Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 521 příspěvků vloženo, 1302 editováno a 838 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

10,5 cm leFH 43 (Modell Skoda)

10,5 cm leichte Feld Haubitze 43 (Sk)

    Avatar
    10,5cm Leichte Feldhaubitze 43 Skoda


    TTD
    Ráže: 105 mm
    Délka hlavně: (L/35) 3456 mm
    Váha v postavení: 2200 kg
    Elevace: -5° až +75°
    Odměr: 360°
    Úsťová rychlost: 610 m/s
    Váha střely: 14,81 kg
    Dostřel: 13 000 m
    Výrobce: Škoda-Werke, Plzeň


    V soutěži na nové dělo pro WH byly v roce 1943 osloveny Krupp a Škoda. Škoda vytvořila moderní dělo se speciální lafetou která se po složení stává křížovou a kola jsou zdvižena nad terén což dělu umožňuje kruhový odměr. Byly vyrobeny pouze prototypy (snad dokonce jen jeden) fotky jsou z muzea ve Woolwich. Jde o fotku ze staré expozice, takže si nejsem jist zda je dělo ještě přístupné.

    závěr zbraně

    pohled zezadu

    boční pohled
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#71340Verze : 0
    Avatar
    Niesom si istý, či sa jednalo o toto, ale je to možné...


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#72680Verze : 0
    MOD
    Avatar
    No mám i jiné TTD:


    Osloveny byly tři firmy: zbraň a lafetu do soutěže dodaly jen dvě Škodovka a Krupp, oslovena byla i fma. Rheinmetall-Borsig. Jednalo se vlastně o osazení modernizované hlavně a brzdovratného zařízení leHF18/40 na novou lafetu.


    Ráže: 105 mm
    Délka zbraně: 3,46 m
    Délka hlavně: 2,47 m
    Váha v postavení: 2200 kg
    Elevace: -5° až +75°
    Odměr: 360°
    Úsťová rychlost: 610 m/s
    Váha střely: 14,80 kg
    Dostřel: 15 000 m


    TTD lafeta Krupp:
    Ráže: 105 mm
    Délka zbraně: 2,94m
    Váha v postavení: 2400 kg
    Elevace: -5° až +75°
    Odměr: 360°
    Úsťová rychlost: 610 m/s
    Váha střely: 14,80 kg
    Dostřel: 13 000 m
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#72862Verze : 0
    Avatar
    Prototyp firmy Krupp


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#72863Verze : 0
    Avatar
    to Cichy obávám se že se mýlíš, hlaveň houfnice leFH 18/40 byla užita jen u prototypu firmy Krupp. To ovšem do tohoto příspěvku nepatří (asi bys měl založit samostatný - tady tohle dělo těžko někdo najde), pokud by to bylo jak píšeš pak by stačilo jen dodat lafetu a na ni umístit hlaveň. Háček je že hlaveň je u Škody jiná, nejvíc se podobá leFH 42, která ovšem existovala jen v jednom prototypu, ale na rozdíl od ní (i od tebou uváděné verze) se hlaveň liší délkou, ani ta tebou uváděná neodpovídá, a hlavně závěr i brzdovratné zařízení je jiné (u Škodovky se odsouvá na druhou stranu, je zde i jiné ovládání náměru a odměru a spousta dalších detailů. Pokud budeš zakládat příspěvek na Krupp pak nezapomeň že prototypy byly dva a dost se lišily lafetou, první měl novou čtyřnohou lafetu, druhý používal lafetu PAK 43, problém je že žádný nebyl podle mého zdroje dokončen a existovaly jen dřevěné modely. Tebou uváděné parametry odpovídají první verzi, druhá měla mít delší hlaveň a větší úsťovou rychlost (655 m/s) a také deprese byl větší (-10). I tebou uvedená fotka odpovídá spíš dřevěné maketě než opravdovému dělu.
    Zdrojem pro mé psaní je kniha "Small arms, artillery and special weapons of the Third Reich".
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#72904Verze : 0
    Avatar
    Tiež som narazil na informáciu, že boli vyrobené 2 prototypy. Jeden ukoristili Angličania v Nemecku a druhý Američania v Škodovke.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#147984Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jen jedna fotka z archivu leFH 43 "v palebné pozici".


    Zdroj: Archiv autora


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#321065Verze : 0
    Avatar
    Vážení,
    dovoluji si předložit záběry z odvozu 10,5 cm leFH 43 (Sk) na nové stanoviště ve Virgínii. V pátek 04.09.2009 byl zahájen postupný odvoz exponátů z Aberdeen Proving Ground. Do konce roku 2011 vznikne nové muzeum ve Fort Lee. Převezené exponáty budou umístěny v prostorných halách, kde budou chráněny před povětrnostními vlivy.


    Zdroj
    http://www.flickr.com/search/ ...
    http://maps.google.cz/

    Foto via Flickr, autor: Matthew Montgomery.

    Foto via Flickr, autor: Mike Strasser.

    Trasa přesunu, podle mapy Google.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#364532Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vážení,
    nedávno jsem navštívil podnikový archiv Škodovky a z předložené dokumentace na 10,5 cm leichte Feld Haubitze 43 jsem pořídil přes dvě stě fotografií dokumentů z let 1942-1947. Zde si dovoluji předložit první část nástinu vývoje houfnice.



    Stručná historie


    1942.03.17
    OKH odeslalo výzvu a zadávací podmínky k výrobě: 10,5 cm leFH43 a 15 cm sFH43.
    Pozn. JRT: Korespondence o houfnici před tímto datem nebyla nalezena.


    1942.03.24
    Výrobní porada představitelů Skodawerke v Plzni o vývoji nových děl.


    1942.04.07
    OKH zaslalo výzvu, podle které má Skodawerke závazně oznámit zda přistupuje ke konstrukci houfnic.


    1942.04.25
    OKH zasílá přepracované zadávací podmínky na konstrukci houfnic.


    1942.05.08
    Porada v Berlíně na WaPrüf 1, během které, zástupci Škodovky předložili projekty houfnic s dvouramennou lafetou s podpěrou. Toto uspořádání mělo umožnit odměr 360° po 65°. Přepokládaný dostřel zbraně při použití standardního střeliva vypočítán na 13 km.


    1942.05.14
    Do Plzně dorazila z Düsseldorfu sada výkresů vyhotovená firmou Rheinmetall-Borsig.
    Pozn. JRT: Seznam výkresů a průvodní dopis RB nebyly nalezeny.


    1942.05.15
    Na základě předložených výkresů schválilo OKH WaPrüf 1 vývojovou koncepci Škodovky. Zároveň s tím byl schválen vývoj takzvané dvourážové nárazové střely (Triebspiegelgeschoss) a dvourážové protipancéřové střely (Unterkalibergeschoss).


    1942.05.21
    OKH odeslalo Škodovce návrh znění smlouvy na vývoj nových houfnic a střeliva. Návrh smlouvy dorazil do Plzně 29. května.
    Pozn. JRT: OKH požadovalo:
    - jmenovitou ráži: 10,5 cm,
    - možnost použití standardního střeliva z houfnice vz. 18,
    - dostřel s tímto střelivem: 13 km,
    - dostřel se speciálním střelivem: 15 km,
    - hmotnost v palebném postavení: 1600 kg (nejvýše 2200 kg),
    - náměr v rozsahu: -5° až +45°,
    - schopnost vést palbu v odměru: 360°,
    - odměr s jemným posuvem, v rozsahu: 60°,
    - schopnost palby: do 1 minuty,
    - rychlost palby: 10-12 ran za minutu,
    - čelní štít,
    - zaměřovač: optický se schopností střelby na tanky,
    - bržděný podvozek pro mototrakci s koly o rozměrech: 1300x110 mm, nebo 1200x120 mm,
    - hlaveň konstruovat z materiálu s odolností: 686,5 MPa (70 kg/mm2).



    1942.06.01
    OKH vyzvalo níže uvedené firmy k vypracování těchto projektů zbraně leFH43:
    - pro verzi samohybnou (Selbsfahrlafette) s možností odměru v rozsahu 360°,
    - pro verzi s mototrakcí a odměrem 360°,
    - pro verzi s hipotrakcí a odměrem 360°.


    Vyzvány byly firmy:
    Aktiengesellschaft vorm. Skoda. Škodovka dopis obdržela 6. června.
    Fried. Krupp A. G.,
    Gebr. Böhler & Co. A. G.,
    Reinmetall-Borsig A. G.


    1942.06.01
    V dopise OKH nalezena zmínka o přeznačení hipotrakčních verzí houfnic na leFH42 a sFH42.


    1942.07.04
    Konstrukční kancelář Škodovky má připravenu k odeslání projektovou dokumentaci leFH42 a leFH43. Zásilka byla určena pro Verbindungsstelle WaPrüf 4. Průvodní dopis naznačuje, že došlo k změnám v přiložené dokumentaci, například:
    - pro verzi s mototrakcí bylo ponecháno kódové označení: D1-187 a zakázkové číslo: 96-80-45313,
    - pro verzi s hipotrakcí bylo určeno nové kódové označení: D1-200 a nové zakázkové číslo: 96-80-45314.


    1942.08.21
    Ze zbrojního oddělení odeslán účtárně Škodovky požadavek na vystavení dílčích zakázkových listů OKH:
    - s číslem 96-80-3882, pro výrobu dřevěného modelu leFH42 v měřítku M1:10,
    - s číslem 96-80-3883, pro výrobu dřevěného modelu leFH43 v měřítku M1:10,
    - s číslem 96-80-3884, pro výrobu dřevěného modelu sFH43 v měřítku M1:10.


    1942.08.28
    OKH vznáší požadavek, aby do 19. září byl vyroben dřevěný model leFH43 v měřítku 1:1.


    1942.09.03
    Zbrojní oddělení Škodovky odesílá nástěnné skici leFH43. Výkresy byly provedeny světlotiskem a očíslovány: Zb.460S-1,2 až Zb.462S-1,2.


    1942.09.17
    Porada se zástupci OKH o projektu leFH43. V dopise téhož data oznamuje Škodovka skluz při výrobě dřevěného modelu v M1:1 do 30. září.


    1942.09.25
    Škodovka vystavuje dílčí zakázkové listy pro leFH43:
    - číslo 96-80-3905 na výrobu hlavně, závěru a úsťové brzdy,
    - číslo 96-80-3906 na výrobu lafety,
    - číslo 96-80-3907 na výrobu výstroje a záložních součástek,
    - číslo 96-80-3908 na výrobu miřidel,
    - číslo 96-80-3909 na provedení střeleckých zkoušek,
    - číslo 96-80-3910 na přejímání, nastřelení a předělávky,
    - číslo 96-80-3911 na nátěry, balení a odeslání,
    - číslo 96-80-3912 na předpokládané předělávky dle přání zákazníka,
    - číslo 96-80-3913 na výrobu přístrojů pro dělovku,
    - číslo 96-80-3914 na výrobu přístrojů pro dílnu zaměřovačů,
    - číslo 96-81-3758 na dodávku střeliva pro chystané zkoušky.


    Dřevěný model leFH43 v M1:1 měl být vyúčtován z konta 96-80-45313.


    1942.09.28
    Porada se zástupci OKH o projektech 10,5 cm leFH43 a 8,8 cm PaK43 (Sk). Na poradě bylo stanoveno datum dodání dřevěných maket k 1. dubnu 1943. V textu je odkaz na výkres: Zb.1050P, který pravděpodobně měl vztah k výrobě dřevěné makety leFH43 v měřítku M1:1.
    Pozn. JRT: Ze zápisu vyznívá, že o tyto zbraně projevili zájem i zástupci SS-Waffen.


    1942.12.17
    Výrobní porada konaná v Škodovce se zástupci OKH.
    Pozn. JRT: Zápis z porady nebyl nalezen.


    1942.12.18
    Zbrojní oddělení oznámilo obchodnímu oddělení Škodovky vyhotovení několika sad fotografií pro potřebu OKH:
    - pro D1-187 (10,5 cm leFH43), č. fotografie: 47001-47005 a 47006,
    - pro D1-188 (15 cm sFH43), č. fotografie: 47072, 47073, 47076 až 47078,
    - pro D1-203 (12,8 cm K43), č. fotografie: 47213, 47215 až 47217 a 47219,
    - pro D1-204 (15 cm GrW43), č. fotografie: 47087, 47089, 47090, 47092 a 47093.
    Pozn. JRT: Vyjmenované pozitivy, ani negativy nebyly nalezeny.


    1942.12.19
    V dopise z OKH je poprvé zmínka o novém kódovém označení 10,5 cm leFH43: Gerät 5-1025.


    1942.12.23
    Vnitropodnikovou poštou Škodovky vznesen dotaz na krycí číslo výkresů (Zeichnungsnummer) pro leFH43.


    1943.01.07
    V dopise OKH požaduje označení výkresů, těmito číselnými kódy:
    Zeichnungs-Nr. 5-1025.000 pro zbraň 10,5 cm leFH43 s kód. ozn. zbraně D1-187,
    Zeichnungs-Nr. 5-1203.000 pro zbraň 12,8 cm K43 s kód. ozn. zbraně D1-203,
    Zeichnungs-Nr. 5-1509.000 pro zbraň 15 cm GrW43 s kód. ozn. zbraně D4-201 (asi písařská chyba),
    Zeichnungs-Nr. 5-1520.000 pro zbraň 15 cm sFH43 s kód. ozn. zbraně D1-188.


    Výkresy měly být vyhotoveny podle normy DIN 92100.
    Pozn. JRT: Výkresy vyjmenovaných číselných řad nebyly nalezeny.



    Poznámka
    K převodu starých jednotek použita: ČSN 011300, Tabulky SI, Praha 1977
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#367267Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Dobrý den pánové. Předem musím poděkovat "Bitaxi" za další fotky na tuhle krásnou zbraň. A drobně ho poopravit protože odteď už vím o dvou exemplářích této zbraně. Ta druhá se nachází v Aberdeenu. Zatím jsem našel jen 4 fotky z války a 6 fotek ze zmiňovaného Aberdeenu.
    S pozdravem Chozee
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#129265Verze : 0
    Avatar
    to Josef předpokládám že myslíš Aberdeen v USA v Marylandu, přiznám se že jsem o téhle lokalitě nevěděl že tam tahle zbraň je a jsem za takovou informaci vděčný, mohl bys ty fotky sem dát?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#129275Verze : 0
    Avatar
    To Bitaxe. Dal bych je tam rád, ale neumím to. Jsem pouze brouzdač po netu. Ale maila s fotkami bych Vám poslal a Vy by jste to tam mohl šoupnout, jestli by vám to nevadilo. Kdyby jste mi napsal adresu tak to pošlu. S pozdravem.
    Chozee
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#129556Verze : 0
    Avatar
    Dle nápisu na štítu jde o fotku z Anglie (Němci by asi nepsali na štít T DEPOT a Britové by asi neprováděli zkoušky střelby u budovy, nejde tedy o "palebné postavení", ale zřejmě o fotku zbraně v době kdy byla už kořistí Britů.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#321068Verze : 0
    Avatar
    Takže to Bitax, dělo je postavené na rozevřených ramenech lafety, takto by bylo dělo postavené v "palebné pozici" jestli je fotka z Anglie nebo od jinud je otázkou ... To depot znamená k odeslání může tedy být pořízená kdekoliv, pokud víš něco víc o autorovy fotky nebo pořízení budu rád, rád si doplním informace k této fotce.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#321566Verze : 0
    Avatar
    to Cichy, reaguji na

    Citace - Cichy :

    leFH 43 v palebném postavení
    pokud se nemýlím je palebné postavení místo odkud vede dělo palbu, to zde zřejmě nehrozí, neb dělo stojí v místě kam bylo odvezeno jako kořist, tedy v nějakém shromaždišti (depotu). Kdybys napsal v "palebné pozici" logicky by nebylo nač reagovat.
    Fotka je pravděpodobně přímo z Woollvich, velmi podobná (možná stejná?) tam byla v původní verzi muzea v takzvané rotundě, ale je to už řadu let co jsem ji viděl takže to ber jen jako informaci neověřenou a z druhé ruky. Bylo tam několik fotek děl z doby zkoušek v Británii které byly foceny v tehdejších dělostřeleckých kasárnách (původní muzeum bylo jejich součástí).
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#321579Verze : 0
    Avatar
    dík za info
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#321762Verze : 0
    Avatar
    V čem se liší "pozice" a "postavení"?
    Použil bych formulaci "připravené ke střelbě".
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#367285Verze : 0
    Avatar
    Použít můžeš co chceš, ale pozice je rozestavení děla přichystaného k palbě, což nutně nemusí být příprava pro boj (konkrétně k té fotce by to jen znamenalo že dělo je správně rozloženo i když se z něj střílet nebude), ale třeba i při výcviku. Palebné postavení je místo připravené k činnosti tedy pro to aby z něj dělo působilo (může to být i třeba zemní úprava, maskování a podobně) Ve smyslu který byl použit rozhodně dělo není v "postavení" a rozhodně není "připravené ke střelbě", stojí v areálu kasáren a rydla lafety jsou jen položeny na zem, při výstřelu by to určitě dělalo problémy a to pomíjím že není kam střílet, protože kolem děla stojí budovy. Takže o jaké připravenosti ke střelbě chceš mluvit. Pozice sice není úplně správně, ale celkem je to použitelné a použil jí Cichy, protože na ni posléze opravil původně použité "palené postavení". Technicky má dělo rozloženou lafetu, zda je připravené třeba upevněním zaměřovače, není z fotky znát. A ještě jednou, jde o kořistní věc dovezenou do místa skladování a zkoumání, takže střelby zcela jistě nehrozí, k ní by se kořistní materiál neumisťoval do vnitřku kasáren (za dělem je vidět jejich ohrazení).
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#367288Verze : 0
    Avatar
    Vážení,
    sháním foto 10,5 cm leFH43 (Škoda) - spodní pohled. Má někdo fotografii s větším rozlišením?


    Originál
    farm3.static.flickr.com

    Pohled na spodek 10,5 cm leFH43 (zmenšeno).
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#372385Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vážení,
    v pondělí 11. července 2011 jsme s kolegou Ivanem Fojtíkem navštívili: Firepower - The Royal Artillery Museum v Londýně. Díky laskavosti pana Lese Smitha, Collections Managera RAM, jsme mohli fotografovat v depozitu tohoto dělostřeleckého muzea.


    Předkládám výběr fotografií, které dokumentují současný stav 10,5 cm leFH 43 (Sk).


    Poznámky
    Podle ústní informace pana Smitha, nelze v dohledné době očekávat zahájení restauračních prací. Na moji otázku, zda by bylo možné vypůjčit si tuto houfnici a převést ji do Čech, jsem obdržel ústní odpověď, že lze zahájit jednání o dlouhodobém zapůjčení exponátu. Z jeho slov jsem pochopil, že nejvstřícnější by byli, kdyby jejich muzeum na tom nebylo finančně zainteresováno. Také mluvil o tom, že nejsnazší bude, když naše MO požádá britské MO o udělení povolení k zapůjčení exponátu.


    Fotografie s parafou "IF" byly zveřejněny s laskavým svolením Ing. Ivana Fojtíka. Zbytek je vlastní.

    Současné umístění 10,5-cm leFH43 (Sk) v depozitáři muzea.

    V pozadí samohybná houfnice 2S1 ukořistěná v Iráku.



    Kolega Fojtík v akci.

    ... a moje maličkost v pozadí.

    Na závěru houfnice nebyly nalezeny výrobní údaje. Na hřbetu závěru se nachází pouze tento štítek, který může být britského původu.



    Originální pneumatiky firmy Baťa.

    Pneu Baťa 9.00-20.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/19081#414494Verze : 0
    MOD