Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 341 příspěvků vloženo, 1317 editováno a 317 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Bartini, Roberto Ludvigovič

Roberto Oros di Bartini / Роберт Людвигович Бартини

    Avatar
     
    Příjmení:
    Surname:
    Bartini Bartini
    Jméno:
    Given Name:
    Robert Ludvigovič Robert Ludvigovich
    Jméno v originále:
    Original Name:
    Roberto Oros di Bartini / Роберт Людвигович Бартини
    Fotografie či obrázek:
    Photograph or Picture:
    Hodnost:
    Rank:
    - -
    Akademický či vědecký titul:
    Academic or Scientific Title:
    - -
    Šlechtický titul:
    Hereditary Title:
    barón baron
    Datum, místo narození:
    Date and Place of Birth:
    14.05.1897 Rijeka
    14.05.1897 Rijeka
    Datum, místo úmrtí:
    Date and Place of Decease:
    06.12.1974 Moskva /
    06.12.1974 Moscow /
    Nejvýznamnější funkce:
    (maximálně tři)
    Most Important Appointments:
    (up to three)
    - významný sovietsky konštruktér talianskeho pôvodu - significant Soviet designer Italian origin
    Jiné významné skutečnosti:
    (maximálně tři)
    Other Notable Facts:
    (up to three)
    - -
    Související články:
    Related Articles:

    Zdroje:
    Sources:
    ru.wikipedia.org
    http://chtoby-pomnili.com/page.php?id=1791
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/195241#562172Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Roberto Ludvigovič Bartini, jak byl přejmenován v SSSR, je pozoruhodnou osobností.


    Narodil se ve Fiumi (Rjeka, pozdější Jugoslávie) v r. 1897. Rodilý Ital, v r. 1916 absolvoval důstojnickou školu a v r. 1921 pilotní školu. Od stejného roku byl i členem Komunistické strany Itálie. V r. 1922 promoval na Milánském Polytechnickém institutu.


    V r. 1923, po fašistickém puči emigruje do SSSR. Zkušený pilot s vysokou kvalifikací a komunista projde řadou velitelských funkcí v letectvu sovětské armády (VVS RKKA). Od r. 1928 vede oddělení konstrukce obojživelných letadel. Od r. 1930 je generálním konstruktérem výzkumného ústavu NII GVF.
    Ani jemu se nevyhnuly stalinistické čistky, od r. 1937 do r. 1947 pracuje coby vězeň pod přímou kontrolou NKVD. Po 6 let v konci let 30. bude jeho adresou Počtovyj jaščik No. 5 (tedy PO box No.5). Přesto se mu podaří přemístit se do závodu v Taganrodu, kde pracuje v rámci CKB-29, řízené samozřejmě také NKVD. V r. 1947 je propuštěn z vězení, ale je mu přikázán pobyt na Sibiři, ve výzkumném ústavu SIBNIA, kde je vedoucím odboru perspektivních konstrukcí. Zde v 50. letech pracuje na projektech létajících člunů A55 a A57. Zvláště stroj A57 byl pozoruhodný - měl přistávat na vodě, sněhu i ledu, doplňovat palivo i na moři. S posádkou 3 lidí zajišťovat hlídkové i zásovovací lety dalekého dosahu bez nutnosti návratu na základnu. V r. 1956 byl Bartini rehabilitován a přemístěn do Moskvy, kde pokračoval v projektech svých nekonvenčních amfibií. Bohužel většina nepřekročila stadium projektu, jen některé dosáhly podoby prototypu. Proslavil se nejen pozoruhodnými návrhy unikátních konstrukcí, ale i např. scénou, kdy skočil do moře z paluby vojenského plavidla, aby upoutal pozornost jakési ženy.


    Jeho konstrukce se zaměřují na využití tzv. přízemního efektu, tedy zvýšené nosnosti v přízemním letu. Pracoval i v oblasti teoretické fyziky, např. v teorii elementárních částic. Prokazatelně do SSSR zlanařil z USA svého starého přítele Bruna M. Puentecorva, který pak působil v Dubně u Moskvy. Zemřel v r. 1974.


    Některé konstrukce:
    DAR - amfibie (pro dálkový arktický průzkum)
    Stal-6 - držitel světového rychlostního rekordu
    podílel se i na poválečných výzkumech s atomovým pohonem letadel - projekt z r. 1960 AL-40 v SibnIA,
    VVA-14-1/M-62 - Prototyp byl postaven Berjevovou továrnou. Protiponorková amfibie kategorie VTOL. Ohromný nahrbený trup a dolů skloněná křídla mělo podpořit 12 svisle orientovaných tryskových motorů. Dva později přidané motory měly usnadnit klasický vzlet tím, že vytvářely proudění mezi trupem a velkými plováky na křídlech. Celkem byly postaveny tři prototypy. Pravděpodobně žádný z nich nebyl vybaven svisle montovanými motory pro kolmý start.


    Prototyp skončil na ploše moninského muzea ve velmi žalostném stavu. Odstrojený, s vymlácenými okny pilotního prostoru, demontovaným vybavením, bez křídel, stojící na plovácích. Částečnou představu mohou nabídnout obrázky např. na: www.airliners.net
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/195241#135341Verze : 2