KOLOMIJEC Maksim: T-26-ťažjolaja suďba ljogkogo tanka, Eksmo, Moskva 2007 BARJATINSKIJ, M: Legkij Tank T-26,Broněkollekcija spec.no.2, Modělist-Konstrukťor, Moskva 2003 SVIRIN, M.: Samochodky Stalina, Eksmo, Moskva 2008
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-T-26-76-2mm-samohybne-delo-t19679#330793
Verze : 1
SU-T-26
V obklíčeném Leningradě, v závodě Kirova, vznikly na podvozcích opravovaných tanků T-26 dva typy samohybných děl.
Prvního, s kanonem ráže 37 mm, byly vyrobeny dva kusy a druhého, s plukovním kanonem vz. 1927 bylo vyrobeno 12 ks. Výroba proběhla na přelomu let 1941-1942. Z T-26 byla sejmuta věž, korba byla snížena nad úroveň blatníků, pracoviště řidiče na pravé straně kryla nýtovaná budka a bylo přesunuto sání vzduchu pro motor. V zadní třetině nad motorem byl umístěn věnec, na kterém byl upevněn kanon. Zbraň a obsluha byla kryta nýtovaným čelním štítem o výšce 1400 mm, který byl pro zvýšení ochrany na bocích prodloužen až k zádi vozidla. Štít byl vpředu a na bocích opatřen pozorovacími průzory, které mohly sloužit i pro obranou palbu ručními zbraněmi a zbraň (kanon) měla kruhový obstřel.
Tato samohybná děla bojovala ve stavu 124. (2 ks 37 mm a 8 ks 76,2 mm) a 220. (4 ks 76,2mm) tankové brigády v sestavě Leningradského frontu.
Podle ruských autorů se tyto přestavby nazývaly také SU-76P, SU-26, popř. T-26-SU.
Zdroj: KOLOMIJEC, Maksim: T-26-ťažolaja suďba legkogo tanka, Eksmo, Moskva 2007 BARJATINSKIJ, M: Legkij Tank T-26,Broněkollekcija spec.no.2, Modělist-Konstrukťor, Moskva 2003
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
SU-T-26
čtyřpohledový nákres vozidla
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-T-26-76-2mm-samohybne-delo-t19679#319301
Verze : 0
Reklama
SU-T-26
Ďalšia z mnohých núdzových konverzií, ktorých základ tvorili poškodené alebo zastaralé podvozky bojových vozidiel. V tomto konkrétnom prípade išlo o úpravu ľahkých tankov T-26 na samohybné delá, ktorá vznikla v obmedzenom množstve (12 ks ?) na jeseň 1941 v obkľúčenom Leningrade.
Na podvozok T-26 bol otočne lafetovaný poľný kanón vzor 1927 kalibru 76,2 mm, ktorý chránil oceľový štít a bočnice.
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-T-26-76-2mm-samohybne-delo-t19679#73600
Verze : 0
Diskuse
Vážení kolegové, ještě jsem narazil na jeden název této improvisované samochodky, podle ruských opisovačů byla v roce 1943 oficiálně přejmenována na SU-76P. Písmeno "P" údajně označovalo původní zařazení nesené zbraně - plukovní kanon ráže 76 mm model z roku 1927. Proto jsem se rozhodl vypátrat jak tomu došlo.
Na většině internetových adres zaobírajících se leningradskou improvisací SU-76 se píše:
"... По документам они проходили под разными названиями: СУ-Т-26, Т-26-СУ, СУ-26 или просто как СУ-76. ... Начиная с 1943 года эта САУ была переименована в СУ-76П ("полковая"), чтобы не возникало путаницы с новой серийной машиной под тем же индексом."
Což překládám jako: Podle dokumentů, byly používány různé názvy: SU-T-26, T-26-SU, SU-26, nebo jako SU-76. ... Od roku 1943 byla SAU přejmenována na SU-76P (plukovní), aby nedocházelo k záměně s novou výrobou stroje se shodným označením.
Mám dojem, že původcem tohoto tvrzení je Michail Svirin (М. Свирин), který na svém internetovém serveru prohlásil:
"... САУ получила индекс СУ-76. В 1943 году, чтобы не было путаницы с новой серийной машиной с тем же индексом, эта САУ в документах НКТП начала именоваться СУ-76П ("полковая")."
Což volně překládám jako: SAU obdržela označení SU-76. V roce 1943, aby nedocházelo k zmatkům a záměně s nově vyráběným vozidlem, které neslo shodné označení, byly původní SAU v dokumentech NKTP nyní označováno jako SU-76P (plukovní).
Je zajímavé, že toto tvrzení se vyskytuje na internetu, ale v starších publikacích v kterých je Svirin spoluautorem toto tvrzení nelze nalézt. O samochodce označené jako SU-76P píše až v roce 2008 ve své knize Samochodki Stalina na straně 166.
Internetová adresa serveru Michaila Svirina (М. Свирин): www.weapon.df.ru
Mě známé publikace o T-26 se Svirinovým spoluautorstvím: Michail Svirin, Maksim Kolomijec: T-26, časť 1, Exprint 2000, ISBN 5-94038-003-4 Maksim Kolomijec, Michail Svirin: Ljogkij tank T-26 1931-1941, Frontovaja illjustracija 2003 č. 1, ISBN 5-901266-01-3 Maksim Kolomijec, Michail Svirin: T-26 Mašiny na jego bazje, Frontovaja illjustracija 2003 č. 4, ISBN 5-901266-01-3 Michail Svirin: Bronja krjepkaja - istorija sovjetskogo tanka 1919-1937, Exmo 2005, ISBN 5-699-13809-9 Michail Svirin: Bronjevoj ščit Stalina - istorija sovjetskogo tanka 1937-1943, Exmo 2006, ISBN 5-699-16243-7 Michail Svirin: Samochodki Stalina - istorija sovjetskoj SAU 1919-1945, Exmo 2008, ISBN 5-699-20527-1
Výklad zkratky: NKTP - Народный комиссариат танковой промышленности (Narodnyj komissariat tankovoj promyšljennosti).
Bokorys SU-76P - rekonstrukce V. Mal′ginova.
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-T-26-76-2mm-samohybne-delo-t19679#319359
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.