Jakovlev Jak-200

Yakovlev Yak-200
Яковлев Як-200
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-200 Yakovlev Yak-200
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-200
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1953-DD.MM.1953 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1953-DD.MM.1953
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
10.04.1953
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3910 kg 8620 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4715 kg 10395 lb
Rozpětí:
Wingspan:
17,46 m 57ft 3,39in
Délka:
Length:
12,95 m 42ft 5,83in
Výška:
Height:
5,12 m 16ft 9,56in
Plocha křídla:
Wing Area:
36 m2 387.5 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Švecov AŠ-21 o výkonu 515 kW/700 k Shvetsov Ash-21, power 690 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
755 litrov 166,077 gallon UK
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
385 km/h v ? m 239.2 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
2,3 min do 1000 m 2,3 min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7160 m 23491 ft
Dolet:
Range:
1340 km 832.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
Bomby do hmotnosti 300 kg Bombs weighing up to 661 lb
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Gunston, B., Gordon, Y.: Yakovlev Aircraft since 1924, Putnam Aeronautical Books, Naval Institute Press 1997, ISBN-10: 1557509786, ISBN-13: 978-1557509789
Симаков Б.Л. Самолеты страны Советов 1917-1970, DOSAAF, 1974
http://www.airwar.ru/enc/other/yak200.html

Jakovlev Jak-200 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-200-t193809#557881 Verze : 3

Jakovlev Jak-200 - vznik a vývoj




Prototyp lietadla Jak-200 vznikol na základe požiadavky predstaviteľov sovietskeho vojenského letectva na cvičný stroj pre posádky prúdových bombardérov Il-28. Podmienkou bolo usporiadanie priestorov posádky a ovládanie stroja čo najviac podobné Il-28. Okrem výcviku mal stroj slúžiť aj pre kondičné lety pilotov a navigátorov bojových útvarov.


Objednávku na stavbu prototypu získala konštrukčná kancelária OKB-115, ktorú viedol známy sovietsky konštruktér A.S. Jakovlev. Lietadlo spočiatku nieslo označenie Jak-UTB (učebno trenirovočnyj bombardirovščik), neskôr aj Jak-16. Toto označenie však bolo zakrátko zrušené a neskôr pridelené úplne odlišnému typu. V zadaní bolo stanovené, že má ísť o trojmiestny stroj určený pre výcvik pilotov a navigátorov, ktorý má dosahovať rýchlosť minimálne 400 km/hod vo výške 2000 metrov. Lietadlo malo uniesť 300 kg bômb, dostup nemal byť nižší ako 6000 metrov, dolet bol stanovený na 1150 km a pristávacia rýchlosť 120-130 km/hod. V prípade prijatia do výzbroje sa mali vyrábať dve verzie - jedna pre výcvik pilotov a druhá pre výcvik navigátorov (táto verzia mala označenie Jak-210).


Ako prvý skonštruovali na jar roku 1953 stroj určený pre výcvik pilotov, ktorý dostal označenie Jak-200. Prvý skúšobný let absolvoval skúšobný pilot konštrukčnej kancelárie F.L. Abramov (Ф.Л.Абрамов) v marci 1953. O štyri mesiace na to, v júli 1953, boli ukončené továrenské skúšky a o tri dni po ich skončení bol Jak-200 odovzdaný do Vedecko výskumného inštitútu vojenského letectva (НИИ ВВС). Podľa názoru vojenských výskumníkov, ktorí stroj testovali od 29.07. do 10.09.1953, vybavenie kabíny, pilotnej dosky a ovládanie jednotlivých agregátov dostatočne zodpovedalo pracovnému miestu pilota Il-28, napriek tomu však konečný záver znel neodporučiť lietadlo do sériovej výroby. Dôvodov bolo viacero. Pilotáž počas štartu bola hodnotená ako komplikovaná, lietadlo malo nedostatočnú pozdĺžnu stabilitu, absentovalo zariadenie na odmrazovanie vrtule a čelného štítku kabíny. Nadôvažok mal Jak-200 v niektorých letových režimoch tendenciu prechádzať do vývrtky.


V Jakovlevovom OKB zapracovali pripomienky objednávateľa a odstránili najzávažnejšie nedostatky, čo však trvalo viac ako tri mesiace. Došlo pritom k nárastu hmotnosti prázdneho lietadla o 120 kg, vzletová hmotnosť narástla o 195 kg. V dôsledku nárastu hmotnosti sa mierne znížila max. rýchlosť a stúpavosť. Rovnako sa mierne zhoršili i vzletové a pristávacie vlastnosti, zväčšil sa však dolet i dostup. Začiatkom januára 1954 bol upravený Jak-200 opäť odovzdaný na skúšky vojenskému letectvu.


Skúšobní piloti konštatovali, že letové vlastnosti sa po úprave výrazne zlepšili, pozemný personál si zasa pochvaľoval jednoduchú údržbu stroja a dobrý prístup k jednotlivým agregátom.


Napriek týmto pozitívnym výsledkom skúšok došlo rozhodnutím Výboru ministrov z 26. marca 1956 k zastaveniu všetkých prác na tomto zaujímavom lietadle. Dôvodom bol Il-28U, ktorý sa ukázal byť pre požadované účely vhodnejší.


Z technickej stránky bol Jak-200 dvojmotorový celokovový stredoplošník so zaťahovacím podvozkom nosového typu. Jednonosníkové krídlo s odnímateľnými konzolami malo pri koreni relatívnu hrúbku 15%, na koncoch krídel 5%. Na pohon slúžili dva vzduchom chladené hviezdicové motory Švecov AŠ-21, ktoré roztáčali dvojlistové nastaviteľné vrtule VIŠ-ŠV-20A (ВИШ-ШВ-20А). Zasúvanie podvozku, otváranie prekrytu kabíny a brzdy boli pneumatické. Posádku, na rozdiel od zadania, tvorili dve osoby - žiak a inštruktor, sediaci vedľa seba. Rádiovýbavu tvorila rádiostanica RSIU-3M (РСИУ-ЗМ), automatický rádiokompas ARK-5 (АРК-5), rádiovýškomer RV-2, interkom SPU-5 (СПУ-5), odpovedač SRO-2 (СРО-2) a značkovací príjmač MRP-48P (МРП-48П)


Якубович, Н.: Боевые самолеты Яковлева, Эксмо, Яуза, 2013, ISBN: 978-5-699-64800-9
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-200-t193809#557888 Verze : 7
Якубович, Н.: Боевые самолеты Яковлева, Эксмо, Яуза, 2013, ISBN: 978-5-699-64800-9
Gunston, B., Gordon, Y.: Yakovlev Aircraft since 1924, Putnam Aeronautical Books, Naval Institute Press 1997, ISBN-10: 1557509786, ISBN-13: 978-1557509789
http://www.airwar.ru/enc/other/yak200.html

Jakovlev Jak-200 -


Jakovlev Jak-200 -


Jakovlev Jak-200 -


Jakovlev Jak-200 -


Jakovlev Jak-200 -


Jakovlev Jak-200 -


Jakovlev Jak-200 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-200-t193809#557889 Verze : 6
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více