Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 330 příspěvků vloženo, 1399 editováno a 316 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

8. stíhací letecký pluk [1954-1991]

8th Fighter Air Regiment

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    8. stíhací letecký pluk 8th Fighter Air Regiment
    Originální název:
    Original Name:
    8. stíhací letecký pluk
    Datum vzniku:
    Raised/Formed:
    01.11.1954
    Předchůdce:
    Predecessor:
    8. letecký stíhací pluk 8th Air Fighter Regiment
    Datum zániku:
    Disbanded:
    01.05.1991
    Nástupce:
    Successor:
    81. samostatná stíhací letka / 82. samostatná stíhací letka 81st Separate Fighter Squadron / 82nd Separate Fighter Squadron
    Nadřízené velitelství:
    Higher Command:
    01.11.1954-01.10.1958 3. stíhací letecká divize
    01.10.1958-01.09.1961 22. stíhací letecká divize
    01.09.1961-01.09.1969 2. sbor protivzdušné obrany státu
    01.09.1969-01.05.1991 2. divize protivzdušné obrany státu
    01.11.1954-01.10.1958 3. stíhací letecká divize
    01.10.1958-01.09.1961 22nd Fighter Air Division
    01.09.1961-01.09.1969 2nd State Air Defense Corps
    01.09.1969-01.05.1991 2nd State Air Defense Division
    Dislokace:
    Deployed:
    01.11.1954-01.10.1959 Praha, letiště /
    01.10.1959-01.04.1985 Mošnov, letiště Mošnov /
    01.04.1985-01.02.1991 Brno, letiště /
    01.02.1991-01.05.1991 Mošnov, letiště Mošnov /

    Velitel:
    Commander:
    01.11.1954-DD.MM.RRRR Jančík, Jan (kapitán)
    DD.MM.RRRR-DD.MM.1955 Jančík, Jan (major)
    DD.MM.1955-DD.MM.RRRR Palček, Valentin (kapitán)
    DD.MM.RRRR-DD.MM.1960 Palček, Valentin (major)
    DD.MM.1960-DD.MM.RRRR Zámečník, Milan (kapitán)
    DD.MM.RRRR-DD.MM.1960 Zámečník, Milan (major)
    DD.MM.1960-DD.MM.1962 Tupý, Oldřich (major)
    DD.MM.1962-DD.MM.1965 Kopřiva, Jindřich (podplukovník)
    DD.MM.1965-DD.MM.1971 Šídlo, Vladimír (podplukovník)
    DD.MM.1971-DD.MM.RRRR Špinka, Miroslav (podplukovník)
    DD.MM.RRRR-DD.MM.1974 Špinka, Miroslav (plukovník)
    DD.MM.1974-DD.MM.1977 Klocok, Ján (podplukovník)
    DD.MM.1977-DD.MM.RRRR Hořínek, Emil (kapitán)
    DD.MM.RRRR-DD.MM.1979 Hořínek, Emil (major)
    DD.MM.1979-DD.MM.RRRR Pavlík, Břetislav (kapitán)
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Pavlík, Břetislav (major)
    DD.MM.RRRR-DD.MM.1981 Pavlík, Břetislav (podplukovník)
    DD.MM.1981-DD.MM.RRRR Bandík, Ján (kapitán)
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Bandík, Ján (major)
    DD.MM.RRRR-DD.MM.1987 Bandík, Ján (podplukovník)
    DD.MM.1987-DD.MM.RRRR Dvorský, Oldřich (major)
    DD.MM.RRRR-01.05.1991 Dvorský, Oldřich (podplukovník)
    Podřízené jednotky:
    Subordinated Units:
    Automaticky vyplněné položky:
    01.11.1954-01.05.1991 Velitelské stanoviště 8. stíhacího leteckého pluku
    01.09.1963-01.05.1991 17. prapor radiotechnického zabezpečení

    Ručně vyplněné položky:

    Automatically linked items:
    01.11.1954-01.05.1991 Command Post of 8th Fighters Air Regiment
    01.09.1963-01.05.1991 17th Electronic Support Battalion

    Manually added items:

    Čestný název:
    Honorary Name:
    01.11.1954-01.05.1991
    01.11.1954-01.05.1991
    Vyznamenání:
    Decorations:
    01.11.1954
    Poznámka:
    Note:
    01.11.1954-01.10.1959 VÚ 6354 Praha
    01.10.1959-01.04.1985 VÚ 6354 Ostrava
    01.04.1985-01.02.1991 VÚ 6354 Brno
    01.02.1991-01.05.1991 VÚ 6354 Ostrava
    -
    Zdroje:
    Sources:
    Vojenský ústřední archiv Praha, skupina ČSLA, fond 00000 (8. stíhací letecký pluk),
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#422145Verze : 2
    MOD
    Avatar
    8. STÍHACÍ LETECKÝ PLUK


    10.10.1945 - založen na základně Praha-Kbely na základě poloviny 313. stíhací perutě
    1946 - přemístěn na základnu Brno-Slatina
    1950 - 1. a 2. letka přemístěny na základnu Praha-Kbely, 3. lt přemístěna na základnu Praha-Klecany
    1952 - přemístěn na základnu Plzeň-Líně
    1954 - přemístěn na základnu Praha-Kbely
    1959 - přemístěn na základnu Ostrava-Mošnov
    10.5.1968 - propůjčen Řád Rudé hvězdy
    8.5.1973 - propůjčeno vyznamenání "Za vynikající práci"
    1984 - přemístěn na základnu Brno-Slatina
    1991 - přemístěn na základnu Ostrava-Mošnov
    30.4.1991 - zrušen
    1.5.1991 - z techniky a personálu 8.slp vznikla 81.sslt (Sliač) a 82.sslt (Mošnov)


    Hlavní výzbroj pluku:
    Spitfire LF.IX E (1945-1948)
    Avia S-199 (1948-1951)
    MiG-15 (1951-1965)
    MiG-19S (1961-1967)
    MiG-19P (1961-1967)
    MiG-21F (1965-1983)
    MiG-21PF (19??-1989)
    MiG-21PFM (1969-1990)
    MiG-21MF (1989-1991)


    Velitelé pluku:
    1. škpt. Jiří Hartman (1945-1948)
    2. mjr. Josef Páleníček (2-6.1948)
    3. mjr. Bohumil Holubec (1948-1950)
    4. škpt. Josef Vosáhlo (1950-1952)
    5. škpt. Jiří Plzák (1952-1953)
    6. mjr. Miroslav Krejča (1953-1954)
    7. kpt. Jan Jančík (1954-1955)
    8. mjr. Valentín Palček (1955-1960)
    9. mjr. Milan Zámečník (9-11.1960)
    10. mjr. Oldřich Tupý (1960-1962)
    11. pplk. Jindřich Kopřiva (1962-1965)
    12. pplk. Vladimír Šídlo (1965-1972)
    13. pplk. Miroslav Špinka (1972-1974)
    14. mjr. Jan Klacok (1974-1977)
    15. kpt. Emil Hořínek (1977-1979)
    16. kpt. Břetislav Pavlík (1979-19??)
    17. mjr. Oldřich Dvorský (19??-1991)


    Při leteckých katastrofách zahynuli tito piloti 8. slp:
    10.10.1947 - npor. V. Truhlář - Spitfire, LS-8
    1948 - rtm. Imrich Jeřábek. S-199
    1948 - rtm. Michal Novotňák - S-199
    1948 - por. Hrbek - S-199
    1949 - škpt. Václav Truhlář - S-199
    1949 - rtm. Kozarský - S-199
    1953 - por. Václav Zapotil - MiG-15
    1953 - npor. Vladimír Tešlar - MiG-15
    1955 - npor. Otakar Somerlík - MiG-15UTI
    1955 - npor. Miroslav Jirásek - MiG-15UTI
    1958 - kpt. Miroslav Kropáček - MiG-15
    1960 - npor. Vlastimil Vránka - MiG-15
    11.1960 - mjr. Milan Zámečník - MiG-15UTI
    11.1960 - pplk. Malucha - MiG-15UTI
    10.1961 - kpt. Jaromír Chrastina - MiG-19P
    5.1964 - mjr. Vlastimil Zaydlar - MiG-19S
    14.6.1968 - por. Milan Vrtěl - MiG-21F, č. 0519
    12.11.1974 - mjr. František Doležal - MiG-21PF, č. 1315
    12.7.1983 - kpt. Jaroslav Krafka - MiG-21US, č. 1032
    12.7.1983 - por. Oldřich Valášek - MiG-21US, č. 1032
    11.4.1989 - pplk. Vladimír Mikeš - MiG-21US, č. 0746
    11.4.1989 - mjr. Karol Bencalík - MiG-21US, č. 0746


    Při leteckých haváriích byly dále ztraceny následující letadla 8. slp:
    5.1963 - MiG-19S
    30.8.1965 - MiG-21F, č. 0303
    4.12.1965 - MiG-21F, č. 0305
    2.1967 - MiG-19S
    16.7.1969 - MiG-15UTI, č. 2511
    7.1973 - L-29
    11.4.1984 - MiG-21PFM, č. 7911
    28.6.1985 - MiG-21PF, č. 0301
    13.10.1989 - MiG-21PF, č. 1314
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#71003Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Tento letecký pluk - stejně jako ostatní letecké jednotky používal t. zv. krycí číslo - Vojenský útvar xxxx. V říjnu 1949 došlo ke změně čísel a proto jsou uváděny obě.


    VÚ 5448 (původní)
    VÚ 6354 - od 1.10.1949


    Pro označení příslušnosti letounů k útvaru ( do 30.6.1957) používal:
    Velitelský roj - KO-01 a dále ( nejvýše -09)
    1. letka - LS-10 a dále ( nejvýše -29)
    2. letka - MR-30 a dále ( nejvýše - 49)
    3. letka - NP-50 a dále ) nejvýše - 69)
    4. letka - FV-70 a dále


    Zdroj: Vojenský historický archiv Praha
    www.vojenstvi.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#129721Verze : 0
    Avatar
    Letouny, které prošly službou u 8.slp


    MiG-21F-13





    Postupně bude doplňováno o další letouny dle záznamů v databázi Naše letadla
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#251648Verze : 0
    Avatar
    Avatar
    Avatar
    Letouny, které prošly službou u 8.stíhacího leteckého pluku


    Aero L-29


    Číslo letounu Datum převzetí Převzat od Datum odevzdání Předán Poznámka
    3248 --26.07.1973zničen při katastrofěLetoun odstartoval v 09:57 s úkolem střetnout a zachytit narušitele v prostoru severozápadně od Znojma.
    Narušitele nalezl a identifikoval, jako motorizovaný větroň Oberlechter Job-15-150. Několikrát jej předlétl a světlicemi mu dal signál k následování. Letoun však jeho výzvy nerespektoval a začal se vracet do Rakouska. Při pátém manévru došlo ke srážce strojů. L-29 prováděl předlétnutí zprava levou zatáčkou, když ve výšce 600 m cíl ve snaze odpoutat se od našeho stíhače, provedl neočekávaný manévr doprava a narazil svým pravým křídlem do levého křídla L-29. Nastala destrukce podstatné části křídel obou letadel (L-29 ztratil téměř kompletní křídlo), které se staly neovladatelnými. Delfín přešel do nekontrolovatelného výkrutu, přičemž pilot, mjr. Miroslav Říčka, se v poloze 45 stupňů na zádech vystřelil a vyvázl s lehčím zraněním. Oba stroje dopadly v 10:30 hod 2 km SV od obce Šatov na území ČSSR, cca. 4 km od státní hranice. V troskách motorizovaného větroně Job-15-150 s imatrikulací OE-9058 zahynuli občané Rakouské spolkové republiky Johan Weiser a Alfred Winter.
    3.velitelská letka 3.divize PVOS-342. výcviková letka -
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#345538Verze : 1
    Avatar
    Letouny, které prošly službou u 8.stíhacího leteckého pluku


    Mikojan Gurevič MiG-17F


    Číslo letounu Datum převzetí Převzat od Datum odevzdání Předán Poznámka
    0872 19.10.1957VÚ595729.07.19583. stíhací letecký pluk -
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#357619Verze : 0
    Avatar
    Dňa 16.07.1975 bol lietadlom Aero L-29 pilotovaný kpt. Vlastimilom Navrátilom zostrelený poľský štátny príslušník Dionyz Bielansky (*01.04.1939 - + 16.07.1975) letiaci na stroji An-2 SP-WKV medzi obcami Kúty / Čáry. Rozhodnutie o zostrelení lietadla vydal veliteľ 7. armády PVOS genmjr. Josef Marušák na základe požiadavky poľskej strany.


    Zdroj:
    www.upn.gov.sk
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#524473Verze : 2
    MOD
    Avatar


    MiG-21PF 0303 na mě zatím jediném známém snímku /L+K /


    Linked from : https://forum.valka.cz/topic/postview/598791
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#598794Verze : 0
    MOD
    Avatar


    Krásný snímek krásného letadla- MiG-21F páté výrobní serie. / foto V. Jůdl www.pilotialetadla.cz/


    Linked from : https://forum.valka.cz/topic/postview/598419
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#598797Verze : 0
    MOD
    Avatar
    symbolický náhrobek mjr. F. Doležala (16.4.2007) Crying or Very sad
    Upozornil jsem magistrát, jsem zvědav, co odpoví.
    více o tragédii www.valka.cz/newdesign/v900/clanek_10865.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#216280Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Nevíte někdo o přípravě pilotů 8.slp na MiGy 23, od nich jsem slyšel že několik z nich bylo v Astrachani s Václavem Vaškem
    díky
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#374037Verze : 0
    Avatar
    Zdravím a pokusím se upřesnit to "byli od 8. slp" a jak to vlastně bylo.
    Nasledujících pár řádků je výsledkem pátrání v archivních materiálech a svědectvích aktérů samotných a jejich velitelů.
    Před zařazením letounů MiG-23 k 11. slp do Žatce proběhl již v r. 1982 v rámci SL PVOS "kádrový výběr" pilotů.
    U samotného 11. slp došlo k přesunům pilotů a techniků mezi letkami a byla "postavena nová 1. letka - velitelem mjr. Kopka Jozef.
    Mimo 11. slp se výběr týkal 1. slp (mnozí již byli na typ přeškoleni a zaujali funkce - mjr. Zd. Valenta se stal ZVLP pluku, mjr. Zábranský Jiří ZV letky, kpt. Toksa Josef,další působili jako instruktoři na př. pplk. Průdek, pplk. Nohel), tak padla volba "kádrováků" i na 8. slp.
    Mnohým z "vybraných" se na "KOREU" prostě nechtělo a vůbec nebyli nadšeni tou "poctou". Kádrováci jim to zdůvodnili, že "byli vybráni ti nejlepší"... (vzpomnínal na př. gen. Ing. Jozef Dunaj-již jako velitel letectva a PVO ASR)


    Tak se od 8. slp do Žatce dostali(bez ak. titulů):
    mjr. Pojer Václav (stal se u mjr. Vaška ZV), dále to byli : mjr. Čabla Otakar, kpt. Dunaj Jozef, kpt. Frič Mikuláš, kpt. Holinka Lubomír (pozdější ZVP 11. slp), kpt. Kaláb Jiří (zahynul 21.01.1983 v MiGu 21US s velitele letky mjr. Kopkou Jozefem), kpt. Krojer Jozef, npor. Koutný Alois, kpt. Krčmář Jiří, kpt. Lovás Lubomír, npor. Oboňa Jozef, kpt. Zsoldos František.
    (Snad jsem někoho nevynechal)


    Z toho "dlouheho" seznamu je patrné, že tvořili podstatný početní stav 1. letky 11. slp a v dalších letech mnozí zaujali vyšší funkce. Mnozí byli později i mezi piloty MiG-29 (při výběru na tento typ byla dokonce praxe na MiG-23 jedním z velice důležitých předpokladů!).
    Nejednalo se tedy ani o "úvahu", že by na MiG-23 byl 8. slp přezbrojen - jeho zařazení k 11. slp souviselo s potřebou posílení vzdušné obrany na SZ náletovém směru u 3. dPVOS.


    Někteří z uvedených pilotů se po "žatecké misi" vrátili k 8. slp nebo některé z nástupnických jednotek - 81. a 82. letce.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#374040Verze : 0
    Avatar
    Děkuji moc,
    zabývám se historií 8.slp,sloužil jsem tam 1989-1991, a tohle mi nebylo moc jasné
    s pozdravem
    D.Souček
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#374055Verze : 0
    Avatar
    Malé spresnenenie k poslednému obdobiu 8.slp:



    Citace - andrej535 :

    Chcel by som poopraviť skutočnosti o posledných obdobiach 8.slp. Február 1990-november 1990 letisko Náměšť nad Oslavou,
    november 1990-apríl 1991 letisko Malacky. K 1.5.1991 zrušenie 8.slp. Z letiska Malacky prelety lietadiel do nových pôsobísk 81.sslt Sliač a 82.sslt Mošnov máj 1991. Pre tieto skutočnosti sa 8.slp hovorilo 8.sťahovací letecký pluk. Žiadny iný letecký útvar sa toľko krát nesťahoval ako 8.slp. 1.radiotechnická brigáda bola zriadená dňom zriadenia 1. d PVOS 1.11.1991 a nie v roku 1992.
    Som posledný NŠ 8.slp a bol som spolu s veliteľom 8.slp spoluzodpovedný za rozdelenie 8.slp a vytvorenie 81. a 82.sslt. 8.slp nebol rušený na Mošnove. Stála posádka 8.slp bola stále v Brne a nikde inde. Z letísk, ktoré som menoval bol len vykonávaný pohotovostný systém a výcvik

    https://forum.valka.cz/topic/postview/431692/
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#431717Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Také bych to upřesnil: domnívám se, že na letišti Malacky, byla osmička kratší dobu,v období cca 1-2 měsíce před zrušením se létalo z Mošnova.Vím to, protože v Brně na štábu jsem psal rozkazy do OH.Takže jsme se určitě museli znát.Následně jsem dosloužil u 82.sslt.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#432036Verze : 0
    Avatar

    Citace - buko1 :

    Malé spresnenenie k poslednému obdobiu 8.slp:



    Citace - andrej535 :

    Chcel by som poopraviť skutočnosti o posledných obdobiach 8.slp. Február 1990-november 1990 letisko Náměšť nad Oslavou,
    november 1990-apríl 1991 letisko Malacky. K 1.5.1991 zrušenie 8.slp. Z letiska Malacky prelety lietadiel do nových pôsobísk 81.sslt Sliač a 82.sslt Mošnov máj 1991. Pre tieto skutočnosti sa 8.slp hovorilo 8.sťahovací letecký pluk. Žiadny iný letecký útvar sa toľko krát nesťahoval ako 8.slp. 1.radiotechnická brigáda bola zriadená dňom zriadenia 1. d PVOS 1.11.1991 a nie v roku 1992.
    Som posledný NŠ 8.slp a bol som spolu s veliteľom 8.slp spoluzodpovedný za rozdelenie 8.slp a vytvorenie 81. a 82.sslt. 8.slp nebol rušený na Mošnove. Stála posádka 8.slp bola stále v Brne a nikde inde. Z letísk, ktoré som menoval bol len vykonávaný pohotovostný systém a výcvik

    https://forum.valka.cz/topic/postview/431692/



    8. stíhací letecký pluk byl skutečně dislokován v Brně až do zrušení
    30.04.1991
    (Při této příležitosti bych chtěl připomenout, že obdobná situace byla v letech 1984/1985.
    Útvary byly až do závěru r. 1984 pouze přemístěné do Brna z důvodu GO VPD v Mošnově a v předstihu 1. letka tam byla z důvodu PoSy (blíže hranicím!)
    Až koncem r. 1984 byl vydán rozkaz o redislokaci 8. slp do Brna!



    Tedy v dubnu 1991 v Brně proběhla i reorganizace a utvořeny:
    81. samostatná stíhací letka Sliač
    a
    82. samostatná stíhací letka Mošnov
    a rovněž tak u zabezpečovacích praporů
    31. letištní prapor a 17. prapor radiotechnického zabezpečení
    a z jejich podstaty po rozdělení a reorganizaci byly vytvořeny
    81. prapor letištního a radiotechnického zabezpečení Sliač
    a
    82. prapor letištního a radiotechnického zabezpečení Mošnov
    Datum platnosti NOVÉ organizace byla stanovena dnem 01.05.1991


    Diskuse o tom, kde byla část techniky či personálu není důležité.
    Vše probíhalo v době, kdy pokračovalo stěhování "nechtěného, rámusícího útvaru" pod tlakem nejrůznějších lidových iniciativ a populismu politiků.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19012#579910Verze : 0