-archive.ch
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sud-Ouest_Djinn
    www.flugzeuginfo.net
    Křídla vlasti č. 4/1960



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/189828#549836Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Viacúčelový vrtuľník S.O. 1221 Djinn francúzskej štátnej leteckej továrne Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest bol prvým sériovo vyrábaným vrtuľníkom využívajúcim pre pohyb rotorových listov princíp nazývaný aj "studený tryskový pohon". Tento spočíval v tom, že motor s plynovou turbínou neroztáčal samotný rotor, ale dodával stlačený vzduch, ktorý bol prostredníctvom kanálov vnútri celokovových listov rotora vedený na ich koniec. Tam prúdil tryskami von a roztáčal rotor. Vďaka teplote vháňaného vzduchu cca 160°C, neboli už napr. potrebné žiadne prostriedky na zabránenie namŕzania rotorových listov.


    Absencia mechanickej prevodovky (obvyklej u vrtuľníkov "klasickej" koncepcie) zároveň eliminovala potrebu vyrovnávania točivého momentu a teda aj potrebu montáže vyrovnávacieho chvostového rotora. Djinn preto disponoval len jednoduchými zvislými chvostovými plochami, ktoré boli ovládané pomocou pedálov v pilotnej kabíne. Toto jednoduché zariadenie umožňovalo smerové riadenie vrtuľníku okolo zvislej osi. Keďže chvostové plochy boli vystavené prúdu spalín z motora, boli potiahnuté nerezovým plechom. Vrtuľník bol pilotmi hodnotený ako veľmi obratný stroj, zhovievavý k prípadným chybám pilota.


    Osádku tvorili pilot a pasažier, sediaci v kabíne krytej zpredu a čiastočne z bokov organickým sklom, na boky stroja bolo možné pripevniť dve lehátka pre zranených, prípadne náklad alebo poľnohospodárske postrekovacie zariadenie do celkovej hmotnosti 300 kg. Počas vojny v Alžírsku francúzska armáda niekoľko strojov vybavila pre bitevné účely neriadenými raketami a pevnými guľometmi. Viacero strojov tohto typu sa zachovalo do dnešných dní ako múzejné exponáty, niektoré sú dodnes prevádzkované súkromnými majiteľmi ako letuschopné.



    www.flugzeuginfo.net
    www.heli-archive.ch


    S.O. 1221 Djinn v švajčiarskych službách s čiastočne krytými nosidlami pre prevážaných pacientov

    detail trysky na konci rotora

    plynový generátor Turbomeca Palouste IV

    pilotný priestor

    prístrojový panel
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/189828#549837Verze : 4
    MOD